Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Subber "gal" vei?

objorgan

Anbefalte innlegg

Hallo, jeg ser mange som har subbene "gal" vei. da mener jeg me magnetene ut. så lurer jeg på har de som har d en subb på innsiden åsså?(ISOBARIC). eller går det ann å kun han den ene som spiller inn i kassen? isåfall hvor stor kase ska subben ha?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo, jeg ser mange som har subbene "gal" vei. da mener jeg me magnetene ut. så lurer jeg på har de som har d en subb på innsiden åsså?(ISOBARIC). eller går det ann å kun han den ene som spiller inn i kassen? isåfall hvor stor kase ska subben ha?

7439865[/snapback]

Går an og ha bare den ene som spiller inn i kassen ja, usikker på dette med kassemål o.l

Lenke til kommentar

Du kan fint sette elemetet den "gale" veien, altså med magneten ut. Kassevolumet blir ca. det samme. Det du evt. må ta med i betraktning er volumet som elementet vil oppta når det er montert riktig vei. Det er dog få som bryr seg om dette. :p

Du må også tenke på fasen. Når elementet er montert motsatt vei må man vende fasen 180 grader. Enten ved å bytte om + og - eller ved å velge dette på spilleren eller forsterkeren.

Dette gjelder kun for subwoofere. Vanlige elementer (høyere bass, mellomtoner og diskanter) spiller høyere frekvenser som er mer retningsbestemte og da vil magneten rett og slett blokkere for lyden.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Montering av to elementer isobarisk betyr i praksis halvering av kassevolum.

Dvs:

hvis du har 1 stk. element og kassevolumet som trengs til det er 50 liter, trenger du bare 25L hvis du bruker 2 stk. elementer montert isobarisk.

Anbefaler kun denne typen montering om du har lite plass, da du ender opp med samme følsomheten som ved bruk av 1 stk. element. Om forsterkeren som skal drive elementet/elementene tåler halvering av impedansen, så kan man få noen db mer med den isobariske løsningen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...