Gå til innhold

Apple iBook vs .. ja, hva??

klilleng

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer litt ann på hva du mener du trenger, jeg liker iBooken, men jeg liker også min Dell.

Det er mye på en iBook om er rart:

Man må bruke "hack" som gjør att garantien opphører om du vil ha mere en 1024x768@60Hz på ekstern skjerm.

Det går ikke å ha to batterier og ikke noe cd spiller i maskinen. Jeg bruker aldri diskett/cd-rom på min Dell men har en brønn tom og en med batteri. Skal kjøpe to batterier og får da en batteritid som slår iBooken på et batteri. Man kan heller ikke bytte ut DVD mot en brenner på en billig måte, dessuten må man åpne maskinen.

Det er kun plass til en ram brikke. Uansett hva jeg hag sagt før: En iBook med 384MB SDRAM og OS X + Office V.X er ikke nok. Man skriver fortere enn maskinen klarer å vise i Word.

PCMCIA trenger man egentlig ikke siden det er såpass mye intergrert, så det gjør ikke noe at det ikke er noen sånne brønner på den.

Skjermen på 12.1" er ypperlig og men den gir lavere pixel densitet enn en 14.1" med 1400x1050.

Den spesielle lakken som er så nyedelig viser også skygger av hakk og riper på det vite fargen. Dette fordi den er malet fra innsiden.

Dette er nok ikke helt hva du ba om, men det er mine tanker angående denne maskinen. Jeg har vurdert den lenge og langt om lenge (siden den første med hvite "looken" kom). Håper det er til _noe_ nytte.

EDIT: Ordnet noen formuleringer som var helt brot i natta. Det er sikker noe igjen men det får dere bare se mellom fingra på.

BeH-lap:

Dell Inspiron 4150

[ Denne Melding var redigert av: beh på 2002-11-18 20:38 ]

Lenke til kommentar

Fujitsuen er altfor stor. Har en Compaq 800C nå, men den er liksom såpass stor at jeg aldri gidder å ta den med meg.. Vurderer derfor å selge den og kjøpe meg en iBook (eller tilsv. PC), den til 12990,-, samt en stasjonær PC i tillegg. Får tenke litt på det. :smile:. Flere erfaringer med iBook tar jeg gjerne imot.

Lenke til kommentar

Quote:

Vurderer derfor å selge den og kjøpe meg en iBook (eller tilsv. PC), den til 12990,-, samt en stasjonær PC i tillegg.

Det er ivertfall 2 helt forskjellige OS vi snakker om.

:eek:

Tror ikke du vil angre dersom du velger ibook!

Bruker en selv og digger friheten. Jeg har en hobby, og det er å laste ned omtrent alt jeg finner av program på internett. (Utforskerlysten)

Installasjonen og avinstalleringen av disse programmene er en lek på mac. Virus hva er det? :grin:

Lenke til kommentar

To forskjellige OS, ja.. Men jeg innbiller meg at det egentlig ikke gjør så mye. Bruker PC'en stort sett til internett og tekstbehandling uansett. :smile:. Så med en liten iBook og en stasjonær PC tror jeg mine behov blir dekket rimelig bra uansett. Virker som om det ikke er mulig å få tak i en like liten, og snerten, PC som det iBook'en er, så hvis jeg får solgt Compaqen for en brukbar pris, spørs det om jeg ikke går for dette..

Lenke til kommentar

Quote:

Bruker en selv og digger friheten. Jeg har en hobby, og det er å laste ned omtrent alt jeg finner av program på internett. (Utforskerlysten)

Installasjonen og avinstalleringen av disse programmene er en lek på mac. Virus hva er det?
:grin:

Finnes det stort utvalg av bra freeware o.l. da? Har selv vurdert ibook pga design & vekt/ytelse forholdet, men spørsmålet er om den dekker de behov jeg har (og kommer til å få).

Denne tråden lurer litt på noe av det samme:

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=67766&forum=25

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-18 21:25, skrev klilleng:

To forskjellige OS, ja.. Men jeg innbiller meg at det egentlig ikke gjør så mye. Bruker PC'en stort sett til internett og tekstbehandling uansett. :smile:. Så med en liten iBook og en stasjonær PC tror jeg mine behov blir dekket rimelig bra uansett. Virker som om det ikke er mulig å få tak i en like liten, og snerten, PC som det iBook'en er, så hvis jeg får solgt Compaqen for en brukbar pris, spørs det om jeg ikke går for dette..

Og hva er en brukbar pris på Compaqen? Jeg skal kjøpe laptop i nærmeste fremtid, du kan jo sende meg en e-post med pris og spesifikasjoner, så kan jeg tenke på det noen dager ...

e-post: [email protected]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-18 21:47, skrev spindle:

Quote:

Installasjonen og avinstalleringen av disse programmene er en lek på mac. Virus hva er det?
:grin:

Finnes det stort utvalg av bra freeware o.l. da? Har selv vurdert ibook pga design & vekt/ytelse forholdet, men spørsmålet er om den dekker de behov jeg har (og kommer til å få).

Denne tråden lurer litt på noe av det samme:

Du får det du trenger + verdens beste mp3 program :smile: iTunes rocker!!

Jeg sökte på "a" på download.com i PC sektionen og fikk 33´000 treff. Når jeg sökte i Mac sektionen fikk jeg 1020. Ganske stor forskjell, men man får stort sett det man trenger og det man får er stort sett mye mere brukervennlig enn det beste til Windows.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-18 20:34, skrev beh:

Det kommer litt ann på hva du mener du trenger, jeg liker iBooken, men jeg liker også min Dell.

Det er mye på en iBook om er rart:

Man må bruke "hack" som gjør att garantien opphører om du vil ha mere en 1024x768@60Hz på ekstern skjerm.

Det går ikke å ha to batterier og ikke noe cd spiller i maskinen. Jeg bruker aldri diskett/cd-rom på min Dell men har en brønn tom og en med batteri. Skal kjøpe to batterier og får da en batteritid som slår iBooken på et batteri. Man kan heller ikke bytte ut DVD mot en brenner på en billig måte, dessuten må man åpne maskinen.

Det er kun plass til en ram brikke. Uansett hva jeg hag sagt før: En iBook med 384MB SDRAM og OS X + Office V.X er ikke nok. Man skriver fortere enn maskinen klarer å vise i Word.

PCMCIA trenger man egentlig ikke siden det er såpass mye intergrert, så det gjør ikke noe at det ikke er noen sånne brønner på den.

Skjermen på 12.1" er ypperlig og men den gir lavere pixel densitet enn en 14.1" med 1400x1050.

Den spesielle lakken som er så nyedelig viser også skygger av hakk og riper på det vite fargen. Dette fordi den er malet fra innsiden.

Dette er nok ikke helt hva du ba om, men det er mine tanker angående denne maskinen. Jeg har vurdert den lenge og langt om lenge (siden den første med hvite "looken" kom). Håper det er til _noe_ nytte.

EDIT: Ordnet noen formuleringer som var helt brot i natta. Det er sikker noe igjen men det får dere bare se mellom fingra på.

BeH-lap:

Dell Inspiron 4150

Helt enig. Er mye som kunne värt mye bedre. I morgen tror jeg vi endelig får vite om det blir noe mellom AMD og Apple. Det er bare å krysse fingrene for MacOS on Wintel :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-19 17:02, skrev macrules:

Quote:

At det er plass til 640 RAM gjør ikke at en maskin med 384 RAM blir noe raskere. Skulle følgt med 1 Gig RAM til alle Applemaskiner.

Tullprat! :sad:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: macrules på 2002-11-19 17:04 ]</font>

Jeg tror nå alle maskiner skulle bli bedre om det hadde gjort det :wink:

Lenke til kommentar

Er ikke det overkill? Det holder da i gode monner med 128+256 ram! Er riktignok SD og ikke DDR-ram, men det burde vel likevel holde (med mindre man har noen spill kanskje). Til bruk som skrivemaskin på forelesninger og avspilling av dvd'er og divx'er samt mp3 burde det vel holde. Eller er noen uenig?

Jeg har ikke vært inne på pc-prat på en stund men kan ikke tro at det er så enorme forskjeller (har 192sdram på min stasjonære, noe som funker. Ikke helt glatt men funker, selv til spill).

Som det er med alle ting: mye vil ha mer :wink:

Innvendinger?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-20 16:00, skrev sanyar:

Er ikke det overkill? Det holder da i gode monner med 128+256 ram! Er riktignok SD og ikke DDR-ram, men det burde vel likevel holde (med mindre man har noen spill kanskje). Til bruk som skrivemaskin på forelesninger og avspilling av dvd'er og divx'er samt mp3 burde det vel holde. Eller er noen uenig?

Det er en Mac vi snakker om her, og den kjører OS X som standard. Dette operativsystemet krever ganske mye ram for å fungere tilfredstellende. Er noen i denne tråden nysgjerrig på hvordan OS X er, sjekk denne[/url ]siden :smile:

Min Dell har 256 ram og jeg syens ikke det er noe forskjell fra 512 som jeg hadde på min stasjonære før. Men så merker jeg heller ikke forskjell på 1.2GHz (strømsparing) og 1.8GHz som er maks. Min subjektive mening ;P

Lenke til kommentar

Quote:

Beh:

Uansett hva jeg hag sagt før: En iBook med 384MB SDRAM og OS X + Office V.X er ikke nok. Man skriver fortere enn maskinen klarer å vise i Word.

Hæ?! Jeg har en 600Mhz iBook med 384MB (kjøpt i sommer). Jeg kjører iTunes i bakgrunnen og skriver i word samtidig. INGEN problemer av den sorten du nevner. Hvor raskt skriver du egentlig? :wink:

Quote:

sanyar:

Er ikke det overkill? Det holder da i gode monner med 128+256 ram! Til bruk som skrivemaskin på forelesninger og avspilling av dvd'er og divx'er samt mp3 burde det vel holde. Eller er noen uenig?

Selvfølgelig skal det holde. Det er selvfølgelig ikke noen ulempe med enda mer minne, men å si at 384MB er for lite blir litt drøyt synes jeg! :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...