HuGo_ Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Hei. jeg sliter med å få outputen i msdos i en tekst boks i vb. altså. f.eks. jeg har en knapp med ipconfig på. ved å trykke på den vil jeg at det skal komme opp ipconfig en i en rute/lable/tekstboks vedsiden av. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Usikker på om det er mulig å hente output fra CMD, men slik kan du hvertfall bruke 'ipconfig'. Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 I VB6 formoder jeg? I så fall kan du simpelthen benytte VBScript-koden i følgende tråd med en liten vri: ' InnstillingerPrivate nRequests As Long Private iTTL As Long Private iBufferSize As Long Private wTimeout As Long Private Sub cmdRun_Click() Dim sOutput As String, sCommand As String Dim oShell As Object, oPing As Object ' Initialiser nødvendig komponent Set oShell = CreateObject("WScript.Shell") ' Bygg kommando som skal ekseveres sCommand = "ping -n " & nRequests & " -l " & iBufferSize & " -i " & iTTL _ & " -w " & wTimeout & " " & txtHost.Text ' Ping denne addressen Set oPing = oShell.Exec(sCommand) ' Hent utdata txtOutput.Text = oPing.StdOut.ReadAll End Sub Private Sub Form_Load() ' Konfigurasjon (standardinnstillinger) nRequests = 1 ' Antall anmodninger å sende (øk om ustabile servere skaper unøyaktige tester) iTTL = 255 ' Time To Live - hvor mange ledd ICMP-pakken kan traversere. iBufferSize = 32 ' Bufferstørrelsen av tilfeldig data som skal sendes wTimeout = 2000 ' Hvor mange millisekunder en skal vente på hvert svar End Sub Husk å legge til to tekstbokser (med navn txtOutput og txtHost), samt en kommandoknapp med navn cmdRunfor at koden skal kunne eksekvere. Dette er jo såklart et meget simpel sak som har en rekke ulemper, først og fremst at et kommandolinjevindu blir synlig mens ipconfig.exe eksekveres, samt at en må parse, dvs. analysere, teksten som sendes tilbake for å hente ut relevant informasjon. Dersom sistnevnte er et behov, kan det muligens gagne å heller benytte denne metoden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=3859402 Dersom dette er til VB.NET, kan du alltids benytte System.Net.NetworkInformation.Ping-klassen. Lenke til kommentar
HuGo_ Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 takker så mye for raskt svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå