Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nå slutter jeg med hasj!

ShaNickolas

Anbefalte innlegg

Jeg har også nylig slutta med røyking, etter daglig bruk i noen få år. Røyka stortsett bare på kveldstid, eller hvis jeg var sikker på at det ikke kom folk innom. Begynte pga en sorg jeg ville bli kvitt. Jeg kjenner igjen symptomene med å slutte, som du beskriver her. Svetting, søvnproblemer, nedstemthet og andre ting. Det er vel nå et par uker siden jeg slutta, og har ikke rørt det siden. Jeg kommer ganske sikkert til å ta meg et trekk en gang, siden jeg har mange venner som røyker, og ser ikke på det som noe spesielt skadelig, hvis man bruker det med måte. På samme vis som med alkohol, selv om alkohol sansynligvis kan skade mer selv med bare sporadisk bruk.

Årsaken til at jeg slutta, er flere. Jeg fant ut at sorgen min forsvant ikke av røykinga, på samme måte som en alkoholiker ofte opplever at hans sorg bare blir dysset ned i rusøyeblikket. Når jeg igjen ble rusfri, var slettes ikke sorgen borte, jeg trengte ny dose for å slippe den igjen. Og det er jo ingen god løsning. Det var det som var hovedproblemet mitt med røykinga. Hadde jeg kunnet ta meg et trekk blant gode venner en sjelden gang iblant for kosen sin del, hadde det fungert omtrent på samme måte som å ta seg en dram. Ikke selve rusen, men det sosiale fellesskapet.

Den største forskjellen på alkohol og hasj, er imidlertid at man ikke blir spesielt sosial av røyking. Tar man seg en dram, om så helt alene, føler man gjerne for å treffe folk og være sosial. Røyker man seg et trekk, blir man gjerne utrygg og tør ikke se folk inn i øynene. Vet ikke om det er selve rusen som gjør det, eller om det er det faktum at man har konsumert en ulovlig vare. Det er jo mulig det kan sammenlignes med å stjele en sykkel, man er redd for å bli oppdaga om man tar seg en sykkeltur.

Jeg er ikke enig i at hasj bør være ulovlig, jeg tror det er det i hovedsak som gjør at enkelte begynner med sterkere stoffer etter å ha prøvd hasj, da man ikke akkurat føler trang til å prøve nye ting etter å ha røyka. Alkohol derimot kan få folk til å bli mer dristig, og ønske å prøve ting man vanligvis er motstander av. Diskusjon om hasj blir ofte slik, en debatt om hvorvodt det er alkoholen eller hasjen som er farligst. Hvorfor er det slik? Jeg tror det er fordi vi innser at alkohol kan være meget skadelig, og egentlig burde vært forbudt? Ikke det at hasjen ikke nødvendigvis er skadelig. Alt kan være skadelig for kroppen ved misbruk, men det som er skadelig for psyken merker man ofte ikke selv.

De fleste jeg kjenner (inkuldert meg selv) blir (ble?) agressiv ved mangel på hasj, og dette er vel ikke en virkning man ønsker? Men slik er det gjerne også for en som røyker tobakk, om han er fri for sigaretter. Avhengighet er stikkordet. Det er avhengighet som er det farlige monsteret, og det er avhengighet vi må kvitte oss med. Enten det gjelder hasj, alkohol eller tobakk.

Dette er mine tanker og meninger, og således ingen "slik-er-det-bare"-post. Jeg ønsker alle som vil bli kvitt sin avhengighet lykke til, stå på dette klarer du! Neste avhengighet jeg skal kvitte meg med er sigarettene. Deretter kaffen, colaen og hamburgerne. Kanskje jeg bør selge pcen min også? Kjipt å være avhengig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hey, det du skriver Sha9ick har jeg vært gjennom selv. Begynte sommern jeg og, men noe senere enn deg. Tipper det var så sent som vk1, for 4 siden. Har vært på og av, men det siste 1 1/2 har vært preget av tett røyking. Bodde med en som hadde det som hobby å dyrke sin egen pot, da ble det jo en selvfølgelighet at jeg hang på :p

Tok mitt siste drag for 3 uker siden. Har også hatt problemer med forhold til dama fordi hun snart ikke gadd mer, fikk lissom et valg. Det er bra at du har valgt dama femfor hasjen, du også.

Men det er faen ikke lett, for nå slår det tilbake. Angst, aggressivitet, men heldigvis går søvnen noe bedre. Vil egentlig bare si lykke til, du virker som en oppegående kar som har no mer å leve for, enn å bare leve fra dag til dag og ruse seg.

edit: Har ikke noe imot hasjen i seg selv, men det skal absolutt ikke brukes for å rømme vekk fra noe. Det kan brukes som medisin til en viss grad. Er du ikke en meget glad person som nærmest sprudler av glede, skal du heller ikke bruke det, for avhengigheten er ganske stor, og jo mer du røyker, desto mer knekker den deg til slutt.

Endret av empatiy
Lenke til kommentar

Dritbra initiativ! Slutt med dritten. Jeg ønsker deg alt vel og vet at du kommer til å klare det. Selv har jeg sett en veninne få en psykisk sykdom utløst av hasj, en jente som nå er innlagt på psykiatisk avdeling med en tøff diagnose.

Folk tror de erobrer verden med å slutte å snuse, men det å slutte med hasj.. det ligger laaangt over for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Har aldri tatt helt hva folk får ut av hasjrus. Selv blir jeg bare utrolig trøtt, innadvent og småkvalm. Har flere kamerater som "forguder" den, de bruker den stort sett til avslapning. Finnes ikke noe kjipere enn å vorse sammen med en gjeng skikkelig steine folk når du selv bare drikker.

Lenke til kommentar
Finnes ikke noe kjipere enn å vorse sammen med en gjeng skikkelig steine folk når du selv bare drikker.

7517981[/snapback]

Finnes ikke noe kjipere enn å vorse sammen med en gjeng skikkelig fulle folk når du selv bare røyker.

Kremt, klarte ikke la være...

Alkohol er jo bare sååå kult!

Lenke til kommentar

Håper virkelig du greier å slutte...jeg vet selv hvordan du har det nå...bare stå på og prøv å tenk positivt...hadde ikke kjæresten min hjulpet meg hadde jeg nok ikke sittet her nå, det gjelder nok med mange andre ting enn bare røykinga mi, sloss mye før og hadde mye problemmer der.. har nå ikke sloss på over 1 år som er leeenge for meg, sloss nesten hver dag før, følte at jeg måtte få status ved å sloss noe som virker helt absurd når jeg tenker meg om den dag idag

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Jeg blir overrasket over hvor mange her som omtrent prøver å overtale trådstarter til å ikke slutte å røyke hasj. Selv om det er stor uenighet om hvor helseskadelig hasj faktisk ikke er, så er det nå en gang helseskadelig, og TS har definitivt noe å vinne på å slutte. Fortsett å oppdatere oss, du har gjort et veldig lurt valg som du ikke kommer til å angre på :)

Lenke til kommentar
Heisann

Nå er jeg kommet til et punkt i livet hvor jeg ikke lenger kan eller vil røyke hasj, har røyka ganske tett de siste 5 årene. Noe som muuligens har påvirket min utvikling som menneske å person.

Jeg hadde et fint avbrekk på ca 1år, før jeg var så VELDIG lur å begynne igjen. Fra den dagen jeg begynte på igjen har livet mitt sakte men sikkert ramlet tilbake der jeg var før.  Jeg har begynt å resonere over hva hasjen egentlig gir meg, å svaret er INGENTING

Meningen med denne tråden er å skrive litt hver dag, så kansje det blir enklere for meg å slutte igjen.

Mange av mine venner har havnet lenger å lenger ut på kjøret, å jeg begynner virkelig å få angst over hva som kan skje meg om jeg ikke slutter.

Nå har jeg snart gått 3 fulle dager uten å røyke å jeg er faktisk veldig positivt innstilt.

Kjæresten min har gitt meg en siste advarsel, om jeg ikke skjerper meg er det helt slutt mellom oss, å jeg vil absolutt ikke kaste bort et fantastisk forhold fordi jeg heller vil røyke hasj.

Det verste med å slutte er at man får så utrolig kort lunte på det minste ting, snapper på alt om jeg ikke tar meg selv i å overreagere.

Konstant svetting er også plagsomt, da svettlukta gjerne får en helt annen lukt en til vanlig

Så har vi det aller værste, søvnproblemer. Noen kvelder er det bare helt umulig å få sove, kan ligge i 3-6 timer i senga å bare vri meg i frustrasjon. Men vanligvis sitter jeg våken til jeg er så utmattet å trøtt at jeg bare sovner inn.

Så har vi angsten, den kan være utrolig stygg mot meg om jeg ikke tenker positivt

Det værste som kan skje er at jeg havner en plass hvor det røykes, eller at jeg sprekker å kjøper meg selv. Det skal faktisk veldig veldig lite til

Håper jeg møter forståelse her , hvertfall fra noen

Tusen Tusen Takk :)

7447656[/snapback]

Lykke til ;) det å ha en kjæreste som stiller sånne krav til deg, kan faktisk være til god hjelp ;) Prøv å vær åpen med henne når du føler at du har problemer som søvnproblemer, eller andre tanker. En god samtale kan faktisk være til god hjelp da :)

Lenke til kommentar

Håper du får til å slutte, det blir sikkert vanskelig, men se alt det positive du får utav det, og ikke noe negativt!

Kjempebra at du vil slutte med hasj. :thumbup: Kan dessverre ikke gi deg så mye råd, men tenk over pengene du sparer, putt dem i sparebøssa di. Når det gjelder problemene dine ville jeg gått til legen og lagt frem hele saken. Han har taushetsplikt, og kan hjelpe deg med mye. Lykke til!

7451929[/snapback]

Leger sin tauhsetsplikt:

Du har masse utslett på lillekaren og vil ikke at noen skal vite det..

Leger sin ikke tausetsplikt:

Alt som er i mot den norske lov kan en lege melde fra til politiet om.

Men, slik som i dette tilfelle vil ikke en lege melde deg, om du bare er fast bestemt på å slutte, for så å utføre dette.

En lege er trent opp for å hjelpe folk, ikke få dem ut i problemer med mindre det er nødvendig for din og/eller andre sin helse.

Lenke til kommentar
Kjempegreier! Tar meg selv noen gode pauser iblandt, og det er herlig. Slutte for alltid skjer aldri tho :)

7536440[/snapback]

Så sant, så sant... Det nytter liksom ikke å kakke ut av pipa og si "Nå skal jeg ALDRI fyre mer... "

Det er dømt til å mislykkes! Mye bedre å si: "Nå skal jeg se hvor lenge jeg klarer meg uten."

Lenke til kommentar
Kan ikke vi ta dette i Cannabis-trådet isteden? Vi vet alle hva som skjer hvis vi fortsetter....

7543708[/snapback]

ja, da kommer den skumle administrator tom waits for alice :ohmy:

7543789[/snapback]

Og her er han. Tråden er blitt mye kortere, siden en gjeng av dere ikke kunne holde dere til topic. Dere vet hvem dere er, og at slikt ikke er OK. Vil dere diskutere noe som er off topic, så lag deres egen tråd. I dette tilfellet eksisterer allerede en slik tråd, og det vet dere også, siden dere har vært aktive i den.

Dette var en typisk bulkmoderering, det kan hende noen poster står igjen som burde vært slettet, og at noen gikk med på lasset som kunne fått være.

De slettede postene er lagret i moderators arkiv, og ville kunne bli flyttet til en annen tråd om noen ser et poeng i det. Send meg i så fall en PM. Personlig ser jeg ingenting på de 4 sidene som ikke er repetert mange ganger på de hundre og ørten sidene i cannabis-tråden, så jeg vet ikke helt om det er noe poeng.

Nå ser det ut til at trådstarter selv har forlatt tråden for lenge siden. Kanskje gikk han lei av alle rådene om ikke å slutte. Uansett har tråden mistet lit av sitt poeng da, og er en grei kandidat til ytterligere avsporinger. Så den stenges like godt. Dersom trådstarter vender tilbake og ønsker å poste i den igjen, kan ha sende meg en PM, så skal jeg åpne den igjen.

Reaksjoner tar man som alltid også på PM.

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...