Gå til innhold

Apple iBook vs .. ja, hva??

klilleng

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første, skolen er http://www.hogtun.vgs.no

Jeg liker en del ting med MacOS9 bedre enn med MacOSX. Men joda, det er MacOSX vi har installert.

Og jada, vi bruker slike "Apple Pro Mouse"-dingser. Og jepp, vi har LG 99G (19")-skjermer.

Og programvare som Office X, Adobe Photoshop 7, Adobe Illustrator 10, Adobe InDesign 2.0, og så videre.

Gi meg en PC. Den har brukervennlighet. Friheten til å velge. Mac = Alt-i-en-boks og begrensninger fordi det liksom er "brukervennlig". Og joda, ser daglig programmer kræsje. Hurra! Hurra! Sånt skjedde aldri med Win2kPro eller WinXpPro (og heller ikke WinMe).

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-21 09:38, skrev NickFalk:

Quote:

Beh:

Uansett hva jeg hag sagt før: En iBook med 384MB SDRAM og OS X + Office V.X er ikke nok. Man skriver fortere enn maskinen klarer å vise i Word.

Hæ?! Jeg har en 600Mhz iBook med 384MB (kjøpt i sommer). Jeg kjører iTunes i bakgrunnen og skriver i word samtidig. INGEN problemer av den sorten du nevner.
Hvor
raskt skriver du egentlig? :wink:

Det var en helt vanlig iBook G3 600 MHz med Quartz Extreme aktivert. Når man skrev i word var det som om maskinen måtte jobbe for å vise tegnene på skjermen. Menyene var trege og åpnet man en meny for å så flytter pilen til neste for å vise den så glapp det, det var såpass mye at jeg tror ikke jeg hadde funnet meg i dette tilhverdags.

Med termialen og version tracker kan man slå av unødige effekter og blodtweake OS X og Office V.X slik at de blir venneligere å jobbe med. Det er styrken til OS X, det er som en tregere versjon av BeOS med litt mere eye-candy og flere programmer ;P OG TERMINAL / BRUKBART SHELL

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-21 22:26, skrev the_ruthless:

For det første, skolen er

Jeg liker en del ting med MacOS9 bedre enn med MacOSX. Men joda, det er MacOSX vi har installert.

Og jada, vi bruker slike "Apple Pro Mouse"-dingser. Og jepp, vi har LG 99G (19")-skjermer.

Og programvare som Office X, Adobe Photoshop 7, Adobe Illustrator 10, Adobe InDesign 2.0, og så videre.

Gi meg en PC. Den har brukervennlighet. Friheten til å velge. Mac = Alt-i-en-boks og begrensninger fordi det liksom er "brukervennlig". Og joda, ser daglig programmer kræsje. Hurra! Hurra! Sånt skjedde aldri med Win2kPro eller WinXpPro (og heller ikke WinMe).

Hvis dere har Jaguar så skal alt funke topp. Uansett så skal ikke maskinene crashe. Da er det mest sannsynlig fordi dere ikke har funnet alt+cmd+esc commandoen. OSX klikker så og si aldri. Og hvis du mener at Win Me er et bra og stabilt operativsystem så tror jeg du bör erfare litt mere för du kommer til en konklusjon! Jeg restarter windowburken sikkert 30 ganger for hver gang jeg må restarte Macen.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-21 22:42, skrev MCDr:

Hvis dere har Jaguar så skal alt funke topp. Uansett så skal ikke maskinene crashe. Da er det mest sannsynlig fordi dere ikke har funnet alt+cmd+esc commandoen. OSX klikker så og si aldri. Og hvis du mener at Win Me er et bra og stabilt operativsystem så tror jeg du bör erfare litt mere för du kommer til en konklusjon! Jeg restarter windowburken sikkert 30 ganger for hver gang jeg må restarte Macen.

Hva gjør alt+cmd+esc-kommandoen? OSX klikker kanskje ikke i seg selv, men programmene man kjører der, klikker mer enn gjerne (InternetExplorer, PowerPoint X, osv...) og så kommer det en sånn søt liten beskjed om at programmet har kræsjet og ingenting anna ble påvirka.

Og joda. Jeg er tydeligvis en av de veldig, veldig få som har fått WinMe til å funke. Og jeg vil påstå at DU bør erfare litt mer, om du sier det er et dårlig OS, fordi det er det så absolutt ikke. (Fire BSOD's iløpet av et halvt år? WinMe er ganske bra, syns nå jeg.)

OSX sinker rett og slett arbeidsprosessen min med all sin plast og "brukervennlighet" og "intuitive oppbygging".

Du har kanskje problemer med Windows-boksen din. Trist, det. Ta bedre vare på den.

Jeg har problemer med Mac-boksene på skolen. Sammen med de fleste andre i klassen min. (På grunnkurs hadde vi PC'er istedetfor. Det var MYE bedre. Der fikk man gjort det man skulle uten tull, uten LAM vindu-behandling, uten runde kanter, uten "nei-dette-går-ikke-ann-fordi-det-er-liksom-ikke-brukervennlig"-begrensningen til Mac. Osv...)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-21 22:52, skrev the_ruthless:

Quote:

Den 2002-11-21 22:42, skrev MCDr:

Hva gjør alt+cmd+esc-kommandoen? OSX klikker kanskje ikke i seg selv, men programmene man kjører der, klikker mer enn gjerne (InternetExplorer, PowerPoint X, osv...) og så kommer det en sånn søt liten beskjed om at programmet har kræsjet og ingenting anna ble påvirka.

Og joda. Jeg er tydeligvis en av de veldig, veldig få som har fått WinMe til å funke. Og jeg vil påstå at DU bør erfare litt mer, om du sier det er et dårlig OS, fordi det er det så absolutt ikke. (Fire BSOD's iløpet av et halvt år? WinMe er ganske bra, syns nå jeg.)

OSX sinker rett og slett arbeidsprosessen min med all sin plast og "brukervennlighet" og "intuitive oppbygging".

Du har kanskje problemer med Windows-boksen din. Trist, det. Ta bedre vare på den.

Jeg har problemer med Mac-boksene på skolen. Sammen med de fleste andre i klassen min. (På grunnkurs hadde vi PC'er istedetfor. Det var MYE bedre. Der fikk man gjort det man skulle uten tull, uten LAM vindu-behandling, uten runde kanter, uten "nei-dette-går-ikke-ann-fordi-det-er-liksom-ikke-brukervennlig"-begrensningen til Mac. Osv...)

Hvem er det som har laget de to programmene som klikker på Macen din da, jo Microsoft. Det sier vel det meste. Min Photoshop og Illustrator har aldri uventet avsluttet så lenge jeg har brukt OSX. Dessuten funker min PowerPoint uten problem også. Har du oppdatert Officepakka?

Jeg har ingen problemer med min Windowsmaskine. Den går som en dröm den. Jeg vet ikke om noen andre av de 67 i klassen min som har en like operativ burk som meg. Men det er en del saker man ikke kan gjöre så mye med, som for eksempel alle de programmene som installerer seg automatisk på maskinen. Jeg kjörer ad-aware, men det er kipt å måtte kjöre det flere ganger om dagen.

Men det er en grunn til at jeg har gått over til Windows etter et helt liv med bare Mac. XP funker veldig bra, har blitt et mye mere komplett system. Og ikke minst er det tusen ganger så raskt som OSX.

OSX krever den nyeste HW for å funke bra, noe som er kipt for oss som ikke vil bruke penger på datamaskin når vi kjöpte en for 1 år siden.

OSX har blitt mere et konsumerOS enn det har värt tidligere, noe som hvertfall jeg ikke liker!

Synes det er kjekt å ha en Mac og en PC jeg, noe jeg kommer til å fortsette med i en god stund tror jeg :smile:

Hva er det forresten som ikke går ann på Mac pga dens brukervennlighet?

Lenke til kommentar

Quote:

Hva gjør alt+cmd+esc-kommandoen?

Du inrømmer inkompetansen din! Hørt om ctrl+alt+del?

Quote:

OSX klikker kanskje ikke i seg selv, men programmene man kjører der, klikker mer enn gjerne (InternetExplorer, PowerPoint X, osv...) og så kommer det en sånn søt liten beskjed om at programmet har kræsjet og ingenting anna ble påvirka.

Disse programmene du nevner, hvem har utvikla de?

Quote:

Og joda. Jeg er tydeligvis en av de veldig, veldig få som har fått WinMe til å funke.

Ja det er du absolutt. (Hvis ikke du lyver da?)

Quote:

WinMe er ganske bra, syns nå jeg.

Du om det....

Quote:

Nok en gang inrømmer du din inkompetanse...

Quote:

Jeg har problemer med Mac-boksene på skolen. Sammen med de fleste andre i klassen min. (På grunnkurs hadde vi PC'er istedetfor. Det var MYE bedre.

Virker ikke som om macene får noen sjans her. En gjeng med pc-troll som konkurrerer om hvem som kan få macen til å krasje først?

Quote:

Der fikk man gjort det man skulle uten tull, uten LAM vindu-behandling, uten runde kanter, uten "nei-dette-går-ikke-ann-fordi-det-er-liksom-ikke-brukervennlig"-begrensningen til Mac. Osv...)

Det er jo dette man sier om windows....

End flame

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-21 23:12, skrev macrules:

Quote:

Hva gjør alt+cmd+esc-kommandoen?

Du inrømmer inkompetansen din! Hørt om ctrl+alt+del?

Quote:

Nok en gang inrømmer du din inkompetanse...

Les hva han skriver skikkelig för du påstår at han er inkompetent da!

Lenke til kommentar

Det var da svært til krasse kommentarer og innlegg her da, kan ingen bli enige om at dere er uenige i steden for å skrive side opp og side ned om hvem som klarer å krasje pc/mac oftest! Ser også at mange skryter seg opp med å ha den mest stabile maskinen, hva pokker har det med saken å gjøre?? Etter en god del år bak spakene på pc, og en liten stund med mac så har jeg iallefall sett at det ofte er en god grunn til at maskiner krasjer, det er enten hardwarefeil (fysisk og/eller drivere) som nesten er ikke-eksisterende på mac, og så har vi direkte softwareproblemer som lever i beste velgående på begge plattformer.

PC-plattformen har "problemet" med godt utvalg i forskjellige komponenter, som resulterer i dårlig støtte i operativsystemet av hensyn som alle kan gjette seg til, nemlig arbeidskapasiteten til de som ligger bak OS...Hvis man ser bort fra hardwareproblemer, så er de fleste operativsystem av nyere dato på begge plattformer stødige som noen klipper før man begynner å mekke/installere software/drivere etc. Unntaket her er WinME, som jeg faktisk aldri har opplevd makan til, og det er faktisk er god grunn til at INGEN bedrifter med hodet på rett plass har brukt dette :smile:

Hva vil jeg frem til med denne kjedelige posten? Jo, nemlig at det er helt idiotisk å bruke tid og krefter på å diskutere hvem som har den mest stabile maskinen og hvem som er flinkest til å "tweake" maskinen til å IKKE krasje!! Selv har jeg opplevd få eller ingen store problemer med WinXP, men enda mindre med MacOS 10.2 (jaguar)...Problemet ligger oftest i programvaren, men ingen kan komme her å si at "utvalget" av komponenter i PC-verdenen ikke spiller inn på dette temaet! Særlig når denne plattformen er såpass sårbar for dårlige drivere (Windows-plattformen)...

Jeg for min del sitter daglig på mac'en min som gjør alt jeg sier den skal gjøre når jeg vil den skal gjøre det. PC'en blir brukt til formål der mac'en ikke strekker til, bla.a innen kompatibilitet med software og spill :smile: MacOS X er dønn stabilt, likeså med WinXP...Gjelder å bare ikke installere alt man finner av shareware til PC'en, så går den som en klokke! Men vær så snill, ikke mer mas om hvem som har opplevd hva med en pc/mac på skolen, begge to gjøre jobben sin så lenge man viser litt forsiktighet med hva man setter i/installerer...:smile:

Mvh

Sindre Hellevik

Lenke til kommentar

Quote:

*klippe*

Vindusbehandlingen ol er annerledes enn i windows, men alt blir en vanesak. At du synes windows er så mye bedre enn OS X er kanskje fordi du er mest vant med windows, enkelt og greit ....

Når det gjelder at ting ikke går an i OS X i forhold til windows tar du grundig feil, OS X er et unix. På overflaten er det et gui som de fleste kan mestre, men om du går ting nærmere i sømmene har du tilgang til de fleste unix-verktøy, med alt det innebærer... Det er rett og slett et os som gir deg det beste fra windows og unix-verdenen, etter min mening...

PS: Om IE og office kræsjer, så er det kanskje ikke OS X du bør gi skylden. Og om ikke annet, så drar kræsjene ikke hele OSet med seg til helheim i prosessen...

Lenke til kommentar

Okej, så suger MicroSoft. Bare at de plutselig suger ENDA mer på Møk-programvare, enn på Win-programvare?

Jeg har også sett Adobe Illustrator 10 kræsje syv ganger på rader.

Jeg har tvingt Adobe Photoshop 7 i kne.

(Nå logga jeg nettopp på MSN Messenger og der var hele kontaktlista mi borte. Det er slike små ting som gjør meg så utrolig, sinnsykt, fantastisk lykkelig og glad og får en slik trygg og varm følelse inni meg.)

(Hvordan tar man et screenshot med Møk, forresten? Eller er det brukervennlig og lettest for oss alle at det IKKE er en screenshot-funksjon..?)

Lenke til kommentar

Bare noen små kommentarer til den evige(?) Mac/PC-PC diskusjonen:

Alle liker ikke det samme, og selv om jeg foretrekker OSX selv må jeg selvfølgelig akseptere at andre foretrekker andre OS.

At programmer kræsjer har da (som regel) ikke noed med OS'et å gjøre, men late programmerere.

MEN: Jeg blir litt irritert av at folk som enten ikke har brukt OSX eller tydelig ikke har forsøkt å sette seg inn i hvordan ting fungerer kritiserer OSX.

Når man ikke vet hvordan man tar bilde av skjermen i OSX har man tydeligvis ikke engang forsøkt å finne det ut. (Det er faktisk en veldig grei hjelpefunksjon tilgjengelig)!

OSX er ikke Windows og Windows er ikke OSX. Begge OS har sine fordeler/svakheter og fungerer best når man finner ut hvordan de bør brukes. Ikke forsøk å tvinge ett OS til å oppføre seg som ett annet...

Sorry, måtte bare få det ut!

Nå er jeg blid, se -> :smile:

Lenke til kommentar

Jeg tror spørsmålet her egentlig var om det finnes noe som er på nivå med ibooken i forhold til pris/ytelse/størrelse. Svaret er nei.

Billige laptoper i PC-verdenen er store og tunge med få "features". Ibooken er omvendt; liten og lett med mange "features". At du trenger en hack for å bruke tv/vga ut på en ibook en positivt feil (dog trenger du det til å strekke desktopen).

Det nærmeste måtte være Packard Bell sine siste iGo-er, men de veien er tonn og mangler ethernet, tror jeg (alltid et eller annet som mangler på en bærbar PC til under 20k).

Det er lenge siden kompatibilitet mellom mac/pc var et problem.

Jeg synes det blir en smakssak mht OSX/winXP, men begge er tross alt semi-modne OSer som funker helt fint. Det er jo ikke snakk om UNIX her, ooops .. det er det jo :smile:

/penhead

[ Denne Melding var redigert av: penhead på 2002-11-22 10:27 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-22 08:24, skrev the_ruthless

(Hvordan tar man et screenshot med Møk, forresten? Eller er det brukervennlig og lettest for oss alle at det IKKE er en screenshot-funksjon..?)

Hvis du går inn i hjelp funksjonen så kanskje du kan läre litt. Er sikkert MYE du ikke vet som du bör vite för du slenger drit om alt mulig.

Trykk på eple+shift+3 (tar av hele skjermen) eller eple+shift+4 (da kan du velge omeråde som skal screenes) eller eple+shift+4 og trykk ned space (da kan du velge vindu som skal screenes) og alle tscreens lagres på maskinen så du slipper å gå inn i feks Photoshop og pase og save for hver eneste gang du bare skal ta et jalla screenshot.

[ Denne Melding var redigert av: MCDr på 2002-11-22 12:40 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...