Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reklamere på mangelfullt produkt,i grenseland?


Hotvedt

Anbefalte innlegg

Kjøpte for et par måneders tid siden en Sony STR-DG700 receiver hos en nettbutikk. Denne er oppgitt til å yte 6*100Watt.

 

Når jeg kjøpte nye høyttalere, oppdaget jeg fort at den har problemer med å drive de. Har en Pioneer forsterker i samme prisklasse som er oppgitt til 7*100watt, som spytter ut vellyd av en annen verden i forhold.

 

Når jeg ser på baksiden av reciveren, står det 220watt på den. 220/6=36,66. Altså, 36,66 watt er det reciveren spytter ut? Dette spriker ganske kraftig ifra de 600Wattene som blir oppgitt. Jeg kan nå ikke bruke forsterkeren, da lyden vrenger seg med en gang, og jeg er rett og slett redd for å bruke forsterkeren på høyttalerene mine.

 

Reciveren er jo ikke gammel, i perfekt stand, men dog ubruklig. Kan jeg reklamere på den? Den er jo virkelig i strid med hva som er oppgitt av selger?

 

Hjelp tas imot med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Proson Reality mk63;

Specifikationer:

Konstruktion: Backfired bassreflex

Goldplated Bi-wiring

Diskant: Ribbon Tweeter

Bas/mellanregister: 6,5-inch kevlar

Bas: 2 x 6,5-inch kevlar

Impedans: 4-8 ohm

Frekvensområde: 22 - 32 000 Hz (-3 dB)

Känslighet: 92 dB

Max Effekt: 250 W

Storlek (HxBxD): 1100 x 243 x 430 mm

Vikt: 20,7 kg

 

Greia er at aviket ifra hva man får opplyst, kontra det man får spriker så mye at jeg er usikker på rettighetene mine her?

Lenke til kommentar

Uten å være jurist, så virker dette som en mangel iflg forbrukerkjøpsloven.

 

Fkjl § 15. Tingens egenskaper

       Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

....

 

Det er her lovet 100 watt pr kanal, så vidt jeg kan se. I virkeligheten yter den langt fra dette. Egenskapene er altså vesentlig dårligere enn avtalt.

 

§ 16. Mangel

       Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

...

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet.

 

Altså har den en mangel, siden den ikke er i samsvar med avtalte egenskaper. Opplysninger selger har gitt er feil.

 

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

       Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c) kreve prisavslag etter § 31

d) kreve heving etter § 32

e) kreve erstatning etter § 33.

Retting er vel umulig, mens omlevering kanskje kan være et alternativ, om de kan levere en sak som faktisk oppfyller avtalen.

 

Det mest nærliggende er nok heving. Og kanskje erstatning?

 

Sjekk evt kapittel 6 i fkjl. for detaljer.

 

Lykke til. :)

 

EDIT:

Denne er oppgitt til å yte 6*100Watt.

 

Når jeg ser på baksiden av reciveren, står det 220watt på den. 220/6=36,66. Altså, 36,66 watt er det reciveren spytter ut?

 

De 220W som står på baksiden er strømforbruket, sjekk manualen side 84.

 

I utgreiingen over har jeg antatt at det faktisk stemmer at den har for liten effekt, det må du nesten prøve å finne ut på en pålitelig måte.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Nei, du kan nok ikke reklamere på dette, du har ikke nevnt under hvilke forhold forsterkeren skal levere 100w pr. kanal.

Hvis den er oppgitt til å gi 100w over 1/2ohm i peak effekt. Så har du lite å klage over.

 

Jeg orker ikke å gå inn på forsterkere, hvordan de er oppbygd osv. Men, ett par stikkord er : Tyngre er som regel bedre, du får det du betaler for og 100watt er ikke det samme som 100watt.

Det varierer hvordan de måler og om det er oppgitt 100watt peak eller 100watt under normal last. (da vil peak effekten være på langt over 100watt) 220watt er foresten det som leveres ut av veggen din. (nettspenningen i norge er på 220w/50hz) Så det har ikkeno med utgangseffekten på forsterkeren din å gjøre.

Lenke til kommentar
I utgreiingen over har jeg antatt at det faktisk stemmer at den har for liten effekt, det må du nesten prøve å finne ut på en pålitelig måte.

7446587[/snapback]

 

Desverre, men, siden det er forskjellige måter å måle en forsterker på. Så kommer du ikke langt med det. Det er stor forskjell på om en forsterker leverer 100w over 8ohms last eller om den leverer 100 watt over 1ohms last. Det er også forskjell på om det som står er peak eller normal last. Dette hadde nok trådstarter fått bedre tilbakemelding på om han hadde postet det i en annen del av forumet.

Stereoanlegg og multimedia.

 

Heldigvis, eller i dette tilfellet desverre. Så kan ikke forsterkerprodusenten lastes for at kjøper ikke har hatt nok peiling på produktet han har kjøpt. Ergo er det ikke en mangel. Problemet ligger at kjøper har kjøpt ett par høytalere uten å ta hensyn til at forsterkeren er stor nok... :roll:

Kjipt, men, trådstarter har forhåpentligvis lært noe... Dra inn på en hifisjappe og spørr neste gang. Så får du forhåpentligvis noen gode råd på turen.

Lenke til kommentar

Nå finner jeg dette:

 

 

Forsterkerutgangsdetaljer:

100 watt - 6 ohm - 20 - 20000 Hz - THD 0.7% - 6 kanal(er) ( surround )

85 watt - 6 ohm - 20 - 20000 Hz - THD 0.09% - 6 kanal(er) ( surround )

 

Her står det jo klart og tydelig at den skal levere 100watt i 6ohm, noe den ikke klarer. Det er ikke normalt at høyttalerene vrenger så fort, spesielt ikke når en Pioneer VSX-916 klarer å dra de uten problemer.

 

Produktinfo på Pioneer:

100 watt - 8 ohm - THD 1.0% - 7 kanal(er) ( surround )

 

Og det er virkelig ikke så stor forskjell på de. Greit nok, Pioneeren er spesifisert til å klare 100watt ved 8 ohm, og Sonyen det samme ved 6ohm, men så stor forskjell er det ikke! Greit nok, begge opperer med skrytevatt, men det er normalt å kunne dra noen rimelig lettdrevne høyttalere(slik som Proson Reality 63 MK2 faktisk er) med rimelig simple recivere.

 

Selv en Pioneer VSX-415 klarer å dra de bedre, noe som jeg stiller store spørsmålstegn ved. Er Sony virkelig så dårlige?

 

Og lock-aze; Selv sitter jeg med en steroforsterker på 2*100watt (10watt A, 100watt AB), og skjønner selvfølgelig at dette ikke kan sammenlignes, men at det kunne produseres et så dårlig produkt, hvor spesifikasjonene virkelig er så langt ifra det som annonseres, det hadde jeg virkelig ikke regnet med! :hrm:

Lenke til kommentar
Nei, du kan nok ikke reklamere på dette, du har ikke nevnt under hvilke forhold forsterkeren skal levere 100w pr. kanal.

Hvis den er oppgitt til å gi 100w over 1/2ohm i peak effekt. Så har du lite å klage over.

Den er oppgitt til 100w på 6 ohm. Å oppgi f.eks. 100w uten å eventuelt spesifisere at det kun gjelder 1ohm ville uansett vært misvisende markedsføring.

 

(nettspenningen i norge er på 220w/50hz)

7453804[/snapback]

Nettspenningen i Norge er 230 volt, ikke 220 watt..

Lenke til kommentar
(nettspenningen i norge er på 220w/50hz)

7453804[/snapback]

Nettspenningen i Norge er 230 volt, ikke 220 watt..

7454708[/snapback]

 

 

Det var akkurat det her jeg lurte på. Det står 230v ~50-60Hz 220W på den, og den trekker jo 230 volt uavhengig av watt?

 

 

Edit: Litt merkelig quote, men tror dere skjønner..

Endret av Hotvedt
Lenke til kommentar
(nettspenningen i norge er på 220w/50hz)

7453804[/snapback]

Nettspenningen i Norge er 230 volt, ikke 220 watt..

7454708[/snapback]

Det var akkurat det her jeg lurte på. Det står 230v ~50-60Hz 220W på den, og den trekker jo 230 volt uavhengig av watt?

Edit: Litt merkelig quote, men tror dere skjønner..

7455363[/snapback]

Altså.. 230 volt er spenningen. De 220 watt er forbruket til strømforsyningen. Står den i bruk 1 time, så bruker den 0,22 kilowattimer med strøm.

 

Jeg synes det er litt snodig at den skal kunne gi ut 6x100 watt, når den selv bruker 220 watt, men har ikke noe spesielt greie på hi-fi-utstyr..

 

Kanskje den har en haug kondensatorer, så den klarer 6x100w "peak load", men ikke kontinuerlig.

 

Jeg ville klaget, og bedt om å heve kjøpet.

Lenke til kommentar

Ok, så jeg skrev feil på volt og watt.. sry. Var litt for ivrig...

her er en fin link som du kan lese om forsterkere : klikky

 

Hvordan måle watt:

 

Det finnes er rekke forskjellige målestandarder for måling av effekt (watt). En watt vil likevel alltid være en watt og er definert som følgende:

 

Forskjellen på de forskjellige målestandarder som alle skal definere wattstyrke er at det stilles forskjellige kvalitetskrav med hensyn på forvrengningen som tillates under måling. Noen av de mest brukte målestandarder er FTC, DIN og ”RMS” som igjen ofte refererer til måling gjort ved en gitt motstand (impedans), ofte 8 eller 4 ohm.

 

Av disse målestandardene er FTC den strengeste normen, der målt kontinuerligeffekt skal kunne avgis i hele det hørbare frekvensområdet fra 20-20000Hz med en forvrengning under 0,5%.

 

DIN normen derimot tillater høyere forvrengning og er kun målt ved 1000Hz.

 

En måling som angir ant. ”RMS” watt i en gitt impedans er ingen egentlig målestandard/norm. ”RMS” betyr bare det samme som kontinuerlig effekt. En ”RMS” måling refererer vanligvis ikke til nivå på forvrengning eller frekvensområdet og vil derfor bare si noe om hvor mye effekt forsterkeren kan gi uten å ta hensyn til forvrengning.

 

Forskjellen på målt effekt for en forsterker etter FTC eller DIN normen, forutsatt at målingen er gjort med samme impedans, blir sjelden over 10%, der en og samme forsterker vil gi litt høyere måling etter DIN normen enn i forhold til den strengere FTC normen. En måling etter DIN normen vil ofte bli tilsvarende en ”RMS” måling.

 

Andre mer useriøse måter å oppgi effekt på som ”Musikk effekt” og ”maks effekt” sier ingen ting om reelle effektverdier. Det sier bare noe om hvor mye effekt forsterkeren kan gi i et svært kort øyeblikk(en sinusperiode). I realiteten er det slik at jo høyere ”musikk/maks effekt” som oppgis i forhold til kontinuerlig effekt, jo dårligere og mer underdimensjonert er forsterkerens strømforsyning. Ideelt sett vil en forsterker med en uendelig stor/ ”perfekt” strømforsyning gi den samme ”musikk/maks effekt” som kontinuerlig effekt. En uendelig stor/”perfekt” strømforsyning vil gi den samme spenningen til forsterkeren uansett belastning. Spenningen i et kort øyeblikk fra strømforsyningen vil da også være det samme som spenningen ved kontinuerlig drift. Er strømforsyningen underdimensjonert vil spenningen synke mye når den belastes. Jo dårligere dimensjonert strømforsyning, jo mer vil spenningen synke ved belastning. Forsterkeren kan da gi en relativt høy ”musikk/maks” effekt i et svært kort øyeblikk (i det kondensatorene i strømforsyningen tømmes for strøm) før selve strømforsyningen/transformatoren tvinges i kne og spenningen går ned. En forsterker som har dårlig dimensjonert strømforsyning vil gi svært mye forvrengning/”klipping” med dårlig styring av høyttalerne når den belastes hard i det man passerer grensa for maksimal effekt av hva den kan gi. Resultatet blir gjerne ”sprengte” diskanter og basselementer som ”bunner”.

 

Det som er problemet på billige forsterkere er som regel A: For liten strømforsyning (underdimensjonert strømforsyning) og

B: For få (eller for liten) kondensator(er)

 

På dyrere forsterkere så ser man gjerne en enorm kondensator, som kan lagre "store" mengder strøm. Det som skjer på en billig forsterker er jo at kondesatoren(e) tømmes, strømforsyningen og banene fram til denne er ikke store nok, så den får ikke strøm tidsnok, så lyden klippes/forvrenges.

 

Her er en fin tråd om emnet : http://www.diskuter.no/showthread.php?t=6337

 

For all del, du kan jo klage. Men det er heller tvilsomt at du kommer igjennom med noen klage. Sannsynligvis vil du bare få til beskjed at du ikke kunne forvente noe bedre av en såpass billig forsterker.

 

Personlig, foretrekker jeg heller rene stereoforsterkere hvis jeg skal ned i den prisklassen. Da det meste av surroundforsterkere er påtenkt å drive høytalere som har ett basselement på ca 4"

Lenke til kommentar

Klasse AB-forsterkere har en virkningsgrad på ca. 60%. Altså 60% av 220W går til lyd.

220W * 0,6 = 132 W

Delt på 6 høyttalere blir det 22W.

 

Det som mest sannsynlig har blitt gjort er å drive to høyttalere og måle at den kunne levere 100W til hver av de to høyttalerene i et bittelite tidsrom. Og så skriver de i 6x100W i annonsen fordi det er mulig å koble til 6 høyttalere.

 

Snilt er det ihvertfall ikke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...