Supermann Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Hei trenger litt (mye) hjelp for å få ting til å fungere optimalt. Jeg har en Adaptec 2940U2W kontroller og jeg har 3 hardisker som er av signaltype 68 pins LVD og 1 stk hardisk samt 1 stk backup enhet av typen 68 pins fast/ultra - se. Kontrolleren har tilkopling for LVD og fast/ultra samt 50 pins fast Hvis system spec's har noen betydning så er de ikke rare greiene, dette skal monteres inn i en gammel HP Vectra med dual pentium pro 200 samt 64MB (mulig 196) Ønsker å bruke denne maskinen til backup og filserver. Det hadde vært greit hvis dette også kunne benyttes til divx avspilling med et Gainward GF4 MX PCI Skjermkort, men det er intet krav. Hardisk 1: Quantum Atlas V 18,3GB LVD Hardisk 2: Seagate ST318436L 18,3GB LVD Hardisk 3: Fujitsu MAE3091LP 9,1 LVD Hardisk 4: Seagate ST15150W 4,3GB Fast/wide Hardisk 5: Seagate ST15150N 4,3GB Fast 50pin Backup Enhet 1: Sony SDT-10000/BM Fast/wide BAckup Enhet 2: Archive 4320RT Fast 50 pin Har intern terminator for 50 pins Spørsmål: - Trenger jeg en terminator når diskene i hver ende av kjeden har intern term? Hvor får jeg eventuelt tak i noe slikt - Er det noe annet jeg må tenke på for å drive dette systemet? - Vil det lønne seg og fordele disse enhetene over flere kontrollere, da jeg har en Tekram DC-390 ned fast og wide tilkopling og hvordan burde eventuelt en slik fordeling se ut? - Hvilket operativ system ville DU valgt utfra minste ram mengde? Dette ble noe mer enn det jeg hadde tenkt meg, men underveis dukket spørsmålene opp, håper det er noen som kan hjelpe og hjelp mottas med stort takk Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Kobler du tregere HD sammen med LVD disker (samme kanal)dra du ned hastigheten på alt. Du må ha ekstern terminantor eller kabel med terminator på LVD utstyr må du bruke aktiv terminator. Når det gjelder Fast så er det som regel terminator i utstyret(jumper). Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Som Maxopp sier, ikke bland LVD og andre SCSI-enheter på samme kanal hvis du ønsker full utnyttelse av LVD-enhetene. Det er også riktig at du må ha en eller annen form for ekstern terminator for LVD-kanalen hvis du kjører denne kun med LVD-enheter. De fleste større webshopper selger denne typen kabler med innebygd terminator eller løse terminatorer. Bare sørg for at begge deler er beregnet for LVD. Når det gjelder plassering av enhetene på en eller to kontrollere, så tror jeg at Adaptec'en vil fungere greit alene. Hvis du velger å fordele enhetene over to kontrollere, hadde jeg plassert LVD-enhetene på Adaptec'en og resten på Tekram'en. Dette fordi det ser ut som at LVD-enhetene vil ta den største belastningen. Når jeg så spec'en på maskinen tenkte jeg med en gang Linux med Samba, men uten X. Dette vil nok utelukke DivX, men denne maskinen er ikke i nærheten av minimumskravene uansett OS. Med mer minne, kan også X være aktuelt. Men et alternativ vil være å prøve å finne en NT4-lisens. Jeg testet å installere Win2k Pro på en PPro 200 med 64 MB RAM for litt siden. Det gikk rundt på et vis, men vil ikke anbefale dette. Lenke til kommentar
Shrike Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Bare å legge Divx planene på hylla iallefall Lenke til kommentar
Supermann Skrevet 19. november 2002 Forfatter Del Skrevet 19. november 2002 Takker for hjelpen hittil, jeg håper fortsatt at jeg skal klare å spekke opp denne maskinen slik at den kan spille av divx, vil det nytte med 196MB minne eller er det for lite uansett. Hadde tidligere en PPro 200 med 96MB minne og det fungerte med scsi som lagringsmedie men ikke med ide (Windows 2000 Pro) Hva er hensikten med den innebygde terminatoren i LVD enhetene? Finnes det noen gode webshopepr som har godt utvalg i SCSI tilbehør samt gode priser Vil ikke et godt skjermkort hjelpe noe på avspilling av Divx (har et Nvidia G4 64MB PCI)? Vilken av distribusjonene RedHat / SuSE ville dere valgt, drit i dårlig ytelese i X, det får jeg bare leve med. Skal kjøre denne maskinen med vnc eller liknende mot min workstration med XP Pro Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Virker som du ikke er helt stø i SCSI. LVD enheter har ikke innebygd terminator. Du må ikke forveksle terminator og "terminating power". Det er to ulike ting. "Terminating power" brukes kun når SCSI-kontrolleren ikke gir slik strøm, eller er avslått i kontrolleren. Anbefaler at du tar en rask titt i hardware.no's SCSI guide. Båd Komplett og ITbutikken har et brukbart utvalg. SCSI-utstyr, og spesielt terminatorer er dyrt uansett. Du får shoppe litt rundt og se hva du finner. Selv har jeg kjøpt en del slikt utstyr på QXL og bruktmarkeder når jeg tilfeldigvis har kommet over denne typen utstyr. Hvis du har lest hardware.no's prosjekt med avspilling av DivX her og her, så ser du at DivX krever litt av maskinvaren. Du så også i linken over, at DivX selv setter minimumskravet til PII 450 MHz. Men har du hardware'n fra før, så koster det ingenting å prøve. Det beste håpet må være et hardware basert dekoder som avlaster prosessoren. Et produkt som er testet her og er solgt av Komplett. Som du ser av spesifikasjonene som du finner her, så er 200 MHz akkurat minimumsspesifikasjonen for dette kortet. Du får kjøpe et slikt kort og teste, og heller returnere det på angrefristen hvis det ikke fungerer. Kortet kjører imidlertid ikke under Linux. Du ser selv hvilke Windows-platformer som kortet støtter. Tror ikke det er så stor forskjell på SuSe og RedHat for det bruket du har skissert. Det eneste kan være at RedHat er brukt av så mange flere, at det kan være lettere å få support. [ Denne Melding var redigert av: sofTest på 2002-11-19 20:27 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå