Gå til innhold

Skal sette opp en internett gateway med port ctrl

Ducklink

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432
Hei skal ha lan nå og jeg skal sette op en server som kan styre internetten.

Slik at jeg kan justere hastighet til de forskjellige maskinene og sperre porter og internettsider.

7446577[/snapback]

Ja okei. Takk for opplysningen. Var det noen mening i denne tråden, noe spørsmål, eller kan moderator bare slette denne?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Glemte å spørre hva jeg skal bruke  :blush: , prøver clark connect as we speak, men sliter med partisoneringen, er det andre os/prog jeg kan bruke?

7447422[/snapback]

Ja, du kan bruke en annen GNU/Linux distro som for eksempel Debian eller Slackware, eller du kan bruke *BSD, f.eks. FreeBSD eller OpenBSD. Sistnevnte har jeg ingen erfaring med.

Hva er det du ikke får til med partisjoneringen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Har fått til partisjoneringen nå.  Hvilke av de du anbefalte bør jeg prøve først?

7449220[/snapback]

Debian er den enkleste av de to... I Slackware gjør du så godt som alt helt manuelt, men har full kontroll også da. Debian hjelper deg mer med oppsett av forskjellige ting via veivisere osv.

Lenke til kommentar

Av alle distroer jeg har prøvd er Clarkconnect den enkleste å sette opp båndbreddekontroll (tafficshaping) m.m.. Har brukt mandriva flere ganger til dette.. men etter å ha prøvd ClarkConnect .. kommer jeg ikke til å gjøre det igjen.. (ingenting negativt om mandriva.. har det på den bærbare).. men gateway er letter på CC

Lenke til kommentar
Av alle distroer jeg har prøvd er Clarkconnect den enkleste å sette opp båndbreddekontroll (tafficshaping) m.m..  Har brukt mandriva flere ganger til dette.. men etter å ha prøvd ClarkConnect .. kommer jeg ikke til å gjøre det igjen.. (ingenting negativt om mandriva.. har det på den bærbare)..  men gateway er letter på CC

7453533[/snapback]

Jeg har 2 Nettverkstilkoblinger på serveren min, kan den brukes som en slik gateway?

Lenke til kommentar
Ja.. det går bra..

7455096[/snapback]

ok.. Skal nettverket fra telenor adsl boksen inn i pcen, fra pcen til routern?

Må pcen stå på hele tia`?

7455416[/snapback]

Du trenger ikke router.. bare en switch...

internett>gateway>switch

Å ha en router i tillegg blir smør på flesk..

Lenke til kommentar
Ja.. det går bra..

7455096[/snapback]

7455416[/snapback]

internett>gateway>switch

7462667[/snapback]

Yess, og trenger du en router, kjøper du bare ekstra nettverkskort til gatewaymaskinen, så har du router.

ClarkConnect er eg GODT alternativ, men savner ferdig ipv6 support.

Og i versjon 4 fjernet de muligheten og sette opp shell via WEB grensesnittet.

Lenke til kommentar
Ja.. det går bra..

7455096[/snapback]

7455416[/snapback]

internett>gateway>switch

7462667[/snapback]

Yess, og trenger du en router, kjøper du bare ekstra nettverkskort til gatewaymaskinen, så har du router.

ClarkConnect er eg GODT alternativ, men savner ferdig ipv6 support.

Og i versjon 4 fjernet de muligheten og sette opp shell via WEB grensesnittet.

7486979[/snapback]

CC kan ikke stå som gateway uten 2 nettverkskort......

Lenke til kommentar
Glemte å spørre hva jeg skal bruke  :blush: , prøver clark connect as we speak, men sliter med partisoneringen, er det andre os/prog jeg kan bruke?

7447422[/snapback]

Jeg ville gått for en BSD-løsning, særlig OpenBSD. Pakkefilteret som man bruker der, PF er et komplett pakkefilter med støtte for traffic-shaping, lastbalansering, autentisering på brukernivå og redudans i tillegg til selve filteret. I tillegg er OpenBSD et svært sikkert operativsystem i seg selv, det har bare vært ett eneste sikkerhetshull i default installasjonen på over 10 år.

Lenke til kommentar
Kan en bruke webmin på openBSD .. ?  Vil det da bli like lett å sette opp som CC ?

7491814[/snapback]

webmin er i seg selv en sikkerhetsrisiko, så hvis man har sikte på å sette opp en sikker brannmur, så bør man ikke bruke webmin. Man kan selvfølgelig bruke webmin, men jeg ville ikke gjort det. En fordel PF har over iptables i tillegg til de jeg allerede har nevnt, er at syntaksen for PF er mer lesbar enn den iptables bruker. Så man kan klare seg med å skrive reglene manuelt. Selv brukte jeg ikke mer enn et 3-4 timer på å sette opp en OpenBSD-boks med et fullt regelsett. PF Users Guide som ligger på www.openbsd.org/faq er meget godt skrevet og der står alt man trenger å vite om PF.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...