Gå til innhold

Filserver for hjemmebruk. Noen tips til dette?

mendate

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lyst å sette opp en filserver. Den skal bare brukes i midt lokale nett. Med muligheter for fjernstyring fra internett.

Hva skal filserveren brukes til?

1. Lagring av filmer

2. Lasting av filmer

3. Avspilling av filmer via netverket

4. Backup

Hvorfor trenger jeg en filserver for dette?

Grunnen til at jeg trenger en filserver til dette og ikke bare en pc til denne jobben er enkelt og greit fordi jeg trenger en noe som står for seg selv på et annet rom og ikke plager noen, og firdi den må være på 24/7. Er og greit å ha en sammlet plass å lagre backupen.

Har en pc med disse spesifikasjonene:

AMD 1.8ghz

512 DDR Ram

Gb lan

Vill denne fungere fint?

Tenkte jeg skule bruke windows server 2003, dett ganske enkelt fordi det er flere en meg som skal bruke den og dette er lett å lære bort.

Er dette et dumt valg?

Trenger og noen nye disker, hva bør jeg velge og hvordan bør eg koble di sammen?

Er bare IDE på den pcen atm.

Håper dere har noen gode forslag meg litt :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Hvis du skal streame film fra den så funker nok 512 mb ram, men jeg ville for å være på den sikre siden tatt og oppgradert til 1024 mb ram. GB land er viktig ja.

Jeg vet at det er utrolig mye operativsystem krangling her, men jeg vil bare si min mening: Windows Server 2003 er et dumt valg til dette ja.

1. Det koster nok mer enn du gidder å betale for (for her har vi ikke lov til å diskutere piratkopiering vet du :))

2. Det har grafisk grensesnitt og bruker med en gang mye mer ressurser

3. Har enda ikke funnet noen backupløsninger for windows som ikke er knotete og som man kan stole helt på.

Jeg har kun erfaring med GNU/Linux, spesielt med distroene Slackware og Debian. Jeg tror Debian vil være det enkleste for deg. Til backup kan du da bruke rsync ilag med SSH, NFS eller samba om du vil det. (jeg anbefaler SSH).

Lenke til kommentar
Jeg har per idag en 2k3-server som jeg bruker som filserver. Grunnen til at jeg valgte dette er fordi jeg har to 500 GB disker i den fulle av data som har NTFS. Noen som vet om noen mulighet for å kunne skrive til NTFS fra Linux?

7454209[/snapback]

Eneste jeg vet er at mandriva leser NTFS disker.. (og skriver) så muligheten er tilstede..

Vet ikke fra hvilken kernel NTFS ble støttet eller om det er en custom ..

diskene blir da mountet som sda1/win_c osv...

Lenke til kommentar
Vet ikke fra hvilken kernel NTFS ble støttet eller om det er en custom ..

diskene blir da mountet som sda1/win_c  osv...

7455129[/snapback]

jeg vet at det er mulig å lese fra en NTFS-basert disk/partisjon under Linux men siden det er en filserver må jeg også kunne skrive til diskene...

Lenke til kommentar

Ville sett på Solaris 10. Filsystemet som brukes i Solaris, ZFS gir en del muligheter man ikke finner i noen andre filsystemer, som f.eks. RAID i filsystemet. Da er man ikke lenger avhengig av en RAID-kontroller. Samt at filsystemet har en del andre fiffige sikkerhetsfunksjoner. Les mer om ZFS på OpenSolaris ZFS-portal. Denne infoen man finner her, er selvfølgelig gangbar i Solaris 10. Og hvis prosessoren er av typen Athlon 64, er det enda bedre. Solaris 10 er nemlig et av de operativsystemene som best kan utnytte en prosessor med AMD64-instruksjoner. Det ble faktisk skrevet spesielt med tanke på Opteron.

Lenke til kommentar
Ville sett på Solaris 10. Filsystemet som brukes i Solaris, ZFS gir en del muligheter man ikke finner i noen andre filsystemer, som f.eks. RAID i filsystemet. Da er man ikke lenger avhengig av en RAID-kontroller. Samt at filsystemet har en del andre fiffige sikkerhetsfunksjoner. Les mer om ZFS på OpenSolaris ZFS-portal. Denne infoen man finner her, er selvfølgelig gangbar i Solaris 10. Og hvis prosessoren er av typen Athlon 64, er det enda bedre. Solaris 10 er nemlig et av de operativsystemene som best kan utnytte en prosessor med AMD64-instruksjoner. Det ble faktisk skrevet spesielt med tanke på Opteron.

7455975[/snapback]

Har lest om ZFS nå, og det virker veldig imponerende. Lurer på om Solaris blir mitt neste OS.

Håper det blir portet til GNU/Linux snart.

EDIT:

Fant en interessant side

Endret av xNINJA
Lenke til kommentar
Har lest en del om ZFS nå, og det virker veldig imponerende. Lurer på om Solaris blir mitt neste OS.

Håper det blir portet til GNU/Linux snart.

7456049[/snapback]

Akkurat den biten kan bli et problem, da Solaris er lisensiert under open-source lisensen CDDL. Denne lisensen forbyr bl.a. miksing av kode fra Solaris til f.eks. GNU/Linux. Grunnen til at den lisensen er brukt, er fordi Solaris bruker den mye omdiskuterte UNIX System V-koden (den koden som SCO har beskyldt IBM for å stjele og putte inn i GNU/Linux).

Uansett, ZFS er mye av årsaken til at jeg skal bruke Solaris 10 når jeg skal sette opp min filserver. Pluss at Solaris 10 snart kommer med Trusted Extensions.

Edit: når det gjelder ZFS på FUSE, så ser det ut til at de har et langt stykke igjen før de når det nivået ZFS er på i Solaris i dag. Hvis man er interessert i å bruke ZFS og vil ha det stabilt og sikkert nok, er det nok best at man bruker Solaris.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
stigfjel: Alle linux OG Windows varianter har RAID støtte som ikke har avhengighet mot kontroller.  ;)

7456245[/snapback]

Poenget mitt er at ZFS har direkte RAID-støtte som fungerer på den måten at man oppretter et RAID-array med en eneste kommando, og det er filsystemet som tar seg av det, ikke operativsystemet. Det kan ikke sammenlignes med verken hw-RAID eller sw-RAID etter tradisjonell modell.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...