Gå til innhold

Hvorfor virker ulogiske ting logiske i søvne?


Anbefalte innlegg

Jeg drømmer av og til, men det er alltid bare tull. Av og til kan jeg snappe opp en påhengsmotor, eller noe, for å dra til England der det har vært opprør og hele London er malt rosa i protest mot opprøret. Alt det virker helt ulogisk når jeg tenker over det ni voken tilstand, men i drømme er det som det er det mest logiske som kan gjøres. Har noen et svar på hvorfor ulogiske ting virker logiske i drømmer? Takker for svar.

Endret av Flug3r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hm, bra spørsmål som for meg ikke er lett å svare på.

 

Men kanskje du finner svar hvis du gidder lese gjennom denne artikkelen :)

7447551[/snapback]

Jeg ble litt klokere av den artikkelen, men har ikke funnet et godt svar på spørsmålet mitt enda. Det med problemløsing i artikkelen er iallefall jeg enig i. Har løst en oppgave i søvne; Rubiks kube! Husker jeg gjorde den, men ikke hvordan. Da jeg voknet fortsatte jeg litt på min halvferdige rubiks kube, og greide den. Da husket jeg at jeg gjorde omtrent nøyaktig det samme i søvne, men det kan ikke bli brukt som noen særlig god problemløser akkurat, ettersom jeg ikke husket en ting uten stimulering av hjernen, ved å faktisk løse oppgaven selv.

 

God artikkel, foresten :thumbup:

Lenke til kommentar

Skal jeg synse litt sånn på sparket, må det bli noe slikt:

Logikk er en forestilling av at en ting må føre til den andre. Logikk er mye basert på fysiske lover, som omverdenen supplerer oss med (er ikke helt sikker på hvor god den formuleringen var, men vis velvilje så skjønner du nok hva jeg mener).

 

Når vi sover, har vi ikke tilgang på den "fysiske verdenen" (man kan argumentere for at drømmeverdenen også er fysisk, men det lar vi ligge, hva? :) ), bare på språket og de forestillingene vi allerede har lagret i sinnet. Hvis vi ikke fra før av innehar forestillinger om logiske forhold forestillingene imellom, vil ikke hjernen skape denne logikken selv for å få ting til å henge sammen; den føler ikke behov for det. Det er derfor noen ting vi drømmer i kan virke helt logiske i etterkant, mens andre er helt på styr.

Lenke til kommentar
Skal jeg synse litt sånn på sparket, må det bli noe slikt:

Logikk er en forestilling av at en ting må føre til den andre. Logikk er mye basert på fysiske lover, som omverdenen supplerer oss med (er ikke helt sikker på hvor god den formuleringen var, men vis velvilje så skjønner du nok hva jeg mener).

 

Når vi sover, har vi ikke tilgang på den "fysiske verdenen" (man kan argumentere for at drømmeverdenen også er fysisk, men det lar vi ligge, hva? :) ), bare på språket og de forestillingene vi allerede har lagret i sinnet. Hvis vi ikke fra før av innehar forestillinger om logiske forhold forestillingene imellom, vil ikke hjernen skape denne logikken selv for å få ting til å henge sammen; den føler ikke behov for det. Det er derfor noen ting vi drømmer i kan virke helt logiske i etterkant, mens andre er helt på styr.

7448211[/snapback]

Det du mener er at hvis du drømmer om ting som har hendt før, eller noe som tilnærmet har hendt før, vil drømmene virke logisk fordi du hjernen henter ut ting som har hendt før og derfor er logiske, men hvis drømmen din er hentet omtrent helt ut fra fantasien din vil drømmene bli ulogiske fordi det aldri har hendt før, så derfor har hjernen ingen formening om det er logisk eller ikke?

Endret av Flug3r
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Må vel være en logikksans som skrur seg av i søvne.

 

har flydd over både fjell og daler i søvne uten å stusse over hvordan jeg greier det. alt jeg tenkte på var hvilken retning som var hjemover.

 

et utdrag fra artikkelen som prøver å forklare problemstillingen til posten:

They hypothesize that these images don't form the stories that we remember as our dreams. Instead, our waking minds, in trying to make sense of the imagery, create the stories without our even realizing it -- simply because the brain wants to make sense of what it has experienced.
Endret av O.J
Lenke til kommentar

OJ over her har rett.

 

Bevisstheten vår er logisk. Underbevisstheten vår er ikke logisk.

 

Når vi sover behandler underbevisstheten inntrykk fra opplevelser og hendelser, og det kan den gjøre på mange rare måter. Og dermed kan det gi mange merkverdige drømmer.

 

Mvh Bjørn B.

Lenke til kommentar

I søvne lever du i en "egen verden" - en drømeverden, der logikken er andeledes enn i den verden du tilbringer livet ditt i til vanlig. I den verdenen gjelder de samme lovene som hvis du fårestiller deg noe som egentlig ikke er riktig i vår verden, men alikevel han du tenke det.

 

Tenk deg at du kan gå på vannet. Det er ikke logisk i vår verden med i drømme er det mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...