Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til engelsk tentamen, 1VGS

Anbefalte innlegg

Har fått noen punkter jeg skal finne info om.

MÅ ha med kildene.

- Who uses English as an international means of communication?

- the areas in wich English is used, in everyday situations and in working life.

- how literary texts (novels, plays, short stories, poetry, song lyrics) and films differ according to where in the world they have been produced.

Endret av Kim_90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Næringslivet, akademikere, Non-profit NGOer (Non-governmental organizations), du og jeg som chatter på nettet(?)

- the areas in wich English is used, in everyday situations and in working life.

Antar man at man snakker om Norge og norske forhold her nå: Salgsplakater, reklame generelt (Tele2-reklamene f.eks) / Musikk (mange norsk artister som ikke er kjent utenfor norge som synger på engelsk likevel) / Engelske låneord i næringslivet "kick-off" for eksempel, som språkrådet i nest siste utgave av språknytt forsøkte å oversette med "futt-og-fart seminar". Næringslivet er veldig opptatt av å virke så internasjonale som mulig, og derav bruken av engelsk.

- how literary texts (novels, plays, short stories, poetry, song lyrics) and films differ according to where in the world they have been produced.

Forskjellene på alt dette er jo veldig åpenbare: de gjelder bortimot alt. Engelskspråklige land som USA, England, Sør-Afrika og Australia er vidt forskjellige i innhold, ordlyd og i det hele tatt, selv om det er på engelsk alt sammen. Forstår egentlig ikke hva de vil frem til her. Kanskje du bare skal liste opp aspektene som er avhengige av hvor det er laget.

Poenget er jo at språk ikke er et fullstendig uttrykk for kultur, og alle tekstformene som er nevnt ovenfor er kunst/kulturelle uttrykk

Lenke til kommentar

Næringslivet, akademikere, Non-profit NGOer (Non-governmental organizations), du og jeg som chatter på nettet(?)

Antar man at man snakker om Norge og norske forhold her nå: Salgsplakater, reklame generelt (Tele2-reklamene f.eks) / Musikk (mange norsk artister som ikke er kjent utenfor norge som synger på engelsk likevel) / Engelske låneord i næringslivet "kick-off" for eksempel, som språkrådet i nest siste utgave av språknytt forsøkte å oversette med "futt-og-fart seminar". Næringslivet er veldig opptatt av å virke så internasjonale som mulig, og derav bruken av engelsk.

Forskjellene på alt dette er jo veldig åpenbare: de gjelder bortimot alt. Engelskspråklige land som USA, England, Sør-Afrika og Australia er vidt forskjellige i innhold, ordlyd og i det hele tatt, selv om det er på engelsk alt sammen. Forstår egentlig ikke hva de vil frem til her. Kanskje du bare skal liste opp aspektene som er avhengige av hvor det er laget.

Poenget er jo at språk ikke er et fullstendig uttrykk for kultur, og alle tekstformene som er nevnt ovenfor er kunst/kulturelle uttrykk

7438117[/snapback]

Tolker oppgave 3 mer som forskjellig innhold og skrivemåte enn språkmessige forskjeller. F.eks vil en tekst fra Sør-Afrika være annerledes enn en amerikansk, selv om den er "oversatt". :)

Lenke til kommentar
Har samme greia i morgen jeg, men må bare legge til at selve greia er jo "how and why English has become a dominant international language."

Jeg forsto det slik at de punktene trådstarter nevner er noe vi burde se på, men det er vel mye mer..

7445738[/snapback]

Da kan vel du teoretisk få oppgavene av meg?:p

Lenke til kommentar
Oppgavene var jo bare helt fucka..

1. Skriv om hvem som "eier" det engelske språket

2. Skriv om en film eller tekst eller noe sånt og masse dritt

3. Skriv om hvordan engelsk brukes i arbeidslivet eller ett eller anna sånt..

7454173[/snapback]

Ja, as i said, helt fucka oppgaver :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...