Beej80 Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 God morgen. Da er vi tilbake med ett nytt hardware problem ca ett år siden sist nå. Denne gangen er det samme foreløp som sist gang. Det jævla lynet kan bare IKKE slutte å slå ned i telenettet, og via DSL/Switch/nettverk tukle med PC'en min Anyway her er situasjonen, det jeg ønsker er tips for hvordan jeg skal finne hvilken del av pc'en som er gone. 1. Lynet slo ned i dag, pc'en var på og koblet til nettet. Vi har overspenningsvern på linjene inn på huset, sikringene i overspenningsvernet var alle svart og røket etter nedslaget. 2. PC'en virket tilsynelatende fint, i mange timer, jeg bruker maskinen nå bl.a. og kan surfe og gjøre det meste jeg vil. 3. 2 ganger nå iløpet av kvelden har jeg blitt avbrutt av en BSOD, som går rett i reboot før jeg kan lese den. Selv om XP er satt opp til å IKKE restarte automatisk ved systemfeil. (Jeg er en tilhenger av å faktisk kunne lese BSOD, siden de kan si en del om feilen). 4. Når maskinen så spontant restarter, og kommer inn igjen i windows, så vil windows sende en feilmelding. Ikke noe problem, dette får den lov til. Derifra (MS sine sider om feilen osv.) finner jeg STOP-Koden, som jeg ikke kunne lese, siden maskinen rebootet. Her kommer de tekniske dataene : STOP: 0x0000009C (0x00000004,0x80545FF0,0xB2000010,0x00010C0F) Dette er ikke relatert til hverken windows eller drivere, så ikke kom med noe slikt. Videre kan vi fortelle at : This behavior occurs because your computer processor detected and reported an unrecoverable hardware error to Windows XP. To do this, the processor used the Machine Check Exception (MCE) feature of Pentium processors or the Machine Check Architecture (MCA) feature of some Pentium Pro processors. The following factors may cause this error message: OG : The error was caused by an unrecoverable hardware error which forced the operating system to stop functioning. Although we know the problem is caused by a hardware component, unfortunately the error report does not contain enough information to tell us the specific component. More than likely the problem is being caused by problems with one or more of the following computer components: * Random Access Memory (RAM) * System board * Central Processing Unit (CPU) * Power supply Så planen var som følger : 1. Sjekke ut MCA/MCE for AMD 64 3200+ Venice. 2. Laste ned og kjøre memtest86 for å se om feilen kan fremprovoseres. Videre vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Har ikke alternative maskiner å teste hardware i (les PSU, hovedkort, CPU, RAM). Hovedproblemet er nok tiden mellom hvert krasj. Når man feilsøker slike ting, så er det greit å vite at "Det skal krasje innen 10 min, ellers kan det være ok". Jeg har ikke noe tidsperspektiv, utover at det KAN skje etter noen timers bruk. Dvs. Første gangen tok det ca 6 timer fra PC'en ble slått på til den krasjet. Andre gangen tok det 2. Hardware: AMD 64 3200+ (Venice) Abit UL8 (ULi M1689) Twinmos DDR400, 2x512 (Kit) PSU: Har faktisk ikke snøring. En som fulgte med et Chieftec kabinett. Men jeg har da ikke hatt problemer med det tidligere og ikke lagt til noe hardware i nyere tid. 1x Aopen dvd brenner. 2x Western Digital 250GB disker i raid 0 (SATA) 1x Western Digital 300BG (PATA) 1x Western Digital 120GB (PATA) XFX Geforce 6600GT, 256MB DDR3, AGP8X Som tidligere nevnt er de 4 kandidatene for feilen : 1. RAM 2. CPU 3. Hovedkort 4. PSU Noen som har noen glimrende strategier på hvordan jeg skal gå frem for å isolere og finne feilen på KORTEST mulig TID, med MINST mulig utlegg. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 Siden jeg ikke har noe annet å gjøre akkurat nå, så får jeg svare på min egen post. Leser til eksamen og trenger mange unskyldninger for å ikke åpne noen bøker. Men her er det : Jeg har nå kjørt memtest86 i 13 timer, uten en eneste feil... PC'en har heller ikke krasjet på 3 dager. Så jeg har problemer med å finne igjen feilen. Uten å få feil, så er det svært vanskelig å avgjøre hva som forutsaker dette. Hvis det viser seg at hovedkort, cpu og minne er ok, slik som memtest86 til en viss grad indikerer, så.... Er det PSU, skulle jeg tro. Noen som har noen tanker om dette ? Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
EMP-boy Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 (endret) WTF...kan faen ikke engang finne ut av å poste et innlegg... Nå... vil nå bare si jeg føler med deg, er også plaget m BSOD, pc'en pludselig bare slår seg av og noen ganger er der BSOD og andre ganger rebooter den bare, ingen system i det hele tatt, noen ganger gjør den det med en gang andre ganger går der fler timer eller hvis jeg har flaks dager. Igår satt jeg og tuklet litt med bios'en...det skulle jeg aldrig ha gjordt, nå vil XP ikke starte, får feilmelding innen Xp er på banen, den skriver der er en enhet som ikke funka (fant at det var det BSOD meldingerne også betød) så nå står jeg der og jeg aner ikke ka jeg skal gjøre for å rette opp på det, har du noen forslag....anyone? Endret 10. desember 2006 av EMP-boy Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 16. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2006 (endret) Så var vi på an igjen. Samme problem som nevt tidligere, men jeg har gjort fremskritt... Jeg har isolert krasjene til diskaccess gjennom RAID kontrolleren, spesiellt når det kjøres STORE megder data gjennom den. Så jeg regner nå med at det er hovedkortet som har fått seg en smell, og at RAID kontrolleren ikke lenger er stabil. Denne styrer 2 disker á 250Gb i RAID-0. Dvs at det utgjør en disk på ca 500Gb. Nå som problemet er mer eller mindre forklart, dog noe difust, så har jeg noen spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg litt med. 1. Hvis jeg flytter de 2 diskene til en annen RAID kontroller, vil jeg da få beholde data'ene på diskene, eller blir alt slettet og et nytt raid array opprettet ? 2. Dersom alt blir slettet, finnes det et "Batch-Ta-Backup-av-Disk-Til-DVD-Brenne-program" som trenger så og si IKKE noe babysitting, utover å ta ut brent dvd/sette inn ny dvd ? Håper noen kan være behjelpelige her. EDIT: Da har jeg snust rundt litt på egen hånd, og i mangel på andre kilder, så sier wikipedia det at : Det er ikke bare-bare å flytte et raidarray fra en kontroller til en en annen, siden mange opererer med "egne" standarder og disse er ofte forskjellig fra leverandør til leverandør, og om ikke det skulle være nok, så er det ofte også forskjell fra serie til serie, modell til modell. Så siden jeg har en integrert kontroller, på et hovedkort som sikkert er gått ut av produksjon, så har jeg 110 DVD'er å brenne. Oh-joy! Noe som vil ta med fantastiske 15 timer. Jeg gleder meg bare ved tanken. Mvh, Beej80 Endret 16. desember 2006 av Beej80 Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 25. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2006 (endret) Fortsetter på min egen tråd jeg i håp om at noen har sett noe lignende tidligere. Jeg har nå ny informasjon om feilen som oppstår. Den er ikke, slik som jeg først trodde, isolert til RAID enheten. Feilen oppstår hver gang jeg kopierer store mengder data, eller pakker ut store mengder data osv. Det er likegyldig hvilken disk jeg kopierer fra/til, alle resulterer i en 0x9C MCE krasj. Dersom jeg bare kopierer mindre mengder data (Under 2 gig i slengen) så ser det ut til at alt fungerer. Fikk meg nemmelig en WD ekstern hdd til jul, og har startet å ta backup av RAID Arrayet, som skal splittes opp grunnet problemene med RAID-0 striping som nevnt i tidligere post. PC'en krasjet hver gang et lite stykke ut overføringen. Jeg endte til slutt opp med å skrive et lite program i C# som kopierte en og en fil over, med 5 sek pause mellom hver overføring. Dette tillot meg å overføre 250Gb av data uten en eneste krasj. Jeg er nå rimelig sikker på at det er hovedkortet som er ødelagt, men er det noen som har sett noe lignenede og har noe inputs til meg ? Mvh, Beej80 Endret 25. desember 2006 av Beej80 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå