Gå til innhold

HDMI og PC

pierce007

Anbefalte innlegg

Nå som HDMI begynner for alvor å komme, så har jeg vært inne på tanken å få

dette på min PC.

Dette er en stasjonær som jeg vil bruke i et LAN, nedlastninger, ha min LCD

skjerm koblet til som PC skjerm (den har HD og HDMI), se på filmer osv osv.

Det som mange gjør idag.

Vil det da være lurt å gå til innskaffelse av et kort med både HDMi og HD,

eller bare HDMI feks?

Hvilke kort kan anbefales (har en HP Pavillion t.460.no)?

Noe annet en bør tenke på i denne sammenheng?

Konnstruktive forslag/tilbakemeldinger taes imot med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HDMI er som sagt kompatibelt med DVI, så du klarer deg med en overgang. Du sier "et kort med HD", hva tenker du på da? Er det komponentutgang (YPbPr) du mener? Alle kort støtter støtter høye oppløsninger, 1920*1080 er f.eks ikke noe problem uansett om du bruker VGA eller DVI/HDMI. Hvis det er en LCD-TV du skal koble til bør du sjekke hvilke oppløsninger den støtter, og om den evt støtter 1:1 pixelmapping på enten HDMI eller VGA (hvis den har sistnevnte), det er dette som er det største problemet ved tilkobling av flatskjermer til PC.

Lenke til kommentar
HDMI er som sagt kompatibelt med DVI, så du klarer deg med en overgang. Du sier "et kort med HD", hva tenker du på da? Er det komponentutgang (YPbPr) du mener? Alle kort støtter støtter høye oppløsninger, 1920*1080 er f.eks ikke noe problem uansett om du bruker VGA eller DVI/HDMI. Hvis det er en LCD-TV du skal koble til bør du sjekke hvilke oppløsninger den støtter, og om den evt støtter 1:1 pixelmapping på enten HDMI eller VGA (hvis den har sistnevnte), det er dette som er det største problemet ved tilkobling av flatskjermer til PC.

7444392[/snapback]

Mao en HDMI/DVI kabel holder i massevis og gir like bra kvalitet?

Vet ikke helt hva jeg tenkte, men var vel kanskje dette med HD Ready tv'er og den biten der,....Hva er YPbPr forresten?

Har en LG LB1R, og såvidt jeg er kjent med den, så støtter den 1:1 pixelmapping. og 1080i, og 1366x768 oppløsninger.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva jeg tenkte, men var vel kanskje dette med HD Ready tv'er og den biten der,....Hva er YPbPr forresten?

Har en LG LB1R, og såvidt jeg er kjent med den, så støtter den 1:1 pixelmapping. og 1080i, og 1366x768 oppløsninger.

7444397[/snapback]

Signalet er digitalt og kompatibelt - ergo samme kvalitet.

YPbPr = Komponent

Når det gjelder 1366x768, så kommer ikke dette opp som standard oppløsning på mitt ATI kort (kun 1360x768). Noen TV'er ordner opp i dette selv, eller så løser Powerstrip problemet med og legge til custom resolution.

Endret av mortenaa
Lenke til kommentar

Like bra som hva da? HDMI/DVI vil gi samme bilde, og er trolig det beste alternativet fra PC.

Hva er YPbPr forresten?

Det er signalet en komponentkabel bruker. Komponent=3 RCA-plugger.

Det ser ut som TV-en din støtter 1:1 pixelmapping via både HDMI og VGA ja. :)

http://pixelmapping.wikispaces.com/LG+TVs

Lenke til kommentar

7444397[/snapback]

YPbPr = Komponent

Når det gjelder 1366x768, så kommer ikke dette opp som standard oppløsning på mitt ATI kort (kun 1360x768). Noen TV'er ordner opp i dette selv, eller så løser Powerstrip problemet med og legge til custom resolution.

7444400[/snapback]

Men hvis nå kun kabel holder, hvorfor da kjøpe kort? Fordeler/ulemper med dette?

Lenke til kommentar
Men hvis nå kun kabel holder, hvorfor da kjøpe kort? Fordeler/ulemper med dette?

7444404[/snapback]

Skjønner ikke helt hva du skal frem til. Har du en PC, Mac med et grafikkort og DVI utgang, trenger du kun DVI-HDMI kabel.

Lenke til kommentar

7444397[/snapback]

YPbPr = Komponent

7444400[/snapback]

7444404[/snapback]

Nei, det er et godt spørsmål. Dersom pcen din allerede har dvi er det meget liten grunn til å kjøpe nytt kort. HDMI og DVI har presist den samme kvaliteten, forskjellen er at hdmi er nødvendig for hdcp, noe du ikke har nevnt og som jeg derfor regner med at du ikke bryr deg om. VGA vil nok også holde i lange baner for de fleste, kommer an på hvor kritisk du er.

Komponent trenger du ikke å tenke på. For det første er det analogt, dvs. lavere kvalitet enn dvi/hdmi, men det er også så vidt jeg vet meget lite brukt på pcer. Du finner det oftest på spillkonsoller, dvdspillere, etc.

Lenke til kommentar

Beklager wizzcat, men der tar du feil. Det fins allerede mange grafikk-kort på markedet som har DVI med HDCP støtte. Eneste forskjellen på DVI og HDMI er at HDMI har støtte for både digital lyd og bilde. Jeg har egentlig aldri forstått de de som vil ha HDMI på en PC, da man stort sett vil ha lyden gjennom en forsterker, og ikke rett inn i TV'en. Grafikk-kort med DVI og HDCP med DVI-->HDMI kabel til TV'en og optisk lyd til forsterkeren er det jeg anbefaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...