darkleader Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Hva er egentlig forskjellen mellom NTFS og FAT32? Eg ser vis eg har lastet ned en image fil på 4.36GB som er delt opp i mangen RAR. filer. Så går det ikke ann å extracte de på en fat32. men hvorfor? Er det noen fordeler med å ha NTFS? eller noen ulemper i forhold til FAT32? Lenke til kommentar
genesis Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 (endret) google er din venn http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm Endret 6. desember 2006 av genesis Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Stjeler denne tråden, ok? Jeg ser at på den laptopen jeg sitter på nå, så er begge partisjonene formatert med FAT32. Etter hva jeg forstår så er FAT32 mest vanlig for eksterne disker, mens en helst bruker NTFS for interne. Denne maskina er umåtelig treg, greit nok, den har bare 256MB ram, men kan det at Windows er installert på FAT32 format gjøre maskina tregere? Takker for svar! Lenke til kommentar
krislarsen Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Stjeler denne tråden, ok? Jeg ser at på den laptopen jeg sitter på nå, så er begge partisjonene formatert med FAT32. Etter hva jeg forstår så er FAT32 mest vanlig for eksterne disker, mens en helst bruker NTFS for interne. Denne maskina er umåtelig treg, greit nok, den har bare 256MB ram, men kan det at Windows er installert på FAT32 format gjøre maskina tregere? Takker for svar! 7438560[/snapback] Etter hva jeg vet skal det være nødvendig med ett hopp mindre ved uthenting av filer med NTFS. Så dermed er det kanskje litt raskere.. Men det er lenge siden jeg leste om dette. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Tror ikke det er noe særlig forskjell i hastighet. FAT32 kan kanskje i gitte situasjoner være ørlite raskere, mens vil ikke fungere bra på store disker. Microsoft har lagt inn en sperre på 32 GB for å hindre bruk av FAT32 på større partisjoner. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 (endret) Stjeler denne tråden, ok? Jeg ser at på den laptopen jeg sitter på nå, så er begge partisjonene formatert med FAT32. Etter hva jeg forstår så er FAT32 mest vanlig for eksterne disker, mens en helst bruker NTFS for interne. Denne maskina er umåtelig treg, greit nok, den har bare 256MB ram, men kan det at Windows er installert på FAT32 format gjøre maskina tregere? Takker for svar! 7438560[/snapback] FAT32 kan være marginalt raskere, men da snakker vi om helt umerkbare forskjeller under normalt bruk. Ved mindre du bryr deg om forskjeller i størrelsesorden av millisekunder (på visse operasjoner), så er NTFS i praksis like rask som FAT32. NTFS har også mange andre fordeler, og er generellt sett et overlegent FAT32 i alt uten kompatabilitet. (non-windows OS kan som regel ikke lese NTFS). Vi kan trygt konkludere at problemet ditt ikke er grunnet ditt valg av filsystem format. -Stigma Endret 6. desember 2006 av Stigma Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Skal du jobbe med filer som er større enn 2 GB i Windows så må du nok bruke NTFS. Skru av NTFS last access file update så fjerner du noe av det som gjør NTFS tregere enn FAT32. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Skru av NTFS last access file update så fjerner du noe av det som gjør NTFS tregere enn FAT32. 7440163[/snapback] Den var jeg ikke klar over. http://www.windowsnetworking.com/kbase/Win...sTimeStamp.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå