Gå til innhold

Nå kan vi dele med 0, "the nullity"

Anbefalte innlegg

Mange rare forsøk på å lage en programmeringsrutine som skal ungå null i nevner her...  :whistle:

Hvordan du skal gjøre det, er rett og slett å sjekke verdien til nevnern FØR du regner.

Eks (i C++)

double deling(int teller, int nevner) {
 if(nevner != 0) return static_cast< double >(teller) / nevner;
 else return 0;
}

skjønner?

7505060[/snapback]

Evt. kan man vel gjøre noe try-catch ting? Men jeg er enig at ditt forslag er definitivt enklest, har brukt det maaange ganger selv :) En del språk har vel spesialverdien "Inf" for dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evt. kan man vel gjøre noe try-catch ting? Men jeg er enig at ditt forslag er definitivt enklest, har brukt det maaange ganger selv :) En del språk har vel spesialverdien "Inf" for dette?

7508410[/snapback]

Ja, selvfølgelig _KAN_ du gjøre try catch, men hvorfor i alle dager vil man det? En try/catch variant vil jo faktisk prøve å dele noe med null, hvor programmet i etterkant vil "catche exception'et", noe som vil skape unødvendig trøbbel/krøll.

Tenk slik når du programmerer :

"Det er fint og flott å ha en branntrapp/nødutgang hvis huset brenner, men det er bedre å bygge huset slik at det aldri vil brenne".

Lenke til kommentar

Han virker så veldig selvsikker så jeg sliter med å tro på det. Andre forskere som har kommet med store gjennombrudd har vært litt rolig i starten, og heller sakt: "Ok, kanskje det ikke stemmer, men vi får se om vi kan ordne noe i løpet av tiden og at det kanskje er noe i dette" isteden for "Jeg kan slå deg over hode med en pc som gjør det"..... Virker så veeelig idiotisk. *grøss*

Lenke til kommentar

Nå har han forsåvidt ikke oppdaget noe. Kun formalisert noe som på sett og vis eksisterer. Det som er spennende er om det kan brukes til noe. Det finnes nok av ting som virker meningsløst, men som gjør nytte. F.eks. kvadratrot av et negativt tall.

Mener nå at han redder troverdigheten her:

"I have examined all of the comments and over a hundred counter-proofs to my work.

"Each was incorrect except one, which challenged a clause in equation 10 of the analysis paper. That challenge is entirely correct but it does not change the substance of what I said in public, and I had a second published theorem which establishes the result as well.

Lenke til kommentar

Problemet er at han påstår at dette er en løsning på et 1200 år gammelt problem (noe det ikke er), "et paradigmeskifte" og at han ikke har demonstrert et eneste praktisk bruksområde. Jeg kan også definere nye regler, men er det nyttig? Dette er ikke noe nytt, og om du skal regne med "nullity" i en datamaskin så må du gjøre akkurat de samme forbeholdene som med NaN.

Lenke til kommentar
Problemet er at han påstår at dette er en løsning på et 1200 år gammelt problem (noe det ikke er), "et paradigmeskifte" og at han ikke har demonstrert et eneste praktisk bruksområde.
Eller var det BBC som påstod det? De ble nå kritisert for nettopp det. Jeg er ikke enig i påstanden, men ser ikke det store problemet med den heller. Den er tabloid og kan lede diskusjonen bort fra det rent matematiske, men de som ledes bort klarer det godt på egen hånd
Jeg kan også definere nye regler, men er det nyttig? Dette er ikke noe nytt, og om du skal regne med "nullity" i en datamaskin så må du gjøre akkurat de samme forbeholdene som med NaN.

7556346[/snapback]

Det kan være nyttig å definerer nye regler hvis det løser et problem. Det er allerede gjort. Hvis reglene formaliseres og folk aksepterer dem kan de bli enda mer nyttig. Det siste er ikke gjort.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...