Gå til innhold

oppgradere den gamle Pcen

ErlendP

Anbefalte innlegg

Hei. Har nettopp fått tak i en stasjonær pc, relativt gammel, men fortsatt brukbar til kontorarbeid, se på film, redigere bilder etc etc. Det jeg lurer på er om det er mulig å oppgradere komponentene slik at det blir litt mer sprut over maskina. Problemet er at jeg ikke vet så mye om slikt, men hvis jeg beskriver pcen så er det kanskje noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre.

Vet ikke hvaslags hovedkort som sitter på maskina, men maskina er en dell dimension fra omtrent 2002/2003 med en 2 ghz pentium 4 prosessor og 1 gb ram. Siden maskina har vært brukt i et firma, regner jeg med at grafikkortet ikke er all verden, så det jeg da lurte på var hva som er et bra og billig grafikkort. Tenkte også kanskje å investere i ny prosessor eller er ikke det noe vits? Passer alle prosessorer til det hovedkortet som sitter i maskina nå, hvis det er fra 2002, eller må man da eventuelt ha nytt hovedkort også?

Som dere skjønner hadde det vært kjekt med en noen tips om hva det er mulig å gjøre uten ¨å investere i masse penger i kabinett og hovedkort.

Mvh ErlendP

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har en P4 2 Ghz cpu i den nå så er det en 478 socket hovedkort med 400 eller 533 frontside bus som står i den.

Er ikke så lett å finne slike cpu'er lenger, og er ikke sikker på om jeg vil anbefale deg det heller. Du kan ta en titt på prisguiden på hw.no (Klikk meg), jeg fant noen cpu'er der som du kanskje kunne bruke...vel og merke HVIS hovedkortet ditt støtter 533 fsb.

Jeg antar også at HVIS hovedkortet har en grafikksokkel så er det en agp sokkel, men jeg ville tatt en titt inne i maskina for å bekrefte dette. I tilfelle det er en agp sokkel der og du ønsker å bruke penger på et skjermkort så tror jeg at det beste kjøpet ville være et 7600 gs kort (ca 1000 kroner).....tror ikke det er smart å legger mer penger i denne maskinen.

Bestemmer du deg for å kjøpe noe nytt eller bytte ut alt i maskina så vil jeg anbefale et core 2 duo system.....for et oppsett forslag til et slikt system ta et søk på dette forumet.

Lenke til kommentar

Takk takk.

Tror nok ikke jeg kommer til å invester mer penger i en ny pc. Har bærbar og meningen var egentlig bare å bruke denne som en mediabank (film, bilder etc) pg ha den i stua permanent koblet til TVen.

Skal undersøke hvilket hovedkort det er og om hvilken bus hastighet den støtter? Er det slik at bushastighet eks.400 støtter ram på 400 og 533 støttet 533?

Mvh ErlendP

Lenke til kommentar

Prøv å laste ned PCWizard 2006, bare søk på google så kommer det opp med en gang. Med det programmet kan du finne ut hva du har i maskinen. Helt gratis og ingen rissiko.

Bushastigheten går på prosessoren, hvilken RAMhastighet du kan bruke er det hovedkortet som bestemmer. Sansynligvis støtter det opptil DDR-400, altså RAM som kjører på 400MHz.

Men hva er det er det egentlig du vil med maskinen? At den skal bli bedre å spille på, raskere eller hva?

Lenke til kommentar

Har en bror som driver å spiller litt, mest wow og andre mindre krevende spill, så er nokso sikker på at jeg ikke trenger ny maskin for at han skal få spille de spillene og slikt, men kanskje en liten oppgradering hadde vært nok. Vet jo ikke om det strengt tatt er nødvendig med en oppgradering av skjermkort, ram og prosessor for å spille det.

Er det nok å ha 2 ghz prosessor og 1 gb ram for å spille disse spillene. Det kommer kanskje mer ann på skjermkortet?, men det vet jeg ikke hva er enda.

Mvh ErlendP

Lenke til kommentar

Tror du skal klare deg greit med 2GHz og 1GB RAM, skjermkortet derimot, kan det være mye å hente på.

Du trenger ikke legge i mer enn en tusenlapp for å få grei grafikk, men da er det "bare" noen få hundrelapper opp til det kortet som er mye bedre, og hvis du kjøper det kortet der, som bare koster hundre kroner mer får du enda mer for pengene osv.. til slutt ender du opp med et kort til nermere to tusen :p

Prøv å finne ut om det er et integrert skjermkort eller om det er et ekstern kort. Hvis du har et integrert nå bør du kjøpe et skjermkort, hvis ikke må du se ann om du faktisk har behov for det.

EDIT: integrert altså at det ikke er noe kort der og du plugger skjermen i hovedkortet

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

Ja skal sjekke detta, så får vi se. Om det er et integrert skjermkort kommer jeg nok til å investere i ett bedre ett, hvis det ikke er det så får vi se. Prosessor og Ram lar jeg være som det er, så bruker jeg heller penga på en større disk.

Mvh ErlendP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...