Thulian Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Jeg prøver dette lille problemet også jeg siden jeg begynner å få dårlig tid fram til at denne oppgaven skal leveres inn. Overskriften er kanskje ikke helt dekkende, men jeg utbreder litt her istedet. Det jeg holder på med er altså et LAN der jeg har: 1 Win 2003 Server 2 Brukermaskiner Skriveren jeg har, HP Laserjet 4250n, er allerede delt på nettverket og begge brukermaskinene har den således. Derimot så hender det jo at et nettverk går i stå, og således må jeg også finne en annen løsning for skriveren, og da kommer net use inn i bildet igjen. På den ene PCen jeg tenkte å ha en "backup" løsning på skriveren har jeg delt harddisken inn i to partisjoner og har 1 OS på hver partisjon som da tillater dual boot. OSene er WINXP Norsk (Som brukes inn i LANet) og WINXP Engelsk som da skulle være backup løsningen. Fra WinXP Engelsk OSet tenkte jeg da altså å få lagt til skriveren via Net Use og således hente den ned fra nettverket selv om man ikke har en bruker som f.eks er logget på det. Er dette mulig og isåfall hva blir da Net Use commandoen? Serveren heter da Oppgave (domenet er det samme) Skriveren har fått utdelt IP 192.168.0.15 gateway er 192.168.0.1 om det skulle behøves. Finner jeg ikke ut av dette så kobler jeg bare skriveren direkte til maskina, men dette blir som sagt en reserveløsning og vil ikke være noe pluss i boka for å si det sånn. Vel....hvem som helst som kan finne litt tid til å hjelpe meg...tusen takk:) Alt av kommentarer mottas med største takk! Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 tja google litt fant jeg denne siden hos ms hos deres eget technet forum her! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Hvorfor hender det at nettverket dette ut? Det høres ut som en dårlig/tungvindt løsning på et problem som ikke burde eksistere. Samtidig, detter nettverket ut så har du uansett ikke kontakt med skriveren, hverken som delt skriver eller via 'net use'. Så da må du ty til ekstra usb kabler, og ikke minst en forgrener for usb(siden du har to maskiner). Fiks nettverket i stedet Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 ps her må du også lage en batch fil (cmd) som laster med bruekerens profil \ bruker profilen du har evt laget til den enkelte bruker, Lenke til kommentar
Thulian Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 Hvorfor hender det at nettverket dette ut? Det høres ut som en dårlig/tungvindt løsning på et problem som ikke burde eksistere. Samtidig, detter nettverket ut så har du uansett ikke kontakt med skriveren, hverken som delt skriver eller via 'net use'. Så da må du ty til ekstra usb kabler, og ikke minst en forgrener for usb(siden du har to maskiner). Det hender ikke...hehe Nettverket funker som det skal det, men om det f.eks skulle bli slik at skriverkøen går i lås så må jo det ordnes via serveren. Er ikke en administrator tilstede så bør man jo ha en backup løsning også Skal sjekke den siden Evilman, takk:) Har ikke laget særlig til profiler på hver enkelt egentlig.. har 2 admin brukere, 3 brukere i ei annen gruppe og atter 3 i ei siste gruppe. Så er da ei batch fil med brukerprofiler egentlig nødvendig? Men skal se mer på det alt nå, takk for all hjelp så langt:) Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Men om dette blir/kan bli et problem(skriverkø i windows er jo en historie for seg selv) så kan du jo koble hver enkelt klient til skriveren via nettverket? Enkelt, og uavhengig av skriverkø på server... Lenke til kommentar
Thulian Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 Jepp det kan jeg, og det er der jeg mener å tro at man skal bruke Net Use? Så langt har jeg ikke klart å få det til men jeg pusler nå med det ennå. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Neida, man kan gjøre det via skriverkontrollpanelet. Legg til ny skriver og velg porttype TCP/IP... Lenke til kommentar
Thulian Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 Det har du selvfølgelig helt rett i. Hehe jeg tenkte ikke på den muligheten engang..muligens er det på tide å gi seg for idag, men jeg må opp med en router mellom Internett tilgangen og LANet for å sørge for at de kommer seg online også. Men iallefall er hele Skriver problemet ute av verden! Tusen takk for all hjelp:D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå