Zolo Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Har en gammel bærbar pc som eg lurer på og bruke som musikk-kilde i bilen. Den lader på ca 16V, blir denne pcen veldig lei seg om eg kobler den direkte til bilbatteriet? Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Den gjør nok det. Men du får nok kjøpt 12V-laptop konvertere til de fleste laptopmodeller. Lenke til kommentar
gamleerik Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 clas ohlson har slike til alle bærbare. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 harddisken i pc'en din vil bli veldig lei seg når du skrur opp lyden, vibrasjonene vil ødelegge den, derfor er det ikke å anbefale å kombinere bærbar pc med anlegg i bil (jeg har prøvd, harddisken konket etter to timer med greit pådrag på subben). Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Hvilke vibrasjoner? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Hiv på en slik: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=323126 Merk at i eldre biler med dårlig støyisolering og regulering kan motorstøy gå igjennom en slik inverter, via PCen og påvirke lydkvaliteten/lage støy på lydutgangen. Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Sånn har jeg å det er kjempe kjekt! Men hva mener ventle med at vibrasjoner vil ødlegge disken? Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 En harddisk består av en hel mengde med tynne (syyyltynne) magnetplater, og en såkalt lesehode festet på en lesearm som beveger seg rundt om inne i disken for å lese/skrive informasjon. Om det blir nok vibrasjoner, kan det fort skje at lesehodet skraper nedi magnetplatene, og da er det gjort. PS: IBM har en genial funksjon på sine bærbare; den har en bevegelsessensor som trekker lesehodet unna magnetplatene i harddisken når maskinen er i fysisk bevegelse, eller kjenner vibrasjoner. Her hvor jeg jobber hørte jeg at harddiskkrasjene ble redusert med nesten 90% etter at det ble innført IBM-maskiner i stedet for Fujitsu-Siemens, som -ikke- har slik funksjon Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Toshiba sine nye disker har slik sensor, og jeg regner med at det kommer i de fleste nyere modeller nå fra alle produsenter. Uansett, slik harddisker er laget for å tåle vibrasjoner (generelt 2.5"). Så lenge man ikke legger maskinen oppå subben, så skal det vel gå greit. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Håper alle produsenter implementerer en slik løsning på sine bærbare, egentlig. IBM har jo hatt det i noen år nå, tror jeg. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Uansett, slik harddisker er laget for å tåle vibrasjoner (generelt 2.5"). Så lenge man ikke legger maskinen oppå subben, så skal det vel gå greit. 7598340[/snapback] Klarte å ødelegge min ett år gamle Hitachi 60gb 7200 rpm-disk med pc'en stående på midtkonsollen. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Alle harddisker er forskjellig, og den differansen utgjør ofte flere års forskjell på når de dør. Jeg har ødelagt en del disker bare ved å la de stå i en maskin helt stille. Andre har jeg mistet i gulvet, flyttet på dem mens de er i drift, ristet på dem, gitt dem ekstreme temperaturer (minusgrader f.eks, eller 70+ grader), osv, men likevel fungerer de. så, det sier litt om hvor stor forskjellen mellom hver individuelle harddisk er. Ett tilfelle kan aldri si noe om hvor sårbar en disk er i ett bestemt bruksområde/lagringsområde. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Det finnes nok av folk som kjører rundt med pcer i bilen (såkalte carputere), så det skal nok ikke være de store problemene med det. Men 2,5" disker er nok litt mer robuste enn 3,5" disker. Skal du være HELT på den sikre siden må du nok bruke en pen månedslønn på flashminne Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Problemet kommer når man kjører på f.eks is og fartsdempere hvor det er meget kraftige støt. Da er det man har bruk for en slik støtsensor som låser disken i slike tilfeller, eksemelvis: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313763&view=detailed Om man ikke er veldig kresen på plassen, og maskinen er noe nyere og kan boote på USB, kan man bruke en slik istedet for den innebygde disken: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325850 og et eller flere minnekort (her kan man fylle hele greia med mange forskjellige kort): http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304284 og da installere operativsystemet på kortet. Harddisken kan evt. brukes kun for å boote på kortet, og settes i slå-av-ved-idle-modus. Med et slikt oppsett, som selfølgelig er dyrt, er man ganske sikret mot støtskader på lagringsmediet. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 en brukbar løsning kan være en IDE-CF adapter slik at du kan bruke ett 4GB CF-kort som systemdisk (altså som en vanlig harddisk, ikke behov for å boote fra USB), og så kjøpe en 2,5" ekstern disk fra Seagate eller WD og montere denne godt støtdempet. Er ikke helt sikker på om du får plass til ett slikt IDE->CF-adapter inne i harddisk-slot'en i en bærbar, men til en ordinær carputer bygd på ett mini-ITX eller nano-ITX hovedkort bør det være en glimrende løsning. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Komplett umulig å montere noe slikt i en "bærbar". Eneste måte er å boote på eksternt medium om man ikke vil boote på harddisken inni. Det eksterne mediet kan være en CD, harddisk, flash-kort, diskett, etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå