Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Logon script i Win 2003 server

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg holder for tiden på med en oppgave som innebærer at jeg skal lage et logon script og få dette til å funke på brukerne jeg har satt opp i AD på Win2003 serveren.

Logon scriptet mitt ser for øyeblikket slik ut:

Pause

Set objNetwork = CreateObject("WScript.Network")

on error resume next
Dim WshNetwork
Set WshNetwork = WScript.CreateObject("WScript.Network")

WshNetwork.RemoveNetworkDrive "H"

WshNetwork.MapNetworkDrive "H:", "\\oppgave\Hjemmekatalog"

WshNetwork.RemoveNetworkDrive "F"

WshNetwork.MapNetworkDrive "F:", "\\oppgave\Felles"

WshNetwork.RemoveNetworkDrive "P"

WshNetwork.MapNetworkDrive "P:", "\\oppgave\Programmer"

WSCript.Quit

Som dere ser er det 3 mapper som skal tilvises som en bokstav hos brukeren når han logger seg opp på LANet via en brukermaskin.

\\oppgave\ er forøvrig servernavnet/domenet.

Desverre så får jeg ikke dette skriptet til å kjøre når jeg logger inn som en bruker.

Scriptet ligger for øyeblikket i denne banen:

c:\windows\sysvol\domain\scripts\logon.vbs Har også prøvd å legge det der som .bat

Og da kommer det jo automatisk en kopi:

c:\windows\sysvol\sysvol\oppgave.local\scripts\logon.vbs

Når jeg så går inn i AD og leter fram brukeren min, arild, inn på egenskaper altså og deretter til profil. Så finner jeg der plassen som jeg skal skrive inn logon scriptets beliggenhet om jeg ikke er helt på bærtur nå...

der skriver jeg da som følger:

\\server\windows\sysvol\domain\scripts\logon.vbs

Det jeg da hadde forventet meg når brukeren Arild logger på brukermaskina og opp mot domenet...er at logon scriptet kjører og at således han får se de tre mappene:

Felles

Programmer

Hjemmekatalog

som "harddisk" bokstaver...

F:\ for Felles

P:\ for Programmer

H:\ for Hjemmekatalog

Nå skal det sies at dette er det første logon scriptet jeg prøver å lage og er således ikke sikker på om det vil funke en gang...

På serveren når jeg klikker på Min Datamaskin så kommer derimot opp de 3 mappene som....akkurat det jeg vil.. F:\ P:\ og H:\

Så spørsmålet til brukerne her er...hva i all verden gjør jeg feil siden jeg ikke får vist de hos brukeren når vedkommende logger seg på LANet.

Om jeg går via mine nettverkssteder så klarer jeg å komme meg inn på LANet, og får da se mappe strukturen min ligge...vel hulter i bulter da de ikke ligger som bokstaver i min datamaskin men i delte mapper isteden :thumbdown:

Så er det noen der ute som kan peke meg i riktig retning eller som faktisk kan hjelpe meg med å få til et logon script som funker slik jeg vil?

All hjelp mottas med takk!

Dette haster litt forresten..hehe:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm

Vel la oss ta Administrasjons gruppa mi som et eksempel da.

Den heter, passende nok, administrasjon

Om jeg i Active Directory høyreklikker og går inn på Properties der så får jeg opp dette:

4 valg på toppen:

General - Members - Member Of - Managed By

Under de 4 forskjellige har jeg disse valga:

General:

Group name (pre windows 2000) :

Description :

E-Mail :

Group Scope er satt til Domain local

Group Type er satt til Security

Members:

Her kan jeg kort og godt legge til og fjerne medlemmer i gruppa

Member Of:

Her kan jeg kort og godt legge til og fjerne andre grupper denne gruppa skal tilhøre.

Managed By:

Er om en spesiell bruker skal skrive inn info om gruppa.. tlf, by etc...

Så jeg ser ikke plassen du mener.. men om du kan nevne eksakt hvor du mener det kan befinne seg, og da om det er noen annen måte selvfølgelig, på å komme dit så er jeg ekstremt (!) interessert;)

Begynner å falle på plass de fleste bitene i oppgaven min, men dette logon scriptet volder meg en del hodebry siden at de delte mappene blir jo ikke helt korrekt heller når det ikke er et logon script som virker...vel mappene virker men de blir ikke displayed på den måten de forhåpentligvis vil bli når alt funker..:)

Lenke til kommentar

1. Sjekk at du får kjørt skriptet manuelt fra stedet du har lagt det. Dvs. gå på klientmaskina og prøv å tast inn banen for å se om det funker. Gjør det ikke det, så er banen feil (eventuelt ikke tilgang).

2. Sjekk at du har tastet inn riktig bane i Group Policy - logon script, og sjekk at GPO'n faktisk gjelder for den brukeren/maskina som logger på.

Lenke til kommentar
Når jeg så går inn i AD og leter fram brukeren min, arild, inn på egenskaper altså og deretter til profil. Så finner jeg der plassen som jeg skal skrive inn logon scriptets beliggenhet om jeg ikke er helt på bærtur nå...

der skriver jeg da som følger:

\\server\windows\sysvol\domain\scripts\logon.vbs

Såvidt jeg vet trenger du bare å skrive:

logon.vbs

Det funker iallefall hos meg...

Lenke til kommentar

Ok takk for alle svar!:D

Jeg skal prøve ut det du sier S_Tone imorgen tidlig når jeg fortsetter å pusle med hele denne oppgaven.

Og går ikke det...vel da prøver jeg det mhw357 skriver:)

Kan du søke etter den fila og se hvor den ligger på serveren også mhw357?

Slik kan jeg se om det er flere plasseringer den skal ha.

Lenke til kommentar

Jepp er vel omtrent som mitt da.

Må vel være logon scriptet som det er en feil i da...

Har postet i Programmerings delen av dette forumet så forhåpentligvis er det noen der som kan være til videre hjelp.

Takk uansett til alle forslag og hjelp som jeg har fått!:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...