Gå til innhold

Studier man lærer PHP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PHP and MySQL for Dynamic Websites er eneste boken du trenger. Å gå på skole for å lære PHP tror jeg du bør se bortifra. Ingen er mester i PHP, det kommer nye ting å lære hver eneste dag. Så dette burde du holde på med på fritiden først egentlig.

Koble PHP med grafisk design og du kan kalle deg en webutvikler ;) Og ja, de tjener bra ! ;)

Lenke til kommentar

Jeg også lurer en del på dette. Går 3 år vgs nå, og syntes programering generelt er morsomt, og kan en del VB samt grunnleggende i PHP, MySQL og html.

Noen som har no skoler eller no å anbefale, evt no retning det trenges mye folk? Noen her som kan fortelle om sin egen utdanning og kariere innenfor dette?

Lenke til kommentar

Hvis du har 3MX og 2FY (eller du kan ta 1åring / halvårig ingeniør forkurs som gir ca samme kunnskapene som 3MX og 2FY ) så kan du ta en bachelor i informatikk på høyskole eller universitet. Der kan du fordype deg i enten programmering, nettverksdrift eller webprogrammering.

Endret av Stale2k
Lenke til kommentar
Hvis du har 3MX og 2FY (eller du kan ta 1åring / halvårig ingeniør forkurs som gir ca samme kunnskapene som 3MX og 2FY ) så kan du ta en bachelor i informatikk på høyskole eller universitet. Der kan du fordype deg i enten programmering, nettverksdrift eller webprogrammering.

7441435[/snapback]

Hæ? Trenger man 2FY + 3MX for å ta informatikk? Det hørest skrekkelig feil ut med mindre det gir en ingeniørtittel noe det ikke bør. Her på HiG mener jeg kravet er 2MX (eller er det 2MY tro? :hmm: ).

Lenke til kommentar
2MY eller 3MZ ved uio ihvertfall

7446690[/snapback]

eller for å sitere UIOs egne sider

"Forkunnskapskrav: Ut over generell studiekompetanse må du i tillegg ha bestått enten 2MX, 2MY eller 3MZ."

Det gjelder for _ALLE_ tekniske linjer (les:programmering) som har over en viss prosent med tekniske fag.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
hei jeg går første år på videregående allmenn... når jeg er ferdig på videregående har jeg lyst til å studere PHP...

er det noen her som studerer det?

jeg lurer på hvilke yrke man kan få etter man har studert php?

vist det er noen her som studerer det, plz fortell litt om det ;) takk

7438479[/snapback]

Sjekk gjerne ut denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...181&hl=+huin205

Jeg har studert php, og jeg er ikke enig med de som sier at "man trenger ikke utdannelse, bare studer på egenhånd og bli god på det". Alt en har papirer på er nydelig vakkert!

Lenke til kommentar
Faen det visste jeg ikke, jaja, jeg får vel 3MZ når jeg tar Allmenn Påbygg, siden jeg har 2MZ nå :)

7453906[/snapback]

Tvilsomt... Når jeg gikk Almenn Påbygg fikk jeg velge 1X eller 1Y...

Alle i klassen tok 1Y, unntatt meg, så etter det året hadde jeg 1MX totalt ;):p

Ta heller Forkurs Ingeniør, der får du det du trenger for å komme inn på ingeniørutdanning (på de fleste skoler). :)

Lenke til kommentar
Tvilsomt... Når jeg gikk Almenn Påbygg fikk jeg velge 1X eller 1Y...

Alle i klassen tok 1Y, unntatt meg, så etter det året hadde jeg 1MX totalt ;):p

Ta heller Forkurs Ingeniør, der får du det du trenger for å komme inn på ingeniørutdanning (på de fleste skoler). :)

7467340[/snapback]

Jeg har allerede 1X siden jeg gikk 1 år med allmenn før jeg svappet over til IKT-driftsfag og fikk velge 2MZ matte der.

Får jeg ikke 3MZ da? Er jo det som er det neste i linjen?

Men forukurs er en idé ja, så får jeg vel litt fysikk også?

Lenke til kommentar

Regner med undervisningen på påbygg er lagt opp til 1X/1Y... det var det ihvertfall hos oss... De som hadde tilsvarende fra før ble fritatt i matte... ;)

På forkurs får du fysikk som er en mellomting mellom 2FY/3FY.

De fleste ingeniørskoler krever Alm.fag m 3MX og 2FY eller forkurs fysikk (sjekk med den aktuelle skolen).

I tillegg får du kjemi tilsvarende 2KJ, og alle ingeniørutdanninger har 14 studiepoeng (tror jeg) med kjemi som bygger på 2KJ (selv om det ikke kreves kjemi i det heletatt for å komme inn! :S)

Selv tok jeg GK Elektro, VK1 IKT-driftsdag, 2 år som lærling (fagbrev), VK2 Alm.fag påbygg (20 timer uka, slapp studieretningsfag og gym, da jeg hadde fagbrev), forkurs ingeniør (tok da bare matte og fysikk, 17 timer totalt, da jeg hadde gen.studiekompetanse fra før) og nå går jeg Dataingeniør på HiST. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...