Gå til innhold

normalobjektiv og cropfaktor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har lest at ett 50mm EF-objektiv på ett digitalt kamera egentlig er på 80mm. Og at dette er pga cropfaktoren på 1,6. Vil det si at dersom jeg skal ha ett "normalobjektiv" så må jeg kjøpe ett objektiv i nærheten av 31mm?

7436932[/snapback]

Gitt at du ikke har Canon 1Ds eller 5D: Objektivet er fortsatt en 50mm, men gir utsnitt som en 80mm på 1,6x crop sensor. Det du skal ha som normal er 28 (tilsvarende ~45mm), 30 (tilsvarende 48mm) eller 35mm (tilsvarende 56mm) objektiv.

35 blir kanskje litt trangt, men det er smak og behag. Selv bruker jeg 28mm som normalobjektiv på Nikon (1,5x crop), tilsvarende 42mm på 35mm kamera og synes dette er perfekt.

Husk at perspektivet endres med arbeidsavstand, ikke med brennvidde. Dette vil si at perspektivet i et bilde tatt f.eks. med 28mm og 50mm objektiv med samme avstand til motivet vil gi helt likt perspektiv, bare forskjellig utsnitt. 50mm-objektiv vil bli et utmerket portrettobjektiv til 1,6x crop kamera.

Håper dette hjalp litt :)

Endret av Helolle
Lenke til kommentar
Jeg har lest at ett 50mm EF-objektiv på ett digitalt kamera egentlig er på 80mm. Og at dette er pga cropfaktoren på 1,6. Vil det si at dersom jeg skal ha ett "normalobjektiv" så må jeg kjøpe ett objektiv i nærheten av 31mm?

7436932[/snapback]

Gitt at du ikke har Canon 1Ds eller 5D: Objektivet er fortsatt en 50mm, men gir utsnitt som en 80mm på 1,6x crop sensor. Det du skal ha som normal er 28 (tilsvarende ~45mm), 30 (tilsvarende 48mm) eller 35mm (tilsvarende 56mm) objektiv.

Eller Canon EOS 1D Mark II n som har 1.3x cropfaktor. På den annen side - har han ett av disse kameraene vet han antakelig hva cropfaktoren er :)
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Husk at perspektivet endres med arbeidsavstand, ikke med brennvidde. Dette vil si at perspektivet i et bilde tatt f.eks. med 28mm og 50mm objektiv med samme avstand til motivet vil gi helt likt perspektiv, bare forskjellig utsnitt. 50mm-objektiv vil bli et utmerket portrettobjektiv til 1,6x crop kamera.

Håper dette hjalp litt :)

7437037[/snapback]

Joda, det hjalp litt. Takk for forklaringen, jeg har lest mye om dette men syns det bare gir meg flere spørsmål enn svar.( F.eks. står det ingenting i boka til fjørtoft (den som begynner med setningen "For å komme i gang med digital fotografering trengs ett kamera") om "crop-faktor". Der henvises det til en tabell med digital- 2/3-system eller 4/3-system, eller APS-format, 35mm-format eller mellomformat.

Vet du hvordan det virker; sånn litt teknisk? Hvorfor det er sånn? Blir det noe sånt som at fordi brikken er mindre enn 35-mm film så brukes ikke en del av objektivets ytterkant? Og at det er derfor ett 50mm objektiv virker som ett 80mm?

Dere andre som svarte takker jeg også, og som svar til dere så siterer jeg fra min første post: "Og at dette er pga cropfaktoren på 1,6" (men jeg ser at jeg istedenfor å skrive "..ett digitalt kamera.." burde skrevet at jeg har 350D)

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Vet du hvordan det virker; sånn litt teknisk? Hvorfor det er sånn? Blir det noe sånt som at fordi brikken er mindre enn 35-mm film så brukes ikke en del av objektivets ytterkant?
Nesten, bortsett fra at hele objektivet er i bruk. Se for deg bildeplanet der bildet fokuseres inne i kameraet. En mindre brikke vil gjengi mindre del av bildet og resultatet vil bli akkurat det samme som om du tar bildet med en stor sensor og kutter bort ytterkantene fra bildefila.
Lenke til kommentar
Vet du hvordan det virker; sånn litt teknisk? Hvorfor det er sånn? Blir det noe sånt som at fordi brikken er mindre enn 35-mm film så brukes ikke en del av objektivets ytterkant?
Nesten, bortsett fra at hele objektivet er i bruk. Se for deg bildeplanet der bildet fokuseres inne i kameraet. En mindre brikke vil gjengi mindre del av bildet og resultatet vil bli akkurat det samme som om du tar bildet med en stor sensor og kutter bort ytterkantene fra bildefila.

7590678[/snapback]

Altså så ser jeg ikke alt som objektivet ser? Hva om f.eks. ett objektiv er dårlig ytterst på bildet (om det går an da..) med 35-mm, vil det ikke komme med på bildet med crop 1.6? Håper noen skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...