Gå til innhold

Jesus: Eksisterte han? Mad, bad or son of God?


Anbefalte innlegg

Trist at B-747 bringes opp igjen, da den analogien er basert på en missforståelse som er påpekt mange mange mange ganger her allerede, evolusjon sier ikke at kompliserte ting oppstår spontant.

Det er jo ikke en sammenligning av hendelsene, det er en sammenligning av sannsynlighetsverdiene!

Men det spørs om vi blir noe særlig mer enige på dette punktet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du sier at du ikke kan forstå hvordan man kan tro på dette.

Jeg hadde heller aldri trodd på noen Gud uten de opplevelsene jeg har hatt.

Da jeg var liten ble jeg som mange andre mobba fordi jeg var kristen (hei til dere kristenmobbere, dere var skikkelig kule, gitt). Jesus kom ikke og banka de opp for meg heller. Nok om det.

Hadde han gjort det skulle jeg blitt pinsevenn på flekken. :!:

 

Gjennom årene som har gått har jeg opplevd utrolig mye som ikke kan forklares. En person med dårlig kne gjennom 16 år ble momentant helbredet etter bønn og løp opp og ned i trapper hele kvelden (dette var faktisk på Haugen Hotell). En hadde et bein som var 4 centimeter kortere enn det andre, det vokste ut i løpet av sekunder. Jeg har sett krykker og rullestoler i været, min mor har blitt kvitt uhelbredelig angina. Alle disse tingene som man ser, veier uhyre tungt for meg. Jeg bygger ikke livet mitt på følelser, uansett har det vært mange stunder "fylt av ånden" (jada, jeg vet hva dere tenker  :tease: )

Litt av mitt vitnesbyrd om hvorfor jeg tror. Jeg synes ikke det er en blind tro.

7504662[/snapback]

Det er jo merkelig da, at hvis det er så lett å skaffe til veie Gud for å utføre mirakler så har man aldri klart å bevise det. Jeg sier ikke at du lyver. Jeg tror du er oppriktig når du forteller oss dette, men hvorfor kan man ikke etterprøve slike "mirakler"? Er dette sant skulle det da vært så enkelt. Og man har jo prøvd såvidt jeg vet.

 

Trist at B-747 bringes opp igjen, da den analogien er basert på en missforståelse som er påpekt mange mange mange ganger her allerede, evolusjon sier ikke at kompliserte ting oppstår spontant.

Det er jo ikke en sammenligning av hendelsene, det er en sammenligning av sannsynlighetsverdiene!

Men det spørs om vi blir noe særlig mer enige på dette punktet.

7504697[/snapback]

Tror du - som veldig veldig mange andre kristne og/eller kreasjonister - misforstår her. B-747 analogien brukes bare av kreasjonister fordi de ikke vet noe om evolusjon. De tror tydeligvis at evolusjonsteorien sier at et par celler kan helt på slump bli en apekatt over natta. Kanskje tror de dette fordi de også mener å vite at jorda bare er 10 000 eller 6000 år gammel, og så komplekse ting kan ikke ha utviklet seg så fort uten å ha gjort massive hopp? Ikke vet jeg, men dette er selvfølgelig helt feil. Evolusjon er ikke som ID, ting foregår trinnvis over ekstremt lang tid: flere milliarder år.

 

Jeg er som nevnt ingen ekspert på evolusjon, men selv med min minimale kunnskap på området forstår jeg to ting som tydeligvis ingen kreasjonist forstår:

1. Evolusjon er en 100% utilfeldig prosess.

2. Evolusjon foregår over ufattelig lang tid fra ekstremt enkle organismer som utvikler seg trinnvis gjennom naturlig utvalg til å bli mer komplekse.

 

Jeg har uthevet de viktigste ordene for deg. De er viktig å bite seg merke i.

 

Det ironiske er at B-747 analogien heller er et argument mot ID og mot Gud. For at et så ekstremt komplekst vesen som Gud - Den ultimate B-747 - nødvendigvis måtte være skulle oppstå i et eneste steg fra ingenting er uhorvelig mye mer usannsynlig enn hoppet fra celleklumpen til apekatt som jeg illustrerte tidligere.

 

Hvorfor ebber alle debatter om religion ut i misforståelser om evolusjon?

Lenke til kommentar
(B-747) Det er jo ikke en sammenligning av hendelsene, det er en sammenligning av sannsynlighetsverdiene!

Men det spørs om vi blir noe særlig mer enige på dette punktet.

7504697[/snapback]

 

Teologen, tok du deg i det hele tatt bryet med å lese posten min? Jeg skrev en hel del om evolusjon, sannsynlighet og feiloppfatninger (blant annet B-747-eksempelet), brukte mye tid og krefter - var det helt forgjeves?

 

Jeg gir deg en ny sjanse. Les denne posten , kanskje du får svar på spørsmålene dine.

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar
Gjennom årene som har gått har jeg opplevd utrolig mye som ikke kan forklares.

Hvorfor helbreder Gud folk med dårlige knær i Norge, samtidig som han lar millioner av uskyldige barn dø av sult og krig i fattige land? Hvorfor hører han bønnene til rike, selvopptatte egoister og ikke folk som faktisk er i nød?

Lenke til kommentar
Trist at B-747 bringes opp igjen, da den analogien er basert på en missforståelse som er påpekt mange mange mange ganger her allerede, evolusjon sier ikke at kompliserte ting oppstår spontant.

Det er jo ikke en sammenligning av hendelsene, det er en sammenligning av sannsynlighetsverdiene!

Men det spørs om vi blir noe særlig mer enige på dette punktet.

7504697[/snapback]

Dersom illustrasjonen med B-747'en ikke er ment å skulle ha noe med evolusjon å gjøre så blir det helt meningsløst å illustrere på den måten, og påstanden blir en totalt ubegrunnet påstand.

 

Og ikke kjenner du sansynligheten for at en B-747 skal samles i en tornado heller, bare at det er veldig usansynlig. Og dermed blir påstanden redusert til et totalt ubegrunnet: Evolusjon er veldig usansynlig.

 

B-747 eksempelet er ment som en analogi. Og analogien er basert på kunnskapsløshet.

Lenke til kommentar
Gjennom årene som har gått har jeg opplevd utrolig mye som ikke kan forklares.

Hvorfor helbreder Gud folk med dårlige knær i Norge, samtidig som han lar millioner av uskyldige barn dø av sult og krig i fattige land? Hvorfor hører han bønnene til rike, selvopptatte egoister og ikke folk som faktisk er i nød?

7505764[/snapback]

Et veldig godt poeng jeg klarte å overse. :ermm:

 

Denne skulle jeg også gjerne hatt svar på.

Lenke til kommentar
Det er jo merkelig da, at hvis det er så lett å skaffe til veie Gud for å utføre mirakler så har man aldri klart å bevise det. Jeg sier ikke at du lyver. Jeg tror du er oppriktig når du forteller oss dette, men hvorfor kan man ikke etterprøve slike "mirakler"? Er dette sant skulle det da vært så enkelt. Og man har jo prøvd såvidt jeg vet.

 

Haha dere må starte å tenke litt :thumbup:

Er det veldig mange kristene i Afrika for eksempel?

Og hvis du sjekker litt ut om det, og jeg vet at du ikke får tak i så mye informasjon når du selv ikke går i slike kretser (prater med folk som har vært der nede, misjonærer osv )), når du har sjekket litt så ser du at det er utrolig mye bønnesvar der nede også.

 

Har ikke tid til å forklare bedre nå.. Skole :no:

Endret av LeanFear
Lenke til kommentar
Haha dere må starte å tenke litt :thumbup:

Er det veldig mange kristene i Afrika for eksempel?

Og hvis du sjekker litt ut om det, og jeg vet at du ikke får tak i så mye informasjon når du selv ikke går i slike kretser, når du har sjekket litt så ser du at det er utrolig mye bønnesvar der nede også.

 

Har ikke tid til å forklare bedre nå.. Skole :no:

7507197[/snapback]

Det er også masse AIDS der, hvor er Gud i den saken? Eneste han tydeligvis gjør er å forbanne bruken av prevansjon som f.eks. kondomer som kunne hindret spredningen betydelig. Men det det er kanskje masse bittesmå hull i dem som jeg bare ikke vet om?

 

Og hvis du sjekker litt ut om det, og jeg vet at du ikke får tak i så mye informasjon når du selv ikke går i slike kretser

Nei det er merkelig det der...

Lenke til kommentar

De dere religiøse folkene, eller FAITH HEADS som vi kaller de, kan bare ikke akseptere at ting er som det er..

 

De trenge en psykologisk velsignelse på at nå de DØ skal de til himmelen og lever et evigliv.

 

Religion er en meget sterk MIND CONTROLLER.

 

Vær forsiktig..

 

For dere som ikke er så religiøs, eller vil finne meningen med livet uten religion.

www.onegoodmove.org Og Stephen Hawkins "Gods delusion"

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Det er forresten en veldig god bok, anbefaler andre å lese den. Han kan virke veldig krass og arrogant (ihvertfall for kristne/religiøse) men han er veldig saklig og argumentene hans kan man ikke flykte fra.

 

BBC-intervju om The God Delusion

Enda ett intervju med Dawkins

Dawkins på The Colbert Report (må sees, Colbert er en genial ironiker :!:, Dawkins nevner forøvrig at folk blander han med Stephen Hawking)

Endret av Polluks
Lenke til kommentar
Gjennom årene som har gått har jeg opplevd utrolig mye som ikke kan forklares. En person med dårlig kne gjennom 16 år ble momentant helbredet etter bønn og løp opp og ned i trapper hele kvelden (dette var faktisk på Haugen Hotell). En hadde et bein som var 4 centimeter kortere enn det andre, det vokste ut i løpet av sekunder. Jeg har sett krykker og rullestoler i været, min mor har blitt kvitt uhelbredelig angina. Alle disse tingene som man ser, veier uhyre tungt for meg. Jeg bygger ikke livet mitt på følelser, uansett har det vært mange stunder "fylt av ånden" (jada, jeg vet hva dere tenker  :tease: )

Litt av mitt vitnesbyrd om hvorfor jeg tror. Jeg synes ikke det er en blind tro.

7504662[/snapback]

Det er jo merkelig da, at hvis det er så lett å skaffe til veie Gud for å utføre mirakler så har man aldri klart å bevise det. Jeg sier ikke at du lyver. Jeg tror du er oppriktig når du forteller oss dette, men hvorfor kan man ikke etterprøve slike "mirakler"? Er dette sant skulle det da vært så enkelt. Og man har jo prøvd såvidt jeg vet.

Miraklene er bevist på den måten at pasientjournalen viser sykdomshistorikken til personen. De færreste leger tør skrive "helbredet ved bønn" i journalen, selv om jeg har hørt om det.

Det kan ikke bevises at Gud har utført gjerningen. Vi kan ikke vite hvordan det har skjedd, i motsetning til ved bruk av medisiner, hvor vi f.eks. vet at stoff A stopper stoff B i å ødelegge organ C.

Jeg vet ikke hvordan man skulle kunne etterprøve at Gud har gjort noen friske, men personen har iallefall blitt frisk på en tilsynelatende umulig måte.

Lenke til kommentar
Miraklene er bevist på den måten at pasientjournalen viser sykdomshistorikken til personen.

7507974[/snapback]

 

 

Det går ikke an å bevise mirakler.

 

Mirakel:

 

1. Noe som skjer, som normalt sett ikke er mulig, som derfor må være resultat av gudelig intervensjon.

2. Noe naturlig som er satt i gang av noe overnaturlig - fortrinnsvis en gud/helgen/annet.

 

Problem:

 

1. Det skal ekstremt mye til å bevise at noe ikke kan skje på naturlig måte - det er praktisk talt umulig.

2. Dersom mirakelet er en naturlig hendelse (helbredelse etter lang tids sykdom, man står på eksamen eller whatnot), er det umulig å vite hva som er mirakler og hva som ikke er det.

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar
Miraklene er bevist på den måten at pasientjournalen viser sykdomshistorikken til personen.

På hvilken måte beviser dette Gud og at det er Gud som utfører mirakler?

 

Jeg vet ikke hvordan man skulle kunne etterprøve at Gud har gjort noen friske, men personen har iallefall blitt frisk på en tilsynelatende umulig måte.

7507974[/snapback]

1. Det skal ekstremt mye til å bevise at noe ikke kan skje på naturlig måte - det er praktisk talt umulig.

7508292[/snapback]

Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor man ikke får en av disse mirakelframkallerne som tydeligvis har ingen problemer med å kalle på Gud til å samarbeide med vitenskapsmenn under kontrollerte forhold for å finne ut av hva som faktisk skjer. Eller er man motvillig til det?

Lenke til kommentar

Noen som mener Jesus var av mannlig kjønn? Mange som mener det motsatte... Jesus er bare sett på som mannlig fordi man på den tiden så på menn som bedre enn kvinner, og fordi menn var dominerende. Det mener noen.

 

Det står jo i "The Gospel According to Mary Magdalen" hvis jeg ikke husker feil, at hun fikk et barn, og det var Sofia, et kvinnelig Jesus symbol.

Lenke til kommentar
Miraklene er bevist på den måten at pasientjournalen viser sykdomshistorikken til personen. De færreste leger tør skrive "helbredet ved bønn" i journalen, selv om jeg har hørt om det.

7507974[/snapback]

Den gode gamle 'vi forstår ikke, ergo Gud' i nok en variasjon.

 

Det skjer mye i verden vi ikke har full oversikt over. Den generelle forklaringen på det er at vi ikke er allvitende.

 

Tilfeldigheter skjer. Plutselig blir noen friske, selv når vi ikke forventet det. Og hvis noen tilfeldigvis har bedt for vedkommende, så er det lett å la seg lure til å tro at Gud har steppet inn.

 

Men hva med alle de gangene man ber, og ingen ting mirakuløst skjer? Jeg vil tro det utgjør de aller aller fleste ganger. Men det bortforklares enkelt med 'Guds veier er uransakelige' eller hva?

 

Skal man undersøke om bønn har noen virkning, så må man gjøre omtrent følgende:

 

Finne et stort antall pasienter, hvor det bes bønner for et tilfeldig utvalg av disse. Så sammenligner man i ettertid i hvor mange tilfelle det skjedde noe uforklarlig med de det ble bedt for i forhold til de som ingen ba for. Gjør man det for mange nok pasienter så har man et statistisk grunnlag for å si om bønn kan fungere eller ikke.

Lenke til kommentar

Var en kar som lå på sjukehus, han hadde vært utfor en ulykke. De fleste "båndene" mellom venstre og høyre hjernedel var røket, og det var ikke NOEN mulighet for han å overleve. Joda, en morgen var de plutselig fikset, uten at noen leger hadde rørt han, og han overlevde.

 

Historien gjelder en tidligere snowboard-kjører, og jeg hørte historien fra han personlig. Løy han ?

Lenke til kommentar
Var en kar som lå på sjukehus, han hadde vært utfor en ulykke. De fleste "båndene" mellom venstre og høyre hjernedel var røket, og det var ikke NOEN mulighet for han å overleve. Joda, en morgen var de plutselig fikset, uten at noen leger hadde rørt han, og han overlevde.

 

Historien gjelder en tidligere snowboard-kjører, og jeg hørte historien fra han personlig. Løy han ?

7508776[/snapback]

Høres ut som en skikkelig røverhistorie ja. :lol:

 

For det første, hva slags ulykke skal kunne klare å rive over båndene (corpus callosum forøvrig ;) ) mellom hjernehalvelene uten å rive i stykker hele skallen og vel så det? :ohmy:

 

For det andre, å kutte corpus callosum er ikke dødelig i seg selv, men en operasjon som bl.a brukes for å hjelpe folk med alvorlig epilepsi.

 

For det tredje så er det ikke uvanlig at folk overdriver og overdramatiserer slike historier en smule.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...