Ståle Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Sitter nå her å skal lodde en USBkabel. Men det var ikke så enkelt... Problemet mitt er at de små lederene ikke tar til seg loddetinnet. Noen som kan dele hemmeligheten? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Sitter nå her å skal lodde en USBkabel. Men det var ikke så enkelt...Problemet mitt er at de små lederene ikke tar til seg loddetinnet. Noen som kan dele hemmeligheten? 7443715[/snapback] Før du tar på loddetinn, så må stedet der du skal lodde dem, blir oppvarmet. Slik at det er veldig varmt før du tar på loddetinnet. (slik at loddteinnet kan smelte bare ved å være nær selve lederen) Ps: Det gir nesten like bra/bedre resultat om du bare tvinner begge lederne sammen, og så tar teip over. (for å isolere) (har gjort det på X-antall ledere/ledninger osv.. Mye pga det er som du selv sier, vanskelig å lodde ledere/ledninger) Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 Takker, hjalp litt. Men det var litt små ledere til at loddetinnet festet seg =/ Noe jeg også lurer på er at på noen ledninger, så bare renner loddetinnet av, uansett hvor tykke lederene er. Er de laget av noe som ikke kan loddes? Eller er det bare ikke nok temperatur? Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Takker, hjalp litt. Men det var litt små ledere til at loddetinnet festet seg =/ Noe jeg også lurer på er at på noen ledninger, så bare renner loddetinnet av, uansett hvor tykke lederene er. Er de laget av noe som ikke kan loddes? Eller er det bare ikke nok temperatur? 7443984[/snapback] Hei. Noen ledere er isolert med lakk, lakken tåler varmen fra loddebolten og hindrer derfor at tinnet "fester seg". For å fjerne lakken tar du enden av ledningen inn i flammen fra en fyrstikk. Dette får lakken til å "gi opp". Den forkullede lakken skraper du forsiktig bort med en skarp kniv eller pusser lett med fint sandpapir. Deretter er det bare å lodde som vanlig. Good Luck. Lenke til kommentar
sjursen Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Takker, hjalp litt. Men det var litt små ledere til at loddetinnet festet seg =/ Noe jeg også lurer på er at på noen ledninger, så bare renner loddetinnet av, uansett hvor tykke lederene er. Er de laget av noe som ikke kan loddes? Eller er det bare ikke nok temperatur? 7443984[/snapback] Du må enten bruke loddetinn med ferdig fluss-middel i, eller kjøpe flussmiddel i tillegg. Evt noe som heter loddefett (jeg foretrekker loddefett). Uten dette så er det fort gjort å brenne i stykker plastikk og overopphete ledninger for å få tinnet til å sitte. Noen ledninger er også isolerte med en usynlig påsprayet film. Denne filmen må først brennes av. Dette gjør du lett med en lighter eller liknende med ren flamme (ikke fyrstikk eller stearin). Små ledninger krever små loddebolt-spisser. Nytter ikke med en 200W elektriker-bolt. Råder deg til å lodde fremfor å tvinne og tape. Mer holdbart. Lenke til kommentar
icer Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Samme med trafotråder, det ser ut som en ren kobbertråd, men den har et lag med film utenpå så den er ikke "strømledende" Surret den rundt en tre-pol tilkobling på arbeidsbenken og veddet hundre kr på at jeg tørte å ta i den mens sikringen var på... Gratis middag den dagen Hehe, ingen som reagerte på at sikringen ikke hadde slått ut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå