Gå til innhold

Kjøp av "allround" bærbar, maks 13'

Zen

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en laptop til "allround-bruk". Dvs litt spilling, noe filmtitting samt generell nettsurfing.

Blir ikke mye spilling, men greit å ha muligheten til iblant (f.eks Need For Speed og CS).

Ønsker å kjøpe en bærbar som "overlever" i 2-3 år. 15" skjerm er ønskelig, samt at den vil fungerer bra med Windows Vista.

Har sett litt på Zepto Znote 6615WD med dette oppsettet:

Intel Core 2 Duo T5600 1,83GHz FSB667

Kingston 1 GB 667MHz (5300) DDR2 SODIMM

Hitachi 2,5" 80GB S-ATA 5400RPM

Pris: 12 964,- inkl. bæreveske

Er dette et godt valg?

Endret av Zen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tips!

Selvsagt interessant å spare noen kroner.

Hvilken oppløsning er å anbefale? Aldri hatt laptop selv tidligere, så lite å sammenligne med...

Ser at kampanjemodellen av MultiNote Compal HEL80 leveres med 1280*800, mens den Zepto'n jeg vurderte har 1680x1050.

Er det stor forskjellen i ytelsen mellom 256 og 512 ram på skjermkortet?

Lenke til kommentar

Du kan velge den HEL-80 som ikke er kampanje og velge samme oppløsning som zeptoen. Minnet på skjermkortet har ikke noe å si for ytelsen, men HEL-80 er klokket litt lavere enn zeptoen og dermed litt tregere i spill etc, dog knapt merkbart. Om du skal spille mye ville jeg valgt den laveste oppløsningen da du på endel nyere spill ikke vil oppnå god nok flyt med WSXGA om du skal ha på mye detaljer.

Lenke til kommentar

Jo høyere oppløsning jo bedre ville no jeg sagt! Selv gikk jeg fra 1024x768 til 1680x1050 og det ble en helt ny verden. Spesielt filmtittingen, alt ble mye klarere og bedre å se på. Til spilling er det jo bare å skru ned oppløsningen!

Så gå for høyest mulig oppløsning! Det er ihvertfall det jeg ville valgt. :D

Lenke til kommentar

Ble litt usikker nå...

Hvis jeg velger HEL-80 med oppløsning på 1680x1050, så øker prisen med 2000 sammenlignet med kampanjeprisen...

Men det frister med god oppløsning. Som Silencer91 nevner, så er det mulig å endre oppløsning når det skal spilles.

Sett at jeg velger 1680x1050, hvilken bør jeg velge av Zepto og Multinote?

Lenke til kommentar

Takker for svar så langt!

Ville helt klart godt for 1680x1050, ja.

7440978[/snapback]

Vipper nok mot den oppløsningen jeg også. Blir nok mere sufting og filmtitting enn spill (kanskje ikke i starten, må jo teste "boksen" ;))

Noen flere med synspunkter på valget; Zepto eller Multinote?

Tenker på byggekvalitet/holdbarhet, da planen er å beholde den i 2-3 år.

Lenke til kommentar

Når jeg konfigurerer multinoten med samme specs som zeptoen kommer multinoten på 11113,- inkl bæreveske. Jeg ville da helt klart gått for den, littegranne bedre 3D-ytelse er ikke verdt 2000,- ekstra spør du meg.

Når jeg konfigurerer de ganske jevnbyrdig ift pris får du multinote for såvidt under 13000,- da med 120 gb disk, 2 gb minne og TV-tuner, mye mer for pengene enn zeptoen. Multinoten har meget god byggekvalitet, zeptoen vet jeg ikke men antar den og er god.

Begge disse holder i flere år fremover, ikke noe å bekymre seg for. Men var jeg deg ville jeg valgt 2 gb minne.

Endret av Delavar
Lenke til kommentar
Gjest Svettie_INAKTIV
Begge disse holder i flere år fremover, ikke noe å bekymre seg for. Men var jeg deg ville jeg valgt 2 gb minne.

7441875[/snapback]

Hear hear!

Med 2 gig minne utvider du iallfall levetiden før oppgradering trengs! Men klart, man kan jo putte i ekstra ved senere anledning om du ikke har kronasjer til det akkurat nå! Bare passe på at de putter inn en brikke a 1 gig noe de gjør i septoen iallfall, og d ser ut til at de gjør det i multinoten også....

Når d gjelder det, er d ikke sånn at minnet jobber bedre med to brikker enn en??

Lenke til kommentar

Du merker minimalt til det på disse pcene. Hadde de hatt integrerte grafikk-kort kunne det hatt mye å si for ytelsen. For de med dedikerte grafikk-kort er det ikke allverden å hente. Ram er dyrt for tiden så henger med på svettie og sier at det kan være lurt å kjøpe 1 GB nå å kjøpe en til senere for å spare noen kroner.

Lenke til kommentar
Når jeg konfigurerer de ganske jevnbyrdig ift pris får du  multinote for såvidt under 13000,- da med 120 gb disk, 2 gb minne og TV-tuner, mye mer for pengene enn zeptoen. Multinoten har meget god byggekvalitet, zeptoen vet jeg ikke men antar den og er god.

7441875[/snapback]

Valgte du WSXGA+ på det oppsettet?

Ram er dyrt for tiden så henger med på svettie og sier at det kan være lurt å kjøpe 1 GB nå å kjøpe en til senere for å spare noen kroner.

7442028[/snapback]

Høres fornuftig ut.

Multinote med WSXGA+, T5600 1,83GHz, 1 GB, 100GB SATA, ca 500 kr billigere enn Zepto. Er vel også 9 cellers batteri mot 6 på Zepto.

Velger vel uansett den beste oppløsningen, blitt en vane med ikke å kjøre spillene på maks grafikk. Sliten stasjonær!

Lenke til kommentar
Når jeg konfigurerer de ganske jevnbyrdig ift pris får du  multinote for såvidt under 13000,- da med 120 gb disk, 2 gb minne og TV-tuner, mye mer for pengene enn zeptoen. Multinoten har meget god byggekvalitet, zeptoen vet jeg ikke men antar den og er god.

7441875[/snapback]

Valgte du WSXGA+ på det oppsettet?

7442813[/snapback]

Jepp, valgte WSXGA ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...