Gjest Slettet+432 Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 hey! Har en HP LaserJet 2100 laserskriver her som jeg vil dele via CUPS på en Debian 3.1 maskin. Jeg får lagt til printeren og statuset viser "idle, acception jobs", men når jeg prøver å skrive ut en test side så kommer det ikke ut noe, og printeren viser ingen tegn til at den mottar noe data. Printeren er koblet til via paralellporten. Noen som vet hvordan jeg skal få det til å funke? Skal dele ut til Windows og Mac'er. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Punkt 1: Virker det å skrive ut fra maskina selv? Forøvrig er CUPS mye lettere å sette opp på RH, *buntu, etc. enn Debian. I allefall var det slik... Har du funnet http://localhost:631 ? Er port 631:udp i brannmuren åpen (Dersom du skal printe fra linux/mac-hoster)? Fungerer navneoppslag til maskina fra andre maskiner? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Punkt 1: Virker det å skrive ut fra maskina selv? Forøvrig er CUPS mye lettere å sette opp på RH, *buntu, etc. enn Debian. I allefall var det slik... Har du funnet http://localhost:631 ? Er port 631:udp i brannmuren åpen (Dersom du skal printe fra linux/mac-hoster)? Fungerer navneoppslag til maskina fra andre maskiner? 7453923[/snapback] Jeg kjørte en test-utskrift rett ifra webgrensesnittet til cups. Det kom ingenting ut. Nettverksinnstillinger skal være ok, er ingen brannmur i maskinen som jeg har aktivert eller endret på ihvertfall.. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Som sagt: Er du nødt til å bruke Debian? Dersom ikke, gå for ubuntu 6.06 (den har en del års support) eller CentOS (den har ennå flere års support) I CUPS sitt webgrensesnitt kan du stille på mye rart, inkl. driver og tilkoplingsmåte (paralellport blir vel /dev/lp0). Desverre sier ikke altid feilmeldingene så mye nyttig, slik som du opplevde... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Som sagt: Er du nødt til å bruke Debian? Dersom ikke, gå for ubuntu 6.06 (den har en del års support) eller CentOS (den har ennå flere års support) I CUPS sitt webgrensesnitt kan du stille på mye rart, inkl. driver og tilkoplingsmåte (paralellport blir vel /dev/lp0). Desverre sier ikke altid feilmeldingene så mye nyttig, slik som du opplevde... 7462597[/snapback] Ja skal ha Debian på den maskinen, men kan evnt. bruke en annen server som ikke er i bruk, og installere Ubuntu på den... Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Er printeren satt som default printer i systemet? Dette må i alle fall jeg alltid gjøre, uansett hvordan jeg skal skrive ut. Enten det er testside fra websiden, fra en annen pc eller en fil som ligger på serveren. Nå har jeg dapper, så kan være litt anderledes, men syns det er verdt et forsøk. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Mulig du må ha en standardprinter for å skrive ut med lpr (uten å bruke -P printernavn), men fra webinterfacet er det bare å trykke print i vei. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Det funker ikke i Ubuntu heller.. så sinsykt stress med det der CUPS dritet. Funker aldri. Får error-client-etellerannet når jeg restarter jobben. Jobbene blir avbrutt med en gang (testside jobbene altså). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå