Gå til innhold

En mobil varer kun 3-4år!:S

l_man

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, er helt enig med Nokia og Sony Ericsson her... man kan ikke forvente 5 års levetid på en telefon.

- Hvis det stemmer at telefonene bare skal holde i tre til fire år er det selvsagt et spørsmål om bransjen bevisst lager telefoner som skal gå i stykker etter kort tid. Det er i så fall uakseptbelt både i forhold til miljø og kunder, sier Lange.

Det er sikkert mulig å bruke materialer og slikt som varer lenger, men da ser vi priser fra 5.000 kr. med abonnement og oppover... Alt koster og når de skal ha telefoner til 1 kr. kan man ikke få i pose og sekk.

Lenke til kommentar

Du kan si at en av grunnene til at mobilen ikke varer stort lenger enn 3-4 år i dag er fordi forbrukerne skal ha alt mulig av funksjoner i en så liten mobil som mulig, og attpåtil skal den være rimelig!

Nei, tenk når man betalte femsifret beløp for en mobil som kun kunne ringe!

Lenke til kommentar
- Hvis det stemmer at telefonene bare skal holde i tre til fire år er det selvsagt et spørsmål om bransjen bevisst lager telefoner som skal gå i stykker etter kort tid. Det er i så fall uakseptbelt både i forhold til miljø og kunder, sier Lange.

Det er sikkert mulig å bruke materialer og slikt som varer lenger, men da ser vi priser fra 5.000 kr. med abonnement og oppover... Alt koster og når de skal ha telefoner til 1 kr. kan man ikke få i pose og sekk.

7442059[/snapback]

Hæ? Telefonene er jo sponset av teleselskapene. Telefonleverandøren får jo selvfølgelig ikke bare 1kr. for telefonen!!

Med den prisen en god fullpris telefon koster idag (flere tusen) bør den absolutt teknisk sett holde i ca. 5 år.

Lenke til kommentar

Vice: Si at vi tar Sony Ericsson K610i som et eksempel, koster litt over 2.000 kr. uten abonnement. En grunn til at den ikke vil holde i mange år er fordi man skal ha kamera, radio, 3G, stor skjerm osv. for en liten sum penger. Jeg sier ikke at det er dårlig kvalitet, men at en telefon for 5 år siden som ikke hadde noen av disse tingene til samme prisen er mer holdbar.

Lenke til kommentar

En ting som er litt vesentlig her er jo at en gjennomsnitts person ikke kan, med hånda på hjerte, si at han/hun ikke mister telefonen i gulvet noen få ganger iblandt. Og det er grenser for hvor mange slike fall en telefon tåler. Spesielt etter 5år. Faktisk er jeg overrasket når en telefon varer lengre enn 2 år.

De eldre telefonene (4år og eldre) Varer jo lengre fordi de har vesentlig færre funskjoner som kan bli skadet.

Jo mer finesser vi kan presse inn på et mindre område, jo mer kan gå galt.

Endret av Gatecrasher
Lenke til kommentar

nå har dette vitterlig vært diskutert før, og så vidt jeg husker kom en frem til at det i forarbeidene ble lagt opp til at 3-4 år faktisk ville rammes av 5 års regelen.

Og jeg finner det ikke underlig at datating beskytter 2 årsregelen med nebb og klæør, ettersom frykten er at dere skal stå med svarteper. (no offence)

Lenke til kommentar

Hvis man ikke bruker telefonen som et slagvåpen, hvorfor skal man ikke da forvente lang levetid. Det er helt greit at det er snakk om små komponenter, men så lenge man er litt forsiktig med mobilen så skal da ikke komponentene svikte

Lenke til kommentar
Vet noen hvordan det gikk med den rettsaken i går? Ang 5 års reklamasjonsrett.

7445910[/snapback]

er den ferdig så fort da?

update; så vidt jeg kan se har ikke forbrukerforsikring sendt noe pressemelding. Og ut i fra vg,dagbaldet og tv2, så ser jeg ikke noe annet enn det jeg leste i går.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Hvorfor lager ikke nokia solide telefoner lengere? slik som 5110!

Fordi altfor mange lever i nuet, og ikke bryr seg om hvorvidt ting går i stykker i morgen.

Det er en strutsementalitet.

Det blir på samme måten med "Product Activation" av Microsofts og Adobes dataprogrammer. Folk godtar slikt, fordi de tenker at "vi kan alltid aktivere," vi kan alltid kjøpe nytt. Men så enkelt er det ikke. Programvare med innebyggede begrensninger er en usikkerhetsfaktor, og produkter med kort levetid skaper også større sårbarhet.

Ting med lang holdbarhet er, på samme måte som programvare som fungerer uavhengig av produsenten som har laget den, i stand til å gi brukeren mer pålitelig funksjon over lang tid.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...