runevikestad Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) Hei! Et litt enklere spørsmål kanskje. Men hvordan finner jeg fram IP Adressen til maskinen databasen kjører på, i Access 2003? Skulle likt å funnet denne, å lagre den i en global string om dette var mulig - slik at jeg kan sette IP Adressen som default verdi i felter i flere skjemaer. Håper noen kan hjelpe Mvh, Rune Vikestad Endret 13. desember 2006 av runevikestad Lenke til kommentar
roac Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Et litt enklere spørsmål kanskje. Men hvordan finner jeg fram IP Adressen til maskinen databasen kjører på, i Access 2003? Skulle likt å funnet denne, å lagre den i en global string om dette var mulig - slik at jeg kan sette IP Adressen som default verdi i felter i flere skjemaer. 7448619[/snapback] Vil tippe at du kan bruke VBA til dette, men kan ikke garantere at det vil virke. Lenke til kommentar
runevikestad Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 Et litt enklere spørsmål kanskje. Men hvordan finner jeg fram IP Adressen til maskinen databasen kjører på, i Access 2003? Skulle likt å funnet denne, å lagre den i en global string om dette var mulig - slik at jeg kan sette IP Adressen som default verdi i felter i flere skjemaer. 7448619[/snapback] Vil tippe at du kan bruke VBA til dette, men kan ikke garantere at det vil virke. 7449258[/snapback] Vet at du har muligheter til å f.eks lese register keys - å henter ut både ip addresse derifra - men har ingen anelse om hvordan jeg skal få ut rett informasjon, da en maskin kanskje har flere interfaces som f.eks firewire, et NIC som ikke er i bruk med 169.x.x.x ip og en som faktisk er i bruk. Prøver å finne noe på google - men no luck so far Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Prøvd google? http://groups.google.com/groups?lnk=hpsg&q=vb+get+ip+address Lenke til kommentar
runevikestad Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 Prøvd google? http://groups.google.com/groups?lnk=hpsg&q=vb+get+ip+address 7449467[/snapback] Prøvde å søke på websider jeg, fant bare mye utdatert tøys. Har du Winsock i Access 2003 btw? Får ikke prøvd noe av dette før på lørdag - og har ikke nett på min egen leilighet ennå Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) Selvfølgelig kan du bruke winsock. Bare å deklarere funksjonene som i vanlig VB det. http://vbnet.mvps.org/index.html?code/network/ipaddress.htm Endret 7. desember 2006 av kaffenils Lenke til kommentar
runevikestad Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 Selvfølgelig kan du bruke winsock. Bare å deklarere funksjonene som i vanlig VB det. http://vbnet.mvps.org/index.html?code/network/ipaddress.htm 7449537[/snapback] Oki, da får jeg prøve dette på lørdag! Takk så mye for hjelpen Lenke til kommentar
runevikestad Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Har funnet løsningen på dette nå (PM meg om du vil ha den også).. Men da var spørsmålet - jeg setter ip addressen i en tekstboks slik txtIPAddr = GetIpAddr() Hvordan får jeg denne funksjonen til å fungere globalt som default value i flere records, i flere skjema.. på samme måte mange bruker Date() Lenke til kommentar
ravika Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Har funnet løsningen på dette nå (PM meg om du vil ha den også).. Men da var spørsmålet - jeg setter ip addressen i en tekstboks slik txtIPAddr = GetIpAddr() Hvordan får jeg denne funksjonen til å fungere globalt som default value i flere records, i flere skjema.. på samme måte mange bruker Date() 7486211[/snapback] Hvis det du spørr etter er hvordan du får lagt til IPadressen i tekstboksene skriver du bare inn =GetIPAddress() i tekstboksen. Hvordan du får dette inn i spørringer derimot, vet jeg ikke. Lenke til kommentar
runevikestad Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Hvis det du spørr etter er hvordan du får lagt til IPadressen i tekstboksene skriver du bare inn =GetIPAddress() i tekstboksen. Hvordan du får dette inn i spørringer derimot, vet jeg ikke. Det funker flott - men da oppdaterer den alle records hver gang en ny bruker ser på dem, jeg vil at den skal legges til hver gang en NY record blir laget, siden den skal lagre ip'n til den personen som laget recorden. Lenke til kommentar
ravika Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Det funker flott - men da oppdaterer den alle records hver gang en ny bruker ser på dem, jeg vil at den skal legges til hver gang en NY record blir laget, siden den skal lagre ip'n til den personen som laget recorden. 7486346[/snapback] Vil tro du da må bruke VBA til å legge til IPadressen i tekstboksen som lagrer den, når du legger til ny post. Hvis du har tenkt til å bruke access skjemaer for å legge til poster kan du legge til egen knapp for å legge til post. En slik kode på ny-post knappen burde kanskje funke: Private Sub Knapp1_Click() DoCmd.GoToRecord , , acNewRec Me.Tekstboks.Value = GetIPAddress End Sub Endret 12. desember 2006 av t0my Lenke til kommentar
roac Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Er det ikke enklere å ha et felt med GetIpAddress som standardverdi? Det er i hvert fall mye mer "etter boka" vil jeg si, og Access må da støtte standardverdier, håper jeg... Lenke til kommentar
ravika Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Er det ikke enklere å ha et felt med GetIpAddress som standardverdi? Det er i hvert fall mye mer "etter boka" vil jeg si, og Access må da støtte standardverdier, håper jeg... 7489810[/snapback] Det fungerer ikke å sette GetIPAddress som standardverdi. Mulig du kan definere egne funksjoner til bruk i access tabeller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå