Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

koble gammel bærbar til bil


Zolo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

En harddisk består av en hel mengde med tynne (syyyltynne) magnetplater, og en såkalt lesehode festet på en lesearm som beveger seg rundt om inne i disken for å lese/skrive informasjon. Om det blir nok vibrasjoner, kan det fort skje at lesehodet skraper nedi magnetplatene, og da er det gjort.

 

PS:

IBM har en genial funksjon på sine bærbare; den har en bevegelsessensor som trekker lesehodet unna magnetplatene i harddisken når maskinen er i fysisk bevegelse, eller kjenner vibrasjoner. Her hvor jeg jobber hørte jeg at harddiskkrasjene ble redusert med nesten 90% etter at det ble innført IBM-maskiner i stedet for Fujitsu-Siemens, som -ikke- har slik funksjon :)

Lenke til kommentar

Toshiba sine nye disker har slik sensor, og jeg regner med at det kommer i de fleste nyere modeller nå fra alle produsenter.

 

Uansett, slik harddisker er laget for å tåle vibrasjoner (generelt 2.5"). Så lenge man ikke legger maskinen oppå subben, så skal det vel gå greit.

Lenke til kommentar
Uansett, slik harddisker er laget for å tåle vibrasjoner (generelt 2.5"). Så lenge man ikke legger maskinen oppå subben, så skal det vel gå greit.

7598340[/snapback]

 

Klarte å ødelegge min ett år gamle Hitachi 60gb 7200 rpm-disk med pc'en stående på midtkonsollen.

Lenke til kommentar

Alle harddisker er forskjellig, og den differansen utgjør ofte flere års forskjell på når de dør. Jeg har ødelagt en del disker bare ved å la de stå i en maskin helt stille. Andre har jeg mistet i gulvet, flyttet på dem mens de er i drift, ristet på dem, gitt dem ekstreme temperaturer (minusgrader f.eks, eller 70+ grader), osv, men likevel fungerer de. så, det sier litt om hvor stor forskjellen mellom hver individuelle harddisk er. Ett tilfelle kan aldri si noe om hvor sårbar en disk er i ett bestemt bruksområde/lagringsområde.

Lenke til kommentar

Det finnes nok av folk som kjører rundt med pcer i bilen (såkalte carputere), så det skal nok ikke være de store problemene med det. Men 2,5" disker er nok litt mer robuste enn 3,5" disker. Skal du være HELT på den sikre siden må du nok bruke en pen månedslønn på flashminne ;)

Lenke til kommentar

Problemet kommer når man kjører på f.eks is og fartsdempere hvor det er meget kraftige støt. Da er det man har bruk for en slik støtsensor som låser disken i slike tilfeller, eksemelvis:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313763&view=detailed

 

Om man ikke er veldig kresen på plassen, og maskinen er noe nyere og kan boote på USB, kan man bruke en slik istedet for den innebygde disken:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325850

og et eller flere minnekort (her kan man fylle hele greia med mange forskjellige kort):

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304284

og da installere operativsystemet på kortet. Harddisken kan evt. brukes kun for å boote på kortet, og settes i slå-av-ved-idle-modus. Med et slikt oppsett, som selfølgelig er dyrt, er man ganske sikret mot støtskader på lagringsmediet.

Lenke til kommentar

en brukbar løsning kan være en IDE-CF adapter slik at du kan bruke ett 4GB CF-kort som systemdisk (altså som en vanlig harddisk, ikke behov for å boote fra USB), og så kjøpe en 2,5" ekstern disk fra Seagate eller WD og montere denne godt støtdempet. Er ikke helt sikker på om du får plass til ett slikt IDE->CF-adapter inne i harddisk-slot'en i en bærbar, men til en ordinær carputer bygd på ett mini-ITX eller nano-ITX hovedkort bør det være en glimrende løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...