-Eriksen Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Er det sånn at det bare finnes to hoved typer chipsett? Har jo sett at det er en haug forskjellige chipsett overalt, men på psdata kan jeg kun velge mellom ATI og Nvidia når jeg skal kjøpe skjermkort. Så er det sånn at alle de andre chipsettet er lagd av en av de to produsentene, og isåfall, åssen kan jeg finne ut hvem? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Det er fler en nVIDA og ATI som lager brikkesett, bla. Intel VIA og SIS. Brikkesettet, eller chipsettet som det heter på engelsk, har svært lite med skjermkortet å gjøre, det eneste er at noen brikkesett støter spesielle ting som andre brikkesett ikke gjør. Som f.eks. SLI og Crossfire. Det er sikkert det du blander inn...eller? SLI er nVIDIA sin teknologi for å samkjøre flere skjermkort til å utføre en oppgave. Crossfire er ATI sin teknologi som har samme resultat, bare en litt annen "twist" i utførelsen. Et nVIDIA brikkesett kan i teorien støtte bruk av Crossfire, men de velger så klart å ikke "støtte" rivalen innenfor skjermkort på deen måten. Så kjøper du et ATI-brikkesett får du enten støtte for vanlig, et-korts skjermkortsystem eller Crossfire. Et nVIDIA-brikkesett støtter som du sikkert gjetta, enten bare et-skjermkortsystem eller SLI. De andre produsentene er ikke bundet opp til å ikke lage SLI eller CF på den måten, så de kan lage brikkesett med støte for begge deler. Forresten så kan det hende at det er hovekortet som støtter CLI eller CF og ikke brikkesettet, tror ikke det er sånn, men jeg er ikke helt sikker. Nok om det. For å finne ut hvem som har laget brikkesettet ser du bare på spesifikasjonene til hovedkortet. Skjermkort derimot, hvis det var det du lurte på, er nesten uten untak et ATI eller nVIDIA-basert kort. Tilbake til hovedkort og brikkesett. Hvis det ikke står nVidia, ATI, Intel, SIS eller VIA i brikkesettnavnet må du som regel bruke google for å finne ut hvem som har laga det. Men for å gjøre det litt lettere for deg, så pleier Intel sine brikkesett å hete 975X, 865GV eller andre ting som starter med tre tall. De andre produsentene pleier å bruke navnet sitt først. Skriv hvilke(t) hovedkort du lurer på så kan vi garantert hjelpe. Lenke til kommentar
-Eriksen Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 Det er fler en nVIDA og ATI som lager brikkesett, bla. Intel VIA og SIS.Brikkesettet, eller chipsettet som det heter på engelsk, har svært lite med skjermkortet å gjøre, det eneste er at noen brikkesett støter spesielle ting som andre brikkesett ikke gjør. Som f.eks. SLI og Crossfire. Det er sikkert det du blander inn...eller? SLI er nVIDIA sin teknologi for å samkjøre flere skjermkort til å utføre en oppgave. Crossfire er ATI sin teknologi som har samme resultat, bare en litt annen "twist" i utførelsen. Et nVIDIA brikkesett kan i teorien støtte bruk av Crossfire, men de velger så klart å ikke "støtte" rivalen innenfor skjermkort på deen måten. Så kjøper du et ATI-brikkesett får du enten støtte for vanlig, et-korts skjermkortsystem eller Crossfire. Et nVIDIA-brikkesett støtter som du sikkert gjetta, enten bare et-skjermkortsystem eller SLI. De andre produsentene er ikke bundet opp til å ikke lage SLI eller CF på den måten, så de kan lage brikkesett med støte for begge deler. Forresten så kan det hende at det er hovekortet som støtter CLI eller CF og ikke brikkesettet, tror ikke det er sånn, men jeg er ikke helt sikker. Nok om det. For å finne ut hvem som har laget brikkesettet ser du bare på spesifikasjonene til hovedkortet. Skjermkort derimot, hvis det var det du lurte på, er nesten uten untak et ATI eller nVIDIA-basert kort. Tilbake til hovedkort og brikkesett. Hvis det ikke står nVidia, ATI, Intel, SIS eller VIA i brikkesettnavnet må du som regel bruke google for å finne ut hvem som har laga det. Men for å gjøre det litt lettere for deg, så pleier Intel sine brikkesett å hete 975X, 865GV eller andre ting som starter med tre tall. De andre produsentene pleier å bruke navnet sitt først. Skriv hvilke(t) hovedkort du lurer på så kan vi garantert hjelpe. 7448448[/snapback] Ok, spørsmålet mitt ble litt rotete. Jeg kan si det sånn; jeg har et Asus hovedkort bygget av et ATI crossFire Xpress 3200 brikkesett. Er det sånn at jeg bare kan bruke skjermkort av ATI brikkesett på detta? Jeg begynte og lure når jeg så menyen hos psdata. Hvis du ser på bildet nedenfor, ser du at jeg får spørsmål om jeg har ATI chipsett eller Nvidia chipsett. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Ok, spørsmålet mitt ble litt rotete. Jeg kan si det sånn; jeg har et Asus hovedkort bygget av et ATI crossFire Xpress 3200 brikkesett. Er det sånn at jeg bare kan bruke skjermkort av ATI brikkesett på detta? Jeg begynte og lure når jeg så menyen hos psdata. Hvis du ser på bildet nedenfor, ser du at jeg får spørsmål om jeg har ATI chipsett eller Nvidia chipsett. 7449834[/snapback] Du kan bruke enkle skjermkort både med ATI og Nvidia brikkesett. Det er ikke et spørsmål om hva du har, men hva du vil ha. Mao vil du ha et skjermkort basert på Nvidia eller ATI brikkesett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå