Gå til innhold

Hvordan "lodder" man sammen en vannblokk??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fortinn begge flatene med vanlig loddetinn. Bruk blåselampe.

Sett flatene sammen, press dem GODT mot hverandre samtidig som du varmer begge to opp med blåselampe. Blir det ikke tett, så går du over sømmen med å tilsette loddetinn.

Bruk av blåselampe.. varm opp emnet slik at loddetinent smelter når det kommer borti. Ikke bruk åpen flamme mot loddetinnet, da brenner du vekk flussmiddelet.

Lenke til kommentar

En blåselampe er å foretrekke, da man har bedre kontroll på oppvarmingen. Om ikke blokka er alt for stor, kan man faktisk bruke en kraftig varmluftspistol også!

Kokeplate fungerer jo til nød den også. Men det tar nok noe lenger tid å gjennomføre loddinga, i den forstand som at man må vente til temperaturen på både kokeplate og lodding har sunket lavt nok.

Men de fleste har vel tid til å vente?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-18 20:13, skrev Skrue:

Kokeplate fungerer jo til nød den også. Men det tar nok noe lenger tid å gjennomføre loddinga, i den forstand som at man må vente til temperaturen på både kokeplate og lodding har sunket lavt nok.

Men de fleste har vel tid til å vente?

Vel, bruk en stekespade :smile: Oppvarmingen tar ca 1 minutt eller så. Ikke ødelegger man flussmiddelet heller.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-18 22:03, skrev Arctic:

Vel, bruk en stekespade :smile: Oppvarmingen tar ca 1 minutt eller så. Ikke ødelegger man flussmiddelet heller.

Hah! Tenkte ikke på den løsningen nei! Smart! Men uansett må man holde blokka i ro så snart den er flyttet vekk fra kokeplata, ellers risikerer man en litt lurvete lodding.

Kokeplata er herved fremstilt som et godt alternativ for lodding! :grin:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Anngåedne å lodde sammen blokka, er det ikke fare for at noe av tinnet havner inni blokka, altså inni vannkanalene? Er det ikke like greit å gjenge opp 4-6 hull å feste med noen umbrako-skruer, med en pakning imellom? Er det noen av dere som har et mål på hvor stor kjøleblokka bør være? Er det nok med 7*7cm f.eks?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-13 03:06, skrev gaardern:

Anngåedne å lodde sammen blokka, er det ikke fare for at noe av tinnet havner inni blokka, altså inni vannkanalene? Er det ikke like greit å gjenge opp 4-6 hull å feste med noen umbrako-skruer, med en pakning imellom? Er det noen av dere som har et mål på hvor stor kjøleblokka bør være? Er det nok med 7*7cm f.eks?

Hvis man flusser kun på loddepunktene, skal det ikke komme tinn i kanalene. Dette går litt på erfaring. Men hvis man er sparsom med tinn (mye er for mye, nok er nok, og lite er passende) så går det veldig fint. Og skru sammen blokka krever mer verktøy og tid. Dessuten kommer skruer ofte i konflikt med konstruksjonen. De tar "mye" plass.

Lenke til kommentar

Quote:

Izex skrev (2002-12-13 04:22):

legg loddetinn der det skal tettes og legg blokka forsiktig i micron og sett timeren på max p full effekt

Er du helt tullerusk? Tulling! Idiot! Treskalle! (Unnskyld for bruk av skjellsord, men det var på sin plass her...)

Metall i microbølgeovn = brann! Dette vet jeg utfra kompisers erfaring. Legg heller blokka i stekeovnen på noe som det ikke gjør noe om blir ødelagt!

Lenke til kommentar

hmm du må ta hensyn til festemetode før du lager blokka. på amd er festehullene i hk 66*36 mm

i intel vet jeg ikke.

jeg feilet stort den gangen jeg skulle lage en peltierkjøler som var 70*70. måtte revisere den, og det ble et sørgelig resultat.

neste gang jeg prøver peltier skal det bli bedre.

det finnes mange måter å lage ei kjøleblokk, så du finner det nok ut. min personlige favoritt blandt de enkleste vannkjølerene er den der du lodder et rør fast oppå en tynn plate og vips , vannkjøler.

Lenke til kommentar

hmm du må ta hensyn til festemetode før du lager blokka. på amd er festehullene i hk 66*36 mm

i intel vet jeg ikke.

--------------------------------------------------

66*36mm? Da mener du i firkant liksom, at avstanden paralelt/vertikalt er 66mm og paralellt/horizontalt er 36mm? (Eller omvendt da, ettersom hvordan man holder hovedkortet :smile: )

Blir det god nok kjøling av å bare ha en plate med et rør over, syns dette virker litt "skrallt" jeg...

Dere som har laget blokk selv, kryssborrer dere, eller freser dere ut vannkanalene?

Lenke til kommentar

i intel vet jeg ikke.

--------------------------------------------------

66*36mm? Da mener du i firkant liksom, at avstanden paralelt/vertikalt er 66mm og paralellt/horizontalt er 36mm? (Eller omvendt da, ettersom hvordan man holder hovedkortet :smile: )

Blir det god nok kjøling av å bare ha en plate med et rør over, syns dette virker litt "skrallt" jeg...

Dere som har laget blokk selv, kryssborrer dere, eller freser dere ut vannkanalene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...