Solefald Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Har noken spm ang førstegangs tjeneste med min økonomi. har billån. 150000. har kontokreditt på 10.000. 5000 i minus. 10000 på anna avdrag. (avbetaling). utsatt regning på 11000 til slutten av førstegangstjenesten. bilen ligger til salgs. men er klin umulig å få solgt bil i sogn og fjordane.. min far er midlertidig kausjonist. sånn at eg fikk bedre tid til å selge bilen. så no er det ca 1000kr i renter, 1000kr i forsikring(må ha fullkasko). 700 i avdrag. 300 må på BSU konto. da har eg ca 900 igjen som skal dekke reise, hygene artikler, mobilbruk. har kjæreste heime, og er ganske avhengi av å kunne reise heim til familie og venner, da blir det litt vansklig med så lite økonomi. så visst eg reiser heim, med buss, så kjem eg heim lørdagsmorning, og så må eg reise på søndagen igjen, og er framme mandags morning. det fungerer dåårlig. visst eg reiser med fly, så går økonomi til H. og fadern får pes fra banken.. dimisjon hadde egentlig vert det beste..( er ikkje en av dei som vil sleppe pga dei ikkje gidder) noken som har forslag\erfaringer? Lenke til kommentar
hallyboy Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Har noken spm ang førstegangs tjeneste med min økonomi. har billån. 150000. har kontokreditt på 10.000. 5000 i minus. 10000 på anna avdrag. (avbetaling). utsatt regning på 11000 til slutten av førstegangstjenesten. bilen ligger til salgs. men er klin umulig å få solgt bil i sogn og fjordane.. min far er midlertidig kausjonist. sånn at eg fikk bedre tid til å selge bilen. så no er det ca 1000kr i renter, 1000kr i forsikring(må ha fullkasko). 700 i avdrag. 300 må på BSU konto. da har eg ca 900 igjen som skal dekke reise, hygene artikler, mobilbruk. har kjæreste heime, og er ganske avhengi av å kunne reise heim til familie og venner, da blir det litt vansklig med så lite økonomi. så visst eg reiser heim, med buss, så kjem eg heim lørdagsmorning, og så må eg reise på søndagen igjen, og er framme mandags morning. det fungerer dåårlig. visst eg reiser med fly, så går økonomi til H. og fadern får pes fra banken.. dimisjon hadde egentlig vert det beste..( er ikkje en av dei som vil sleppe pga dei ikkje gidder) noken som har forslag\erfaringer? 7446736[/snapback] Snakk med en velferdsoffiser eller en sosialkurator, som de heter... de er der for å hjelpe Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 har kjæreste heime, og er ganske avhengi av å kunne reise heim til familie og venner Hvorfor er du "avhengig" av dette? Lenke til kommentar
hallyboy Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 har kjæreste heime, og er ganske avhengi av å kunne reise heim til familie og venner Hvorfor er du "avhengig" av dette? 7450329[/snapback] Er vel ganske logisk, når man blir satt opp i en sånn situasjon, at man ikke har mulighet for å dra hjem, men, du har 7 gratis hjemreiser i året, husk på det da Lenke til kommentar
valentino Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) Tidligere hadde militæret en ordning på at de fryser lånene dine dersom du søker om det. Etter det jeg har forstått fungerte det slik at lånet ble avdragsfritt i perioden du er inne til førstegangstjeneste, og militæret dekker rentene. De dekker også boligutgiftene dine dersom du har hatt boligen i mer enn 4 måneder før innrykk og søker om dekning. Vet ikke om dette gjelder fremdeles, men du kan sikkert ta kontakt med værnepliktsverket. Du kan også lese den lille infoen som er lagt ut på http://www.mil.no/felles/vpv/start/fgt/_konomi/ Kontaktinfo står på venstresiden der. Edit: Det stemmer det som blir sagt her at forsvaret dekker en hel masse hjemreiser. du får til og med 1 ekstra dersom du tjestestegjør i andre enden av landet. (allefall var det slik da jeg var inne) Endret 7. desember 2006 av valentino Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 De dekker også boligutgiftene dine dersom du har hatt boligen i mer enn 4 måneder før innrykk og søker om dekning. 7451163[/snapback] husker jeg ikke helt feil så må du ha hatt adresse der i minst 4 måneder, altså adresseendring eller hva det nå enn heter. Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Det heter vel at man ikke skal lide økonomisk tap av å avtjene førstegangstjeneste, så det skal "bare" være å trappe opp hos velferdsoffiser med kontouskrifter,kontrakter og annet nødvendig papir. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 man skal ikke lide økonomisk nei, men man gjør det, kanskje ikke direkte, men man taper feriepenger hvis man har jobb... bil forfaller, og synker i verdi, det samme gjør f.eks en pc tanken bak førstegangstjeneste er vel at alt skal fryses i 1 år, ingen inntekter(utenom godtgjørelser) eller utgifter ang. det mer hjemreiser, så får du vel like mange som det er permer i tjenesten, evt en lang-helg eller to til... og jeg tror ikke de betaler for bil, da denne kan avregistreres Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg tror ikke Forsvaret under noen omstendigheter dekker utgifter rundt bil for vernepliktige, nei. har kjæreste heime, og er ganske avhengi av å kunne reise heim til familie og venner Hvorfor er du "avhengig" av dette? 7450329[/snapback] Er vel ganske logisk, når man blir satt opp i en sånn situasjon, at man ikke har mulighet for å dra hjem, men, du har 7 gratis hjemreiser i året, husk på det da 7451016[/snapback] Nei, jeg synes ikke det er logisk i det hele tatt. Jeg klarte meg helt fint med kjæreste og familie 150 mil unna i førstegangstjenesten. Nå er jeg ansatt og drar hjem mye sjeldnere, og klarer meg fortsatt helt fint. Så slik jeg ser det: Dropp det du kan av utgifter og få hjelp av Forsvaret til resten, så bør det gå helt fint å ikke være hjemme mer enn i langpermene. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 er vansklig å redusere utgifter, når det er utgifter som eg faktisk må betale ei god stund framover. eg MÅ jo betale renter på lånet mitt, og pga lånets avtale, så MÅ eg ha full kasko på bilen, og pga eg har noke anna eg betaler avdrag på, så MÅ eg fortsette å betale det. militæret dekker ikkje den dritt av renter. eg er avhengi av å reise heim pga eg rett og slett må sjå kjæresten min. føler meg tom og jæwlig uten ho. blir tullerusk. eg måtte låne 25000 av fadern til bilrep, sånn at bilen er i bra stand for å få solgt den, så han har ikkje så mykje penger å hjelpe med han heller. er ikkje så lenge sia foreldra mine skiltes, så begge mine foreldre sitte med store huslån og billån.. så er ikkje så mykje å hente der. eg har allerede fått på "rullebladet" mitt i banken at lånet mitt er misligholdt. pga det tok tid før eg fikk kausjonist på lånet. og eg hadde ikkje noke sparepenger til å betale 3500 på billån, 1100 på forsikring og 700 på det andre når eg har 3900 i mnd i militæret Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Du har jo åpenbart ikke råd til å ha bil, da hjelper du ikke om du "må". Lenke til kommentar
flippant Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Jeg var i heimevernet tidligere i år (har 3 uker igjen av siviltjenesten nå) og der var det en som dimmet fordi han ble helt stresset ut av å tenke på alle lånene han ikke ville kunne betjene siden han var i heimevernet. Så lånet i seg selv er ikke nok, men frik helt ut og bruk det som grunn, så skal du se det går hjemover Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 blir sendt til bardufoss på turnus tjeneste..skulle prøve det.. og visst ikkje det fungerte for meg, såå skulle eg snakke med sosialfolka der.. huff..er jo laaaaaaaangt heime ifra..hehe Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 (endret) eg er avhengi av å reise heim pga eg rett og slett må sjå kjæresten min. føler meg tom og jæwlig uten ho. blir tullerusk. 7467492[/snapback] Learn to live with it. Hundretusener av mennesker har vært i militæret mens de har hatt kjæreste hjemme. Hvorfor skal du ha et spesialunntak? Man kan jo også kanskje diskutere hvor lurt det er å legge 150.000 i bil når man som 20-åring ikke har vært i militæret enda. En ting er sikkert; det er ikke på noen som helst måte rettferdig at andre skattebetalere skal sponse bilen for deg. Du må nok pent selge - med tap. Å betale på den mens den står og taper seg i verdi et helt år er bare tull. Endret 14. desember 2006 av Nonsens Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 blir sendt til bardufoss på turnus tjeneste..skulle prøve det.. og visst ikkje det fungerte for meg, såå skulle eg snakke med sosialfolka der.. huff..er jo laaaaaaaangt heime ifra..hehe 7475123[/snapback] Kjipt, men men.. Billånet er nok bare noe du må leve med, for å være helt ærlig.. Så skulle du tenkt på det når du viste du ble innkalt.. Btw : At du ikke lider økonomisk når du er inne i forsen er bull.. Med en unge huslån osv. Så lider du økonomisk, greit nok.. Militæret dekker renter... Hurra, bare forsikring. Strøm, vann og kloakk +++ igjen... Jeg gikk vel ca 2k i minus pr. mnd. Dette var uten hjemreise. Ble sendt hjem pga en gammel idrettsskade. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2006 vel eg prøver fortsatt å selge bilen, som har vert til salgs sia FØR eg reiste i militæret. er ikkje berre berre å selge bil. kan ikkje gå for langt ned i pris heller, da sitter jo en igjen med en stor sum uansett Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 eg er avhengi av å reise heim pga eg rett og slett må sjå kjæresten min. føler meg tom og jæwlig uten ho. blir tullerusk. 7467492[/snapback] Learn to live with it. Hundretusener av mennesker har vært i militæret mens de har hatt kjæreste hjemme. Hvorfor skal du ha et spesialunntak? Man kan jo også kanskje diskutere hvor lurt det er å legge 150.000 i bil når man som 20-åring ikke har vært i militæret enda. En ting er sikkert; det er ikke på noen som helst måte rettferdig at andre skattebetalere skal sponse bilen for deg. Du må nok pent selge - med tap. Å betale på den mens den står og taper seg i verdi et helt år er bare tull. 7497777[/snapback] Akkurat som jeg skulle ha sagt det selv... Håper virkelig ikke militæret bruker skattepengene mine til å finansiere flyturene dine hjem til kjæresten hver helg.. Lenke til kommentar
supern- Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Militæret betaler alt av renter, men ikke selve lånet.. Har samme ordning selv. Men det beste for deg er nok dimm:P Hør med presten iløpet av de første innrykksdagene. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Men det beste for deg er nok dimm:P Hør med presten iløpet av de første innrykksdagene. 7506127[/snapback] Hehe - da er du virkelig mann med *liten* m hvis man griner seg hjem pga kjæreste og bil :!: Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Har bilen vært til salgs flere måneder må vel prisen være satt for høyt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå