Gå til innhold

Jesus: Eksisterte han? Mad, bad or son of God?


Anbefalte innlegg

Har de blitt drept på grunn av religion, eller på grunn av at menensker er onde i utangspunktet, og kriger ville skjedd uavhengig av religion?

Husk på at det er ateister som har tatt flest menneskeliv. OG spørsmålet er: HAr de fulgt det de har ment ha rvært guds lov til punkt og prikke, inkludert der det står at du skal elske din fiende?

 

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Vel... Jeg elsker fienden min. Hun kjerringen som jeg hater mest, er ganske sexy.. :dribble: mmm. Tenkt hvor hardt jeg kunne har "elsket" henne.. :cool:

 

Det er typisk kristendoktrin: Uansett, ikke skyld på Gud/Religionen.

Pluss den dere "Gud har sine planer" unnskyldingen hvergang noen dø. :mad:

 

Forresten.

Å elsker fienden er en filsofi fra det nye testamentet, det gamle mener tann for tann...

 

Bevis?

 

På Religiøstkrig?

Korstoget?

Trenger du mer?

Jøder forfølgelser?

Trenger du mer?

Helligkrig?

Trenger du mer bevis?

Hva med I Afrika der de kidnapper barn? i "The Lords Army" Jeg ser ikke Jesus kommer frem å sier nei?

Trenger du mer?

Folk som sprenger ser i filler midt i Tel Aviv i Israel.

Enda du mer?

Katolikk vs Protestant i Belfast?

 

Er ikke alt dette basert på løgn? Jødene drepte Jesus osv? Er ikke alt basert på GUD og Religion? + Jesus?

Ikke kom her å forteller meg at Ateister har tatt mer liv, når religiøstkrig har vandret i verden for tusenvis av år. :thumbdown:

Her er mer:

http://www.youtube.com/watch?v=6-ym_k0dyG0

 

Tenkt dere hvor meningsløs krig har vært uten religionen?

Uten himmel, uten ære, uten beskyttende engler.

 

Hva mener du med alt stemmer med bibelen?

Dine argumentene har jeg hørt alt for ofte :lol:

De kommer fra de dere halleluja seminar som vi ser på tv, og de er full av tull.

 

Prøv dette istedet

http://www.youtube.com/watch?v=bTbdvy5jIQw...related&search=

http://www.youtube.com/watch?v=T7aJqd-etfU

 

Forresten ligg merke til i showet:

Hver gang nå de ser at publikum holder på å daue/sovner.

Så skriker de "BUT JESUS" our saviour, og alle skrike HALLELUJA og vokner opp igjen<---- Skitent triks :!: :lol:

 

Ok jeg tror jeg har sporet helt av.. Så dette blir min siste innlegg om religion :whistle:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den eneste kuren mot AIDS er faktisk Gud. Han har helbredet enorme mengder der. DE har legeerklærign fra når de fikk aids, rett etter de ble helbredet, og et par måneder etter de var helbredet, og alle sier at de på en eller annen mystisk måte ikka har aids lengre

Åja, det er sikkert derfor det nesten ikke er AIDS der lenger.

 

Gud har en egen vilje, han bestemmer hva han vil gjøre noe med, og ikke, og siden han er Gud kan vi ikke diktere ham. Vi kan selvsagt være uenig, men til syvende og sist er det han som bestemmer.

Sa noen blind tro og underkastelse?

 

Dette er så typsik. Ett av de ti bud sier: "Du skal ikke bryte ekteskapet" => du skal ikke ha sex utenfor ekteskapet. Så gjør folk det, og når de da får AIDS, får Gud skylden, for det er hans feil. Hva med å holde oss til hans regler? Tror livet hadde funket uendelig mye bedre. Nå skal de sies at ikke alle som har aids har hatt sex utenfor ekteskapet, men dette r hovedgrunnen til at det finnes idag. PS: Det er ikke gud som nekter folk kondom, men kirken. Stor forskjell

Så det er greit for Gud at man bruker kondom?

 

Er nødt til å komme med fri vilje, for det er det osm er poenget. Gud er allmektig, men han har laget en spileregel for seg selv, nemlig at han ikek skal gå på akkord med fri vilje. OG da gjør han det ikke.

Med andre ord: Gud er ikke allmektig?

 

Sett deg inn i Guds sted for 2 sek. Hvis han gjør noe med lidelsen, får han kjeft for at han bryter inn. Gjør han ikke noe, så får han kjeft for at han ikke gjør det. Å være Gud må være en utrolig utakknemlig jobb så mye som vi mennesker klager, og aldri klarer å være fornøyd.

Hvorfor skulle han få kjeft for å fjerne lidelse? Det er bare å sette i gang det. Tror ingen hadde blitt sure på han for det.

 

Poenget er følgende: Gud gav oss fri vilje. Vi valgte Gud vekk. Da må vi ta konsekvensene av det, og da kom lidelsen inn i verden. Hvorfor? Fordi mennesker valgte det. Hvorfor skylder vi på Gud da? Så gav Gud oss loven, for å vise oss hvordan vi bør leve. Vi bør elske Gud og elske oss selv. Derme  dkan vi velge selv om vi ønsker å følge Gud eller ikke.

Hvem valgte Gud bort for lidelse? En fiktiv karakter som bodde på jorde for 6000 år siden, valgte bort Gud ved å spise et eple og er dermed årsaken til alle menneskers lidelse i all etterfølgende tid? Hvorfor skal vi lide pga av han? Denne Gud du snakker om høres mer og mer usympatisk og rett og slett gal ut.

 

Men sånn som eksempelet der oppe om aids i afrika: Hvis vi bryter Guds bud, hvorfor i all verden skal vi klage på ham når vi får konsekvensene av det da? Det er så selvmotsigende at det er helt utrolig. Når du velger noe, og det får konsekvenser, så er du nødt til å ta konsekvensene. Bibelen sier mye om hvordan vi bør leve for å få minst mulig konsekvenser.

AIDS er ikke en direkte konsekvens av at folk bryter Guds bud. Man kan få HIV på andre måter enn å være utro.

 

Likevel er det ikke all lidelse som er selvpåført, og hvorfor den skjer er et veldig godt spørsmål. Men da kan en spørre om: Hvordan er livet uten lidelse? Noen av de fineste folkene jeg har møtt, er folk som har vært igjennom tøffe perioder av livet. De får en helt annen dybde og en helt annen personlighet enn resten av folkene. For å lage diamanter krever det enormt med trykk, og sånn tror jeg det er i resten av verden også. Fjerne vi all lidelse, vil vi bare finne noe annet å klage over

Motstand gjør deg sterkere ja, men skjønner ikke hvordan dette rettferdigjør den mengden med lidelse i dag. Vi snakker ikke om en type lidelse der man er deppa fordi kjæresten har slått opp og man har mista jobben. Iallefall ikke jeg. Jeg snakker om å se moren og lillesøsteren sin bli voldtatt av 4-5 soldater mens faren din blir torturert til døde og du som 6-åring blir vervet inn i geriljaen. Bare et apropos angående Afrika. Hvilken av Guds bud har denne lille guttungen brutt?

 

Gud gjør ikke ting på kommando, og han gjør mer i fattige land enn her.

Det virker ikke sånn.

 

Det som er så fint med Bibelen er at hvis pastoren min sier en ting, så kan jeg sjekke opp om han faktisk sier det rette. Og nei du, det er mange mange som leser sin bibel idag. Jeg holder på å lese den for andre gang, og det blir bare mer og mer interessant. Bibelen har en tendens til, noe som jeg aldri har opplevd i en annen bok, nemlig at du oppdager nye ting på en helt ny måte hver gang du leser den, og plutselig leser du noe som treffer såå godt inn i din hverdag at det ikke kan være tilfeldig. Les den, du kommer ikke til å andre ;)

Din kritiske sans forbløffer meg. Du er ikke en zombie. Gratulerer.

 

Nå er jo hverdagen din tydeligvis preget av din religiøse overbevisning så det skulle bare mangle at bibelen passer inn i hverdagen din. Jeg prøvde faktisk å sette meg ned å lese gjennom hele engang men jeg ga kjapt opp. Jeg syns den ikke var altfor spennende. Jeg husker jeg ble også ganske overrasket over hvor kvass i tonen GT var. Men hadde ikke blitt så overrasket i dag.

 

Jeg beklager å måtte si det, men jeg kjenenr til mange som både er døpt og konfirmert, som ikke har den minste anelse om hva som står i Bibelen, og jeg mener det er viktig å vite hva som står der. Det er en viktig bok, og absolutt ikke avleggs, men har relevans idag. Og DET i seg selv er utrolig for en 2000 år gammel bok
Såklart det, de fleste som er døpt og konfirmert i dag gjør det pga tradisjon og er nok i realiteten skapateister hele gjengen. Og det er ikke utrolig at den har relevans i dag. Til og med Iliaden har det.

 

Det kan godt hende jeg tar feil, men det er ihvertfall mitt inntrykk

Såklart er det feil. Og det er ganske arrogant å tro. Ser du ikke det selv?

 

Da kommer jeg med samme ting som jeg har sagt før, nemlig at ingen arkeologiske bevis sier imot Bibleen. De har funnet ting som hieroglyfer i Egypt med når de forskjellige kongene levde, og det stemmer med Bibelen. De har sjekket tavlene i Babylon, Persia, Assyria og Ninive, og det stemmer

Ja beviser ikke dette syndefloden vet ikke jeg. :p

 

Hvorfor i all verden lar Gud menneskene holde på med å drepe hverandre? Pga fri vilje. Når vi har valgt vår egen vei, kan ikke han bryte inn. Da har vi ikke fri vilje lengre. Hva pven har, skal jeg ikke uttale meg om, jeg er ikke katolikk, så det som han sier får stå for hans egen regning. jeg føyer meg ikke etter hva han hører.

Da er han som sagt ikke allmektig heller. Kan likesågodt tilbe paven.

 

Skal si vi i NOrge er heldige, som får høre det. Og jeg tror at Gud kommer til å straffe de som har hørt budskapet, men som gir blaffen. Så her har dere hørt budskapet...

Her kommer skremselspropagandaen fram ser jeg. Patetisk. :no:

 

Så hvis vi oppfører oss som rene engler men er ateister og gir blaffen i religion ender vi i helvete eller lignende? Litt av en Gud isåfall. :thumbdown:

 

JEg hadde ikke forventet å komme her uten motstand, men jeg hadde forventet at folk leser postene mine, og tenker over hva jeg skriver, sånn at jeg slipper å skrive det samme opp igjen og opp igjen og opp igjen.

Igjen. Tror ingen har spesielle problemer der. Du er ikke så vanskelig å forstå. Fravær av logikk til tross.

 

Kongene.

Da kan du gjerne fortelle meg hvilke konger. Jeg er nesten 100% sikker på at de romerske keiserne som var "konger" på den tiden, ikke ble salvet, dette var en typisk jødisk skikk.

Jødene hadde konger de. Romerne brukte de som marionettekonger, de styrtet ikke kongene når de tok over.

 

Kan det ha sammenheng med at du mener bibelen er sann?

Fordi jeg mener bibelen er sann, betyr ikke det at den ikke er det

Jeg elsker den logikken din. :!:

 

Nei uff nå er det sent, bare svarte her fordi jeg ikke fikk sove men nå er det på tide å få søvn. Skal feire at Jesus ble født i april eller noe sånt i morgen visstnok. :p

 

Dere får alle sammen ha en god jul! Enten dere tror på Jesus eller ei...

Lenke til kommentar
Interessante tanker, men hvordan vil du at Gud skal skape verden? Det onde kom inn i verden, før den tiden spiste ikke løven andre dyr. Vi valgte at verden skulle være slik, så da foreslår jeg at vi tar på oss skylden for det

7563825[/snapback]

Hvis den eneste måten verden kan eksistere på er slik som den gjør og har gjort til nå, så synes jeg Gud burde latt være. Han er jo allmektig, så det vil vel ikke være noe problem for Han å få eksistensen til å opphøre? Han er jo også altvitende, så Han visste på forhånd hva som kom til å skje før Han skapte verden.

 

Hva vondt hadde det gjort oss om vi aldri hadde eksistert? Tenker du noengang over det?

 

 

"Vi valgte at verden skulle være slik,"

FEIL. Gud valgte at verden skulle bli til. Ikke mennesker!

 

 

(Angående løver... De kan ikke overleve uten å spise andre dyr. De er kjøttetere. De har tenner og fordøyelse som ikke takler annen mat enn fra kadavre. Så om det er som du sier, må Gud selv på et eller annet magisk vis ha fylt opp magene deres med syntetisert kjøttdeig hver eneste dag, ut livene deres... Synes du ikke dette høres veldig sprøtt og usannsynlig ut?)

 

De to enkeltpersonene har forandret vår natur. For å ta et bilde: De har forandret på hva som fabrikker produserer når vi er født, om de ter positivte ting eller ikke. Og de har gjort slik at vi uansett ikke vil klare kravet til himmelen om absolutt syndfrihet. Gud hadde dermed en plan allerede rett etter syndefallet skjedde (og fallet var stort): Jesus. Men poanget er: Gud er en gentlemann. Jesus vil ikke ta syndene hvis du ikke ber han om det selv, og "bekjenner med din munn at JEsus er herre, og tror på ham i ditt hjerte" (Rom 8). Så det er som om du hadde vært ute i en redningsflåte i en orkan. Du velger selv om du vil klatre opp taustigen til helikopteret, og bli reddet, eller ikke.

 

Jeg er ikke teolog, men av det eg vet, står det ikke så mye om hvorfor Gud valgte det, men han skapte oss ihvertfall til en god verden. Synd at vi måtte ødelegge den

7563825[/snapback]

Du sier hele tiden at 'vi' har ødelagt verden. Men hvis Gud visste at det kom til å skje - hvorfor skapte han verden da!? Er Han sadistisk? Liker Han å se de svake og uskyldige bli utsatt for lidelse og pinsel? (Og det er vel ingen som egentlig er uskyldige, fordi alle har arvet 'menneske-synden'. Og overgrep mellom de andre dyrene er også menneskets skyld? Hva slags logikk ligger bak det å la antiloper og zebraer lide for noe et par mennesker gjorde!?)

 

 

Når du tilber Gud for Hans skaperverk, er du faktisk intet annet enn en djevel-dyrker. Er det det du har lyst til å være?

 

Bare en djevel ville skapt en verden som denne, når alternativet er 'uskapelse' (ingenting/ikke-eksistens).

 

 

 

Hva mener du motivet til Gud var for å skape noe som helst? Hvorfor var det ikke like greit for Ham bare å skape Seg en Super-Nintendo, en TV og et par spill? Hva skal Gud med levende vesener når Han ikke engang gidder å bry seg om hvordan de har det?

 

 

Hvorfor er det helt greit for Gud at overgrep skjer mot følende vesener!?

 

Ikke kom med 'syndefallet'. Tenk deg frem til svaret selv for en gangs skyld. Hva slags vesen er det synes at det er greit at barn bli voldtatt? "Det er greit fordi Adam og Eva syndet mot Gud for 6000 år siden." BULLSHIT!

 

(Få øynene dine opp fra Boken, og bruk din egen hjerne til å tenke med. Tror du virkelig Gud gav deg fri vilje og egen selvstendighet for at du slavisk skal følge noe som står i én bestemt bok? Viljen din er ikke mye fri om du er bundet til Bibelen. Og om det virkelig er slik at Gud kan kommunisere med mennesker, hvorfor trengte Han å diktere Seg til en bok? Kan Han ikke forsyne hvert enkelt menneske med den gudommelige kunnskapen direkte? Hvorfor må det foregå med mennesker og bøker som mellomledd?)

 

 

 

 

 

:mad:

Hvorfor skapte Gud en arena hvor overgrep, sykdom, misbruk, ulykker og andre lidelser kan få sit utspill!? Hvorfor gjør Han ikke noe med det!?

 

Fatter ikke dere troende hvor inderlig sykt et slikt vesen må være?

 

Når skal dere åpne øynene deres!? Når skal dere innse at Han ikke finnes?

 

 

 

 

PS: God jul.

Lenke til kommentar

Gud sies å være grenseløs godhjertet og kjærlighetsfull av alle kristne og religiøse. Men dette blir vel veldig vanskelig å forsvare, i alle fall hvis man snakker om den guden som blir beskrevet i bibelen. Det gamle testamentet beskriver han som et ondt og grufullt vesen som dreper og torturerer alle som ikke gjør det han vil og følger hans idiologi. Det gamle testamentet er fullt av historier om kriger, drap og massakrer på menn, kvinner og barn, alt i Guds navn. Mange kristne vil selvsagt ikke identifisere Jahova som beskrives i gamle testamentet med den guden som beskrives i nye testamentet. Denne guden skal være mye bedre enn den gamle og er full av godhet. Dette blir vel også veldig vanskelig å forsvare. Guden vi møtte i gamle testamentet begrenset elendigheten til livet på jorden, mens guden i nye testamentet forlenger dette til evigheten. Jesus truer de troløse med evig tortur og pinelse i helvete, og jeg lurer på hvordan helvete er forenbar med den tro at Gud er godhjertet og kjærlighetsfull? Hvis Gud er allvitende, vet han om den elendigheten som oppstår på jorden. Han vet hva din skjebne er, noe som sier at han vet at mangfoldige mennesker hver dag blir født bare for å lide i helvete. Hvorfor finnes det så mye elendighet på jordkloden som Gud har full kontroll over?

Dette er er dilemma som kalles teocidéproblemet, og inneholder følgene: "Hvis Gud ikke vet att ondskapen eksisterer er han ikke allvitende. Hvis Gud vet att ondskapen eksisterer men ikke kan hindre den er han ikke allmektig. Hvis Gud vet att ondskapen eksisterer og kan hindre den men ikke ønsker det er han ikke god."

 

Mange kristne og religiøse prøver å frita Gud fra ansvaret over ondskapen med å si at mennesket er av fri vilje. Er dette virkelig en løsning? Mennesket har ikke fri vilje hvis Gud er alltvitende. Hvis Gud er alltvitende skapte han mennesket med full kunnskap om at mennesket tenkbare handliger, og da er det helt klart at Gud ønsker kriminelle og grufulle handlinger. Jeg vil ikke si at et slikt vesen er godhjertet og kjærlighetsfull. Ofte sier kristne at Gud belønner de gode og straffer de onde i livet etter døden for å skape rettferdighet. Men i følge bibelen havner alle som ikke tror på Gud og har godtatt Jesus i evig pinelse i helvete. Så vist jeg hjelper fattige mennesker med varm mat om morgenen, drar ned til katastrofeområder for å redde mennesker fra en forferdelig død, og hjelper mennesker til å få igjen livsgløden, er jeg ikke da et godt menneske? Allikevel blir jeg dømt til et evig liv i helvete, bare fordi jeg ikke har en tro på Gud. Det sies at all urettferdig her i livet skal endres på etter døden, min blir det ikke da urettferdig å la meg brenne i helvete? Og hvorfor fører gudstro til krig hvis Gud er god?

Lenke til kommentar
Bibelen er fremdeles verdens mest solgte bok
Og IKEA-katalogen er boka som er trykt i flest kopier.
Misforstår du med vilje? Kristne sekter var ikke uvanlig på den tiden. Det verserte historier om jomfrufødsler, salvede, forrådte, henrettede, gjenoppstandne kristusfigurer lenge før jesus dukket opp.

Kanskje noe dobbelkommunikasjon. For det du fremdeles ikke fatter, er at det var vanlig med en nedtegningsperiode PÅ FLERE HUNDRE ÅR! Skal jeg gjenta meg selv: Flere hundre år. Å ha en nedtegningsperiode på 25 år, som med markus er faktisk helt utrolig. For å gjenta meg selv: Du kan ikke sette samme krav til de gamle skriftene som du gjør med skrifter som er skrevet de siste hundre årene. Det er faktisk en forskjell, og du må se det i lys av datidens tid, og ikke sett nåtidens krav til skrifter som er 2000 år gamle.

Ser du at du svarer på noe helt annet enn det jeg sier?

 

Kjenner du begrepet peer review? Er du kritisk til religionen din? Hvis ikke, blir din kritikk av evolusjonen ikke så mye å skryte av.

Kjenner ikke til uttrykket peer review.

Peer review: Å la teorier/tanker/idéer bli gjennomgått, plukket fra hverandre, motsagt, utprøvd osv. for å være sikker på at teorien/tanken/idéen har livets rett. Uttrykket kommer fra vitenskapen, og er også det Wikipedia er tuftet på.
Det står i Bibelen at vi skal sjekke hva alle sier opp mot Guds ord.
Poenget mitt er at du slipper å ta stilling til om bibelen er sann.
jeg hadde forventet at folk leser postene mine, og tenker over hva jeg skriver, sånn at jeg slipper å skrive det samme opp igjen og opp igjen og opp igjen.
I like måte.

 

Jødene hatet Jesus, mange av dem fordi han ikke oppfylte profetiene i bibelen slik de ville han skulle gjøre de.t
Så de tolket profetiene feil? Selv om de var flinke bibellesere?
Fordi jeg mener bibelen er sann, betyr ikke det at den ikke er det
:!: Nei! Men det betyr ikke at den er sann heller!

 

Duforlanger at de har en nedskrivningsperiode på 5 år for 2000 år siden. Det er urealistisk, uvitenskapelig og bak mål
Stråmann.

 

Nevner i fleng: Genesis I og II passer ikke sammen. Jesus ble født enten i en stall eller ikke. Osv.

Trekker du tilbake at den er usammenhengende?

Nei.
Sier du dette fordi du faktisk har lest bibelen?
Ja.
For å opplyse deg litt, så heter Genesis på norsk 1.mosebok (siden vi er på et norsk forum), og du tenker altså på de to skapelsesfortellingene?
Jeg vet dette, jeg har lest det selv. Genesis kommer fra gresk og betyr 'opprinnelse, tilblivelse'.
Du kan gjerne fortelle meg hva som sier imot hverandre der.
Ok:

1.mos, 1,25-27: Mennesket (både mann og kvinne) blir skapt samtidig, etter dyrene.

1.mos, 2,18-22: Adam blir skapt, så dyrene, så Eva (av Adams ribbein)

Husk på at det er ateister som har tatt flest menneskeliv.

7566243[/snapback]

Er det ateismen som har vært unnskyldningen? Motivasjonen? "Jeg tror ikke på gud, så derfor må jeg drepe?" Ateisme: fravær av gudstro. Kan man være fundamentalistisk ateist? Hva er de fundamentale prinsippene i ateismen? Hvilke er det som sier man skal drepe? Hvor ligger ateistkirken? Hvem organiserer ateisthæren eller ateisttogene? Hvem er ateistenes materialistiske leder?

 

Ps: Det var feil i siteringa di.

Lenke til kommentar

Fikset på noen innlegg hvor man bruker quotefunksjonen feil. Husk å stave ordet riktig, er det som var feil tre ganger her (altså /quote, ikke /uote eller andre versjoner av ordet ;) ).

 

Om det blir feil med quoting så er det stort sett sannsynlig at man har gjort noe galt. Så vennligst kontroller dette om det forekommer så moderator slipper å bruke julaften til å fikse på slikt :)

 

Reaksjon på moderering gjøres som alltid på pm og ikke i tråden som blir moderert.

 

God Jul :fun:

Lenke til kommentar
Åja, det er sikkert derfor det nesten ikke er AIDS der lenger.

 

:!: Fordi de med AIDS er død innen 2 - 3 Uker.

De dør av infeksjon, fordi kroppen har blitt helt forsvarsløst.

Uten Leukocyt B-Celler.

 

Jeg vil også rette på enkelte misforståelser. Dette kan gi hjelpe for enkelte i debatten.

 

1. Jøder hadde konger: Kong David (1011-971BC), og sønnen Kong Salamon(970-928 BC)

2. Kristendommen anerkjenner Jesus som Jødenes Kongen.

3. Moses var en Leder, ikke en konge, til jødenes Exodus.

4. Dages Kristendom er basert på Jødens GUD.

5. Jødens Helligbok er ikke Bibelen. Men "Toranen"(Ikke blandt inn Koranen) <----Som vi idag er kjent for Det Gamle testemantet. Ordet Bibelen er forbundet med Nye og Gamle Testamentet.

6. Romere i Jesus tid hadde ikke Konger, men Keiser. Deres funskjonelle rolle er ikke absolutt forstått.

7. Kristendom ble statsreligion i det Romersk riket år 391, og er etablert av Keiseren Theodosius I.

8. Den originale Bibelen er "Satt/Sensuret" sammen av Romere i "LATIN"

9. Jesus er Kjernen av dagens Kristendom.

10. Det er flere dårlige oversettelser av Bibelen til andre språk. Amerikanere bruker Kings Versjonen av Oversettelsen.

 

Her er mer om Jesus:

http://thegodmovie.com/clip-TheGap.php

http://thegodmovie.com/clip-JesusBeginMyth.php

 

For Tradisjonens skyld:

Jeg ønsker alle sammen en GOD jul.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Åja, det er sikkert derfor det nesten ikke er AIDS der lenger.

 

:!: Fordi de med AIDS er død innen 2 - 3 Uker.

7569687[/snapback]

Hehe, sant nok. Men jeg hadde jo rett da, det er veldig lite AIDS der, de er enten døde, eller ifølge larskheg: helbredet av Gud, den eneste medisinen mot AIDS! Velg det alternativet du føler er mest sannsynlig.

 

Fint du avklarer en del misforståelser også. :)

Endret av Polluks
Lenke til kommentar

vet ikke helt om dette er tatt opp i denne trråden. Noen som har hørt om den hellige gral? vel..om du har det så har du vel kansje fått med deg at troen på guds gudomelighet skilles med troen på guds dødelighet, ja..for gud kan ha vert dødelig.

 

Idet Jesus hang på korset var hans elskerinne (husker ikke navnet) gravid..og det vil altså si at siden jesus (om sant) var dødelig og ventet et barn..vil det ikke vere umulig at jesus arving ennå lever..

 

Fakta fra Davinci koden =) (om jeg har stokket helt feil her så plis si ifra, er uendelig nysgjerrig på " the holy gral")

Endret av xitto
Lenke til kommentar

God jul folkens!

Det er typisk kristendoktrin: Uansett, ikke skyld på Gud/Religionen.

Pluss den dere "Gud har sine planer" unnskyldingen hvergang noen dø. mad.gif

 

Forresten.

Å elsker fienden er en filsofi fra det nye testamentet, det gamle mener tann for tann...

 

Det er som om en ansatt i statoil hadde puttet zalo i kaffeautomaten deres. Er det en vanlig policy i Statol? Neppe. Er det slik de lærer det i opplæringen? Nei... Er det da Statoil sin skyld at dette har skjedd? Nei, det er selvsagt den ansatte sin skyld. Hvis vi skal overføre din mening til dette eksempelet, mener du at det er statoil sin feil, siden statoil i det hele tatt eksisterer, og det blir rett og slett uholdbart

 

Men hvordan skal jeg som et vanlig mennesker, kunne forklare Guds tankegang og guds planer? Da måtte jeg i såfall være Gud, for Gud tenker mye smartere enn noen mennesker noensinne vil klare. Hvorfor forventer du da at jeg skal stå ansvarlig for det Gud gjør, og kunne forklare det? Det eneste jeg kan forklare er det Gud allerede har sagt, og det er de bibelske prinsippene

 

Rett at å elske fienden er noe Jesus sier at kristne skal gjøre (bergprekenen, verdens desidert mest siterte tale)

Jesus strammet opp det som stod i gt, fordi Jesus anklaget datidens religiøse. De sa at det var selve handlingen som var gale, jesus sier at det er tanken bak handlingen som er gal. Et eks: Matt 5,27-28: "Dere har hørt det er sagt: ' Du skal ikke bryte ekteskapet.' Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte. "

 

Tenkt hvor hardt jeg kunne har "elsket" henne..

Du "misbruker" ordet elske. sex er en liten del av vår mellommenneskelige kjærlighet, men det er så uendelig mye mer enn det. På gresk har vi et or dsom heter "Agape" "å elske noen uten å forvente noe tilbake", så vidt jeg husker. Det er sånn kjærlighet vi snakker om. Ville du klart å gjøre gode gjerninger mot de som er stygge mot deg?

 

 

På Religiøstkrig?

Du svarte ikke på det jeg spurte om

 

Jeg blir så sint nå jeg høre sånt.. Religion og Jesus... Bare rent svindel!

Bevis?

du har fremdeles ikke bevist at religion og Jesus er svindel

 

Er ikke alt dette basert på løgn? Jødene drepte Jesus osv? Er ikke alt basert på GUD og Religion? + Jesus?

Ikke kom her å forteller meg at Ateister har tatt mer liv, når religiøstkrig har vandret i verden for tusenvis av år.

 

Ateister har drept 31 689 000 kristne, i tillegg til andre religiøse de har drept. Ingen andre religioner slår det tallet. Så må vi se på bakgrunnen til religiøse kriger. Er det fordi mange av folkene bak dem har vært "kristne", men ikke kristne? Altså kristne i navnet, men har egentlig gitt blaffen i hva JEsus sier? Og at de dermed ønsker seg mer makt, og bruker religion som et middel på det? Det betyr ikke at religionen ikke er sann, men at en må sjekke hva religionen egentlig sier.

 

Så kan du gjerne begrunne din mening i at alt er løgn

 

 

Har ikke tid til å se videoene hvis jeg skal svare resten her

 

 

Åja, det er sikkert derfor det nesten ikke er AIDS der lenger.

Har jeg noensinne påstått at all aids har forsvunnet? Men Gud er ikke en maksin som sagt. Det er ikke bare å gjøre ting på den og den måten, og så helbreder han alltid. Han velger når og hvor han gjør det. Og jeg små si jeg er glad for at det er sånn. Ihvertfall i NOrge, hva ville skjedd hvis all sykdom ikke fantes mer? Vi ville klaget over nye ting, som feks at bilen ble skitten. Så kunne vel kanskje Gud gjort noe med det, og vi ville funnet noe nytt å klage over. Se faktaen: Mennesker vil ALDRI noensinne bli 100% fornøyd

 

Sa noen blind tro og underkastelse?

Legg sammen to og to. Hvis Gud har skapt oss, hvordan kan du da forvente at han skal dikteres av det han har skapt? Gud har trossalt skapt oss, og må tutle meg få lov til å gjøre hva han vil. Han er Gud og vi er ikke.

 

Så det er greit for Gud at man bruker kondom?

Jeg er ikke meldem av den katolske kirke, men jeg kan forså tankegangen deres. For Gud er det absolutt ikke greit at folk bryter ekteskapet. Gud sier at vi skal ha en partner. Og den katolske kirke har forbydd kondom, fordi de ikke vil at folk skal ha sex utenfor ekteskapet. Man kan diskutere lenge om det er rett eller gal fremgangsmåte

Så svaret på ditt spørsmål blir: Det er greit for Gud at man bruker kondom, INNENFOR EKTESKAPET

 

Med andre ord: Gud er ikke allmektig?

Sier du det for å kverulere eller fordi du faktisk lurer? Jeg tror du gjør det for den første grunnen, men skal likevel svare som om du gjorde det for den andre.

 

Med en gang du gir noen egenskaper, så blir de automatisk begrenset. Hvis Gud er sterk, så kan han ikke være svak.

Så må vi forstå den grunnleggende regelen som Gud la ned når han skapte verden. Han ville ikke at vi skulle funke som roboter, og hoppe når han sa hopp. Han ville at vi skulle kunne VELGE SELV. Om det var et dumt valg av ham, kan diskuteres. Samtidig er han en Gud som velger å holde løfter. Når han har lovet noe, så holder han det. Om det begrenser han, blir et definisjonsspørsmål. Men samtidig er det betryggende. Og når han valgte at vi ikke skulle fungere som roboter, så måtte han ta den helt ut, ellers ville det ikke være vits i. Dermed måtte han lage et alternativ til seg selv, det onde. Og som sagt, mennesket valgte det onde, og han respekterer valget vi har tatt.

 

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men la oss si at for et øyeblikk, så ser vi tilbake på den tiden du hadde fått din første hundrelapp og skulle kjøpe noe på senteret. Faren/moren din gav deg pengene, og sa at du kunne bruke det til hva du ville. De var med deg på senteret, og du valgte deg følrst ut en sjokolade statue du ville kjøpe. Foreldrene dine synes det var et dårlig valg, og du fikk ikke velge det. Da måtte du finne noe nytt, ett svært trommesett. Foreldrene dine var heller ikke fornøyd, og du måtte finne noe nytt.

Ville ikke du blitt temmelig irritert etterhvert? Kunne du bruke pengene på hva du ville? Nei, foreldrene dine trakk tilbake et løfte de hadde satt. Sånn er ikke Gud. Han lar deg velge fullt ut, og du får dermed konsekvensene av det du har valgt. Men problemet er bare at vi dermed klager på Gud, fordi vi får konsekvensene, som feks vondt i magen (hvis du valgte sjokoladestatuen). Jeg synes vi skal slutte å klage over konsekvensene og ta de som det de er : Konsekvenser for det vi valgte, og la oss bruke det som en erfaring til neste gang vi står i samme valg, istedenfor bare å klage til Gud.

 

Så Gud er allmektig, men han har personlig valgt å begrense seg selv, ved å faktisk holde løfter

 

Hvorfor skulle han få kjeft for å fjerne lidelse? Det er bare å sette i gang det. Tror ingen hadde blitt sure på han for det.

Det er en konsekvens av det som mennesker har valgt. Tror du vi hadde blitt lykkeligere hvis all lidelse ble fjernet? Nei, jeg tror ikke det Jeg tror vi hadde funnet noe nytt å klage over.

 

Hvem valgte Gud bort for lidelse? En fiktiv karakter som bodde på jorde for 6000 år siden, valgte bort Gud ved å spise et eple og er dermed årsaken til alle menneskers lidelse i all etterfølgende tid? Hvorfor skal vi lide pga av han? Denne Gud du snakker om høres mer og mer usympatisk og rett og slett gal ut.

Du velger også selv hvor mye du vil at verden skal få lide. Hva velger du?

 

Dette ble en symbolsk handling for hele menneskeheten, og det vr ikke bare han som valgte det slik. Vi ser opp igjennom historien at folk stadig har vendt seg bort fra Gud. Har det fått konsekvenser? Ja, og jeg synes folk må ta konsekvenser av de valgene de tar.

 

AIDS er ikke en direkte konsekvens av at folk bryter Guds bud. Man kan få HIV på andre måter enn å være utro.

Absolutt. Det er ikkke alle som får det ved å bryte Guds bud, men mange får det. Og jeg tror det kunne ha blitt begrenset ved at folk kunne ha sex innenfor ekteskapet

 

Motstand gjør deg sterkere ja, men skjønner ikke hvordan dette rettferdigjør den mengden med lidelse i dag. Vi snakker ikke om en type lidelse der man er deppa fordi kjæresten har slått opp og man har mista jobben. Iallefall ikke jeg. Jeg snakker om å se moren og lillesøsteren sin bli voldtatt av 4-5 soldater mens faren din blir torturert til døde og du som 6-åring blir vervet inn i geriljaen. Bare et apropos angående Afrika. Hvilken av Guds bud har denne lille guttungen brutt?

Godt spørsmål. Jeg har personlig kjent mye lidelse på kroppen, er kronisk syk og har vært det i mange mange år. Jeg vet hva det vil si å lide

 

Det første vi kan slå fast, (jeg kan ikke løpe pga sykdommen min), er at når jeg ser på folk som løper, så vet jeg at verden er urettferdig. Folk har ikke fått utdelt lidelse på en rettferdig måte. Hvorfor det er slik, kan hverken jeg eller andre mennesker svare på. Mye ondskap er selvpåskyldt, men ikke alt.

 

Det eksempelet du kommer med, så er det helt tydelig at 6-åringen ikke har gjort noe som helst gale. Hvorfor han så skal lide, er et komplisert spørsmål. En kristen fyr på over 80, kjent taler i Norge, skulle svare på dette spørsmålet. Han sa at han skulle komme med et teologisk holdbart og godt begrunnet svar. Svaret han kom med var "Jeg vet ikke" Gud har ikke åpenbart alt for oss, og hvorfor lidelse er skjevt fordelt er vanskelig å si noe om, men jeg foreslår at mens vi venter på svaret, så får vi gjøre noe med det. Og kristne organisasjoner er overrepresentert når det gjelder nødhjelp.

 

Det virker ikke sånn.

Kanskje er det fordi media viser et skjevt bilde for oss, ved å kun fokusere på det som går dårlig i u-land? Jeg tror du ville hatt et annet bilde av det, hvis du hadde levd der nede

 

 

Nå er jo hverdagen din tydeligvis preget av din religiøse overbevisning så det skulle bare mangle at bibelen passer inn i hverdagen din. Jeg prøvde faktisk å sette meg ned å lese gjennom hele engang men jeg ga kjapt opp. Jeg syns den ikke var altfor spennende. Jeg husker jeg ble også ganske overrasket over hvor kvass i tonen GT var. Men hadde ikke blitt så overrasket i dag.

Stilig at du har prøvd ihvertfall! De føsrte bøkene er litt vanskelig å komme igjennom, for der blir moseloven presentert. Hvis jeg får anbefale deg en ting, så vil jeg anbefale deg å lese johannesevangeliet, så kommer det litt mer spennende ting. Bibelen er et bibliotek, og inneholder mye rart, som feks visdomsord(salomos ordspråk), historie (1.-2.sam + 1.-2.kong + 1.-2. krøn ++), sanger/poesi(Salmenes bok), kjærligheten mellom en mann og en kvinne (Høysangen) +++

 

 

Her kommer skremselspropagandaen fram ser jeg. Patetisk.

Jeg tror det er viktig å illustrere en sak fra flere sider, of rå få frem sannheten. Dette er en del av sannheten, og siden "siden" som blir preensert av kristneodmmen her, kun handler om at dere skal angripe og jeg skal prøve å forsvare, tor rjeg det er viktig å få belyst flere side rogså. OG det som står der er sannheten

 

Jødene hadde konger de. Romerne brukte de som marionettekonger, de styrtet ikke kongene når de tok over.

Så fortell meg om de ble salvet eller ikke

 

Hvis den eneste måten verden kan eksistere på er slik som den gjør og har gjort til nå, så synes jeg Gud burde latt være.

Det kan du godt si. Men da må vi først jskke hvordan Gud hadde tenkt at verden skulle bli, og hvordan menneskene valgte at dne skull bli. Disse er faktisk to motsetninger. Det lille av det vi får vi te om verden før syndefallet, er idyll, smamenlignet med idag. Det var ingen uvennskap, ingen ondskap, og kun gode tider. Men dette valgte menneskene vekk. Er det Guds skyld elle rikke? Det er menneskenes.

 

Han er jo allmektig, så det vil vel ikke være noe problem for Han å få eksistensen til å opphøre?

Nei, det er det ikke. Men Gud velger å holde løftene sine. Og det synes jeg er tøft.

 

Han er jo også altvitende, så Han visste på forhånd hva som kom til å skje før Han skapte verden.

Det gjorde han, og derfor presenterte han plan B allerede rett etter syndefallet. "Kvinnens sæd skal knuse slangens hode" (1.mos 3)

Så hvorfor han skapte verden? Da er et interessant spørsmål, kan ikke si at jeg har filosofert så utrolig mye over det, men jeg tror det er pga nåde. Nåde betyr gratis. Gud gjrode det uten at vi fortjente det

 

"Vi valgte at verden skulle være slik,"

FEIL. Gud valgte at verden skulle bli til. Ikke mennesker!

Gud valgte at verden skulle bli til, men så overlot han styringen til oss. Og vi valgte at verden skulle være full av ondskap, og konsekvensene har vi fått

 

(Angående løver... De kan ikke overleve uten å spise andre dyr. De er kjøttetere. De har tenner og fordøyelse som ikke takler annen mat enn fra kadavre. Så om det er som du sier, må Gud selv på et eller annet magisk vis ha fylt opp magene deres med syntetisert kjøttdeig hver eneste dag, ut livene deres... Synes du ikke dette høres veldig sprøtt og usannsynlig ut?)

Du tror ikke at en allmektig Gud kunne fikset det uten problemer? Jeg tror det

 

 

Du sier hele tiden at 'vi' har ødelagt verden. Men hvis Gud visste at det kom til å skje - hvorfor skapte han verden da!? Er Han sadistisk? Liker Han å se de svake og uskyldige bli utsatt for lidelse og pinsel?

Mange gode spørsmål du spør! For det førsteså svartmaler du verden. Mye positivt har skjedd på jorden, selv om mye negativt også har skjedd. Men husk på at Jesus iser at når en av hans lider, så lider han også. Gud har absolutt sympati, derfor ofret han det kjæreste han eide, rett og slett for å være med oss. Det gir ihvertfall meg en takknemlighetsfølelse, at noen vil ofre så mye for å være med meg. Så ud liker ikke å se folk utsatt for lidelse, men han velger å holde på de løftene han har gitt oss, nemlig fri vilje. Så inntil han kommer tilbkae, kan vi prøve å gjøre verden til et bedre sted

 

(Og det er vel ingen som egentlig er uskyldige, fordi alle har arvet 'menneske-synden'.

INGEN er uskyldige (Rom 3,23), spesielt for alt det gale vi gjør i løpet av en dag. Jeg tør ikke tenke på hvor mange stygge tanker jeg tenker. Hvis du feks sier "dust" til en fyr, så har ud ikke rett til å komme til himmelen. Dette gjør at INGEN kan gjøre seg fortjent til himmelen, uansett hvor gode liv vi lever. Alt avhenger av JEsus, å få ting gratis. Vi er ikke perfekte

 

Og overgrep mellom de andre dyrene er også menneskets skyld? Hva slags logikk ligger bak det å la antiloper og zebraer lide for noe et par mennesker gjorde!?)

Gud hadde skapt verden i perfekt harmoni, og i himmelen vil vi komme tibake til det. Løven og lammet skal beite sammen. I mellomtiden lever vi i en "fallen verden" pga syndefallet, og dette er konsekvensene av menneskets valg. Feks en sykehusdirektør kan finne på å spare på akutten en dag, og akkurat da kommer du eller noen andre inn hardt skadet, og de klarer ikke å redde deg fordi de ikke har nok bemanning som følge av nedskjærlingen. Noen andres valg får konsekvense rfor deg. Sånn blir det også med dyrene, trur eg

 

 

Når du tilber Gud for Hans skaperverk, er du faktisk intet annet enn en djevel-dyrker. Er det det du har lyst til å være?

Jeg er aboslutt ikke en djeveldyrker. Du mener Gud er ond for han skapte verden. Tenk på positive ting som skjer i verden. Jeg mener Gud er god som faktisk vil ha noe med oss å gjøre etter alt det gale vi har gjort og vil gjøre.

 

Hva mener du motivet til Gud var for å skape noe som helst?

Dette har du spurt om flere ganger, og jeg har sagt at jeg ikke vet. Kun Gud vet.

 

Hva skal Gud med levende vesener når Han ikke engang gidder å bry seg om hvordan de har det?

Hvor i all verden har du dette fra? Tror du generaliserer for mye. Selv om onde ting skjer, så bryr Gud seg enormt mye om folk. Derfor ofret han det kjæreste han hadde. Tenk på folk i Afrika som imogren vil få hjelp av kristne leger og annet kristent personale for at de skal få et bedre liv? Gud bryr seg mye mer om deg og andre enn du og jeg noensinne vil fatte

 

Ikke kom med 'syndefallet'. Tenk deg frem til svaret selv for en gangs skyld. Hva slags vesen er det synes at det er greit at barn bli voldtatt? "Det er greit fordi Adam og Eva syndet mot Gud for 6000 år siden." BULLSHIT!

Jeg mener IKKE at det er greit at barn blir voldtatt, men Gud dikterer ikke hva gjerningsmannen skal gjøre og si. Det velger gjerningsmannen selv. Hvorfor skylder ud på Gud da? Se lengre oppe for fri vilje.

 

Du spør umulig. Hvordan skal du kunne fortelle om gårsdagens fotballkamp uten å kunne fortelle om fotball? To ting henger sammen, og det gjør syndefall og konsekvenser også.

 

 

(Få øynene dine opp fra Boken, og bruk din egen hjerne til å tenke med. Tror du virkelig Gud gav deg fri vilje og egen selvstendighet for at du slavisk skal følge noe som står i én bestemt bok? Viljen din er ikke mye fri om du er bundet til Bibelen.

Jeg tror at Gud gav meg og deg fri vilje til å velge om vi vil følge Bibelen eller ikke. Jeg har valgt det fordi jeg tror det gi rmest størst mulig utbytte av livet, akkurat som at du får mest utbytte av din nye tv hvis du leser bruksanvisningen. Jeg har fri vilje til å velge om jeg vil fortsette å tro på Bbielen eller ikke. JEg har valgt å fortsette.

 

Og om det virkelig er slik at Gud kan kommunisere med mennesker, hvorfor trengte Han å diktere Seg til en bok?

Godt spørsmål. Mye av det som står i bibelen er gudsprinsipper, som fremdeles blir brukt av Gud idag, og jeg synes det er veldig bra at det faktisk er nedksrevet, for da vet vi idag hva Gud mener om masse forskjellig. Ville vært mye styr hvis han skulle gjenta alt for alle, og at noen fikk forskjellige oppfatninger om hva han egentlig sa. Det skaper mye mindre problemer når vi faktisk har det skriftlig. Og det gir også muligheter til ateister og andre som fornekter Gud, å se hva Gud egentlig sier. PS: Det er ikke alle som VIL høre hva Gud sier, eller som ikke klarer å konse seg

 

Hvorfor skapte Gud en arena hvor overgrep, sykdom, misbruk, ulykker og andre lidelser kan få sit utspill!? Hvorfor gjør Han ikke noe med det!?

For han holder det han lover. Fri vilje => da lover han at vi skal kunne vlege fritt uten hans innblandelse => da må vi takle konsekvensene av det vi har valgt

 

Mange kristne vil selvsagt ikke identifisere Jahova som beskrives i gamle testamentet med den guden som beskrives i nye testamentet. Denne guden skal være mye bedre enn den gamle og er full av godhet.

Du spør gode spørsmål. Jeg mener at Gud i NT og GT er den samme, uten tvil. Bak linejene i GT leser jeg om en Gud som lengter etter at menneskene skal vende tilbake til ham.

 

LA oss feks ta dommerne i gt, som jeg tror er et godt eksempel på det du prøver å si

 

Israelsfolket fulgte Gud, så begynte mange av dem å tro på andre guder (husk på at det ikke fantes ateister da), Gud ville ikke tvinge seg på dem, og dermed mistet de guds beskyttelse, de ble så invadert (som regel av filisterne), men Gud sendte en backupplan: En dommer som ledet jødene som trodde på Jahve (Gud) til forsvar mot invasjonen. Den ble så kjempet tilbake (siden Gud faktisk er sterkest). Etter et par generasjoner glemte jødene igjen Gud, og samme runddansen skjedde. JEg synes dette vitner om en Gud som ikke gir opp. Han ba faktisk en av profetene sine (Hosea) om å gifte seg med en prostituert, for å vise hva Gud tenkte om israelsfolket. De holdt seg ikke trofast, men kom løpende med halen mellom beina til Gud hver gang noe skjedde.

 

Jesus truer de troløse med evig tortur og pinelse i helvete, og jeg lurer på hvordan helvete er forenbar med den tro at Gud er godhjertet og kjærlighetsfull?

La oss ta et moderne eksempel: En tenåring blir sint på foreldrene sine pga et eller annet de har gjort (skjer ofte). Han løper opp på rommet sitt, skikkelig sint, og sitter der. Så har det seg at dette faktisk er en lørdagskveld og familien har bestemt seg for å ha familiekos. Foreldrne går dermed for å hente ham på rommet, men han er fremdeles like sint, og istedenfor å sitte på rommet flytter han seg ned i stuen.Hvordan blir så stemningen i stuen? Koselig? Den blir veldig dårlig, for noen der er i dårlig humør. Slik er det også med himmelen. Gud vil ikke tvinge noen til å være i himmelen, hvis de faktisk ikke vil. Jeg kan ikke forstå hvorfor folk ikke vil være der (Hørte om noen som virkelig gledet seg til himmelen, for da skulle de stå på ski i softis), men hvis de ikke vil, så skal de ikke. Og da finnes det et annet alternativ for de som velger det. Husk at ethvert valg gir en konsekvens.

 

Dette er er dilemma som kalles teocidéproblemet, og inneholder følgene: "Hvis Gud ikke vet att ondskapen eksisterer er han ikke allvitende. Hvis Gud vet att ondskapen eksisterer men ikke kan hindre den er han ikke allmektig. Hvis Gud vet att ondskapen eksisterer og kan hindre den men ikke ønsker det er han ikke god."

Du spør om et komplekst dilemma, men jeg har forklart det over. Gud har valgt å forplikte seg, og valgt å holde ord. Og han holder det

 

Mange kristne og religiøse prøver å frita Gud fra ansvaret over ondskapen med å si at mennesket er av fri vilje. Er dette virkelig en løsning? Mennesket har ikke fri vilje hvis Gud er alltvitende.

Jeg ser ikke noe gale i at Gud er allvitende hvis mennesker har fri vilje.

 

, og da er det helt klart at Gud ønsker kriminelle og grufulle handlinger.

Jeg er ikke enig i logikken din. Gud lar mennesker få velge selv.

 

Ofte sier kristne at Gud belønner de gode og straffer de onde i livet etter døden for å skape rettferdighet. Men i følge bibelen havner alle som ikke tror på Gud og har godtatt Jesus i evig pinelse i helvete. Så vist jeg hjelper fattige mennesker med varm mat om morgenen, drar ned til katastrofeområder for å redde mennesker fra en forferdelig død, og hjelper mennesker til å få igjen livsgløden, er jeg ikke da et godt menneske?

Det virker mer logisk å rettferdig at vi skal få belønning etter hva vi faktisk gjør, skal være enig i det. Men likevel er det flere sider av samme sak. Hvordan vet du at du i dødsøyeblikket ditt har gjort så mange gode gjernigner at du kommer i himmelen? Hva med en tidligere mafiaboss som blir kristen på dødsleiet? Han rekker jo ikke å gi mat til hele verden for å veie opp for det dårlige han gjør?

 

Derfor er jeg glad for at Gud ikke har satt et krav til å komme til himmelen, feks om at du må ha mettet 300 stk for å komme dit osv. for da vil vi tro at vi er gode nok i oss selv, og dermed fornekte Gud. DErfor sier Gud at det ikke funker slik. Alt handler om vi vil ta imot eller ikke. For vi har så store sekker med drit, synder osv og gale ting som vi har gjort, at vi aldri vil klare å bli kvitt de selv

 

Og IKEA-katalogen er boka som er trykt i flest kopier.

Bibelen er fremdeles mest lst

 

Misforstår du med vilje? Kristne sekter var ikke uvanlig på den tiden. Det verserte historier om jomfrufødsler, salvede, forrådte, henrettede, gjenoppstandne kristusfigurer lenge før jesus dukket opp.

Beklager rotet, at jeg svarte feil. Går fort i surr her

 

Kristne sekter? Kristen var navnet påd e som fulgte veien, Jesus. Sekter betyr innelukkede saker, og jeg vil ikke påstå at kristendommen er det. Og hvordan skal det klare å eksistere kristne sekter FØR jesu fødsel?

 

Så de tolket profetiene feil? Selv om de var flinke bibellesere?

De leste noe ut fra bibelen som slett ikke stod der. Derfor er det viktig å ha kjennskap til hva som faktisk står der

 

Stråmann.

Forklar deg, og gjerne kommenter det jeg skrev

 

Nei.

Så du mener den er usammenhengende, men vil ikke begrunne det. HEnger ikke helt med...

 

Lest hele bibelen?

 

Ok:

1.mos, 1,25-27: Mennesket (både mann og kvinne) blir skapt samtidig, etter dyrene.

1.mos, 2,18-22: Adam blir skapt, så dyrene, så Eva (av Adams ribbein)

Tror du ikke har lest avsnittene helt. I følge studiebibelen min, utfyller skapelsesberetningene hverandre slik: "første forteller om universets tilblivelse og slutter med menneskets skapelse. Uten å reptetere historien om verdens skapelse, gir kap 2:4bff en mer detaljert beskrivelse av menneskets skapelse og edens hage."

Nå har jeg sjekket begge versene du oppgir. Og i den første blir dyr skapt før mennesket, og i den andre så står det at Gud sier at det ikke er godt for Adam å være alene. OG Gud som hadde skapt alle dyr og fugler, førte dyrene til mennesket for at mennesket skulel gi de nanv. å ser ikke helt problemer her

 

Er det ateismen som har vært unnskyldningen? Motivasjonen? "Jeg tror ikke på gud, så derfor må jeg drepe?"

Men de har prøvd å utrydde religion ved å drepe kristne og andre tilhørere av andre religioner, og det har ikke gjort at det har blitt bedre. Tallet finner du lengre oppe her, det er 8-sifret

 

Resten av spørmsålene får du svare meg på. Det e rikke jeg som er ateist

 

Beklager quoterot. Det som skjedde var at jeg først postet, og alt funket, og så rettet jeg på noe, og alle forsvant. JEg trodde dette forumet var som phpbb, at hvis det var feil på en quoting, så var det kun den som ikke ville funke

 

7. Kristendom ble statsreligion i år 391 etablert av Keiseren Theodosius I.

8. Den originale Bibelen er "Satt/Sensuret" sammen av Romere i "LATIN"

9. Jesus er Kjernen av dagens Kristendom.

10. Det er flere dårlige oversettelser av Bibelen til andre språk. Amerikanere bruker Kings Versjonen av Oversettelsen.

7. Jeg tror det var tidligere? :S i begynnelsen av 300-tallet en gang

8. Bibelen ble ikke satt/sensurert. Minn meg på at jeg må en gang skrive et skikkelig svar til nikea-greiene, men det du sier stemmer ikke

10. Det skal jeg være enig med deg i! Spesielt engelskmenn bruker King James-versjonen.

 

EDIT: xitto: Da-vincikoden er rykter fra ende til annen, og eier ingen rot i virkeligheten. Den rkever å være sann, men det er den absolutt ikke. Du må ikke tro på tingene som står der fordi de står der. Så og si alt er spinnville teorier uten rot i virkeligheten

Endret av larskheg
Lenke til kommentar

Istedenfor å komme med personlige meninger bør vi heller holde oss til fakta! Fleste parten av dagens forskere mener at Jesus er en historisk person som har levd.

Ut i fra det er det vel ikke så mye mer å diskutere? :hmm:

 

Selv mener jeg at Jesus levde men jeg har den oppfatningen av at religion er røverhistorier for å fylle livet med noe "viktig". Religion er opium for folket..sitert av Karl Marx.

Endret av MKJK
Lenke til kommentar
God jul folkens!

God jul (jula har, som vi vet, ikke rot i kristendommen).

 

Et eks: Matt 5,27-28: "Dere har hørt det er sagt: ' Du skal ikke bryte ekteskapet.'  Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte. "

Dette med om man blir seksuelt opphisset (begjær, som du kaller det) er ikke noe man alltid kan noe for. Om det hender én gang, og du ikke gjør noe med det, er du da syndig?

 

 

Jeg blir så sint nå jeg høre sånt.. Religion og Jesus... Bare rent svindel!

Bevis?

du har fremdeles ikke bevist at religion og Jesus er svindel

Det totale fraværet av bevis for Jesus og religion, og alle bevisene som taler imot at noen kan gjøre det som det påstås at de gjør, er nok. Og om du sier at religion ikke handler om bevis, så har du egentlig forkastet all form for bevis (se mitt første innlegg i "finnes det en gud?"-tråden).

 

Ateister har drept 31 689 000 kristne, i tillegg til andre religiøse de har drept. Ingen andre religioner slår det tallet.

Hvor i all verden har du dette tallet fra? Husk også på at kristne har mye mer til fellles enn ateister, så det er mye mer logisk å se på kristne som en gruppe enn ateister.

Lenke til kommentar
God jul folkens!

Du vet at jul er en hedensk tradisjon? Morsomt hvordan kristne feirer hedningreligionenes helligdager :D

 

Det er som om en ansatt i statoil hadde puttet zalo i kaffeautomaten deres. Er det en vanlig policy i Statol? Neppe. Er det slik de lærer det i opplæringen? Nei... Er det da Statoil sin skyld at dette har skjedd? Nei, det er selvsagt den ansatte sin skyld. Hvis vi skal overføre din mening til dette eksempelet, mener du at det er statoil sin feil, siden statoil i det hele tatt eksisterer, og det blir rett og slett uholdbart

Statoil er ikke allmektig, og kan ikke til enhver tid vite hva alle i hele verden drive med. I motsetning til den påståtte guden.

Lenke til kommentar
drept 31 689 000 kristne

 

Hvor i allverden fikk du det ifra? :!:

 

Et eks: Matt 5,27-28: "Dere har hørt det er sagt: ' Du skal ikke bryte ekteskapet.'  Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte. "

 

Det er jo ikke skrevet av gud? Heller ikke dette er om Jesus.

Du spore av først, så spore jeg også av.. :!:

Matteus er ikke GUD, han er jo laget av kjøtt og flesk... :dribble:

Og igjen... fra bibelen...Hvis GUD er så allmektig kan han lage bibelen selv?

 

Bibelen er fremdeles mest lst

 

Porno er forsatt #1 underholdning på internett :whistle:

Lost er #1 serie på TV.

TV instrumentet er det mest "Tittet" på i verden.

 

Når det er 2 Milliarder Halleluja hoder i verden, forventer vi selvfølgelig at Bibelen er mest lest. Tettopp følges det av Muslimene med Koranen.

 

Blah...Her noe for deg.

Imorgen skal jeg slutter på medisinstudiet mitt.

Så skal jeg søker meg til legejobb.

 

Når noen er syk, og kommer til meg.

Skal jeg si til dem: Ta imot Gud og Jesus til ditt hjerte, og du vil bli frisk :lol:

 

Du nekte å ser på video/bevisene jeg har lagt til. Det betyr at du er komplett Halleluja opp i knotten.. Og jeg respektere det.

Men har et råd til deg; Du må lære mer fakta om bibelen. Ikke fra Bibelen, men fra andre kilder. Wikipedia er en fint start. Prøv også Litteraturer fra andre ikke kristne kulturer, som egyptisk og romersk (Før Jesus tid

 

Jeg ønsker deg lykketil med din halleluja. :innocent:

Vaio

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
God jul folkens!
God jul, ja!
Kristne sekter? (...) Og hvordan skal det klare å eksistere kristne sekter FØR jesu fødsel?
Fra Wikipedia:

"The word is often misunderstood as the surname of Jesus due to the numerous mentions of Jesus Christ in the Christian Bible. The word is in fact a title, hence its common reciprocal use Christ Jesus, meaning The Anointed One, Jesus. Followers of Jesus became known as Christians because they believed that Jesus was the Christ, or Messiah, prophesied about in the Tanakh (the Christian Old Testament). The majority of Jews reject this claim and are still waiting for the Christ to come (see Jewish Messiah)."

 

Dette betyr at jesus hadde tittelen (ikke navnet) kristus, og at andre religiøse samfunn (eksempelvis jødene) ikke nødvendigvis godtok jesus som sin kristus. Og når det henger sånn sammen, går det an å si at det finnes kristne sekter før jesus.

Så de tolket profetiene feil? Selv om de var flinke bibellesere?
De leste noe ut fra bibelen som slett ikke stod der. Derfor er det viktig å ha kjennskap til hva som faktisk står der
Hvem bestemmer hva som er rett? Jødene har da lest sin Torah.
(skapelsen)
Jeg ser to forskjellige historier, men jeg tolker sikkert feil?

 

1.mos, 1,25-1,26:

"Gud skapte alle slags ville dyr og alle slags fe og krypet på marken av alle slag. Og Gud så at det var godt.

Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss!"<---oi, flertall, gitt! :p

 

1.mos, 1,27:

"Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem."

Altså:

1. Dyr

2. Mennesker (både mann og kvinne samtidig)

 

1.mos, 2,18-19:

"Da sa Herren Gud: «Det er ikke godt for mannen å være alene. Jeg vil gi ham en hjelper som er hans like.» Og Herren Gud tok jord og formet alle dyrene på marken og alle fuglene under himmelen, og han førte dem til mannen for å se hva han ville kalle dem."

1.mos, 2,22:

"Av det ribbenet Herren Gud hadde tatt fra mannen, bygde han en kvinne"

 

Altså:

1. Mannen

2. Dyr på marken og fugler under himmelen

3. Kvinnen

 

Er det ateismen som har vært unnskyldningen?
Men de har prøvd å utrydde religion ved å drepe kristne og andre tilhørere av andre religioner, og det har ikke gjort at det har blitt bedre. Tallet finner du lengre oppe her, det er 8-sifret
Jeg aner ikke hvor du har tallet fra, og jeg kjøper ikke påstanden om at ateister har gått sammen for å drepe religiøse. Har faktisk aldri hørt om noe sånt før. Ateister har som regel ikke særlig stor interesse av å holde sammen.

Tenker du på Stalin og Hitler og disse som mange religiøse ynder å tillegge 'ateistiske' eller 'darwinistiske' motiver? I så fall, ikke gjør det. Det blir helt feil.

Resten av spørmsålene får du svare meg på. Det e rikke jeg som er ateist

7571755[/snapback]

Riktige svar er: Nei, nei, nei, nei, ingen, ingen, ingen sted, ingen, ingen.

Lenke til kommentar

Her er et par innbitte dilemma og fakta som de religiøse har problemer å svare på:

 

"Gud har skapt jorden for 6000år siden, med dyr og bla bla så mennesker"

1.

Hva med Dinosaurene? Hvor kommer de inn?

2.

Hvis ADAM og EVA er de første, så må det mye inncest til for at vi kan nå denne mengde idag... Så ungene hadde samleie med hverandre?

 

Og vi vet at Inncest føre til GENETISK sykdommer, så det er ikke "pro" survival akkurat.

 

Et eksempel:

Fakta:

I Norge ser vi at 30% av populasjonen har Reumatiske sykdommer. Spesielt er det alvorlig innen i småbygd samfunnet (hint hint).

Reumatisk gener som DR3 og DR2 og DR4 er hyppig gen som vi finner hos den "Nordisk Hvit populasjonen."

Hvis du har sett en med leddgikk, vil du forstår hvor vondt det er og hvor #¤)# det er.. ;(

 

Ok.

Kirken, er jo også imot inncest?

Er ikke helt med på filosofien når, bibelen mener at inncest er starten til "menneskeheten". :blink:

 

3.Hvis Noas ark eksisterte.

Igjen blir inncest et spørsmål.

Fordi, etter bibelen, er jo overlevende bare Noah og familien hans.. :sick:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Adam_and_Eve

http://en.wikipedia.org/wiki/Jared_%28ancestor_of_Noah%29

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
God jul folkens!

7571755[/snapback]

God Jól!

 

Ateister har drept 31 689 000 kristne

Haha, hva?! Hvor har du dette fra? Har ateister rottet seg sammen for å drepe alle kristne? Ateisme er ingen religion.

 

Har jeg noensinne påstått at all aids har forsvunnet? Men Gud er ikke en maksin som sagt. Det er ikke bare å gjøre ting på den og den måten, og så helbreder han alltid. Han velger når og hvor han gjør det. Og jeg små si jeg er glad for at det er sånn. Ihvertfall i NOrge, hva ville skjedd hvis all sykdom ikke fantes mer? Vi ville klaget over nye ting, som feks at bilen ble skitten. Så kunne vel kanskje Gud gjort noe med det, og vi ville funnet noe nytt å klage over. Se faktaen: Mennesker vil ALDRI noensinne bli 100% fornøyd
Det er en viss forskjell på å ha AIDS og å ha skitten bil. Jeg snakker om reel lidelse. Han trenger ikke å gjøre oss 100% førnøyd, 99% er mer enn nok.

 

Legg sammen to og to. Hvis Gud har skapt oss, hvordan kan du da forvente at han skal dikteres av det han har skapt? Gud har trossalt skapt oss, og må tutle meg få lov til å gjøre hva han vil. Han er Gud og vi er ikke.

Gjør han ikke det? Vi har da fri vilje ifølge deg, altså er Gud underlagt en regel og diktert av vår vilje om det er slik at han ikke kan hindre oss i å begå ondskap selv om han måtte ønske det.

 

Jeg er ikke meldem av den katolske kirke, men jeg kan forså tankegangen deres. For Gud er det absolutt ikke greit at folk bryter ekteskapet. Gud sier at vi skal ha en partner. Og den katolske kirke har forbydd kondom, fordi de ikke vil at folk skal ha sex utenfor ekteskapet. Man kan diskutere lenge om det er rett eller gal fremgangsmåte

Så svaret på ditt spørsmål blir: Det er greit for Gud at man bruker kondom, INNENFOR EKTESKAPET

Ifølge katolikkene er det ikke greit innenfor ekteskapet heller, det er nemlig denne drepinga av alle de stakkars sædcellene de er imot. Og det skal ikke mye tankegang til for å fastslå hvor forferdelig feil dette er og man kan bare tenke seg hvor mange menneskeliv kunne ha vært spart om de ikke motkjempet bruken av det i afrikanske land.

 

Med andre ord: Gud er ikke allmektig?

Sier du det for å kverulere eller fordi du faktisk lurer? Jeg tror du gjør det for den første grunnen, men skal likevel svare som om du gjorde det for den andre.

 

Med en gang du gir noen egenskaper, så blir de automatisk begrenset. Hvis Gud er sterk, så kan han ikke være svak.

Så må vi forstå den grunnleggende regelen som Gud la ned når han skapte verden. Han ville ikke at vi skulle funke som roboter, og hoppe når han sa hopp. Han ville at vi skulle kunne VELGE SELV. Om det var et dumt valg av ham, kan diskuteres. Samtidig er han en Gud som velger å holde løfter. Når han har lovet noe, så holder han det. Om det begrenser han, blir et definisjonsspørsmål. Men samtidig er det betryggende. Og når han valgte at vi ikke skulle fungere som roboter, så måtte han ta den helt ut, ellers ville det ikke være vits i. Dermed måtte han lage et alternativ til seg selv, det onde. Og som sagt, mennesket valgte det onde, og han respekterer valget vi har tatt.

 

Så Gud er allmektig, men han har personlig valgt å begrense seg selv, ved å faktisk holde løfter

Det du faktisk sier er jo at Gud ikke er allmektig siden vi har fri vilje. Begrenser han seg selv er han ikke allmektig. Jeg prøver å få deg til å komme fram til - helt av din egen tankegang - at noe allmektig er en umulighet. Men jeg orker ikke å hjelpe deg mer med det.

 

Forresten hvor kommer all denne bortforklaringen med fri vilje, at vi velger selv, har valgt bort Gud osv.? Står noe av det i bibelen? Eller kommer dette fra diverse teologer etter en hard økt med fortolkning?

 

Det er en konsekvens av det som mennesker har valgt. Tror du vi hadde blitt lykkeligere hvis all lidelse ble fjernet? Nei, jeg tror ikke det Jeg tror vi hadde funnet noe nytt å klage over.

Såklart hadde vi blitt lykkeligere om vi bare kunne kjenne glede. Vi ville ikke kunne kjenne lidelse lenger.

 

Du velger også selv hvor mye du vil at verden skal få lide. Hva velger du?

Det de aller fleste velger og gjør den dag i dag.

 

Dette ble en symbolsk handling for hele menneskeheten, og det vr ikke bare han som valgte det slik. Vi ser opp igjennom historien at folk stadig har vendt seg bort fra Gud. Har det fått konsekvenser? Ja, og jeg synes folk må ta konsekvenser av de valgene de tar.

Hvorfor skal jeg lide under (symbolske) valg noen få andre har tatt?

 

Absolutt. Det er ikkke alle som får det ved å bryte Guds bud, men mange får det. Og jeg tror det kunne ha blitt begrenset ved at folk kunne ha sex innenfor ekteskapet

Det kunne blitt enda mer begrenset om man klarte å forholde seg til virkeligheten og anbefale bruken av kondom.

 

Det eksempelet du kommer med, så er det helt tydelig at 6-åringen ikke har gjort noe som helst gale. Hvorfor han så skal lide, er et komplisert spørsmål. En kristen fyr på over 80, kjent taler i Norge, skulle svare på dette spørsmålet. Han sa at han skulle komme med et teologisk holdbart og godt begrunnet svar. Svaret han kom med var "Jeg vet ikke" Gud har ikke åpenbart alt for oss, og hvorfor lidelse er skjevt fordelt er vanskelig å si noe om, men jeg foreslår at mens vi venter på svaret, så får vi gjøre noe med det. Og kristne organisasjoner er overrepresentert når det gjelder nødhjelp.

Det er fristende å benytte seg av samme argumentasjon som religiøse her bare motsatt vei: Dere vet ikke? Ja da finnes det nok ingen Gud (evt. er han ikke god).

 

Kanskje er det fordi media viser et skjevt bilde for oss, ved å kun fokusere på det som går dårlig i u-land? Jeg tror du ville hatt et annet bilde av det, hvis du hadde levd der nede
Neppe. Faktisk hører vi veldig lite i media av hva som skjer i u-land. Det er ikke en nyhet lenger at det er sult i Afrika desverre. Jeg kjenner til hvordan det er å leve i et u-land, jeg skal nok antagelig få kjenne det selv etterhvert siden dama fortsatt har slektninger der.

 

Stilig at du har prøvd ihvertfall! De føsrte bøkene er litt vanskelig å komme igjennom, for der blir moseloven presentert. Hvis jeg får anbefale deg en ting, så vil  jeg anbefale deg å lese johannesevangeliet, så kommer det litt mer spennende ting. Bibelen er et bibliotek, og inneholder mye rart, som feks visdomsord(salomos ordspråk), historie (1.-2.sam + 1.-2.kong + 1.-2. krøn ++), sanger/poesi(Salmenes bok), kjærligheten mellom en mann og en kvinne (Høysangen) +++

Ellers takk, tror jeg står over. :p

 

Her kommer skremselspropagandaen fram ser jeg. Patetisk.

Jeg tror det er viktig å illustrere en sak fra flere sider, of rå få frem sannheten. Dette er en del av sannheten, og siden "siden" som blir preensert av kristneodmmen her, kun handler om at dere skal angripe og jeg skal prøve å forsvare, tor rjeg det er viktig å få belyst flere side rogså. OG det som står der er sannheten

Hvordan er det å true med helvete å belyse en sak fra flere sider?!

 

Så fortell meg om de ble salvet eller ikke

Trodde du kanskje skjønte helt av deg selv: siden de er konger ble de salvet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det er en viss forskjell på å ha AIDS og å ha skitten bil. Jeg snakker om reel lidelse. Han trenger ikke å gjøre oss 100% førnøyd, 99% er mer enn nok.

 

 

7573816[/snapback]

 

Hvor befinner du deg på en slik fornøyd-skala for øyeblikket? Mener du virkelig en gud skal komme og gi deg "pupp"? Det er etter min mening ikke guds ansvar og gjøre meg lykkelig (samtidig vet jeg ikke hva ordet egentlig betyr). Det er for meg guds ansvar å fortelle meg hvordan jeg kan ved egen hjelp/handlinger nå "min" lykke.

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke det er noen andres ansvar enn oss selv heller å gjøre oss fornøyd. Man er ikke mer fornøyd enn det man selv gjør det til. Jeg syns dessuten det er ditt eget ansvar å finne ut av hvordan du skal nå din egen "lykke". Det er mange som fortsatt smatter på puppene til Gud den dag i dag. For min del har han gått tom for melk.

 

Jeg prøver bare å snakke på samme språk som larskheg her, derfor tar jeg utgangspunkt i at det finnes en Gud selv om jeg ikke tror på det selv. Men når jeg går ut ifra dette utgangspunktet merker jeg at ingenting henger helt på greip. :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Jeg prøver bare å snakke på samme språk som larskheg her, derfor tar jeg utgangspunkt i at det finnes en Gud selv om jeg ikke tror på det selv. Men når jeg går ut ifra dette utgangspunktet merker jeg at ingenting henger helt på greip.  :hmm:

7574488[/snapback]

 

Du ønsker å diskutere på samme nivå som motdebattanten ligger på i sin tro, uten at du forstår hva personlig tro er, fordi du ikke har en slik...har jeg misforstått deg?

 

Hvis det er slik, så skjønner jeg veldig godt at det ikke henger på greip.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...