Gå til innhold

Støy kontra megapixels

Anbefalte innlegg

Siden jeg i nær framtid ønsker å skifte ut min EOS 600 med et digitalt speilrefleks, håper jeg å få svar på et par spørsmål. Hvordan er forholdet mellom billedkvalitet på et speilrefleks som man "kjører" med redusert oppløsning, f.eks. et høypixelkamera (10Mp f.eks.) som er innstilt på 6 Mp og et annet kamera som har høyeste ytelse på 6 Mp? Hvordan er datainnsamlingen organisert i det første tilfelle? Slås sensor "celler" (sensorpixler?) i billedsensoren sammen, eller hvordan foregår dette?

Altså: Vil det være mindre støy med lavere oppløsning?

Grunnen til spørsmålet er at jeg vurderer Samsung GX-10, men er usikker på støyegenskapene på dette kamera. Lurer altså på hvordan et slikt kamera vil oppføre seg med opptak på omtrent 6 Mp holdt sammen med f.eks. Pentax K100D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siden jeg i nær framtid ønsker å skifte ut min EOS 600 med et digitalt speilrefleks, håper jeg å få svar på et par spørsmål. Hvordan er forholdet mellom billedkvalitet på et speilrefleks som man "kjører" med redusert oppløsning, f.eks. et høypixelkamera (10Mp f.eks.) som er innstilt på 6 Mp og et annet kamera som har høyeste ytelse på 6 Mp? Hvordan er datainnsamlingen organisert i det første tilfelle? Slås sensor "celler" (sensorpixler?) i billedsensoren sammen, eller hvordan foregår dette?

Altså: Vil det være mindre støy med lavere oppløsning?

Grunnen til spørsmålet er at jeg vurderer Samsung GX-10, men er usikker på støyegenskapene på dette kamera. Lurer altså på hvordan et slikt kamera vil oppføre seg med opptak på omtrent 6 Mp holdt sammen med f.eks. Pentax K100D

Det vil ikke bli mindre støy med lavere oppløsning, men du vil se mindre til den pga. færre detaljer. Ellers tror jeg ikke du skal frykte støyen i bildene, med mindre du tar mange bilder på høy-ISO (800+) og regner med at du skal ta små utsnitt fra utgangspunktet.

Ellers bør du vel også kikke på Pentax-varianten av GX-10, K10D, den er for tiden billigere, i hvert fall i prisguiden. Det er i praksis et nesten identisk kamera. Pixit.no (ligger ikke i produktguiden) har forøvrig K10D til drøye 11000 kr inkl. et glimrende Pentax 16-45mm f/4-objektiv. Det blir av mange sammenliknet med Canon 17-40 f/4L, og anses som omtrent like skarpt...

Uansett - det vil i alle tilfelle lønne seg å fotografere med full oppløsning, og bruke et bildebehandlingsprogram senere for å justere ned bildestørrelsen. Det er dette kameraet også vil gjøre, men i et "eksternt" program, har du ofte mer kontroll over måten det gjøres på. I tillegg har du mulighet til å ta vare på originalbildet, eller negativet om du vil...

Lenke til kommentar

Med to sensorer av samme størrelse vil jo 10MP-sensoren ha fysisk mindre pixler enn 6 MP-sensoren. Ferre fotoner vil treffe hver pixel, og derfor gi litt mer støy enn om du tar 6 MP bildet ditt med en sensor som faktisk har 6MP. Om du skjønner :)

Men som det er sagt, er det nok ikke noe å tjene på å tenke i de baner.

Lenke til kommentar
Med to sensorer av samme størrelse vil jo 10MP-sensoren ha fysisk mindre pixler enn 6 MP-sensoren. Ferre fotoner vil treffe hver pixel, og derfor gi litt mer støy enn om du tar 6 MP bildet ditt med en sensor som faktisk har 6MP. Om du skjønner :)

7437934[/snapback]

Forsåvid riktig, men meg bekjent er det ikke mulig å redusere størrelsen på sensoren ved hjelp av innstillinger på kameraet.....;)

Så du blander litt her.

Det han lurer på , som k-ryeng også har forklart, er om det blir mindre støy på 10mp bilder som er skalert ned til 6mp i kameraet.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

7437934[/snapback]

Forsåvid riktig, men meg bekjent er det ikke mulig å redusere størrelsen på sensoren ved hjelp av innstillinger på kameraet.....;)

Så du blander litt her.

Det han lurer på , som k-ryeng også har forklart, er om det blir mindre støy på 10mp bilder som er skalert ned til 6mp i kameraet.

7437981[/snapback]

Lenke til kommentar

Jeg er prinsippielt uenig med deg på dette k-ryeng, men siden jeg hverken har empiri eller utregninger som støtter min sak så står jeg ganske svakt ;-)

Jeg mener at arealet dekket av 1 pixel i et 2.5megapixel-kamera fint kan dekkes av 4 pixler i et 10megapixel-kamera hvis begge har like stor sensor og alt annet likt.

Dermed er antall fotoner som faller ned på dette arealet likt, og hvis man skalerer ned 10megapixelbildet til 2.5 megapixel så burde bildene bli tilsvarende.

Dette gjelder med mindre:

-elektronikken yter dårligere for små signaler (noe den sannsynligvis gjør, spørsmålet er om dette er signifikant)

-A/D-konverter blir så dårlig utstyrt at man blir begrenset av kvantiseringsstøy i stedetfor fotonstøy (mao har man for lite "ISO" tilgjengelig)

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...