larseer83 Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Hei! Jeg lurer på om noen vet 100% konkret om det er regler på hvor mange ekstralys altså langlys f.eks Big Nick eller Rallye 3000 lykter det er tillatt å ha på en bil? Jeg mener at det er 2 stk koblet på langlysbryteren. Selv har jeg 5 Rallye 3000 lykter på min Audi A6 3 i grillen og en på hver side nede. Den i midten i grillen og to på hver side nede har jeg koblet på en egen bryter. Jeg mener dette er lov så lenge jeg bruker de 3 siste som "arbeidslys". Jeg bruker så mange fordi jeg må kjøre mye og langt til jobben i mørket så og si hver dag. Har forsåvidt ikke blitt stoppet av politiet, men noen kompiser av meg sier det ikke er tillatt. Jeg er ikke så enig siden jeg har koblet 3 stk separat...?! Noen som har peil her? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Dette er ikke lovlig fordi selve lyktene ikke tilfredsstiller kravet om stor spredning (disse lyktene får du ikke med mindre lysskarphet enn 17,5%). § 28-5. Lysutstyr som bil kan ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1) ARBEIDSLYS 8. Bil kan ha en eller flere lykter som gir hvitt eller gult arbeidslys. 8.1 Lyktene skal gi stor spredning og må kunne reguleres i forskjellige stillinger. 8.2 Lykten(e) skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. 8.3 Arbeidslyset skal være koplet over egen bryter og være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når arbeidslyset er tent. Lenke til kommentar
H.M.Kongen Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Det kommer vel ann på hvor mange lux(!) det blir tilsammen.. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Nei, ikke med tanke på arbeidslys. Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Og ekstralys skal vel monteres parvis? Du kan vel ikke ha fem i grillen for eksempel? Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 Jaja, jeg fjerner ikke noen lys på min bil. Har koblet "arbeidslysene" på egen bryter så jeg står på mitt. Har uansett ikke hatt noe trøbbel med politiet. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Jaja, jeg fjerner ikke noen lys på min bil. Har koblet "arbeidslysene" på egen bryter så jeg står på mitt. Har uansett ikke hatt noe trøbbel med politiet. 7443360[/snapback] Ikke at jeg har noe med det, men den signaturen din, betyr det at du går på fengselsskolen? Og i såfall, da skal du altså etter endt utdannelse passe på de som bryter norske lover, noe du tydeligvis ikke tar så høytidlig selv... Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Hentet fra kontrollskjema for PKK (EU-kontroll) 4.1 Fjernlys Ktf § 28-2/1 Ktk § 25-2/1 Visuell kontroll av lykter/glass/reflektor Vurder, ev. mål med luxmeter, om lyset har tilstrekkelig styrke Kontroller at lyset ikke er for sterkt ved å summere samlet lysstyrke fra alle fjernlys som kan lyse samtidig: - lykter tatt i bruk før 1. januar 1994: maks. 480 lux eller sum referansetall angitt på lyktene maks. 100 - lykter tatt i bruk etter 1. januar 1994: maks. 360 lux eller sum referansetall angitt på lyktene maks. 75 Kontroller lykteinnstilling Fjernlys - defekte pærer 1 Fjernlys - defekte reflektorer 2 Fjernlys - sprukket glass 1 (2) Fjernlys - matte reflektorer 2 Fjernlys - ulovlige pærer 1 Fjernlys - ulovlige lykter 1 (2) Fjernlys - for liten lysstyrke/mindre enn 32 lux på 25 m 2 Fjernlys - for stor samlet lysstyrke 2 Flere enn 4 fjernlys 2 Fjernlys - feil innstilling 2 Kontrolløren er altså forpliktet til å gi toerfeil. Det vil igjen si at lysene må demonteres før bilen må etterkontrolleres. Blir ikke dette gjort vil bilen bli begjært avskiltet. Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) Jaja, jeg fjerner ikke noen lys på min bil. Har koblet "arbeidslysene" på egen bryter så jeg står på mitt. Har uansett ikke hatt noe trøbbel med politiet. 7443360[/snapback] Ikke at jeg har noe med det, men den signaturen din, betyr det at du går på fengselsskolen? Og i såfall, da skal du altså etter endt utdannelse passe på de som bryter norske lover, noe du tydeligvis ikke tar så høytidlig selv... 7443994[/snapback] Jeg gikk fengselsskolen ja korrekt! Er ferdig utdannet! Det er vel neppe en voldsom kriminell handling å ha 3 ekstralys for mye på bilen, syns du?? Da er det nesten verre med 18 år gamle snørrunger i gamle drittbiler som tror de er Petter Solberg. Hva med de som har 1000 hestekrefter og kjører seg selv eller andre ihjel?! Kanskje legge ut bragden sin på youtube... come on! (har nok av dem på jobb) Å må jeg fjerne de 3 lysene det er snakk om er det 3 skruer... skal forresten ta de av før EU, takker for svar folkens! Endret 7. desember 2006 av AudiPowha Lenke til kommentar
AimAr Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Jeg støtter deg! Jeg vet å sette pris på godt lys ved nattekjøring Bare viktig å vær ekstra oppmerkom på å blende ned ved møtende bil. Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 Jeg støtter deg! Jeg vet å sette pris på godt lys ved nattekjøring Bare viktig å vær ekstra oppmerkom på å blende ned ved møtende bil. 7447838[/snapback] Takk Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Jeg støtter deg! Jeg vet å sette pris på godt lys ved nattekjøring Bare viktig å vær ekstra oppmerkom på å blende ned ved møtende bil. 7447838[/snapback] Du aner tydeligvis ikke hvordan det er å få 385W med lys i trynet... med så mye lys så blir du selv nesten blind når du blir nødt til å blender ned for møtende trafikk, og for å ikke nevne at du blir å blende andre på flere hundre meters avstand. Farlig, ulovlig og idiotisk... 28-4. Lysutstyr som bil skal ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1) FJERNLYS 1. Bil skal ha enten to eller fire lykter som gir hvitt eller gult fjernlys. (Maks 480lux) 1.1 Lyktene skal tilfredstille minst ett av følgende krav (Lyktene kan være merket i kombinasjon med nærlys): a) Være E-merket med symbolene R (ECE-reg.nr. 1), SR (ECE-reg.nr. 5), HR (ECE-reg.nr. 8) eller HC/R eller HC (ECE-reg.nr. 20), hhv. serie 01/03/02/04/02, tillegg 3/-/2/4/3/, rettelse 1/1/-/-/. b) Være e-merket med symbolet R i henhold til direktiv 76/761/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/517/EØF. c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b. 1.2 Lyktene skal være slik innstilt at de belyser vegbanen minst 100 m fremover. 1.3 Lyktene skal være koblet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. Dette krav gjelder dog ikke ved bruk av lyshorn. 1.4 Fjernlyset skal være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når fjernlyset er tent. 1.5 Lykter for fjernlys skal være plassert foran på bilen og slik montert at lyset ikke er til sjenanse for sjåføren verken direkte eller indirekte gjennom innvendige - utvendige speil og/eller bilens øvrige reflekterende flater. 1.6 Lyktene kan tennes enten samtidig eller parvis. Ved skifte fra nærlys til fjernlys skal minst to lykter for fjernlys tennes. Ved skifte fra fjern til nærlys skal alle lykter for fjernlys slukkes samtidig. Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg støtter deg! Jeg vet å sette pris på godt lys ved nattekjøring Bare viktig å vær ekstra oppmerkom på å blende ned ved møtende bil. 7447838[/snapback] Du aner tydeligvis ikke hvordan det er å få 385W med lys i trynet... med så mye lys så blir du selv nesten blind når du blir nødt til å blender ned for møtende trafikk, og for å ikke nevne at du blir å blende andre på flere hundre meters avstand. Farlig, ulovlig og idiotisk... 28-4. Lysutstyr som bil skal ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1) FJERNLYS 1. Bil skal ha enten to eller fire lykter som gir hvitt eller gult fjernlys. (Maks 480lux) 1.1 Lyktene skal tilfredstille minst ett av følgende krav (Lyktene kan være merket i kombinasjon med nærlys): a) Være E-merket med symbolene R (ECE-reg.nr. 1), SR (ECE-reg.nr. 5), HR (ECE-reg.nr. 8) eller HC/R eller HC (ECE-reg.nr. 20), hhv. serie 01/03/02/04/02, tillegg 3/-/2/4/3/, rettelse 1/1/-/-/. b) Være e-merket med symbolet R i henhold til direktiv 76/761/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/517/EØF. c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b. 1.2 Lyktene skal være slik innstilt at de belyser vegbanen minst 100 m fremover. 1.3 Lyktene skal være koblet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. Dette krav gjelder dog ikke ved bruk av lyshorn. 1.4 Fjernlyset skal være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når fjernlyset er tent. 1.5 Lykter for fjernlys skal være plassert foran på bilen og slik montert at lyset ikke er til sjenanse for sjåføren verken direkte eller indirekte gjennom innvendige - utvendige speil og/eller bilens øvrige reflekterende flater. 1.6 Lyktene kan tennes enten samtidig eller parvis. Ved skifte fra nærlys til fjernlys skal minst to lykter for fjernlys tennes. Ved skifte fra fjern til nærlys skal alle lykter for fjernlys slukkes samtidig. 7450735[/snapback] Hvem har sagt at noen skal få lysene i trynet?? Tror ikke du har skjønt at du skal blende ned FØR du møter andre biler... synes det ble mye idiotiske mot argumenter som ikke helt samsvarer med det jeg spør i innlegget. Kan trøste deg med at den veien jeg kjører er landevei til den blir belyst av gatelys når jeg nermer meg byen, og jeg møter ca 1-2 biler på min ferd den veien jeg personlig føler jeg trenger mye lys. Meget uheldig vil jeg si å få en SVÆR elg trødd inn i frontruta!! Med mye lys har jeg faktisk større sjangs til å reagere hurtig enn ved bruk av dårlig lys. Ergo, jeg setter mitt eget liv foran livet til en elg på 200 kilo! (å ikke kom med noe jatt om at jeg setter andre folks liv i fare ved å bruke OHH så mye mer lys på bilen enn andre. Jeg som forhåpentligvis alle andre ser i mørket når en bil kommer rundt en sving eller lignede situasjon som IGJEN gir meg GOD tid til å blende ned.) Jeg anser innlegget som dødt nå. Har fått svar på det jeg spør om og takk til alle dere som har gjort det! Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Hvem har sagt at noen skal få lysene i trynet?? Tror ikke du har skjønt at du skal blende ned FØR du møter andre biler... synes det ble mye idiotiske mot argumenter som ikke helt samsvarer med det jeg spør i innlegget. Kan trøste deg med at den veien jeg kjører er landevei til den blir belyst av gatelys når jeg nermer meg byen, og jeg møter ca 1-2 biler på min ferd den veien jeg personlig føler jeg trenger mye lys. Meget uheldig vil jeg si å få en SVÆR elg trødd inn i frontruta!! Med mye lys har jeg faktisk større sjangs til å reagere hurtig enn ved bruk av dårlig lys. Ergo, jeg setter mitt eget liv foran livet til en elg på 200 kilo! 7452410[/snapback] Hva med rettstrekkene da? skal du blende ned en 1 km før du faktisk møter den motgående bilen pga styrken på ekstralysene? du går glipp av masse informasjon og svekker nattsynet ditt pga den store forskjellen mellom nær og fjærnlys øynene bruker ekstra lang tid på å tilpasse seg når det blir store lysforskjeller. Jeg finner ingen trøst i dine argumenter, elger har ikke for vane å krysse veien langt forran bilen, de krysser som regel veien 5-20m forran bilen din og har en lei tendens til å bli paralysert av lysene dine og stopper opp i stede for å springe videre. Når en elg står å beiter på buskasset i veikanten så er de så godt som usynlig du kan kjøre forbi flere elger uten å ane at de faktisk var der. Ang reaksjonseven så gir ikke mer lys deg noen sjanse til å unngå kollisjoner med så kort varsel som i elgkollisjoner, i de aller fleste tilfellene rekker du knapt å se elgen og enda mindre gjøre noe med det før det smeller. Kalver veier 200kg, voksne elger veier 400-600kg bare så det er sagt. (å ikke kom med noe jatt om at jeg setter andre folks liv i fare ved å bruke OHH så mye mer lys på bilen enn andre. Jeg som forhåpentligvis alle andre ser i mørket når en bil kommer rundt en sving eller lignede situasjon som IGJEN gir meg GOD tid til å blende ned.) Og du skal fortelle meg at du kan garantere at du aldri blir å blende noen? folk som blir blendet kan faktisk bli så desorientert at de kjører i grøfta hvist de ikke kjenner veien de kjører på og iværtfall om de blir møtt av et slikt "lysorgel" som du har montert på bilen din. Jeg er helt sikker på at du har levd like godt (om ikke bedre) med et lovlig oppsett av ekstralys. Jeg anser innlegget som dødt nå. Har fått svar på det jeg spør om og takk til alle dere som har gjort det! Fint at jeg kunne hjelpe Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg ser ikke helt problemet. Han skriver at han har 5 ekstalys, hvorav 3 er koplet på egen bryter som arbeidslys. Dvs. at han sitter igjen med 2 ekstralys, noe som er fullt lovlig å bruke (så lenge de er godkjente). Hvis han derimot bruker alle 5 ekstralysa under vanlig kjøring blir det teit da han blender seg selv og trolig mange som kommer i mot. Som tidligere nevnt må han jo da også blende ned tidligere ved motkommende trafikk og vil dermed miste oversikt over en god del av veistrekningen. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) ha meg unnskyldt, men jeg låner tråden litt Jeg har hørt at 2 lykter kan telle som 1 om de er montert tett nok sammen, stemmer dette? Altså at du kan ha 4 ekstralykter som tilsammen ikke gir ut mer enn 480lux. Endret 8. desember 2006 av RCP-88 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Nei, det stemmer ikke. To lamper bak samme E-merkede glass regnes som én lykt, men da må de altså være produsert slik fra fabrikken. Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg ser ikke helt problemet. Han skriver at han har 5 ekstalys, hvorav 3 er koplet på egen bryter som arbeidslys. Dvs. at han sitter igjen med 2 ekstralys, noe som er fullt lovlig å bruke (så lenge de er godkjente). Hvis han derimot bruker alle 5 ekstralysa under vanlig kjøring blir det teit da han blender seg selv og trolig mange som kommer i mot. Som tidligere nevnt må han jo da også blende ned tidligere ved motkommende trafikk og vil dermed miste oversikt over en god del av veistrekningen. 7456105[/snapback] Det er jo det jeg prøver å si her... jeg bruker KUN 5 stk når jeg ABSOLUTT MÅ, dvs når jeg ratter på 4 km delvis skogsvei før jeg ankommer E6'n da har jeg jo såklart ikke bruk for 5 ekstralys. Da kobler jeg over slik at jeg kun kjører med 2. Er jo ikke helt idiot heller da. Spørsmålet mitt besto i om det var lov å ha de MONTERT på.... er mange som ikke helt skjønner hva jeg vil frem til. Men du har tydeligvis skjønt det! Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Hvem har sagt at noen skal få lysene i trynet?? Tror ikke du har skjønt at du skal blende ned FØR du møter andre biler... synes det ble mye idiotiske mot argumenter som ikke helt samsvarer med det jeg spør i innlegget. Kan trøste deg med at den veien jeg kjører er landevei til den blir belyst av gatelys når jeg nermer meg byen, og jeg møter ca 1-2 biler på min ferd den veien jeg personlig føler jeg trenger mye lys. Meget uheldig vil jeg si å få en SVÆR elg trødd inn i frontruta!! Med mye lys har jeg faktisk større sjangs til å reagere hurtig enn ved bruk av dårlig lys. Ergo, jeg setter mitt eget liv foran livet til en elg på 200 kilo! 7452410[/snapback] Hva med rettstrekkene da? skal du blende ned en 1 km før du faktisk møter den motgående bilen pga styrken på ekstralysene? du går glipp av masse informasjon og svekker nattsynet ditt pga den store forskjellen mellom nær og fjærnlys øynene bruker ekstra lang tid på å tilpasse seg når det blir store lysforskjeller. Jeg finner ingen trøst i dine argumenter, elger har ikke for vane å krysse veien langt forran bilen, de krysser som regel veien 5-20m forran bilen din og har en lei tendens til å bli paralysert av lysene dine og stopper opp i stede for å springe videre. Når en elg står å beiter på buskasset i veikanten så er de så godt som usynlig du kan kjøre forbi flere elger uten å ane at de faktisk var der. Ang reaksjonseven så gir ikke mer lys deg noen sjanse til å unngå kollisjoner med så kort varsel som i elgkollisjoner, i de aller fleste tilfellene rekker du knapt å se elgen og enda mindre gjøre noe med det før det smeller. Kalver veier 200kg, voksne elger veier 400-600kg bare så det er sagt. (å ikke kom med noe jatt om at jeg setter andre folks liv i fare ved å bruke OHH så mye mer lys på bilen enn andre. Jeg som forhåpentligvis alle andre ser i mørket når en bil kommer rundt en sving eller lignede situasjon som IGJEN gir meg GOD tid til å blende ned.) Og du skal fortelle meg at du kan garantere at du aldri blir å blende noen? folk som blir blendet kan faktisk bli så desorientert at de kjører i grøfta hvist de ikke kjenner veien de kjører på og iværtfall om de blir møtt av et slikt "lysorgel" som du har montert på bilen din. Jeg er helt sikker på at du har levd like godt (om ikke bedre) med et lovlig oppsett av ekstralys. Jeg anser innlegget som dødt nå. Har fått svar på det jeg spør om og takk til alle dere som har gjort det! Fint at jeg kunne hjelpe 7452714[/snapback] Jerremias en mer muggen og negativ gjeng enn dere har jeg aldri sett på dette forumet før. Spess dere som er så innmari kritisk til alt. Jeg går ut ifra at alle som har sine negative meninger her har prøvd 5 ekstralys på bilen sin? Jeg blender meg selv ved å ha så mye lys?? Hva F*?!¤ er det for noe bullSH*T? Hvorfor har de 4-6 ekstralys i rallye?? Da skal jo de også bli blenda i opp mot 200 Km/t på skogsveier??!! Det er jo innmari profft! Nei, dere ANER ikke hva dere snakker om! Å sorry om jeg sa elg på 200 kilo, for det er jo bare VOKSNE elger som vaker i veien.... Men jeg beklager og retter det til ELGKALV! Å for å ha det sagt det er så og si skogsvei jeg kjører på.... nei, kom å prøv bilen min alle dere som er så inn i H... negative så får dere gjøre dere opp en mening sjæl! GOD KVELD! Endret 8. desember 2006 av AudiPowha Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg ser ikke helt problemet. Han skriver at han har 5 ekstalys, hvorav 3 er koplet på egen bryter som arbeidslys. Dvs. at han sitter igjen med 2 ekstralys, noe som er fullt lovlig å bruke (så lenge de er godkjente). 7456105[/snapback] Rallye 3000 er ikke godkjent som arbeidslys, arbeidslys skal ha dreiefot og stor spredning av lyset Slik ser et arbeidslys ut. Hvis han derimot bruker alle 5 ekstralysa under vanlig kjøring blir det teit da han blender seg selv og trolig mange som kommer i mot. Som tidligere nevnt må han jo da også blende ned tidligere ved motkommende trafikk og vil dermed miste oversikt over en god del av veistrekningen. Han bruker alle 5, det kommer ganske klart frem av diskusjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå