Kim_90 Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) Som tittelen sier så hvem gjør det tro? Fikk dette spørsmålet på engelsk tentamen i dag.. omg Endret 28. desember 2006 av Kim_90 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Som tittelen sier så hvem gjør det tro? Fikk dette spørsmålet på engelsk tentamen i dag.. omg 7445929[/snapback] de som snakker det hadde jeg svart da.... Lenke til kommentar
Kim_90 Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 Leste litt rundt om i boka og noe sier meg at england var de som først begynte å bruke det på 1600 tallet, men er ikke sikker Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 det er godt mulig det står noe annet i lærerboken din men jeg vil påstå at språk tilhører de/den folkegruppen(e) som bruker språket og ikk enødvendigvis det/de landet/landene de bor i.. Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Tja, de som har det som morsmål kanskje? ps til trådstarter: Heter det ikke "et språk"? Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 http://en.wikipedia.org/wiki/English_language#History Wiki er en fin ting. Står vel sikkert der uten å ha lest noe som helst. Det er vel forøvrig ingen som eier et språk. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Hehe, "eier" går ikke an å eie et språk. Et overordnet organ i den enkelte stat kan sette regler for hvordan språket skal skrives, men det betyr ikke at de eier språket. Dessuten, når det gjelder engelsk, så finnes det mange forskjellige utgaver (f.eks. britisk, amerikansk, australsk, sør-afrikansk) slik at hele problemstillingen blir håpløs, spesielt når man inkluderer at engelsk er et meget stort språk som andrespråk i store deler av verden. Men det går sikkert an å skrive både lenge og vel om dette på en tentamen, der man kan forklare i det vide og brede om hvorfor ingen eier det. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Delvis våre vikingforfedre som har satt en del av grunnlaget for mange engelske dagligdagse ord. Utover det så er det et rimelig bredt spørsmål. Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Spørsmålet om hvem som "eier" det engelske språket er veldig aktuelt i dag. dette fordi tidligere britiske kolonier forandrer gramatikken, og kaller språket engelsk. Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Som det er skrevet tidligere i denne tråden, så går det nok ikke ann å "eie" et språk, spm. vil da heller bli hvem språket kommer fra, og hvordan det blei verdensspråket. Det er et bedre spm. å stille Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Jeg tror jeg hadde svart at våre vikingforfedre har en stor innflytelse på det engelske språk, da mange av ordene de brukte er vanelige i det engelske språket. Men utover det er det vel England som "eier" det, da jeg tror det var de som tok det i bruk først. Men så kommer vi til det med å eie et språk da. Man kan ikke eie et språk. Det blir feil å stille det spørsmålet. Så tror faktisk jeg hadde klaget på det spørsmålet hvis jeg hadde fått feil. Hadde spørsmålet vært "hvem tok i bruk det engelse språket først" eller noe lignende, så hadde det vært bedre. Og det er det engelske språket, ikke den engelse språket Lenke til kommentar
Kim_90 Skrevet 28. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2006 Tja, de som har det som morsmål kanskje? ps til trådstarter: Heter det ikke "et språk"? 7446437[/snapback] Greit, så ikke den jeg men Lenke til kommentar
Camper_killer Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 England seff. Engelsk er en blanding av Anglosaxisk, Norsk, Fransk, Normandisk, Romersk og sikkert noen til. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Jeg tror jeg hadde svart at våre vikingforfedre har en stor innflytelse på det engelske språk, da mange av ordene de brukte er vanelige i det engelske språket. Jaha, jeg vet at ord som Steak, rughsack, fjord og selvsagt jordvik kommer fra vikingene, men det er da ikke særlig mange. Har du flere eksempler? Trodde egentlig ikke vikingene hadde så stor innflytelse på det engelske språk Lenke til kommentar
Camper_killer Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Jeg tror jeg hadde svart at våre vikingforfedre har en stor innflytelse på det engelske språk, da mange av ordene de brukte er vanelige i det engelske språket. Jaha, jeg vet at ord som Steak, rughsack, fjord og selvsagt jordvik kommer fra vikingene, men det er da ikke særlig mange. Har du flere eksempler? Trodde egentlig ikke vikingene hadde så stor innflytelse på det engelske språk 7609726[/snapback] Hadde ikke gode gamle Harald blitt overraska på Stanford brigde så hadde England trolig vært under Norge i dag. Mange vikingske ord er helt forskjellig fra de orda vi i Norga bruker idag Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Det er han samma som han som eier internet. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Vel, alle de nåværende engelske dialektene er jo derivasjoner fra det opprinnelige anglosaksiske språket de snakket i England (eller Brittania) fra omkring 1300. Hvis man skulle si at språket "tilhørte" noen, ville jeg sagt det tilhørte kongeriket England. Lenke til kommentar
edds Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Vi fikk den samme oppgaven på vår engelsktentamen. Makan til drittoppgave. Selv leverte jeg et typisk samlebåndssvar ("I think that everyone that speaks English owns a share of it, and that all people should be happy etc. etc.") Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Vi fikk den samme oppgaven på vår engelsktentamen. Makan til drittoppgave. Selv leverte jeg et typisk samlebåndssvar ("I think that everyone that speaks English owns a share of it, and that all people should be happy etc. etc.") 7656183[/snapback] Oioi. Et solidarisk svar. Sånne slår som regel godt an. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Hvis du med "eier" mener opprinnelse, så er jeg passe sikker på at engelsk er et latinsk-utviklet språk. Så egentlig er det vel latinskpreget som nesten alle andre språk her i Vest/norden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå