RamsFoto Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Jeg har lest litt rundt her, men blir ikke klok verken på produktsidene eller her i forum. Jeg har to ønsker til neste utstyrsanskaffelse. 1. Macro-linse 2. Portrettlinse med akseptabelt lystall (~f/2) 50-70mm Spørsmålet er om disse to ønskene kan kombineres i samme objektiv med evt tillegg av en mellomring. Jeg har forsøkt å finne ut hva en mellomring vil gjøre med fokusavstand for f.eks Canons 50mm f/1,4. Dette objektivet har i utgangspunktet for dårlig nærgrense for macro, men dersom effektiv lengde for objektivet økes tilstrekkelig, vil vel også effektiv forstørrelse øke? Noen som har tall eller formel for dette? Et annet objektiv jeg har sett på er 60mm f/2,8 Macro. Såvidt jeg forstår har dette objektivet relativt treg autofokus, noen erfaringer? (jeg tenker her på portrettbruk) Største blender for dette objektivet er en svakhet jeg må leve med, men det er da også ganske billig. Akams test mellom 50mm f/2,5 Macro og 50mmf/1,4 konkluderte ikke entydig, det første her er ikke aktuelt likevel da jeg allerede har en Sigma 18-50 f/2,8, 50mm Macro vil ikke gi "tilstrekkelig nytt" til utstyrsparken slik jeg ser det. - Rams Lenke til kommentar
Helolle Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 (endret) Jeg har lest litt rundt her, men blir ikke klok verken på produktsidene eller her i forum. Jeg har to ønsker til neste utstyrsanskaffelse. 1. Macro-linse 2. Portrettlinse med akseptabelt lystall (~f/2) 50-70mm Spørsmålet er om disse to ønskene kan kombineres i samme objektiv med evt tillegg av en mellomring. Jeg har forsøkt å finne ut hva en mellomring vil gjøre med fokusavstand for f.eks Canons 50mm f/1,4. Dette objektivet har i utgangspunktet for dårlig nærgrense for macro, men dersom effektiv lengde for objektivet økes tilstrekkelig, vil vel også effektiv forstørrelse øke? Noen som har tall eller formel for dette? Et annet objektiv jeg har sett på er 60mm f/2,8 Macro. Såvidt jeg forstår har dette objektivet relativt treg autofokus, noen erfaringer? (jeg tenker her på portrettbruk) Største blender for dette objektivet er en svakhet jeg må leve med, men det er da også ganske billig. Akams test mellom 50mm f/2,5 Macro og 50mmf/1,4 konkluderte ikke entydig, det første her er ikke aktuelt likevel da jeg allerede har en Sigma 18-50 f/2,8, 50mm Macro vil ikke gi "tilstrekkelig nytt" til utstyrsparken slik jeg ser det. - Rams 7437096[/snapback] Mellomringen(e) flytter nærmeste fokuseringsavstand nærmere kamera slik at du kan få forstørrelse opp i makroområdet (1:1 eller mer). Vær obs på at du mister muligheten til å fokusere på lengre avstand når du bruker mellomring(er), så det blir ikke så allsidig som et ekte makroobjektiv. Hvis du ikke vil ha mellomringer kanskje dette kan være noe? Edit: Bla litt nedover, øverst er det en billigere zoom Endret 6. desember 2006 av Helolle Lenke til kommentar
RamsFoto Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 Jeg endte opp med å kjøpe en mellomring EF25II. Effekten ble ikke helt som håpet, men den gir en betydelig redusert fokusavstand og dermed bedre forstørrelse. Mellomringer gir også betydelig redusert dybdefokus (DOF) og krever mer nedblending enn ekte macro-objektiver. For Canon 85mm f/1,8 oppnår jeg nå ca 1:3 forstørrelse (altså 1mm motiv avtegnes på 3mm av CMOS-brikken) Best effekt fikk jeg på et lånt Sigma 28-80 f/3,5-5,6 Macro som i utgangspunktet hadde forstørrelse 1:2, men med mellomringen kom opp mot 1:1. Objektivet har beskjeden byggekvalitet og er ikke i salg etter hva jeg har funnet ut. Men det fungerer greit under gode lysforhold nedblendet til ca f/8. Jeg legger ved et utsnitt av et bilde tatt med det sistnevnte objektivet og mellomringen. Strekene til venstre er mm, motivet til høyre er børstet rustfrtt stål. Kun farger og hvitebalanse er justert, ikke skarphet. PS: I pakningsvedlegget til ringen oppgis at sammen med EF 100mm Macro USM vil ringen gi hele 1,39:1 forstørrelse. Dét kunne jeg like å prøve... - Rams Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 PS: I pakningsvedlegget til ringen oppgis at sammen med EF 100mm Macro USM vil ringen gi hele 1,39:1 forstørrelse. Dét kunne jeg like å prøve... Har selv mellomringer og viser her hvordan det blir uten mellomring samt Sigma 105mm + følgende mellomringer: 36+12+20mm, dvs totalt 68mm med mellomringer. Objektivet er stilt inn på 1:1. Bilde uten bruk av mellomringer. Med mellomringer: hvert strek er 1 mm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå