NissanSkyline Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Har jo skjønt at er det V så er det i en V form og Rekke så er det rekke. Men utylesesmessig, er det noe forskjell. Har jo selvfølgelig hørt at V best, men skjønner ikke hvorfor..? Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Man kan ikke si at ene typen oppstilling av sylindre er bedre enn den andre. Det som har noe å si er hvor godt motoren ble konstruert og satt sammen. Begge løsninger har fordeler og ulemper, men ved likt slagvolum er ytelsen relativt lik. Lenke til kommentar
arobicRoy Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Prøv en BMW rekke sekser så tror jeg ikke du vil være så overbevist om at det er bedre enn en hvilken som helst V motor! Lenke til kommentar
eab Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Bedre er et vidt begrep. Men rekke seksere er i balanse, noe som ikke alltid er like lett å oppnå med en v6 motor Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Og ingen har enda tenkt på VW sin VR6-motor engang... Lenke til kommentar
eab Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Det vil jeg kalle en v-motor, selv om det er veldig lite vinkel mellom sylinderrekkene og de bruker samme topp. De har visst laget vr5 motorer også Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) vr6 motoren oppfører seg vel mer som en rekkesekser enn v6? Forskjellen mellom v og rekke går på balanse, størrelse og konstruksjon. V motorer tar langt mindre plass (tilnærmet halvparten i lengden om det er snakk om store volum, enn tilsvarende rekkemotor). De vibrerer noe mer enn rekkemotorer med samme ant. sylindre, men har kortere veivaksel. Rekkemotoren tar større plass (normalt i lengderetning, slik at bilen må være lengre), men de ekstra sylindrene på samme plan utligner vibrasjoner bedre. Ytelsesmessig vil en sylinder være like sterk om den er i V eller rekke konfigurasjon. Prøv en BMW rekke sekser så tror jeg ikke du vil være så overbevist om at det er bedre enn en hvilken som helst V motor! 7443699[/snapback] Hehe har du mye imot BMW sine rekke seksere? Endret 7. desember 2006 av tronni_87 Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 V motorene i dag går like pent som rekke motorene gjør takket være balanseaksler og en rekke andre innovasjoner. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Tar meg friheten til å komme med noen ekstraspørsmål; hva med boxermotorer? Jeg vet hva det er, men hva er vitsen? Fet lyd? Og hvorfor har vinkelen på v'en i v-motorer så mye å si? Eller har den egentlig det? Jeg skal finne opp min egen motor! En motor der sylindrene står i en stjerne ut fra hverandre Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Tar meg friheten til å komme med noen ekstraspørsmål; hva med boxermotorer? Jeg vet hva det er, men hva er vitsen? Fet lyd? Og hvorfor har vinkelen på v'en i v-motorer så mye å si? Eller har den egentlig det? Jeg skal finne opp min egen motor! En motor der sylindrene står i en stjerne ut fra hverandre 7445109[/snapback] Stjernemotorer har snart ekistert i 100 år på gamle propellfly Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) En rekke sekser kan ha mindre bevegelige deler enn en V versjon og da er det mindre som kan feile og bli dyrt. Kanskje derfor det finnes eldre merc'er med sinnsykt mange kilometer paa veien med motorer som fremdeles gaar bra. Med mindre vibrasjoner og krefter som maa motvirke hverandre virker jo det logisk nok? Merc' hadde vel rekke til sent paa 90 tallet, BMW har fremdeles, og Suzuki har vel en 2.7L rekke sekser de bruker i stoerre biler. Her er en diskusjon paa samme temaet blant Mercedes eiere: http://www.mercedesshop.com/shopforum/show...ad.php?p=717467 og Lexus fans http://www.clublexus.com/forums/archive/in...hp/t-95718.html En interessant kommentar paa slutten der - V6 motorer og turbo sliter seg i stykker pga. ubalansen - er det noe i det? Men blir ikke boxer best ang. vibrasjonsutjevning? Endret 7. desember 2006 av Flippo Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 fgdfgdf 7445109[/snapback] Stjernemotorer har snart ekistert i 100 år på gamle propellfly 7445130[/snapback] Det var da som bare faen! Kanskje jeg skal satse på noe annet enn motorer, da. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) Poenget med Boksermotor? Enkelt forklart kan en jo gjerne si at bilens tyngdepunkt blir lavere siden boksermotoren er forholdsvis lav. Endret 7. desember 2006 av Simon Aldra Lenke til kommentar
CrazyEagle Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Poenget med Boksermotor? Enkelt forklart kan en jo gjerne si at bilens tyngdepunkt blir lavere siden boksermotoren er forholdsvis lav. 7446358[/snapback] Så kommer dumme meg med ett spørsmål, hehe.. Hva er det som er forskjellig på en boxer-motor og en "vanlig" (rekke eller v) Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Kanskje ikke verdens beste bilde, men det er da slik de fungerer. Lenke til kommentar
CrazyEagle Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Åja. Hehe Nå vet jeg det og Takker for svar Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Og ingen har enda tenkt på VW sin VR6-motor engang... Verdens smaleste V-motor kaller VW den, og glemmer (som så ofte før) at de ikke var først. Lancia produserte nemlig smale V-motorer på 60-tallet, med 15° mellom sylinderrekkene. Her er forresten prinsippet for en stjernemotor: Endret 8. desember 2006 av SeaLion Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Det blir meningsløst å diskutere "poenget" for de ulike motorprinsippene. Men fordeler og ulemper kan vi prate om! Lenke til kommentar
lexers Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Prøv en BMW rekke sekser så tror jeg ikke du vil være så overbevist om at det er bedre enn en hvilken som helst V motor! 7443699[/snapback] Og en lexus rekkesekser er enda bedre en bmw Lenke til kommentar
eab Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Bedre på hvilken måte da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå