tlotteru Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) Har ett trådløst hjemmenettverk bestående av 3 bærbare en stasjonær og trådløs skriver. Alt fungerer med internett og utskrift fra alle PC'ne. Har tenkt å bruke den stasjonære som lagringsplass for musikk og bilder men kan ikke få filoverføring til å virke mellom den stasjonere og de tre bærbare. De bærbare kan overføre filer mellom seg. Har laget tre mapper på den stasjonære som er satt som delt. jeg ser alle PC'ne i nettet, men når jeg klikker på den stasjonære får jeg opp dette:"\\... er ikke tilgjenglig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressusjen. Kontakt administratoren av serveren for å for å finne ut om du har tilgangstillatelser. Det eksterne prosedyrekallet (RPC) misslyktes" Maskinene kjører Win XP, 3 Pro og 1 Home. Den stasjonære har Pro og den jeg sitter ved har Home. De 3 bærbare kjører Norton Internet Security den stasjonære kjører Avast. Har prøvd med alt dette utkoblet også. Har Speed Touch 510 (Telenor ADSL) og en 3Com trådløs router som kjøres som aksesspunkt Noen som har en ide om hva som er feil? Endret 7. desember 2006 av tlotteru Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Satte du på "Deling av skrivere og filer i nettverket" når du innstallerte hjemmenettverket? Du har ikke en brannmur som blokkerer tilgangen på den stasjonære. Ofte det som er problemet.. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 du har satt de riktige rettighetene på det du deler? og de er i samme subnet? Lenke til kommentar
tlotteru Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 du har satt de riktige rettighetene på det du deler?og de er i samme subnet? 7449267[/snapback] Deling av skrivere og filer er i orden. Rettighetene er i orden. Hva menes med subnet? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 192.168.1.xxx 192.168.1.yyy Lenke til kommentar
V-by Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 at du har nesten lik IP-adresse på pc-ene. f eks 192.168.91.4, 192.168.91.5, 192.168.91.77 osv der 192.168.91.xx er det samme. eller selve subnettet på pc-en 255.255.255.0 f. eks. Men når jeg tenker grundig gjennom det, skal det heller ikke være noe problem... Lenke til kommentar
tlotteru Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 at du har nesten lik IP-adresse på pc-ene.f eks 192.168.91.4, 192.168.91.5, 192.168.91.77 osv der 192.168.91.xx er det samme. eller selve subnettet på pc-en 255.255.255.0 f. eks. Men når jeg tenker grundig gjennom det, skal det heller ikke være noe problem... 7450244[/snapback] Alle PC'ne får IP adresser automatisk fra adsl routeren fra 10.0.0.1 til 10.0.0.4 Ingen firewall på på den stasjonere. Har satt opp alle PC'ne til å ta i mot IP adresser atomatisk. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) Prøvd å kjøre innstallasjonen av hjemmenettverk på nytt? Med de samme innstillingene på alle pc'ene og så reboota? Endret 7. desember 2006 av >Jonas< Lenke til kommentar
tlotteru Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 Prøvd å kjøre innstallasjonen av hjemmenettverk på nytt? Med de samme innstillingene på alle pc'ene og så reboota? 7450555[/snapback] Flere ganger. Lenke til kommentar
Bullseye88 Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Merk at hvis du har bare 1 bruker på xp uten passord (autologin) så vil file sharing automatisk bli sperret. (Kansje mulig å gå rundt dette?) Lenke til kommentar
CIder Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Merk at hvis du har bare 1 bruker på xp uten passord (autologin) så vil file sharing automatisk bli sperret. (Kansje mulig å gå rundt dette?) 7451553[/snapback] Nja, dette kan da ikke stemme når det er nettopp det jeg har og fildeling fungerer utmerket her. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Merk at hvis du har bare 1 bruker på xp uten passord (autologin) så vil file sharing automatisk bli sperret. (Kansje mulig å gå rundt dette?) 7451553[/snapback] Dette stemmer nok ikke.. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Ta ein titt i denne posten, og da spessielt under Problemer og potensielle løsninger https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=423330 Spørsmål: Vennen min får opp feilmeldingen "Ingen tilgang" når han skriver inn pcnavnet i adressefeltet og trykker enter. Hva er galt? Svar: Start -> Kjør -> gpedit.msc -> Computer Configuration -> Windows Settings -> Local Policies -> User Rights Assignment. Bla deg nedover til du finner "Deny access to this computer from the network". Der kan du godt fjerne alle gruppene som er nevnt. Det overnemte har eg hatt problem med enkelte ganger. Fjerner eg dei nemte gruppene så har det ordna seg. Eg liker også å ha brukernavn og passord på alle maskinene. Spørs litt kordan dei 3 laptopene brukes, og kva brukere som er på dei, men eg ville lagt inn samme brukernavn og passord på den stasjonære og delt ut mapper med tillatelser. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg har samme (eller bare lignende?) problem som trådstarter, men - merkelig nok - bare når jeg prøver å gå inn på delte filer & foldere via "My Network Places". Der finner maskinen min den Workgroup jeg har opprettet, men den finner ikke lenger noen maskiner der. ("Maybe you don't have access", osv.) Det begynte med at det bare var en av maskinene jeg ikke kom inn på, men nå ser jeg ingen av dem. Men, hvis jeg skriver "\\PC-navn\Folder-navn" i adressefeltet i et vanlig Explorer-vindu, da kommer jeg rett inn med en gang ... Det samme gjelder en liten NAS-disk som er koblet til nettet. (Og den kjører jo Linux.) Ved å skrive inn det hele og fulle navnet (\\Landrive\Music) får jeg full tilgang, men gjennom "My Network Places" er det null og niks. Jeg har en snikende følelse av at dette dukket opp i høst, muligens i forbindelse med en Windows Update, men jeg har ingen bevis ... Det er nesten så en får lyst til å sette opp en ren SP2-maskin bare for å se om den blir noe klokere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå