Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ventelos hosting = problemer


Anbefalte innlegg

Sitter i et borettslag i Trondheim der vi får internett fra Ventelo. Ventelo har den spennende praksisen at de gir oss adresser i det private området 172.25... (privat klasse B nettverk). Routeren min oppgir f.eks. at den har adresse 172.25.104.57, mens www.whatismyip.com oppgir 86.82.159.21.

 

<internett> -->Ventelo gateway--[ privat adresseområde ]

 

I det private området er det slik:

Ventelo-gateway<--->Min router<--->LAN

 

Såvidt jeg kan se har dette den effekten at jeg ikke er mulig å kontakte utenfra, med den effekten at jeg bl.a. ikke kan være "Clever" seed i BitTorrent, eller hoste websider/ftp.

Har noen en løsning på problemet?

 

Eneste mulighet jeg kan se for at noen skal kontakte meg er å skape en revers ssh-tunnel gjennom en tredjepart, men for min del så går ikke dette da den eneste tredjeparten jeg har tilgang til er NTNU. De har nemlig ikke konfigurert sshd med "Gatewayports yes" som er nødvendig for reverserte ssh-tunneller.

Endret av 8086
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror jeg sjønner hva du mener.. nettet ser bare ventelo "ruteren" og du har ikke tilgang til denne .?

7445731[/snapback]

Fint du skjønner :) Det er det som skjer ja. Om det faktisk er adressen til gatewayen (eller routeren som du sier) eller en eller annen Ventelo-boks er umulig for meg å vite. Min router (en D-Link boks) oppgir nemlig at gatewayen er på det private subnettet, altså adresse 172....et-eller-annet - altså en adresse som ikke finnes på det offentlige internett. Så det er to steder det foregår NAT-ing (Network Adress Translation): hos Ventelo (fra 172.25.. til en offentlig adresse) og hos meg (fra 192.168.0.... til 172.25...).

Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg lest i avtalevilkårene for så å ringe og eventuellt klage. Dobbel NAT'ing er jo helt håpløst. Hvis jeg hadde vært deg, så ville jeg ha byttet ISP med en gang hvis du ikke kan skaffe deg en offesiell ip og i tillegg oppfordret alle i boretslaget om å bytte de også.

Lenke til kommentar
NatIsNot.net sier bare jeg. Å få internett bak en NAT vegg som du i tillegg ikke kan konfigurere selv kan knapt kalles internett. Klag.

7455890[/snapback]

 

 

Enig. Klart, NAT er snedig mht. sikkerhet. Men det leverandøren leverer inn til deg som varen "internett" skal ikke være et privat adresseområde. At man har ofisiell ip rett inn i stua og at man selv konfigurerer brannmur/nat synes jeg er best.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Enig. Klart, NAT er snedig mht. sikkerhet. Men det leverandøren leverer inn til deg som varen "internett" skal ikke være et privat adresseområde. At man har ofisiell ip rett inn i stua og at man selv konfigurerer brannmur/nat synes jeg er best.

7455977[/snapback]

 

Er enig, men NAT er ikke ment som noen sikkerhetsmekanisme. Å stole KUN på NAT er feil. Dette er ofte missforstått. NAT er laget for å kunne dele en ip adresse på flere enheter for å spare på ip adressene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er enig, men NAT er ikke ment som noen sikkerhetsmekanisme. Å stole KUN på NAT er feil. Dette er ofte missforstått. NAT er laget for å kunne dele en ip adresse på flere enheter for å spare på ip adressene.

7456165[/snapback]

 

 

Jojo... men nå sa jeg vel ikke at NAT var den ultimate form for sikkerhet. Men det er et av flere tiltak som kan brukes. Sikkerheten i nat er jo mer et biprodukt, men et snedig biprodukt :)

Lenke til kommentar

Siden du sier at Ventelo leverer til borettslaget?

vil det si at du ikke har et ADSL modem engang?

At du f.eks bare kjører en RJ45 plugg rett i veggen til et switch/ruter som står i kjelleren?

 

Dersom det er tilfellet så ville jeg hørt med Boretslaget først og hørt med dem hvordan de har løst dette på den interne infrastrukturen. Kan nok hende at det er dem som har valgt denne løsningen og ikke Ventelo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...