Gå til innhold

Person /Utdanning /jobb

Disturbed

Anbefalte innlegg

Heisann , tenkte jeg skulle ramse opp noen ting som jeg lurer på.

Noe som har vært i tankegangen min nå er som følger.

Er Student, med fullt studielån av Lånekassen, har akkurat startet på en deltids jobb, første lønningen kommer 15.des

Jeg er folkeregistrert i Et annet sted en jeg bor, har akkurat flytta til Oslo, å har enda ikke fått fiksa det.

Hvordan blir det med skattekort da? Må jeg hente skattekort jeg er folkeregistrert?

Å noen som vet hvor mye jeg kan "tjene" når jeg går med studielån?

Er det et visst beløp som man ikke kan gå over?

Om 1 år flytter min kjærste å skal bo sammen med meg, hvordan blir det med studielånet da? Blir det redusert når jeg blir satt opp med samboer under lånekassen ?

Åså er det noen som har litt erfaring med nedbetaling hvordan det fungere av Studielån ? Kan man bestemme selv hvor lang periode nedbetaling er over?

Til slutt :p , desember er det halv skatt ?, å siden jeg ikke har mulighet til å legge med skattekortet for den første lønningsslippen får jeg fortsatt lønn? Eller er det obligatorisk med skattekort ?

Takker på forhånd for all hjelpen.

"PS: Ja jeg vet jeg kan kontakte lånekassen , folkeregisteret.. etc etc.." Litt bedre å høre det fra de som er/har vært i samme situasjon :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ta fatt i noen av punktene dine. Beløpsgrensen for hva du kan tjene og fortsatt motta fullt stipend er i overkant av 110 000 (husker ikke eksakt hvor mye). Går du over beløpsgrensen trekkes du en halv krone i stipend per krone du tjener.

Det skal heller ikke ha noe å si om du er samboer, så vidt jeg har forstått.

Når det gjelder halv skatt i desember så er det en noe seiglivet myte: det er riktig at du trekkes halv skatt, men dette jevnes ut over hele året. Det har ingenting å si om du tjener 50 000 i januar eller desember, hva du totalt sett betaler i skatt er likt uansett. At man trekker litt mer resten av året for å trekke mindre i desember forandrer ikke det.

Legger du ikke ved skattekort vil du vel trekkes 50 %. Du vil vel få dette igjen til sommeren, med renter.

Lenke til kommentar

Du skatter til den kommunen du er registrert bosatt i før 1.november i året før opptjeningsåret. Det vil altså si at du skal ha skattekort fra hjemmekommunen din.

Det stemmer at det er et visst beløp man ikke bør gå over i inntekt for å fortsatt få fullt stipend og lån, men jeg aner ikke beløpet.

Samboerstatus har ingenting å si. Blir på en måte som et kollektiv, noe som er vanlig for de fleste studenter.

Man bestemmer ikke nedbetalingstiden på studielånet selv. Det året du er ferdig å studere så får du tilsendt en nedbetalingsplan fra lånekassen. Jeg hadde ca

NOK 100 000 i lån, og fikk en nedbetalingstid på 15 år. Mer i lån, lenger nedbetalingstid og større avdrag per termin. Nå har man imidlertid anledningen til å søke om betalingsutsettelse av betalinger ganske mange ganger i løpet av nedbetalingstiden, men det fører dessverre til at rentene øker ganske mye hver gang.

Det er halv skatt i november eller desember. Sjekk med arbeidsgiver om hva som er rutinene for det. Leverer du ikke skattekort blir du trukket 50% skatt.

PS! Skattekortet har du i posten på tre dager om du ringer ditt lokale ligningskontor..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...