Gå til innhold

Skjerpings for å høyne snittet mitt

Kakofoni

Anbefalte innlegg

Jeg satt dette under Annen utdanning, ettersom dette er mitt aller, aller største problem hvis jeg kommer inn på linja jeg vil.

Jeg har lyst å få studiekompetanse gjennom musikk/dans/drama-linja. Med musikk som "hovedfag". Problemet er, i fjor var det 4,5 som var snitt. Og da var det veldig lavt. Jeg ligger nå på 4,7 i snitt, men frykter at dette vil falle nedover, ettersom jeg blir dårligere i matematikk, har fått en ufyselig streng tysklærer og var litt uheldig med en kunst & håndverkprøve. Dette vil jeg gjøre noe med. Og det handler hovedsaklig om at jeg ikke gjør nok lekser. Pulten min er tildekt i søppel, og PC'en står rett ved siden av. I tillegg mangler jeg engasjement ettersom visse personer i klassen ødelegger den fysiske holdningen min med å si at de er så skolelei og ikke gidder å gjøre lekser, bla, bla.

Men jeg skylder mest på niende klasse. Det var et rent helvete, faglig sett. Jeg orket ikke å gjøre leksene mine og var ufattelig lei, og lærte lite. Jeg håpet det ville rette på seg etter sommerferien, men den gang ei.

Så jeg trenger et lekseengasjement som varer, og vaner som fører til at leksene blir gjort og at jeg lærer det jeg har i lekser. Jeg vet det ikke er noe som magisk kan fikse problemet, men man kan da endre litt på vanene, kan dere snille forumbrukere hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tips fra andre hjelper kanskje ikke for det er noe du må finne ut selv.

Har du litt selvdisiplin så går det. Prøv å sett av hver dag etter skolen f.eks MINIMUM 1-2 timer med BARE leksegjøring. Aldri noe annet før det er gjort.

Som sagt.. Med litt vilje og selvdisiplin går det. Vil du, kan du.

Lenke til kommentar

Teller ikke tyskkarakterene?

Alle karakterene teller vel når snittet regnes ut. Er vel snittet av alle karakterene som legges til grunn ved opptak til skoler. Jeg har forstått det sånn at alle karakterene teller. Gym, tysk eller matte for den saks skyld. Er vel når man søker fra VGS til Høgskole/Universitet at enkelte typer fag trengs for å komme inn, men man må som regel også ligge over en viss snittkarakter for å komme inn om studiet krever det. F.eks 3MX og 2FY når man søker ingeniørstudier.

Er jeg feilinformert?

Lenke til kommentar

Alle karakterene teller vel når snittet regnes ut. Er vel snittet av alle karakterene som legges til grunn ved opptak til skoler. Jeg har forstått det sånn at alle karakterene teller. Gym, tysk eller matte for den saks skyld. Er vel når man søker fra VGS til Høgskole/Universitet at enkelte typer fag trengs for å komme inn, men man må som regel også ligge over en viss snittkarakter for å komme inn om studiet krever det. F.eks 3MX og 2FY når man søker ingeniørstudier.

Er jeg feilinformert?

7442459[/snapback]

Jeg skjønner ikke hva du prøver å formidle, men tyskkarakteren (eller fransk eller uansett tredjespråk) teller ikke ved opptak til VGS.

Lenke til kommentar

Er jeg feilinformert?

7442459[/snapback]

Du er feilinformert. Tysk og Fransk er valgfritt. Karakteren teller IKKE på opptak til vgs. En kan faktisk velge å ikke få karakter her i det hele tatt.

Trådstarter: 4.5 er et bra snitt.

Lenke til kommentar

du bør vel egentlig bare venne deg til å sette deg ned etter skolen og jobbe med skolearbeid, være aktiv i timene osv...

kanskje spørre lærer i et fag der du syntes du har for dårlig karakter om du kan gjøre noe for å få den opp, ei ekstra oppgave elns hvis lærer går med på det da...

Og det er riktig at valgfag på u-skolen ikke teller når du skal inn på vgs

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...