Visningsnavn Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 (endret) . Endret 9. mai 2013 av Visningsnavn Lenke til kommentar
Avean Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 PHP and MySQL for Dynamic Websites er eneste boken du trenger. Å gå på skole for å lære PHP tror jeg du bør se bortifra. Ingen er mester i PHP, det kommer nye ting å lære hver eneste dag. Så dette burde du holde på med på fritiden først egentlig. Koble PHP med grafisk design og du kan kalle deg en webutvikler Og ja, de tjener bra ! Lenke til kommentar
Visningsnavn Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 (endret) . Endret 29. november 2007 av sammadavell Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Jeg også lurer en del på dette. Går 3 år vgs nå, og syntes programering generelt er morsomt, og kan en del VB samt grunnleggende i PHP, MySQL og html. Noen som har no skoler eller no å anbefale, evt no retning det trenges mye folk? Noen her som kan fortelle om sin egen utdanning og kariere innenfor dette? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 (endret) Hvis du har 3MX og 2FY (eller du kan ta 1åring / halvårig ingeniør forkurs som gir ca samme kunnskapene som 3MX og 2FY ) så kan du ta en bachelor i informatikk på høyskole eller universitet. Der kan du fordype deg i enten programmering, nettverksdrift eller webprogrammering. Endret 6. desember 2006 av Stale2k Lenke til kommentar
mrjohnsen Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Jeg går dataingeniør og vi har c++ som hovedprogrammeringsfag. Men skal innom java og php også. Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 www.nith.no , mere praksis, men større ansvar for egen læring. men som det er sagt her, du trenger ikke faglig utdannelse for php, selvlært er vellært, er det ikke det det heter? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Hvis du har 3MX og 2FY (eller du kan ta 1åring / halvårig ingeniør forkurs som gir ca samme kunnskapene som 3MX og 2FY ) så kan du ta en bachelor i informatikk på høyskole eller universitet. Der kan du fordype deg i enten programmering, nettverksdrift eller webprogrammering. 7441435[/snapback] Hæ? Trenger man 2FY + 3MX for å ta informatikk? Det hørest skrekkelig feil ut med mindre det gir en ingeniørtittel noe det ikke bør. Her på HiG mener jeg kravet er 2MX (eller er det 2MY tro? ). Lenke til kommentar
Peter Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 2MY eller 3MZ ved uio ihvertfall Lenke til kommentar
allyse Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 2mx for informatikk på hist. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) 2MY eller 3MZ ved uio ihvertfall 7446690[/snapback] eller for å sitere UIOs egne sider "Forkunnskapskrav: Ut over generell studiekompetanse må du i tillegg ha bestått enten 2MX, 2MY eller 3MZ." Det gjelder for _ALLE_ tekniske linjer (les:programmering) som har over en viss prosent med tekniske fag. Endret 7. desember 2006 av Ueland Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 hei jeg går første år på videregående allmenn... når jeg er ferdig på videregående har jeg lyst til å studere PHP... er det noen her som studerer det? jeg lurer på hvilke yrke man kan få etter man har studert php? vist det er noen her som studerer det, plz fortell litt om det takk 7438479[/snapback] Sjekk gjerne ut denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...181&hl=+huin205 Jeg har studert php, og jeg er ikke enig med de som sier at "man trenger ikke utdannelse, bare studer på egenhånd og bli god på det". Alt en har papirer på er nydelig vakkert! Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 "Forkunnskapskrav: Ut over generell studiekompetanse må du i tillegg ha bestått enten 2MX, 2MY eller 3MZ." 7452173[/snapback] Faen det visste jeg ikke, jaja, jeg får vel 3MZ når jeg tar Allmenn Påbygg, siden jeg har 2MZ nå Lenke til kommentar
mortena Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Hvis du er igang med å lære deg PHP, vil mitt forslag være å følge med på hva som skjer på http://www.planet-php.net. Mye bra input! Det er lov å "stjele" litt, og kikk til Zend Framework og eZ Components. Kan like godt starte med å gjøre det "riktig". Du ender opp her alikevel... :Morten Lenke til kommentar
shaker Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Går siste året på dataingeniør på. Lærte ikke noe PHP der men vi brukte det litt i fjor når vi holdt på med databaser. Ellers går det mest i JAVA og C++ (pluss noe Perl og bash). Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Faen det visste jeg ikke, jaja, jeg får vel 3MZ når jeg tar Allmenn Påbygg, siden jeg har 2MZ nå 7453906[/snapback] Tvilsomt... Når jeg gikk Almenn Påbygg fikk jeg velge 1X eller 1Y... Alle i klassen tok 1Y, unntatt meg, så etter det året hadde jeg 1MX totalt Ta heller Forkurs Ingeniør, der får du det du trenger for å komme inn på ingeniørutdanning (på de fleste skoler). Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Tvilsomt... Når jeg gikk Almenn Påbygg fikk jeg velge 1X eller 1Y... Alle i klassen tok 1Y, unntatt meg, så etter det året hadde jeg 1MX totalt Ta heller Forkurs Ingeniør, der får du det du trenger for å komme inn på ingeniørutdanning (på de fleste skoler). 7467340[/snapback] Jeg har allerede 1X siden jeg gikk 1 år med allmenn før jeg svappet over til IKT-driftsfag og fikk velge 2MZ matte der. Får jeg ikke 3MZ da? Er jo det som er det neste i linjen? Men forukurs er en idé ja, så får jeg vel litt fysikk også? Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Regner med undervisningen på påbygg er lagt opp til 1X/1Y... det var det ihvertfall hos oss... De som hadde tilsvarende fra før ble fritatt i matte... På forkurs får du fysikk som er en mellomting mellom 2FY/3FY. De fleste ingeniørskoler krever Alm.fag m 3MX og 2FY eller forkurs fysikk (sjekk med den aktuelle skolen). I tillegg får du kjemi tilsvarende 2KJ, og alle ingeniørutdanninger har 14 studiepoeng (tror jeg) med kjemi som bygger på 2KJ (selv om det ikke kreves kjemi i det heletatt for å komme inn! :S) Selv tok jeg GK Elektro, VK1 IKT-driftsdag, 2 år som lærling (fagbrev), VK2 Alm.fag påbygg (20 timer uka, slapp studieretningsfag og gym, da jeg hadde fagbrev), forkurs ingeniør (tok da bare matte og fysikk, 17 timer totalt, da jeg hadde gen.studiekompetanse fra før) og nå går jeg Dataingeniør på HiST. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Ok, takk for den oppklaringen, går 1 år lærling så så jeg har litt å tenke på Lenke til kommentar
aslet Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Når det gjelder bøker i PHP er denne boken fra den lokale PHP-kongen på AITeL/HiST å anbefale. Kan være litt hardt å gå rett på en engelsk bok. På bokas hjemmeside , http://phpbok.no/, så ligger det også ut noen prøvekapittel så kan du finne ut om det er noe for deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå