>Jonas< Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 (endret) Har nå hatt dette D-Link AirPlus Extreme G 108 Mbps aksesspunktet en stund og er misfornøyd med rekkevidden. Kjøpte samtidig med en sterkere antenne på 5db. Rekkevidden er oppgitt til å være opp til 100m innendørs og 400m utendørs med den orginale antenna. Jeg sitter en etasje over og ca 30m fra aksesspunktet med en signalstyrke som varierer med lav/veldig lav og noen ganger har jeg ikke signal i det hele tatt.. Jeg bor i et vanlig norsk trehus. Har også en rom på garasjen, og tar ofte med meg laptopen opp dit. Her opplever jeg det samme med signalstyrken. Her er det kun 30m, to yttervegger og en etasjehøyde som skiller, vindu til vindu sikt også faltisk! Så nå er jeg lei og vurderer å klage der hvor jeg kjøpte det. Der hvor jeg kjøpte det dekket det hele bygget med den ekstra antennen (ca 40m i radius!), og bygningen var av mur/tre.. Har også flyttet aksesspunktet i tilfelle det skulle være forstyrrelser, men det var det heller ikke. Det er heller ikke noe feil med utstyret i andre enden. Hva mener dere jeg burde gjøre? Endret 6. desember 2006 av >Jonas< Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Har du prøvd å byttet kanal? Kan være noe som forstyrrer på den du bruker nå. Dekning i hus varierer veldig, noen ganger får man kjempedekning, andre ganger rekker man ikke 10m engang. Aldri helt funnet ut hva det er som gjør at signalene noen ganger blir så utrolig svekket på korte avstander. Mitt beste råd er å enten prøve en ruter av annen model/merke, evt kable opp til et ekstre trådløst punkt der hvor det er dårlig dekning i dag. Lenke til kommentar
Thulian Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Hmm dette hørtes rart ut. Jeg har selv holdt på med en del slike, og plasserte blandt annet et slikt accespunkt i en gammel låve som var omgjort til museum. Veggene der bestod for det meste i betong og det er vel det eneste jeg har vært borti som kan være ugjennomtrengelig nok til at det ikke kommer noe signal. Nei, du bør nok ta med deg accesspunktet til der du kjøpte det, men ta også med deg notater om avstand, blokkeringer etc. Lykke til. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 Kjøpte det hos fetteren til mor mi, så det burde ikke være noe problem å få bytta det der.. Han trudde kanskje det kunne være noe som forstyrret signalet, men det er det altså ikke. Har også prøvd en trådløs router av billigtypen, 400 kroners, og rekkevidden på denne er en god del bedre.. Har forresten disablet Extreme G og kjører på vanlig 802.11g, 54mbps siden det er denne hastigheten jeg har på de to andre mottakerne. Hva har kanalene med rekkevidden å si? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Vist det er noen som bruker samme kanal vil signalene forstyrre værandre, og du vil få mindre rekkevidde. (Da maskinen din hører begge nettverkene samtidligt når signalet fra senderen din ikke er sterkt lengere.) Kan også være annet utstyr som lager støy som vil virke inn. Lenke til kommentar
hiper Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 hei! det må være noe galt med acsesspunktet. jeg jobber nå med og sette opp tråløst mellom to hus ca 150meter i fri sikt, jeg tok en router av billitypen og satt den i vinduet på det ene huset så gikk jeg med laptopen til det andre der hadde jeg middels-høy signalstyrke, er ganske fornøyd med det pga. routeren kostet ikke mere enn 450 Lenke til kommentar
covah Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Signalstyrken gjennom vegger avhenger veldig av hva slags type vegger du har. Hvilket materiale og isoleringstype som er brukt har VELDIG mye å si på hvilken signalstyrke du får. Og som noen allerede har nevnt, dersom det er andre trådløse nett i nærheten som kjører på samme kanal som det du gjør, vil det forstyrre signalene dine. Last ned Network Stumbler og scan etter andre nett. Du bør holde deg til kanal 1, 6 eller 12, siden de fleste kanalene overlapper hverandre. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 (endret) Jeg kjører på kanal 11. Ser at det er tre nettverk til rundt her som gjør det også, og et på kanal 6.. Kan det da være årsaken til at signalstyrken har vært oppe i bra noen få ganger? Takker for raske svar folkens Endret 6. desember 2006 av >Jonas< Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Ja! Bytt til kanal 1 Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 Ja! Bytt til kanal 1 7442789[/snapback] Siden nettverkene rundt her kjører på kanal 1, 6 og 11, er det da best for meg å bytte til 9 for å unngå overlapping av signaler og forstyrrelser? Hvorfor sier så mange at det er best å kjøre på kanal 1, 6 og 11 når man kan kjøre på en av de andre kanalene som ingen bruker? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Mye fint lesestoff som en annsering på toppen i nettverk. (WIFI og kanaler.) Der er det godt forklart hvorfor vi ikke har 13 separate kanaler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå