Gå til innhold

Finnes det virkelig gutte/jente språk`?


Latskap

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan ha med hjernekjemi og biologi å gjøre. Kvinner er mer verbale. De har også et større vokabular. De snakker også mye mer. Og ja, muligens på en annen måte.

7437321[/snapback]

At damer prater mer er ikke sant. Regner med du leste dette i Aftenposten, jeg kan opplyse om at Aftenposten har gjort absurd dårlig research.

 

Omformulering: Det finnes ikke vitenskaplig belegg for påstanden er nok mer riktig enn at det ikke er sant. Litt redelig må man være :p

Endret av olsen
Lenke til kommentar

Menns grunnleggende innstinkt fra naturens side er å hevde oss i flokken og få mest mulig avkom. For å oppnå dette bruker vi de knep vi har tilgjengelige, og om det å prate høyest og å bruke de riktige ordene og utrykkene hjelper oss å oppnå vårt mål, så bruker vi disse så mye vi kan, spesielt overfor andre menn. Ser ikke for meg at kvinner er så stort annerledes på dette punktet. Om det ikke er vitenskapelig bevist eller w/e, så er det vel en kjennsgjerning at vi brauter mer når vi er med kompisgjengen, enn når vi sitter hjemme med damene?

 

Jeg er overbevist om at den daglige tale er forskjellig avhengig av kjønn, spesielt når det gjelder tale mellom samme kjønn. Noe vitenskapelig forskning har jeg dessverre ikke å slå i bordet med.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg tror det til en viss grad finnes enkelte diversiteter mellom språket hos menn og hos kvinner. Kanskje er ikke den norske kulturen den som har de største forskjellene. Men noen finnes nok.

 

At man "kjenner damer som banner mer enn seg selv" er ikke noe godt grunnlag for å avfeie at det finnes en feminin og en maskulin tilnnærming til språket vårt. Enten kan du som mann være feminin i ditt språk, eller så kan kvinner du kjenner til være mer maksuline enn hva som er normalt.

Jeg tror personlig at noen av forskjellene vil forsvinne iom at det er mange av de kjønnsbestemte tingene som forsvinner. Og mange menn er etterhvert oppdratt av en alenemor, som sender sine barn i barnehage, hvor det kun er kvinnelige voksenpersoner osv.

 

Alt overstående er mine meninger, ikke noe jeg har grunnlag for å mene grunnet studier etc. bare en "for meg logisk" tilnærming til trådstarters spørsmål.

 

I forhold til dette med at kvinner prater mer enn menn, det er noe jeg opplever det som at det er hold i. For å si det enkelt: jeg kan utdype i 20 minutter hva som har skjedd i løpet av "min dag", og kan prate med hankjønn som har opplevd akkurat like mye, de bruker som oftest to minutter. Det kan jo ha noe å gjøre med at de ikke føler at det er viktig å videreformidle det de har opplevd, men det igjen må jo til en viss grad kunne skrive seg til "hvordan man uttrykker seg".

 

Jeg banner svært lite, dette kommer nok ikke av at jeg er kvinne, men av at jeg har en mor som har lært meg at man ikke behøver å banne (dette har hun lært brødrene mine også;)) Men generellt sett så er nok flere jenter -lært- opp til at man ikke banner. Så ja, det er nok helt sikkert snakk om minst like mye lærdom/miljø som det er "genetiske forskjeller" når det kommer til hvordan man snakker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...