ultimatedeskjet Skrevet 3. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Jesus er en historisk person, han har levd. Han var nok en "helbreder" som helbredet folk, men om alt som er fortalt om han er sant, vet man ikke. Endret 3. juni 2007 av ultimatedeskjet Lenke til kommentar
andir Skrevet 3. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2007 Eller tror at evolusjonsteorien er som kommunismen: Utrolig bra i teorien, men fullstendig umulig gjennomførbar i praksis. Liten kommentar: Evolusjonsteorien er basert på det vi oppdager, observerer og studerer i praksis. Så nei, evolusjonsteorien er ikke umulig gjennomførbar i praksis; snarere tvert imot - den forklarer det praktiske. Lenke til kommentar
rtr Skrevet 3. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2007 Jesus er en historisk person, han har levd. Han var nok en "helbreder" som helbredet folk, men om alt som er fortalt om han er sant, vet man ikke. 8774367[/snapback] Siden du er så sikker på at Jesus eksisterte og at han helbredet folk så kan du sikkert fremlegge litt av hvert som underbygger dette? Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 3. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2007 Eller tror at evolusjonsteorien er som kommunismen: Utrolig bra i teorien, men fullstendig umulig gjennomførbar i praksis. Liten kommentar: Evolusjonsteorien er basert på det vi oppdager, observerer og studerer i praksis. Så nei, evolusjonsteorien er ikke umulig gjennomførbar i praksis; snarere tvert imot - den forklarer det praktiske. 8774905[/snapback] Faktisk så er det omvendt av det lars sier. At gud skapte verden høres fint ut, men det kan ikke ha skjedd i virkeligheten. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 3. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2007 Eller tror at evolusjonsteorien er som kommunismen: Utrolig bra i teorien, men fullstendig umulig gjennomførbar i praksis. Liten kommentar: Evolusjonsteorien er basert på det vi oppdager, observerer og studerer i praksis. Så nei, evolusjonsteorien er ikke umulig gjennomførbar i praksis; snarere tvert imot - den forklarer det praktiske. 8774905[/snapback] Faktisk så er det omvendt av det lars sier. At gud skapte verden høres fint ut, men det kan ikke ha skjedd i virkeligheten. 8774926[/snapback] Siden du åpenbart vet det, kan du forklare hvorfor Gud ikke kan ha skapt verden? Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 3. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2007 Hey, det er dere troende som har kommet her med en påstand om noe høyere gudommelige greier. Jeg trenger ikke å bevise eller forklare noe som helst. Det er som med spøkelser: Jeg tror ikke på dem. En person tror på dem. Da må jo naturligvis han forklare meg og bevise at de finnes. I mellomtiden lever jeg i beste velgående i den viten om at det som ikke kan bevises, ikke finnes. Så lett er det. Vi kan ikke bevise at det ligger en stein midt innimellom sandynene i Sahara, men vær så snill å ikke komme med sånne eksemler som dette for å argumentere tilbake. Gi meg et bevis eller forklar meg hvorfor Gud skal finnes, og hva han gjør for verden eller for meg. Forklar hvilken "plan" han har for meg, eller be han om å gi meg et mirakel eller noe. Hvis du gjør noe annet enn å forklare eller bevise at Gud finnes og skapte verden uten å trekke inn bibelen, da vil jeg fortsette å tro at det ikke finnes noen Gud som har skapt verden. hvorfor? fordi det har ingen betydning for meg whatsoever, uten det faktum at jeg går i døden uten en forklaring på noe som helst. Kjipt det, men jeg vil ikke lure meg selv til å tro noe bare for å få et svar. Nå, du har en meget vanskelig oppgave foran deg. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 3. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2007 Jeg tror jorgis hakker på din bruk av "kan", som i "Gud kan ikke ha skapt verden". Det er ikke samme påstanden som "Gud har ikke skapt verden". Det er såvidt jeg ser ikke noen selvmotsigelse i at Gud har skapt verden. Det betyr selvsagt ikke at det har skjedd i virkeligheten. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 3. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2007 Hey, det er dere troende som har kommet her med en påstand om noe høyere gudommelige greier. Jeg trenger ikke å bevise eller forklare noe som helst. Det er som med spøkelser: Jeg tror ikke på dem. En person tror på dem. Da må jo naturligvis han forklare meg og bevise at de finnes. I mellomtiden lever jeg i beste velgående i den viten om at det som ikke kan bevises, ikke finnes. Så lett er det. Vi kan ikke bevise at det ligger en stein midt innimellom sandynene i Sahara, men vær så snill å ikke komme med sånne eksemler som dette for å argumentere tilbake. Gi meg et bevis eller forklar meg hvorfor Gud skal finnes, og hva han gjør for verden eller for meg. Forklar hvilken "plan" han har for meg, eller be han om å gi meg et mirakel eller noe. Hvis du gjør noe annet enn å forklare eller bevise at Gud finnes og skapte verden uten å trekke inn bibelen, da vil jeg fortsette å tro at det ikke finnes noen Gud som har skapt verden. hvorfor? fordi det har ingen betydning for meg whatsoever, uten det faktum at jeg går i døden uten en forklaring på noe som helst. Kjipt det, men jeg vil ikke lure meg selv til å tro noe bare for å få et svar. Nå, du har en meget vanskelig oppgave foran deg. 8776179[/snapback] Istedet for å backe tilbake og prøve å skyve bevisbyrden over på meg (du kom med påstanden, det er du som skal forsvare den), kunne du heller svare meg på spørsmålet jeg stilte deg? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 4. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2007 Siden du åpenbart vet det, kan du forklare hvorfor Gud ikke kan ha skapt verden? 8775233[/snapback] Noe som ikke eksisterer kan ikke skape noe som helst. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 4. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Ja Jesus eksisterte, han var en fysisk person han gjorde mye gode ting, men hvor mye av det som faktisk er sant er en helt annen sak. Men hva er da grunnen til at han gjorde alle tingene han gjorde? Hvorfor valgte han å tro så blindt på alt at han ville bli torturert og korsfestet? Hva gjorde han så selvsikker? Var han bare sprø eller hadde det skjedd noe med han som førte til at han trodde på dette? Det får vi sannsynligvis aldri vite edit: Eller jo kanskje når vi dør Endret 4. juni 2007 av Equerm Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 4. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2007 Istedet for å backe tilbake og prøve å skyve bevisbyrden over på meg (du kom med påstanden, det er du som skal forsvare den), kunne du heller svare meg på spørsmålet jeg stilte deg? 8776503[/snapback] Tja. Dersom det ikke er noen grunn til å tro på at en gud skapte verden så er jo egentlig bevisbyrden på dem som tror på noe sin side. Det er umulig å motbevise noe som ikke eksisterer -- og dersom det eksisterer så må de som tror på det være i stand til å bevise det. Vi kan ikke motbevise en gud fordi ingen har framlagt påstander som kan kalles forsøk på bevis engang. Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 4. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2007 Eller tror at evolusjonsteorien er som kommunismen: Utrolig bra i teorien, men fullstendig umulig gjennomførbar i praksis. Liten kommentar: Evolusjonsteorien er basert på det vi oppdager, observerer og studerer i praksis. Så nei, evolusjonsteorien er ikke umulig gjennomførbar i praksis; snarere tvert imot - den forklarer det praktiske. 8774905[/snapback] Faktisk så er det omvendt av det lars sier. At gud skapte verden høres fint ut, men det kan ikke ha skjedd i virkeligheten. 8774926[/snapback] Siden du åpenbart vet det, kan du forklare hvorfor Gud ikke kan ha skapt verden? 8775233[/snapback] Hvorfor det ikke kan ha skjedd? Hvis du forklarer meg hvorfor julenissen ikke kan finnes, så skal jeg forklare deg dette. Sett igang. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 4. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Hvorfor det ikke kan ha skjedd? Hvis du forklarer meg hvorfor julenissen ikke kan finnes, så skal jeg forklare deg dette. Sett igang. 8780177[/snapback] Fordi om du tar 100 snille unger, alle sander brev til juleniseen om hva de ønsker seg til jul. Du setter opp et juletre uten noen pakker under, du venter til juleaften, så vil det ikke komme noen pakker under et eneste tre Endret 4. juni 2007 av Equerm Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 4. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2007 Jeg vet at Gud ikke finnes fordi jeg var en gang "kristen", som i at jeg ikke visste om noe annet. Vel, jeg ba en del. Tenke seg det. Jeg ba ofte, jeg ba om at farmora mi skulle overleve kreften hun fikk, selv om hun ikke røykte en eneste gang. Jeg ba om at hamsteren min Skippy skulle overleve da den ble syk. Jeg ba om at jenta jeg elsket skulle bli forelska i meg. Uansett, dette var leeenge siden. Poenget er, ingen av ønskene mine ble innfridde av denne Gud som visstnok våker over oss alle. Jeg vat at Gud ikke finnes fordi om du tar 100 snille kristne unger og ber dem be til Gud om noe, noe de ønsker sterkt, så har det absolutt ingen innvirkning på deres videre liv, annet enn at det svekker troen. Det er så mye faenskap her i verden, som Gud kunne forhindret hvis han var allmektig og den store skaperen. Om du tror på Gud eller Shiva, så har det absolutt ingen betydning. Gud finnes ikke, fordi da må alle andre religioner være feil. Og.. tenk litt om. Kaster alle andre enn kristne bort livet på å være troende hvis det ikke er noe "mer"? Grunnen til at jeg vet at Gud ikke finnes eller skapte verden, er enkel. Bibelen er ei bok hvor de hevder at de har fått et kall fra Gud også videre, men hvordan kan de som skrev bibelen vite hva Gud gjorde på den femte dagen osv.? Tar dere poenget mitt? Det er en fin historie, men jeg må dessverre skuffe dere troende med at det ikke hjelper å be, for Gud finnes ikke. Adam og Eva var ikke de første menneskene på jorda, skapt av Gud. Historien om syndefallet og at Jesus tar på seg skylden ved å henge på korset, men senere står opp igjen, er ikke mulig. Det har vitenskapen bevist. Noahs ark er også en fin ting, men så mange dyr, to av hvert slag, kunne aldri klart seg i 40 dager og 40 netter. Og hvordan jeg vet alt dette? Fordi bibelen er verdens mest velskrevne og innflytelsesrike bok. Men det er allikevel en bok, en bok kristne tror på. Det er som om jeg skulle tro på Da Vinci Koden. Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 4. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2007 Jeg vet at Gud ikke finnes fordi jeg var en gang "kristen", som i at jeg ikke visste om noe annet. Vel, jeg ba en del. Tenke seg det. Jeg ba ofte, jeg ba om at farmora mi skulle overleve kreften hun fikk, selv om hun ikke røykte en eneste gang. Jeg ba om at hamsteren min Skippy skulle overleve da den ble syk. Jeg ba om at jenta jeg elsket skulle bli forelska i meg. Uansett, dette var leeenge siden. Poenget er, ingen av ønskene mine ble innfridde av denne Gud som visstnok våker over oss alle.8781063[/snapback] Ingen kan bestemme over kjærlighet. Kjærlighet er en flyktig følelse. Ingen gud kan innfri et hvilket som helst ønske, men ser kanskje til at verden i sitt hele ordner seg på et eller annet vis. Lenke til kommentar
rtr Skrevet 4. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2007 Ingen gud kan innfri et hvilket som helst ønske [...] 8783843[/snapback] Guder innfrir ikke noen ønsker Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 5. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2007 De kan de visst gjøre om grunnen for ønsket er uselvisk og en god løsning for mange Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 5. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2007 Eneste grunnen til at noen mennesker tror på en Gud er fordi de er svake og trenger noen å se opp til når de trenger hjelp, på samme måte som en leder. De fleste folk er ikke ledere og klarer ikke å ta avgjørelser selv, derfor spør de Guden sin etter hjelp og tolker ting som skjer som et svar. Det er min personlige teori Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 5. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2007 De kan de visst gjøre om grunnen for ønsket er uselvisk og en god løsning for mange8786585[/snapback] 1. Hva er et uselvisk ønske? Finnes dette? 2. Både sinnelagsetikk og utilitarisme? Lenke til kommentar
rtr Skrevet 5. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2007 De kan de visst gjøre om grunnen for ønsket er uselvisk og en god løsning for mange 8786585[/snapback] Tror du. Jeg vil påstå ønsket om at alle som lever under ekstrem fattigdom skal få det bedre er et uselvisk ønske og en god løsning for alle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå