Pricks Skrevet 12. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2007 Så du mener at uansett hva jeg hevder om hva som helst kan du komme med frekke, ubegrunnede, syrlige kommentarer tilbake, kun fordi jeg (ifølge deg) er førstemann til å komme med en mening og dermed er nødt til å bære bevisbyrden? Det jeg mener er at hvis du påstår at noe finnes eller har skjedd, så er det du som må bevise at dette er tilfelle. Kan du ikke det kan man gå ut ifra at det ikke har skjedd. Om første påstand i denne diskusjonen var at Jesus ikke helbredet noen (noe det strengt tatt var), betyr det fremdeles at bevisbyrden ligger på den som hevder det motsatte? Selvsagt. Uansett hva som debatteres og hvem som i realiteten har bevisbyrden, vil du skubbe bevisbyrden på meg fordi jeg er kristen Så lenge du fremsetter påstander om at noe eksisterer eller har skjedd, ja. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 13. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2007 Uansett hva som debatteres og hvem som i realiteten har bevisbyrden, vil du skubbe bevisbyrden på meg fordi jeg er kristen Så lenge du fremsetter påstander om at noe eksisterer eller har skjedd, ja. 8844546[/snapback] Hva om du beviser for oss at Jesus IKKE gjorde mirakler da? Ingen av partene kan bevise dette. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 13. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2007 Etter at du har bevist at Julenissen, tannfeen og spaghettimonsteret ikke finnes, kan vi kanskje begynne å se på spørsmålet om Jesu mirakler. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2007 Og glem nå ikke tekanna som går i bane rundt sola. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 13. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2007 Hei, er ny i diskusjonen.. Men vil gjerne komme med et aldri så lite spørsmål: De fleste kristne påstår at Gud er god. I følge bibelen ender man opp i helvete dersom man tviler på Gud, tror på en annen Gud eller ikke tror på noe i det hele tatt. Har man derimot vært delaktig i massemord, voldtekter eller andre bestialske handliger - trenger man bare be om tilgivelse, for så å bli akseptert av Gud - og komme til himmelen. Det er med andre ord, i følge Guden deres, værre å ikke tro på ham enn å gjennomføre de frykteligste ting. Er dette en god Gud? Hvordan kan dette forvares? Tenk hvilke konsekvenser en sånn "beskjed" fra Gud kan ha på mennesker som faktisk tror på dette overnaturlige vesenet. En sånn Gud kunne jeg aldri trodd på... 8839545[/snapback] Det er overhodet ikke likegyldig for Gud hvilke handlinger du har utført, men konsekvensene vil være de samme. Det står også i Bibelen at ikke enhver den som roper på Herren vil bli hørt. Å be om tilgivelse er noe som ikke skal misbrukes, og ikke bare kan slenges ut for å veie opp for ugjerninger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 13. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2007 Etter at du har bevist at Julenissen, tannfeen og spaghettimonsteret ikke finnes, kan vi kanskje begynne å se på spørsmålet om Jesu mirakler. 8850876[/snapback] Hvem har sagt at de ikke finnes Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 13. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2007 Så lenge du fremsetter påstander om at noe eksisterer eller har skjedd, ja. 8844546[/snapback] Hva om du beviser for oss at Jesus IKKE gjorde mirakler da? Det trenger jeg ikke. Bevisbyrden hviler på den som påstår at han gjorde det. Leser du ikke innleggene du svarer på? Ingen av partene kan bevise dette. Enkelt og greit. 8850810[/snapback] Det er bare en av partene som TRENGER å bevise noe, og det er den parten som kommer med en positiv påstand ("X eksisterer"/"Y ble gjort"). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 13. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2007 Så lenge du fremsetter påstander om at noe eksisterer eller har skjedd, ja. 8844546[/snapback] Hva om du beviser for oss at Jesus IKKE gjorde mirakler da? Det trenger jeg ikke. Bevisbyrden hviler på den som påstår at han gjorde det. Leser du ikke innleggene du svarer på? Ingen av partene kan bevise dette. Enkelt og greit. 8850810[/snapback] Det er bare en av partene som TRENGER å bevise noe, og det er den parten som kommer med en positiv påstand ("X eksisterer"/"Y ble gjort"). 8852750[/snapback] Jeg har lest det jeg. Jeg sier ikke at du må bevise noe jeg. Jeg bare utfordret deg til å bevise det motsatte. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 13. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2007 Jeg trenger ikke å bevise noe som helst. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 13. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2007 Jeg trenger ikke å bevise noe som helst. 8853190[/snapback] Haha, nei det sa jeg nettopp at du ikje trenger. Jeg spurte deg HVORFOR ikke du beviser det motsatte hvis du absolutt skal ha oss overbevist. Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 13. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2007 Mennesket tok form etter mange år med evolusjon også videre, dere som tror på at Jorda ble skapt naturlig og ikke av Gud kan skapelsesberetningen vår, the big bang eller noe sånt. Jorda og alt liv her oppstod, det ble ikke skapt. Men ja, dette er da riktig. Vi blir til over en enorm tidsperiode, og utvikler oss. Mennesket lærer å lage flammer. Tro oppstår fordi mennesket trenger det. Så kommer noen folk og påstår at en høyere makt har skapt alt dette. Vi mennesker hadde klart oss uten troen på Gud, og vil alltid gjøre det. Men de kristne kom med sin påstand. Så, da må de naturligvis bevise dette de så inderlig tror på. Sånn er det. Vi mennesker som levde her alltid trenger ikke å bevise noen ting, det er dere kristne som må bevise påstanden deres. Dere må argumentere for den. Har dere ikke bevis, og sier at det er det som gjør tro til tro? Vel, da kan jeg påstå at det bor vesener inni jordkloden, og der havner vi når vi dør. Hvem må bevise at dette ikke er sant da? Menneskene som ikke tror på dette, som klarer seg uten denne troen, eller jeg? Svaret blir selvsagt meg. Jeg må bevise min påstand. Akkurat som kristne må bevise at Gud finnes og at det som står om skapelsen i bibelen er riktig. Vi som ikke tror på disse tullehistoriene klarer oss uten dem, nettopp fordi ingen beviser eller sunn fornuft peker mot at Gud finnes eller at han skapte jorda. Alekstef og jorgis: Bevis at det dere tror på faktisk er riktig. Dere kommer med påstanden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 13. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2007 Mennesket tok form etter mange år med evolusjon også videre, dere som tror på at Jorda ble skapt naturlig og ikke av Gud kan skapelsesberetningen vår, the big bang eller noe sånt. Jorda og alt liv her oppstod, det ble ikke skapt. Men ja, dette er da riktig. Vi blir til over en enorm tidsperiode, og utvikler oss. Mennesket lærer å lage flammer. Tro oppstår fordi mennesket trenger det. Så kommer noen folk og påstår at en høyere makt har skapt alt dette. Vi mennesker hadde klart oss uten troen på Gud, og vil alltid gjøre det. Men de kristne kom med sin påstand. Så, da må de naturligvis bevise dette de så inderlig tror på. Sånn er det. Vi mennesker som levde her alltid trenger ikke å bevise noen ting, det er dere kristne som må bevise påstanden deres. Dere må argumentere for den. Har dere ikke bevis, og sier at det er det som gjør tro til tro? Vel, da kan jeg påstå at det bor vesener inni jordkloden, og der havner vi når vi dør. Hvem må bevise at dette ikke er sant da? Menneskene som ikke tror på dette, som klarer seg uten denne troen, eller jeg? Svaret blir selvsagt meg. Jeg må bevise min påstand. Akkurat som kristne må bevise at Gud finnes og at det som står om skapelsen i bibelen er riktig. Vi som ikke tror på disse tullehistoriene klarer oss uten dem, nettopp fordi ingen beviser eller sunn fornuft peker mot at Gud finnes eller at han skapte jorda. Alekstef og jorgis: Bevis at det dere tror på faktisk er riktig. Dere kommer med påstanden. 8853924[/snapback] Jeg påstår ingenting, jeg prøver å få folk til å forstå at muligheten er der. Om du vil tro på troll så greit for meg. Jeg sier ikke at du må bevise påstandene dine uansett. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2007 Jeg trenger ikke å bevise noe som helst. 8853190[/snapback] Haha, nei det sa jeg nettopp at du ikje trenger. Jeg spurte deg HVORFOR ikke du beviser det motsatte hvis du absolutt skal ha oss overbevist. 8853252[/snapback] Fordi det ikke er logisk mulig? Prøv f.eks. å bevise at min døde farfar ikke kunne fly... Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 13. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2007 Tror folk må være mer konsekvent på å skrive at bevisbyrden gjelder for de som fremmer positivie påstander, og ikke bare påstander. Denne dansen som blir danset nå har blitt danset før (huff, for en fryktelig metafor). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 13. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Tror folk må være mer konsekvent på å skrive at bevisbyrden gjelder for de som fremmer positivie påstander, og ikke bare påstander. Denne dansen som blir danset nå har blitt danset før (huff, for en fryktelig metafor). 8855283[/snapback] Jeg er fullt klar over dette, hvis du siktet til meg Edit: Dette viser jo bare at dere ikke kan bevise det motsatte. Vi kan heller ikje bevise at det er sant, så vi er like langt alle sammen. Endret 13. juni 2007 av Slettet+432 Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 13. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Leste du teksten min? Vi mennesker som har bodd her på jorda i århundrer uten behov for noe tro, vi vet det ikke er noe større. Kristne kom med påstanden, så de må bevise. Den der det kan ikke bevises, det kan ikke motbevises gjelder for småunger, skjerp deg. Det er standard kristen-svar når det kommer til diskusjoner om hvorvidt Gud eksisterer eller ikke. Jeg ser ikke noe grunn til å tro, fordi jeg aldri har sett eller fått beviser. Om jeg tror eller ikke, så har det ingen innvirkning på mitt liv. Hvorfor skal jeg tro på noe som er irrelevant til mitt videre liv på denne jord? Hvorfor tror du? Spør deg selv om det, og deretter grunnene du har for å tro. Gjør det før du svarer. Vi er ikke like langt, forresten. Vi ateister har ikke behov for noe sykt svar på spørsmål vitenskapen vil svare på. Ikke om vitenskapen har rett og vil bevise sin naturlige teori, men når det skjer. Hvem skapte Gud, hvis han skulle eksistere? Hvem skapte Gud før han skapte Jorda? Eller har bare han eksistert i all evighet? Hvorfor har han skapt så ufattelig mye i universet, hvis vi aldri får utforsket det? Hvorfor hadde hver sivilisasjon sin gud før? Kristendommen vil dø ut, fordi folk begynner å tenke rasjonelt og fornuftig, og slutter å ta noe som står i ei bok seriøst. Dere som sier dere ikke tror på bibelen, men på guden.. vel, hvordan faen kan dere tro at Gud skapte Jorda da, når det eneste stedet det kommer fra er nevnte bok? Endret 13. juni 2007 av Bamsemumsen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 13. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Leste du teksten min? Vi mennesker som har bodd her på jorda i århundrer uten behov for noe tro, vi vet det ikke er noe større. Kristne kom med påstanden, så de må bevise. Den der det kan ikke bevises, det kan ikke motbevises gjelder for småunger, skjerp deg. Det er standard kristen-svar når det kommer til diskusjoner om hvorvidt Gud eksisterer eller ikke. Jeg ser ikke noe grunn til å tro, fordi jeg aldri har sett eller fått beviser. Om jeg tror eller ikke, så har det ingen innvirkning på mitt liv. Hvorfor skal jeg tro på noe som er irrelevant til mitt videre liv på denne jord? Hvorfor tror du? Spør deg selv om det, og deretter grunnene du har for å tro. Gjør det før du svarer. Vi er ikke like langt, forresten. Vi ateister har ikke behov for noe sykt svar på spørsmål vitenskapen vil svare på. Ikke om vitenskapen har rett og vil bevise sin naturlige teori, men når det skjer. Hvem skapte Gud, hvis han skulle eksistere? Hvem skapte Gud før han skapte Jorda? Eller har bare han eksistert i all evighet? Hvorfor har han skapt så ufattelig mye i universet, hvis vi aldri får utforsket det? Hvorfor hadde hver sivilisasjon sin gud før? Kristendommen vil dø ut, fordi folk begynner å tenke rasjonelt og fornuftig, og slutter å ta noe som står i ei bok seriøst. Dere som sier dere ikke tror på bibelen, men på guden.. vel, hvordan faen kan dere tro at Gud skapte Jorda da, når det eneste stedet det kommer fra er nevnte bok? 8855493[/snapback] Som sagt, jeg trenger ikke noe bevis selv når jeg har en overbevisning. Jeg påstår heller ingenting, jeg TROR det. Angående hvem skapte Gud osv, det jeg tror er at det er over vår forstand, og at Gud har eksistert i all evighet. Jeg må nok gjenta meg igjen for ikke å bli drept nå. Det er noe JEG TROR (dvs er sterkt overbevist om). Endret 13. juni 2007 av Slettet+432 Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 13. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2007 Okay, du må gjerne tro det. Jeg vil selv klare å tro, fordi det gir trygghet, håp og svar. Dessverre er jeg altfor overbevist om at det ikke finnes noe større, akkurat som du er overbevist om at det finnes noe. Døden er eneste svaret. Skal ikke ta livet av meg eller noe nå, det hørtes vel sykt ut. Men det er da sant.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 13. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Okay, du må gjerne tro det. Jeg vil selv klare å tro, fordi det gir trygghet, håp og svar. Dessverre er jeg altfor overbevist om at det ikke finnes noe større, akkurat som du er overbevist om at det finnes noe. Døden er eneste svaret. Skal ikke ta livet av meg eller noe nå, det hørtes vel sykt ut. Men det er da sant.. 8855640[/snapback] For all del, jeg synes det er utrolig bra at du står for det du tror på (eller ikke tror på?) Så du må ikke misforstå meg;) Edit: Digger at du respekterer det jeg tror, det er mange unnskyld ordet, dumme folk som ikke respekterer annet enn det de selv mener/tror på. Det er en god egenskap. Endret 13. juni 2007 av Slettet+432 Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 13. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2007 Jeg mener at å respektere en person ikke nødvendigvis innebærer å respektere alt de tror på. Jeg respekterer ikke en tro på at julenissen, Jesus eller Allah har bestemt at du skal fyre av ei bilbombe, for eksempel. Hvorfor skal jeg respektere slikt tull? Det er da fullt mulig å ha grunnleggende menneskelig respekt uten å nødvendigvis respektere alle de rare påfunnene de tror på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå