Gå til innhold

Legge uåpnet Wii på QXL, hvor mye kan man tjene?

SirKenneth89

Anbefalte innlegg

@Orjanp

Det er feil fordi du skaffar deg sjølv ein fordel (pengar) ved å øydeleggje for andre. Berre fordi noko går an, tyder ikkje det at det er rett å gjere det. Det er ikkje totalt uinteressant at det stod ein lenger bake i køa som ikkje fekk. Du øydela for han.

Det er slike små, egoistiske handlingar som gjer verda berre bittelitt verre kvar gong.

Kay

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er "feil" mener du. De som legger ut på qxl har tydelig vis venta noe lengre enn de som ikke har fått. De har kjøpt et produkt, og vidresolgt det, ingen ting feil med dette.

hvis jeg hadde valget imellom å tjene 2000 kr uten å måtte gjøre noe eller la en annen få en wii, Hadde jeg uten tvil tatt de 2000 kronene. Det hadde de fleste andre også. Selv om de kommer seinere i tråden og sier at de alderig ville gjort noe sånnt. Hadde folk virkelig ville ha den 8 des. Kunne de bare kommet før.

Og til slutt må huske på at man ikke alltid kan få det som man vill ....

Endret av GtReBra
Lenke til kommentar

Ja, eg meiner det er feil. Korleis du enn vrir og vender på det, gjekk det du gjorde ut over nokon, og hensikta var at du sjølv skulle tene nokre kroner. At føresetnadane låg der for at du kunne gjere det, eller at mange andre ville ha gjort det samme, gjer det ikkje meir rett.

Det at folk kunne ha komt tidlegare, er forsovidt sant, i alle fall for dei som har anledning til å gjere slikt. Men uansett har du gjort ting verre for dei, i det dei måtte ofre meir tid, for å sikre seg mot at ein eller annan kødd som ikkje eingong ville ha Wii, kjøpte den maskina dei ville ha.

Og til slutt må huske på at man ikke alltid kan få det som man vill ....

Sjølvsagt ikkje. Men rettferdiggjer det å øydeleggje for andre?

Kay

Lenke til kommentar

Du legger veldig mye i dette med å ødelegge for andre. Ja jeg ødlegger for en i køen, men en annen som får wii'en. Han som kjøper den på qxl. Hvis du ikke selger din wii på qxl ødelegger du ikke da for en av de på qxl (for å sette ting på spissen). Så i si at de som selger ødelegger for folk er noe feil. Er jo bare en annen som får konsolen ...

Og ja jeg fikk 4300 for min andre konsoll...

Lenke til kommentar
Du legger veldig mye i dette med å ødelegge for andre. Ja jeg ødlegger for en i køen, men en annen som får wii'en. Han som kjøper den på qxl. Hvis du ikke selger din wii på qxl ødelegger du ikke da for en av de på qxl (for å sette ting på spissen). Så i si at de som selger ødelegger for folk er noe feil. Er jo bare en annen som får konsolen ...

7469385[/snapback]

I sum øydelegg du uansett meir enn du skaper. Ja, der er ein som får kjøpe på QXL, med vesentleg dårlegare betingelsar, høgare pris, og på ein meir tungvint måte, i staden for han som stod lenger bake i køa (med mindre kjøpar faktisk er ein av dei som stod i kø og vart snytt for Wii av svartebørshaiane). Men trur du ikkje at so og seie alle ville ha foretrukke å kjøpe i butikken i staden? Det behovet svartebørshaiane dekker er, i antal, identisk med det dei sjølv skapte når dei fjerna konsollane frå butikkhyllene. Den einaste skilnaden er at deira tilbod, i kvalitet, er dårlegare. I staden for 1000 billige Wii som kan kjøpast i butikken med fulle forbrukarrettigheiter, får ein 1000 dyre Wii du kan kjøpe frå ein tvilsom fyr på QXL. So summen er at svartebørshaiane øydelegg for andre.

Når det gjeld det du seier om dei som ikkje selger Wii-en sin: Dette er ikkje det samme i det heile. Dette er folk som er i samme båt, og eg trur det er mykje lettare å akseptere at ein annan Nintendo-fan som hadde møtt opp tidlegare fekk konsollen din, enn at ein eller annan kødd som skulle sko seg på di bekostning gjorde det.

Kay

Lenke til kommentar

Verden er ikke rettferdig. Syntes nesten en som betaler 4300 kroner for en konsoll fortjener den mere en enn som ikke klarte å komme seg opp til elkjøp.

Jeg hadde egentlig ikke planer om å kjøpe en 2. wii. Møtte opp 20 min før elkjøp åpnet for å kjøpe Wii play. Men siden det var nesten ingen der. Så jeg fikk en konsoll. Jeg dritter ikke penger så når jeg kan tjene 2300 kroner så lett tar jeg den. Alle som sier neitakk til 2300 kr for 20 min i kø juger eller har for mye penger :p

De som kjøper en wii til 4300 kroner kan vel være like stor/større fan, enn en som ikke klarte å rote seg opp tidlig på fredag. Han som kjøpte min 2. wii sa at han jobbet fredag 8 des så alle konsollene ville vært utsolgt selv om det ikke var 30 stk på qxl. Har ikke disse som jobbet eller av andre grunner ikke kunne stå i kø like stor rett på en Wii?

Du kaller meg en kødd å får det til å høres ut som jeg har gjort noe veldig feil, eneste jeg har gjort er å vidreselge ett produkt.

Men vi har alle forskjellige syn på moral og økonomisk vinning.

Endret av GtReBra
Lenke til kommentar
...Derfor bær prisen økes, slik at pengene går til arrangår og ikke svartebørshaier....

7468565[/snapback]

hmmmm, hvordan kan dette løse problemet? Svartebørshaiene vil vel bare kjøpe billettene og selge de tilsvarende dyrere?

7468809[/snapback]

Når prisen økes, vil det være færre som er interessert i å kjøpe billett. Dermen vil presset på de billettene som selges bli mindre, flere av de som er interessert i billett får det. Da vil færre vil måtte ty til svartebørsen, noe som gjør at billettene på svartebørsen må selges billigere.

Hvis fortjenesten på å selge en billett på svartebørs går ned fra 1000 kr til 200 kr pr. billett, er det heller ikke like lukrativt.

Ørjan...

Lenke til kommentar
Fikk nettopp 4000kr for en Wii!

Og siden jeg ikke er sånn "MÅ HA MÅ HA" ang Wii kan jeg vente til neste parti kommer, så kjøpe en til for pengene jeg tjente... Altså, jeg fikk meg en Wii gratis!

7463228[/snapback]

Tenk på den stakkaren som måtte punge ut 4000 for den du solgte. Kanskje det var en fyr som bare såvidt eide flisa i veggen og nå har han kanskje ikke råd til noe annet en gårsdagens kneip og vann..

7463520[/snapback]

HAHAHAHAHAHAHAHAHA

Lenke til kommentar
Verden er ikke rettferdig. Syntes nesten en som betaler 4300 kroner for en konsoll fortjener den mere en enn som ikke klarte å komme seg opp til elkjøp.

Og kvifor er ikkje verda rettferdig?

Jeg hadde egentlig ikke planer om å kjøpe en 2. wii. Møtte opp 20 min før elkjøp åpnet for å kjøpe Wii play. Men siden det var nesten ingen der. Så jeg fikk en konsoll. Jeg dritter ikke penger så når jeg kan tjene 2300 kroner så lett tar jeg den. Alle som sier neitakk til 2300 kr for 20 min i kø juger eller har for mye penger :p

...eller meir idealistiske enn deg...

De som kjøper en wii til 4300 kroner kan vel være like stor/større fan, enn en som ikke klarte å rote seg opp tidlig på fredag. Han som kjøpte min 2. wii sa at han jobbet fredag 8 des så alle konsollene ville vært utsolgt selv om det ikke var 30 stk på qxl. Har ikke disse som jobbet eller av andre grunner ikke kunne stå i kø like stor rett på en Wii?

Det er ikkje kjøparane eg klagar på, her...og du er klar over at du er ein medverkande grunn til at det er sopass vanskeleg å få tak i Wii om du ikkje har anledning til å stå i kø?

Du kaller meg en kødd å får det til å høres ut som jeg har gjort noe veldig feil, eneste jeg har gjort  er å vidreselge ett produkt.

7469716[/snapback]

Beklagar ordvalget, det var ikkje eigentleg meint som eit angrep på deg (eg var faktisk ikkje klar over at du var ein av haiane i starten). Det var vel heller ei skildring av korleis eg ville sett på deg dersom det var eg som stod bak deg i køa.

Kay

Lenke til kommentar
...eller meir idealistiske enn deg...

Jeg gikk ikke ut med tanke på å Kjøpe en wii til, men siden fikk murligheten tok jeg den. Ville du sagt nei til 2300 så lett tjente kroner? Jeg er student har ikke så god råd.

Det er ikkje kjøparane eg klagar på, her...og du er klar over at du er ein medverkande grunn til at det er sopass vanskeleg å få tak i Wii om du ikkje har anledning til å stå i kø?

På qxl er det 21 ute nå. la oss si at det tilsammen har vært 40. Det at disse blir solgt på qxl gjør INGEN ting for hvor vanskelig det er å skaffe en. Veit ikke hvor mange wii som kom til norge men det må være mange tusen, så 40 fra eller til har lite/ingen ting å si i den store sammenheng.

Beklagar ordvalget, det var ikkje eigentleg meint som eit angrep på deg (eg var faktisk ikkje klar over at du var ein av haiane i starten). Det var vel heller ei skildring av korleis eg ville sett på deg dersom det var eg som stod bak deg i køa.

La oss si at du stod bak meg i køen. Jeg var der før deg. Jeg kjøper ett produkt. Jeg kan gjøre hva jeg vill med den bare det ikke bryter norsk lov. Det er selvsagt opp til hver enkelt hva en mener er feil holdninger.

Lenke til kommentar

De som vil stå i kø for å selge en Wii/PS3 får da gjøre det, jeg hadde med GLEDE gjort det hvis broren min også hadde stått i kø. Det er jo lett-tjente penger.

Hva med de som ikke kan stå i kø den dagen, de blir jo sjeleglad at noen selger en Wii på qxl, det samme gjelder PS3.

Det påvirker ikke DEG at du et par personer i Norge finner på å selge Wiien de stod i kø for å få. De stod i kø på samme linje som deg for å få en Wii, well earned.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Er det bare meg som tenker på den stakkars fyren som kjøpte den konsollen?

Fra spøk til alvor.

Det jeg sa tidligere var bare en spøk for å fremkalle svar. Var omtrent slik jeg forventet.

Har man nok penger så kjøper man den, og den personen som kjøper den har etter all sansynlighet nok penger til å betale 4000 for den så hva er all klagingen for?

Man kan godt klage så mye man vil over dette sammen med alt annet av salg som f.eks billetter til fotball kamper etc. Dette er noe som aldri vil forsvinne uansett, de som driver med det kommer ikke til å slutte heller, uansett hvor mye man snakker til dem.

På en måte syns jeg det er greit, for de som betaler ekstra mye er sikkert noen som er ekstra store fan av dette i og med at de vil betale så mye over. Og hvis det ikke har vært noen på qxl.no som har solgt dette så ville det heller ikke vært noe å kjøpe for han som byr 4000 på qxl.

Jeg skjønner også de som irriterer seg over dette, men det er bare slik det er.

De som må vente litt ekstra, dere kan se lyst på det med at bugs og feil blir rettet opp på nyere versjoner. Jeg f.eks. kjøpte en 360 med en gang, den bråker svært mye. Har jeg kjøpt en i dag har den sannsynligvis ikke bråket så mye.

Jeg klarte ikke å skaffe meg en 360 til release, men var så heldig at jeg fikk kjøpt av en på forumet en som han hadde kjøpt til under relase prisen, bare noen få uker etter release.

Lenke til kommentar
Jeg gikk ikke ut med tanke på å Kjøpe en wii til, men siden fikk murligheten tok jeg den. Ville du sagt nei til 2300 så lett tjente kroner? Jeg er student har ikke så god råd.

Vel, no har du jo allereie bestemt deg for at eg enten lyg eller har for mykje pengar, so...men eg har faktisk ingen problem med å seie nei til 2300 lettjente kroner dersom eg har innvendingar mot det eg må gjere for å tene dei.

På qxl er det 21 ute nå. la oss si at det tilsammen har vært 40. Det at disse blir solgt på qxl gjør INGEN ting for hvor vanskelig det er å skaffe en. Veit ikke hvor mange wii som kom til norge men det må være mange tusen, så 40 fra eller til har lite/ingen ting å si i den store sammenheng.

Det seier noko om omfanget av problemet, som ikkje er so altfor gale, men ikkje noko om korvidt det er rett eller feil å selge på svartebørsen. Hovudårsaken til problemet er sjølvsagt at der er for få konsollar. Men du er ein medverkande faktor, om enn i mikroskopisk grad.

La oss si at du stod bak meg i køen. Jeg var der før deg. Jeg kjøper ett produkt. Jeg kan gjøre hva jeg vill med den bare det ikke bryter norsk lov. Det er selvsagt opp til hver enkelt hva en mener er feil holdninger.

7470025[/snapback]

Ja, nettop. Eg har aldri hevda at du har begått noko lovbrot, men mi oppfatning om kva som er rett og feil går litt vidare enn berre å vurdere kva som er lovleg og ikkje ulovleg.

Kay

Lenke til kommentar

7469385[/snapback]

I sum øydelegg du uansett meir enn du skaper.

Hvordan måler du dette?

Ja, der er ein som får kjøpe på QXL, med vesentleg dårlegare betingelsar,

Feil. Reklamasjonsrett og garanti følger produkt, ikke person.

høgare pris,

Korrekt. Til en pris som kjøper mener produktet er verdt.

og på ein meir tungvint måte,

Du kan ikke mene at det å stå ei natt ute er lettere enn å sette seg ned foran datamaskinen og kjøpe den på Finn/QXL/Bruktmarkedet.

i staden for han som stod lenger bake i køa (med mindre kjøpar faktisk er ein av dei som stod i kø og vart snytt for Wii av svartebørshaiane). Men trur du ikkje at so og seie alle ville ha foretrukke å kjøpe i butikken i staden? Det behovet svartebørshaiane dekker er, i antal, identisk med det dei sjølv skapte når dei fjerna konsollane frå butikkhyllene.

Javel, har du noen kilder som viser at dette stemmer.

Den einaste skilnaden er at deira tilbod, i kvalitet, er dårlegare. I staden for 1000 billige Wii som kan kjøpast i butikken med fulle forbrukarrettigheiter, får ein 1000 dyre Wii du kan kjøpe frå ein tvilsom fyr på QXL.

Er det din påstand at alle som selger Wii på QXL er tvilsomme fyrer?

So summen er at svartebørshaiane øydelegg for andre.

Feil. De sørger for at de som synes produktet er for billig, og kanskje selv ikke har tid til å stå i kø, får kjøpt en konsoll.

Når det gjeld det du seier om dei som ikkje selger Wii-en sin: Dette er ikkje det samme i det heile. Dette er folk som er i samme båt, og eg trur det er mykje lettare å akseptere at ein annan Nintendo-fan som hadde møtt opp tidlegare fekk konsollen din, enn at ein eller annan kødd som skulle sko seg på di bekostning gjorde det.

Kay

7469592[/snapback]

Ørjan...

Lenke til kommentar
Hvordan måler du dette?

I "Society Points", eller berre "SP", Ørjan. For det er sjølvsagt målbart, som alt anna her i verda. :yes:

Nei, pokker heller, dette gidd eg ikkje. Eg skreiv over 9 linjer om kva eg meinte med påstanden. Eg veit kva som skjer med ein diskusjon når nokon går ned på "dele opp i delsetningar og finne/finne på innvendingar"-nivået, og eg har rett og slett ikkje tid eller ork til det.

Kay

Lenke til kommentar

Dama mi fikk med broren for å kjøpe julegave til meg. Han kjøpte en ekstra for videre salg.

Kosollen ble solgt for 3200,- til en jente i nord en eller annen plass, hvor det ikke kom konsoller før over nyttår.

Personlig synes jeg denne jenten fortjente konsollen mye mer enn folk som ikke klarte å møte opp en time før åpningstid.

Hun ble super glad når hun hørte konsollen var sendt i dag tidlig, og hun hadde bestillt Zelda kvelden i forveien når hun vant budrunden.

Dersom en person synes en konsoll er verd det dobbelte av utsalgspris, så er sansynligheten stor for at denne personen faktisk har stått i kø for å skaffe seg en konsoll selv dersom han har hatt muligheten.

Teorien min er derfor at de som kjøper konsollene på finn og qxl, ikke har hatt muligheten til å stille seg i kø, og fortjener defor konsollen mer enn de som ikke brydde seg nok til å komme tidligere.

At det blir høyere pris er jo en selvfølge. De som selger sitter med en vare som det er etterspørsel på og kan derfor ta en høyere pris. Supply and demand. Folk liker kanskje ikke dette, men det er slik samfunnet vårt er, og jeg ville ikke levd på noen annen måte.

Lenke til kommentar
Ja, eg meiner det er feil. Korleis du enn vrir og vender på det, gjekk det du gjorde ut over nokon, og hensikta var at du sjølv skulle tene nokre kroner. At føresetnadane låg der for at du kunne gjere det, eller at mange andre ville ha gjort det samme, gjer det ikkje meir rett.

Det at folk kunne ha komt tidlegare, er forsovidt sant, i alle fall for dei som har anledning til å gjere slikt. Men uansett har du gjort ting verre for dei, i det dei måtte ofre meir tid, for å sikre seg mot at ein eller annan kødd som ikkje eingong ville ha Wii, kjøpte den maskina dei ville ha.

7469319[/snapback]

Problemet er at uansett om du selger den videre eller ikke så ødelegger du for en annen lenger bak i køen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...