fatalicus Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 (dette er egentlig en liten rant, så jeg vet ikke om den burde vært et annet sted, men pga. innholdet mente jeg dette var det beste stedet.. moderator må gjerne flytte tråden hvis dere mener den burde være ett annent sted, og gjerne gi en grunn til flyttingen i så fall, så jeg vet det til neste gang ;-) ) hva F@£N! er det mulig?? hvorfor er det ikke en j!¤"&a leverandør av fiber internet til private personer i oslo/omegn?? skulle liksom ikke tro at vi bodde ved hovedstaden av dette j#%¤"a landet jo! vestlandet har det... sørlandet har det... nordlandet har planer godt på vei for det i tett bebygde strøk.. midt-norge ligger nok ikke langt etter... og hva har vi her på østlandet? fiber kun til de som bor i et F@£ns boretslag/sammeie/etc.! skulle nesten tro det var lettere å legge klart fiber i område her en det er langs klippe fylte kyst områder! jeg begynner ærligtalt å bli dritt lei alt som heter noe med DSL, ISDN, og 56k modem (grøsser) og jeg begynner spesielt å bli dritt lei unnskyldningene for å ikke ha fiber rett til privat personer! jeg har hørt mange av dem skjønner du.. "vi ser ikke noe marked for det..." (telenor) "vi har hatt planer om det, men de ble droppet mot andre prosjekter" (NGT) "dette området er ikke av interesse for oss eller noen av våre partnere.." "kanskje noen andre leverandører nærmere ditt område har planer om det?" (Lyse) jeg har ringt til ørten fiber leverandører i området (alle leverer jo kun til bedrifter og boretslag selvfølgelig..) og ingen av de har planer om fiber til privatpersoner.. og hvertfall ikke utenfor oslo! neida.. skal nok se langt etter noe raskere enn ADSL her i gården ja... (takker for oppmerksomheten.. tror jeg skal klare meg en stund til nå...) Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Blir mye asfalt lapping osv i Oslo, derfor er ikke det så billig å legge ut som folk skulle tro... Hvis du tenker på Sør-Trøndelag når du sier midtnorge må jeg si at vi henger _langt_ bak, er nesten ikke mulig å få fiber her, Nord-Trøndelag derimot... Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Det må graves.. Og det koster! Og dessuten er det ikke bare å grave i vei heller! Spesielt ikke midt i en by som Oslo.. Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Viken Fiber leverer hvertfall litt her i bærum. Men bor selfølgelig litt over 1000m for langt unna for å få. Arg! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Viken Fiber holder på hos meg også, på Bekkelaget/Nordstrand i Oslo. Lenke til kommentar
hiper Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 ang. midt-norge her kan vi ikke engang få dsl løsninger...... ontopic: disse leverer fiber hjem til deg fiberleverandør Lenke til kommentar
Crewer Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 ang. midt-norge her kan vi ikke engang få dsl løsninger...... ontopic: disse leverer fiber hjem til deg fiberleverandør 7444533[/snapback] Fiber til hjemmet I Oslo området tilbyr vi fiberoptisk Internett aksess til sameier, borettslag og boligselskaper. Det er fra hjemmesiden til DG. Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 det er jo rart at det skulle være så vanskelig å legge fiber til privat personer i akershus, når bedrifter og skoler får det.. DGI (Digitale Gardermoen) har fiber til diverse skoler osv. som er en del av akershus fylkeskommune. de skolene i akershus som jeg vet har fiber nå er Bjørkelangen, Eidsvoll, Hvam, Jessheim (oss), Kjelle, Nannestad, Nes, Nesodden, Romerike folkehøyskole og sørumsand.. og alle disse fiberlinjene har sitt opphav i Oslo, via diverse andre fiber linjer.. jeg selv bor på kløfta, og lurer da på hvorfor det skal være se lett å trekke fiber til jessheim og eidsvoll, og gå rett forbi kløfta? jeg har foresten hørt med DGI om de har planer om å gi fiber til privatpersoner, men de "har ikke planer om det på dette tidspunktet, siden vi nå fokuserer på å gi tilbudet til bedrifter og skoler i akershus" jeg begynner snart å grine tror jeg.. jeg sier her som jeg sa på Itavisen: Noen som blir med på underskrifts kampanje? noe slikt som "Fiber til Folket" eller "Lys Utenbys"? kanskje telenor eller noen andre får ræva i gir da. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 fatalicus, jeg er like frustrert som deg. Jeg kunne solgt en nyre for fiber. Bor selv i akershus og her kommer det sikkert ikke fiber før 2050, tidligst Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Det må graves.. Og det koster! Og dessuten er det ikke bare å grave i vei heller! Spesielt ikke midt i en by som Oslo.. 7443663[/snapback] Skjønner ikke at flere ikke tenker på ideen å strekke fiber i lufta. Det er jo billigere og greiere enn å begynne å grave. Telenor kjører jo fiberen sin i stolper mange steder.. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Veldig mange som graver rundt om kring nå for tiden.. Men mange som ikke legger fiber samtidig. Dårlige at de forskjellige firmaene kan samkjøre seg litt. Her i Hønefoss har heldigvis Hadeland Energi vært smarte nok til å legge fiber sammen med rørene til fjernvarme :-D Men det er først og fremst til bedrifter, og dessuten bor jeg like utafor byen.. :-( Men hadde det ikke gått an å sendt signaler via det digitale bakkenettet som bygges ut, for så å kjøre det i fiber i bakken til hustandene..? Men med den nye teknologien som Telenor skryter av skal vi snart få europas mest moderne bredbånd på det samme gamle kopperlinjene. Derfor bygger de ikke ut her i Norge.. Skeptisk! Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Jepp, det jeg har sett av fiberstreking fra Viken han vært over bakken. Lenke til kommentar
Rufati Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 midt-norge ligger nok ikke langt etter... ang. midt-norge her kan vi ikke engang få dsl løsninger...... Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk har en egen avd. som heter bredbånd, og de har nå levert fiber inn i stua til stort sett hele Steinkjer, og jobber med omegn:) www.ntebb.no =) 50/20 er vel den største linja... fair enough:) Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Jepp, det jeg har sett av fiberstreking fra Viken han vært over bakken. 7446990[/snapback] Altså trødløst? Eller sammen med telefonledninger via master? Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Jepp, det jeg har sett av fiberstreking fra Viken han vært over bakken. 7446990[/snapback] Altså trødløst? Eller sammen med telefonledninger via master? 7447323[/snapback] Trådløs fiber? Nei, er nok i stolper sammen med telefon og strømkabeler. Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) Var nok sammen med strøm og telefon i stolpene ja Endret 7. desember 2006 av arnbju Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Det er jo ikke bare graving som er problemet, med økt båndbredde til massene kommer enorme utgifter til rutere og resten av stamnettet som må bygges ut for å tåle en større belastning. Hvor gøy er det å ha fiber om du fortsatt får samme hastighet som med en billigere DSL-løsning? Dessuten, med inntoget til ADSL har ikke fiberbehovet blitt så trengene som da det ikke så ut som det fantes noe trinn mellom 64k modem/ISDN og fiber. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 det er jo rart at det skulle være så vanskelig å legge fiber til privat personer i akershus, når bedrifter og skoler får det.. DGI (Digitale Gardermoen) har fiber til diverse skoler osv. som er en del av akershus fylkeskommune. de skolene i akershus som jeg vet har fiber nå er Bjørkelangen, Eidsvoll, Hvam, Jessheim (oss), Kjelle, Nannestad, Nes, Nesodden, Romerike folkehøyskole og sørumsand.. og alle disse fiberlinjene har sitt opphav i Oslo, via diverse andre fiber linjer.. jeg selv bor på kløfta, og lurer da på hvorfor det skal være se lett å trekke fiber til jessheim og eidsvoll, og gå rett forbi kløfta? jeg har foresten hørt med DGI om de har planer om å gi fiber til privatpersoner, men de "har ikke planer om det på dette tidspunktet, siden vi nå fokuserer på å gi tilbudet til bedrifter og skoler i akershus" jeg begynner snart å grine tror jeg.. jeg sier her som jeg sa på Itavisen: Noen som blir med på underskrifts kampanje? noe slikt som "Fiber til Folket" eller "Lys Utenbys"? kanskje telenor eller noen andre får ræva i gir da. 7444608[/snapback] Nesodden har ikke fiber men de har Radio link Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå