Disturbed Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Heisann , tenkte jeg skulle ramse opp noen ting som jeg lurer på. Noe som har vært i tankegangen min nå er som følger. Er Student, med fullt studielån av Lånekassen, har akkurat startet på en deltids jobb, første lønningen kommer 15.des Jeg er folkeregistrert i Et annet sted en jeg bor, har akkurat flytta til Oslo, å har enda ikke fått fiksa det. Hvordan blir det med skattekort da? Må jeg hente skattekort jeg er folkeregistrert? Å noen som vet hvor mye jeg kan "tjene" når jeg går med studielån? Er det et visst beløp som man ikke kan gå over? Om 1 år flytter min kjærste å skal bo sammen med meg, hvordan blir det med studielånet da? Blir det redusert når jeg blir satt opp med samboer under lånekassen ? Åså er det noen som har litt erfaring med nedbetaling hvordan det fungere av Studielån ? Kan man bestemme selv hvor lang periode nedbetaling er over? Til slutt , desember er det halv skatt ?, å siden jeg ikke har mulighet til å legge med skattekortet for den første lønningsslippen får jeg fortsatt lønn? Eller er det obligatorisk med skattekort ? Takker på forhånd for all hjelpen. "PS: Ja jeg vet jeg kan kontakte lånekassen , folkeregisteret.. etc etc.." Litt bedre å høre det fra de som er/har vært i samme situasjon Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Jeg kan ta fatt i noen av punktene dine. Beløpsgrensen for hva du kan tjene og fortsatt motta fullt stipend er i overkant av 110 000 (husker ikke eksakt hvor mye). Går du over beløpsgrensen trekkes du en halv krone i stipend per krone du tjener. Det skal heller ikke ha noe å si om du er samboer, så vidt jeg har forstått. Når det gjelder halv skatt i desember så er det en noe seiglivet myte: det er riktig at du trekkes halv skatt, men dette jevnes ut over hele året. Det har ingenting å si om du tjener 50 000 i januar eller desember, hva du totalt sett betaler i skatt er likt uansett. At man trekker litt mer resten av året for å trekke mindre i desember forandrer ikke det. Legger du ikke ved skattekort vil du vel trekkes 50 %. Du vil vel få dette igjen til sommeren, med renter. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Du skatter til den kommunen du er registrert bosatt i før 1.november i året før opptjeningsåret. Det vil altså si at du skal ha skattekort fra hjemmekommunen din. Det stemmer at det er et visst beløp man ikke bør gå over i inntekt for å fortsatt få fullt stipend og lån, men jeg aner ikke beløpet. Samboerstatus har ingenting å si. Blir på en måte som et kollektiv, noe som er vanlig for de fleste studenter. Man bestemmer ikke nedbetalingstiden på studielånet selv. Det året du er ferdig å studere så får du tilsendt en nedbetalingsplan fra lånekassen. Jeg hadde ca NOK 100 000 i lån, og fikk en nedbetalingstid på 15 år. Mer i lån, lenger nedbetalingstid og større avdrag per termin. Nå har man imidlertid anledningen til å søke om betalingsutsettelse av betalinger ganske mange ganger i løpet av nedbetalingstiden, men det fører dessverre til at rentene øker ganske mye hver gang. Det er halv skatt i november eller desember. Sjekk med arbeidsgiver om hva som er rutinene for det. Leverer du ikke skattekort blir du trukket 50% skatt. PS! Skattekortet har du i posten på tre dager om du ringer ditt lokale ligningskontor.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå