ErlendP Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Hei. Har nettopp fått tak i en stasjonær pc, relativt gammel, men fortsatt brukbar til kontorarbeid, se på film, redigere bilder etc etc. Det jeg lurer på er om det er mulig å oppgradere komponentene slik at det blir litt mer sprut over maskina. Problemet er at jeg ikke vet så mye om slikt, men hvis jeg beskriver pcen så er det kanskje noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre. Vet ikke hvaslags hovedkort som sitter på maskina, men maskina er en dell dimension fra omtrent 2002/2003 med en 2 ghz pentium 4 prosessor og 1 gb ram. Siden maskina har vært brukt i et firma, regner jeg med at grafikkortet ikke er all verden, så det jeg da lurte på var hva som er et bra og billig grafikkort. Tenkte også kanskje å investere i ny prosessor eller er ikke det noe vits? Passer alle prosessorer til det hovedkortet som sitter i maskina nå, hvis det er fra 2002, eller må man da eventuelt ha nytt hovedkort også? Som dere skjønner hadde det vært kjekt med en noen tips om hva det er mulig å gjøre uten ¨å investere i masse penger i kabinett og hovedkort. Mvh ErlendP Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Siden den er så gammel, så må du nok bytte hovedkort dersom du vil ha et veldig nytt skjermkort. Det du allerede har bruker nok AGP og det er begrenset hvor gode skjermkort du får til AGP. Beste er vel 7800GS eller noe slikt? Skjermkort i Prisguiden Lenke til kommentar
ErlendP Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 Ok skjønner. Hvaslags port kjører de nye skjermkortene på hvis de ikke har AGP? hvis jeg kjøper Club3D GeForce 7800 GS skjermkort, som vel er et av de bedre du får til AGP hovedkort, er ikke det bra nok, eller vil ytelsen bli mangedoblet hvis jeg skifter hovedkort og kjøper helt nytt skjermkort?? Er ingen gamer som spiller alt av det nyeste og beste spillene, så behøver liksom ikke 5000 kroners investeringer. Hva med CPU. Er det noen mulighet for å opgradere det? Ram kan jeg tenke meg det sitter 2 ddr ram brikker på 512, så kan jo bytte ut de med to på 1 gb, hvis hovedkortet støtter det. Høres ikke det fornuftig ut? mvh ErlendP Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 (endret) Det høres fornuftig ut. Du får finne ut hva hovedkortet støtter av prosessorer. 1GB eller 2GB ram tror jeg ikke er så veldig viktig, med mindre du opplever problemer fordi du har for lite ram til å kjøre de programmene du bruker. Endret 6. desember 2006 av HavarN Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Vær obs på at Dell har hatt odde power som har hatt samme pluggen, men forskjellig plassering av kablene. Det er derfor ikke sikkert at et nytt hovedkort overlever å kobles til. Sjekk det hvertfall grundig først. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 (endret) Vær obs på at Dell har hatt odde power som har hatt samme pluggen, men forskjellig plassering av kablene. Det er derfor ikke sikkert at et nytt hovedkort overlever å kobles til. Sjekk det hvertfall grundig først.7438852[/snapback] Om det stemmer, må du isåfall bytte strømforsyning også. Nye hovedkort har PCI-Express (kort: PCI-X) port isteden for AGP. Endret 6. desember 2006 av HavarN Lenke til kommentar
nag-sinn Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Om du ike har tenkt å bytte hovedkort får du vel ikke oppgradert cpu. Men du kan overklokke CPU til 2,4Ghz så slenger du på et nytt skjermkort. Oppgradere minne er vel strengt tatt ikke nødvendig for en slik maskin. Lenke til kommentar
Campus Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Vær obs på at Dell har hatt odde power som har hatt samme pluggen, men forskjellig plassering av kablene. Det er derfor ikke sikkert at et nytt hovedkort overlever å kobles til. Sjekk det hvertfall grundig først.7438852[/snapback] Om det stemmer, må du isåfall bytte strømforsyning også. Nye hovedkort har PCI-Express (kort: PCI-X) port isteden for AGP. 7438931[/snapback] PCI-X er ikke det samme som PCI-E. Lenke til kommentar
ErlendP Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 Takk for svar! Er vel mulig at å oppgradere CPU uten å skifte hovedkort kan bli vanskelig. Er vel ikke sikkert det er så lett å få tak i riktig prosessortype heller nå, i og med at det er noen år gammelt dette. En mild overklokking av CPUen til f.eks 2,4 ghz og et bra skjermkort med AGP utgang høres vel mest nyttig ut. RAM er egentlig kjekt og ha hvis man holder på med videoredigering. I min bærbare merket jeg ihvertfall stor forskjell fra 1 gb ram og 2 gb ram når det gjaldt rendering etc i Photoshop. Hva med harddisk. Det er ikke kommet noe nytt på den kanten. Er vel en 3,5 tommer intern sata disk jeg må ha, eller er det IDE disk? Finnes det noen progammer for å koble PCen til TVen slik at jeg kan bruke PCen som en slags mediabank (ha filmer osv på harddisken for så å se den på tven)? Noe likt som Windows media center (er det ikke det de nye greiene til windows heter)?. Må jeg også ha en spesiell type skjermkort med utgang for å få at dette skal fungere? Mvh ErlendP Mvh ErlendP Lenke til kommentar
radivx Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 De fleste nye skjermkort (alle?) har TV ut i (S-Video eller kompositt). Om du eier en HDReady flatskjerm kan du få det beste bildet med å koble opp via VGA eller DVI inngangen på TVen. http://www.team-mediaportal.com/ Et av de gratis Media Center programmene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå