Crossy Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 (endret) Heisan! Jeg har planlagt å stille inn forsterkerene mine i morgen! =) Jeg har en Focal Power 2.75 og en Focal power 1.800. Frontsett er Focal Polyglass 100V2 Subwoofer er Focal SB33V1 Spiller er Alpine CDA 9855 Så det jeg lurer på er om dere har noen tips til hvordan gjøre dette? Noen standard-innstillinger på dele-frekvens, eller gode sanger å stille inn med og lignende? =) Takker for alle svar, og må si jeg gleder meg Endret 6. desember 2006 av Crossy Lenke til kommentar
Defus Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Tja, jeg bruker 50-60 hz på subben, og frontsette bør ikke prøve å spille noe under 100hz. Jeg ville tro at dette ville vært en god all round deling. Lenke til kommentar
eab Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Defus: da går du jo glipp av alle frekvensene mellom 60 og 100hz Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) 50 Hz er ein grei frekvens å dele på, sett både HPF og LPF til 50 Hz, eventuelt også på forsterkerene, under 50Hz på subwooferen og over på frontsettet. Endret 7. desember 2006 av Zeph Lenke til kommentar
eab Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Med det samme vi diskuterer dette. Blir det noen forskjell om man bruker delefilterene i spilleren kontra de på forsterkeren? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Skulle ikkje tru det, muligens litt forskjell, avhengig av kvaliteten på utstyret. Eg har satt både HPF, LPF og begge utgangane på forsterkaren til 50. Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Med det samme vi diskuterer dette. Blir det noen forskjell om man bruker delefilterene i spilleren kontra de på forsterkeren? 7446951[/snapback] Jeg deler sub og frontsett på spilleren. Har prøvd både med forsterker og med spilleren, og syns det blir like bra om jeg bruker spilleren Lenke til kommentar
Crossy Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 Hei igjen! Takker for svar Men subben min har jo en frekvensrespons på 38-500Hz, da har jo subben bare "13hz" å bryne seg på? (ved filter på 50hz). Følte det var litt lite utnytting av subben? Eller? Utenom har forsterkern min en slik "bass-boost" funksjon, der en kan gjøre bassen litt kraftigere ved visse frekvenser , noen som har erfaringer med det, og eventuelt om det er noe poeng i å bruke denne funksjonen? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Subwooferen skal ikkje ha så stort spekter å spele på, drar den inn for høge frekvensar blir det heilt feil. Kan kanskje øke den til 80Hz, eg veit ikkje kva som er vanleg. Når eg tenker på det har eg kanskje 80Hz, ikkje 50. Bass boost er eg ikkje noko glad i, øydelegg heile bassen. Kjekt med god bass, men hugs at frontsettet skal spele alt frå 50/80Hz til 20 000Hz, derfor meiner eg det er viktig lyden ikkje druknar i det under 50/80Hz frå subwooferen. Lenke til kommentar
Crossy Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 Frontsettet klarer frekvenser ned til 85hz, bør jeg stille subben til 85 og nedover da? eller skal jeg bare skippe noen frekvenser? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Frontsettet klarer frekvenser ned til 85hz, bør jeg stille subben til 85 og nedover da? eller skal jeg bare skippe noen frekvenser? 7449021[/snapback] Ja, det burde du... Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Del på 80 Hz. Sett LPF og HPF på det samme. Deretter finner du en sang du har hørt mye på og som du vet hvordan låter, og stiller inn nivået på suben så det passer med frontsettet. Ingen hokus pokus. Deler du for lavt vil det bli slitsomt for frontsettet ditt, og du vil også få mer vibrasjoner i dørene med en lav delefrekvens. Du sier at suben din har et frekvensområde på 38-500Hz. Står det noe om hvordan målingen ble gjort. Kassetype/størrelse, romstørrelse osv? Du vil nok få en del dypere bass i bilen med den rette kassa. Lenke til kommentar
Crossy Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) Jepp, den har en frekvensrespons på 38-500 med den kassen som den kom i, Focal SB33v1. Er dette som står hos importøren, Iceaudio.no =) Dette er en bassreflex-kasse. Men skal jeg la frontsettet kjøre fra 80hz og oppover når det står at dem bare tar ned til 85hz? Endret 7. desember 2006 av Crossy Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Fant ut at eg hadde 80Hz i bilen min, har prøvd høgare og lågare, men synest lyden blir best som den er i dag. Lenke til kommentar
Defus Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Det du må huske på at er selv om du deler på 60 hz og 100 hz, betyr ikke det at høytalerene ikke spiller noe mellom 60hz og 100 hz. For ingen delefiltere kutter av på den frekvensen, de gjør at lyden blir lavere enn resten av spektere. Jeg deler alt på Alpine spilleren min, fordi den har flere steg som er lettere å lete seg fram til enn på forsterkeren, men om det er bedre eller ikke vet jeg ikke. Lenke til kommentar
fjellgeitamorten Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Heisan Crossy. Er du fornøyd med Focal suben? Lenke til kommentar
Crossy Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 Heisan =) Jeg har faktisk ikke prøvd den enda Driver å gjør siste verk på den plata forsterkerene og kondensatoren skal stå på =) Hvis alt går etter planen så skal jeg teste ut anlegget i morgen, og da kan jeg gi beskjed om hva jeg synes om subben Men Focal er jo kjent for å ha en fin lyd, så jeg har store forventninger Lenke til kommentar
fjellgeitamorten Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Venter forsatt i spenning på resultatet Lenke til kommentar
Crossy Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 Hoho, det gjør jeg å jeg måtte utsette det til i morgen Den plata tok meg litt lenger tid enn jeg hadde trodd Men i morgen MÅ det bli gjort, for bilen skal være ferdig til tirsdag Så hvis du kan vente en dag til så skal du få resultatet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå