Gå til innhold

Skifte hovedkort - Noen spørsmål!

sexyback

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått høre av diverse folk en stund at jeg burde skifte hovedkort i min PC, jeg har fortsatt det hovedkortet som fulgte med pc'en min når jeg engang kjøpte en ferdig hp-pc. Jeg har jo til nå bygget litt på den med å skifte kabinett,harddisk,strømforsyning, å litt annet. Så hvordan vil ting bli vis jeg skifter hovedkort?

- Hva blir forbedret?

- Er det vanskelig å skifte?

- Jeg har en AMD Athlon 64 Processor 3700+. Er det vits å bytte?

Til slutt, vis det er vits å bytte, kom gjerne med anbefalninger.

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har pr.nå 2gb ram på maskina men vil gjerne også kunne sette inn slik at jeg har 3gb, men har ikke mere plass på kortet, så det er jo såklart noe!

Jeg ønsker jo å kunne bruke pc'n til spilling også.

Grafikk kort er meningen at jeg skal skifte ut også.

Endret av sexyback
Lenke til kommentar
Jeg har pr.nå 2gb ram på maskina men vil gjerne også kunne sette inn slik at jeg har 3gb, men har ikke mere plass på kortet, så det er jo såklart noe!

Jeg ønsker jo å kunne bruke pc'n til spilling også.

Grafikk kort er meningen at jeg skal skifte ut også.

7442959[/snapback]

Men hvilke spill skal du spille, hva slags grafikkort har du nå?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Ja du spør om noe, jeg ønsker jo å til slutt kunne ha en ganske kraftig pc, noe annet en det er jeg rett å slett ikke sikker på, det høres kansje ganske vilt ut, men hva vil forbedres ved bytte da? :-)

Økt hastighet får du ved å bytte prosessor (evt. RAM), ikke hovedkort.

Det du kan oppnå ved nytt hovedkort er støtte for nye typer enheter, flere USB porter ol - ikke økt hastighet.

Dersom du kun vil ha 'kraftigere pc' må du bytte mer enn hk.

Lenke til kommentar
Ja du spør om noe, jeg ønsker jo å til slutt kunne ha en ganske kraftig pc, noe annet en det er jeg rett å slett ikke sikker på, det høres kansje ganske vilt ut, men hva vil forbedres ved bytte da? :-)

Økt hastighet får du ved å bytte prosessor (evt. RAM), ikke hovedkort.

Det du kan oppnå ved nytt hovedkort er støtte for nye typer enheter, flere USB porter ol - ikke økt hastighet.

Dersom du kun vil ha 'kraftigere pc' må du bytte mer enn hk.

7442976[/snapback]

Ved bytte av hovedkort får du også støtte for bedre prosessorer...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dersom du kjører Win XP er det ikke særlig vits med mer enn 2Gb, XP klarer ikke benytte minne over 2Gb noe særlig bra...

Lenke til kommentar

Så hovedkortet gjør igrunn bare mere plass til å bygge større pc? Eller har jeg misforstått helt? Så vis jeg skifter til ett godt hovedkort å skifter Prossesor og grafikk kort, samt oppgradere litt ram har jeg vel en ganske god pc kansje? Har bare ett ganske dårlig grafikk-kort nå trur jeg.

Jeg ønsker jo å spille spill som FEAR,Half-life2 å slike spill.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

ja, men det er jo ikke noe særlig poeng dersom en ikke også bytter prosessor....

Lenke til kommentar

ja, men det er jo ikke noe særlig poeng dersom en ikke også bytter prosessor....

7443018[/snapback]

Dersom en bytter til et nytt hovedkort er en på en måte nødt til det(om en ikke tar et fra samme generasjon og det er jo liten vits), men det er jo en diskusjon vi ikke trenger å ta her.......................

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Så hovedkortet gjør igrunn bare mere plass til å bygge større pc? Eller har jeg misforstått helt?

Riktig. Uten å bytte andre ting (CPU, RAM, Skjermkort ol) vil bytte av HK kun gi deg mulighet til å oppgradere videre, ikke i seg selv gjøre pc'en kraftigere.

Lenke til kommentar

Ville vel tro at oppgradering av HK, med nyere chipset vil øke ytelsen...

Og nei... det er ikke vanskelig å bytte HK, hvis du kjøper riktig type. Er mulig det er værre på "ferdigbygde" pcer... Men er ikke generelt veldig vanskelig... ;)

Lenke til kommentar
gammel ram passer vel ikke på nyere hovedkort eller? (DDR og DDR2)

7443086[/snapback]

DDR og DDR2 kan ikke blandes nei, de passer heller ikke i hverandres ''spor''

edit: det er ikke spesiellt vanskelig og bytte HK nei men det kan være litt mer arbeid enn feks. et skjermkort.

Endret av Mitjmannen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
er det vanskelig å skifte hovedkortet?

Alle kabler, kort samt CPU ut, alt inn på nytt HK. Det er vel den 'vanskeligste' delen å bytte.

Det gjelder å være nøye og tolmodig så det vel gjort på 3-4 timer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...