Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hasteprosjekt om mysterium

Anbefalte innlegg

Vi har nå fått et prosjekt som skal gjøres ferdig til Tirsdag. Jeg og gruppa mi har valgt skjulte meldinger brukt i media. Påstanden er "skjulte meldinger påvirker oss". Da skal vi finne ut om påstanden er riktig, med å finne fakta, i tillegg har vi lyst til å bruke lærerene som testpersoner i et eksperiment (vi har ikke funnet ut hvordan eksperimentet skal foregå, men vi har tenkt til å kanskje la en testperson se en film med skjulte meldinger, av flere former, for et produkt. Etterpå skal testpersonen velge et produkt av tre hvorav én av dem er produktet det har blitt reklamert for.). Noen som vet om sider med fakta om dette fenomenet, og hvordan dette eksperimentet skal utføres?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du subliminale beskjeder?

Dette er hvor tekst med oppfordringer eller produktbilder legges inn i en vanlig film, så de bare vises i en brøkdel av et sekund. Konseptet er vel at hjernen skal oppfatte dette likevel, og etter hvert (det vil si etter flere visninger) begynne å gi signaler om at dette er bra?

Mener det var en kino forleden hvor de viste en reklame som hadde slikt mer for spøk enn for noe annet.

Wikipedia har litt om det. Om du har tenkt til å kjøre et forsøk med dette vil du nødvendigvis måtte ha den tekniske kompetansen det kreves for å kunne sy en melding inn i en filmsnutt. Det er viktig å huske at dette skal såvidt kunne observeres hvis du vet hva du ser etter. Om det ikke er gjort bra nok vil det bli mer en farse enn noe annet, så pass deg litt for det.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Mener du subliminale beskjeder?

Dette er hvor tekst med oppfordringer eller produktbilder legges inn i en vanlig film, så de bare vises i en brøkdel av et sekund. Konseptet er vel at hjernen skal oppfatte dette likevel, og etter hvert (det vil si etter flere visninger) begynne å gi signaler om at dette er bra?

Mener det var en kino forleden hvor de viste en reklame som hadde slikt mer for spøk enn for noe annet.

Wikipedia har litt om det. Om du har tenkt til å kjøre et forsøk med dette vil du nødvendigvis måtte ha den tekniske kompetansen det kreves for å kunne sy en melding inn i en filmsnutt. Det er viktig å huske at dette skal såvidt kunne observeres hvis du vet hva du ser etter. Om det ikke er gjort bra nok vil det bli mer en farse enn noe annet, så pass deg litt for det.

Lykke til.

7449833[/snapback]

Ja. Det var nettopp dette, ja.

Nei, jeg har ingen anelse om hvorden jeg kan flette inn en superkjapp melding i en filmsnutt. Trodde det ikke skulle bli noe særlig problem. Hvordan må dette gjøres da, isåfall?

Tanken var at tre forsøkspersoner skal se tre forskjellige enkle og korte filmer, hvor den ene er en som er stappet full av subliminale beskjeder som reklamerer for et produkt. En annen skal se en film gruppen min har laget, hvor en person går rundt og forbi flere reklamer og former for reklame av det samme produktet, vist på en ytterst diskré måte. Den siste skal se en blanding av begge to. Deretter skal testpersonene velge blant tre like produkter (med enkle hjemmesnekrede etiketter), hvor det ene er det som er reklamert for, og begrunne hvorfor de valgte det produktet.

Endret av Mr. Crowley
Lenke til kommentar

Hvis dette skal være inne på tirsdag burde du vært ute og filmet dette nå ;)

Det er vanligvis 24 bilder per sekund i en film. På -1- av de bildene kan du legge ved et svakt bilde av produktet du vil reklamere for. Gjenta ca 2-3 ganger i minuttet. Det er i grunnen så lite det er snakk om. Hvis det blir veldig synlig er det ikke subliminal¹ lengre ;) Jeg vet ikke hva windows movie maker er i stand til, men dyrere programmer som adobe after effects og premiere, samt final cut pro til mac burde ha muligheter for å klare noe slikt.

Hvis du skal snekre sammen produktene selv, og i det andre eksempelet ha en "vanlig" film hvor en person tilfeldigvis går forbi dette produktet tror jeg det vil virke som latterlig gjennomskuelig "product placement" med mindre produktet i seg selv er så hverdagslig at man ikke legger merke til det.

For at dette skal kunne være en representativ blindtest må ikke lærerene få vite noe om hva foredraget deres skal være om før etter at de har sett filmen. Hvis de vet hva dette dreier seg om vil de bevisst se etter ting og gjøre resultatet deres ugyldig.

Skal jeg være ærlig vil jeg tro du har tatt deg vann over hodet. Ha alltid i tankene at både subliminal messaging og product placement er ment som snikaktige måter å reklamere på. Vær en snik.

¹Liminal: The threshold of a physiological or psychological response (dictionary.com)

Lenke til kommentar
Hvis dette skal være inne på tirsdag burde du vært ute og filmet dette nå ;)

Det er vanligvis 24 bilder per sekund i en film. På -1- av de bildene kan du legge ved et svakt bilde av produktet du vil reklamere for. Gjenta ca 2-3 ganger i minuttet. Det er i grunnen så lite det er snakk om. Hvis det blir veldig synlig er det ikke subliminal¹ lengre ;) Jeg vet ikke hva windows movie maker er i stand til, men dyrere programmer som adobe after effects og premiere, samt final cut pro til mac burde ha muligheter for å klare noe slikt.

Hvis du skal snekre sammen produktene selv, og i det andre eksempelet ha en "vanlig" film hvor en person tilfeldigvis går forbi dette produktet tror jeg det vil virke som latterlig gjennomskuelig "product placement" med mindre produktet i seg selv er så hverdagslig at man ikke legger merke til det.

For at dette skal kunne være en representativ blindtest må ikke lærerene få vite noe om hva foredraget deres skal være om før etter at de har sett filmen. Hvis de vet hva dette dreier seg om vil de bevisst se etter ting og gjøre resultatet deres ugyldig.

Skal jeg være ærlig vil jeg tro du har tatt deg vann over hodet. Ha alltid i tankene at både subliminal messaging og product placement er ment som snikaktige måter å reklamere på. Vær en snik.

¹Liminal: The threshold of a physiological or psychological response (dictionary.com)

7450147[/snapback]

Tror faktisk jeg kan si meg enig i at jeg kanskje tar meg vann over hodet, kanskje, fordi jeg har hele helga på filmen. Samt morgendagen.

Har du noen forslag på hva vi kan gjøre i stedet for, da? Jeg synes det blir så kjedelig med en powerpoint presentasjon, og meningen er jo å finne ut om dette fungerer.

Lenke til kommentar

Subliminale beskjeder (1/24 bilder) er meget uforutsigbare, og det er egentlig stor sannsynlighet for at det ikke funker overhodet på de dere skal vise det til. Hadde jo kanskje vært enklere/bedre å bruke allerede lagde filmer. F.eks noen sekvenser fra en hollywoodfilm (En der folk bruker en apple/kjører en bmw, e.l). Og deretter viser bilder av tre forskjellige maskiner/tre biler, og ber personen velge en.

Personen vil vel neppe være så påvirket av en liten snutt som hvis du ser en hel film, men poenget kommer vel nokså tydelig fram likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...